Frågor & svar

Det här är vanliga frågor till oss. Kanske är det samma frågor som du har? I så fall hittar du svaren här!

  • Jag vill hyra en bostad – hur gör jag

    1. Hur anmäler jag intresse för en lägenhet?  

  • Du registrerar dig som sökande och skapar sen en ansökan på "Mina sidor".

    Registrera dig

  • 2. Hur gör jag när jag tappat bort eller glömt mitt lösenord till "Mina sidor"? 

  • Gå in på "Mina sidor", och klicka på "Glömt ditt lösenord?".

    Glömt lösenord?

  • 3. Hur gör jag för att få hyra en bostad hos Mimer? 

  • Vi har ett helt webbaserat uthyrningssystem. Börja med att registrera dig som sökande. Då skapas din personliga sida under. Du loggar in med ditt personnummer tillsammans med ditt lösenord på "Mina sidor". 
    Lediga lägenheter publiceras kontinuerligt på vår hemsida och du kan anmäla intresse för högst sju bostäder samtidigt. När anmälningstiden har gått ut för en viss bostad skickas erbjudanden ut via e-post eller brev. 

    Registrera dig

  • 4. Vad krävs för att få en lägenhet hos Mimer? 

    • Du ska vara myndig.
    • Du ska ha ett svenskt personnummer.
    • Du får inte ha någon skuld till Mimer eller någon annan hyresvärd.
    • Du får ha max en (1) betalningsanmärkning under de senaste 12 månaderna.
    • Du som har hyreskontraktet ska också vara den som bor i lägenheten.
    • Antal personer som ska bo i lägenheten ska vara rimligt i förhållande till lägenhetens storlek.
    • Du kan enbart ha ett (1) förstahandskontrakt hos Mimer.
    • Du måste ange tilltänkt hemförsäkring vid kontraktsskrivning.
  • 5. Hur ofta måste jag uppdatera min ansökan? 

  • En gång per år.

  • 6. Vem får lägenheten om flera söker samma lägenhet?   

  • Huvudregeln är att den sökande som har längst kötid och uppfyller grundkraven i vår uthyrningspolicy, ligger först för att få den lediga lägenheten.

  • 6,5. Varför är jag spärrad i ert webbaserade uthyrningssystem? 

  • Du kan ha glömt att svara på erbjudanden om visning. Det är viktigt att du svarar om du blivit erbjuden visning av en lägenhet. Om du, inom en 3-månadersperiod, glömt att svara på tre erbjudanden spärras din intresseanmälan i tre månader.

    Välkommen att kontakta oss om du har frågor!

    Kundcenter och Showroom

  • Skriva kontrakt och inflyttning

    7. Vad ska jag ha med mig/bifoga när jag ska skriva hyreskontrakt?   

  • Du ska kunna legitimera dig. I vissa fall kan vi kräva kopia av anställningsbevis eller annan handling. Eventuella borgensmän ska vara med vid kontraktsskrivningen.

  • 8. Jag har kontrakt på en lägenhet från och med en lördag. När får jag flytta in?   

  • Enligt Hyreslagen får du flytta in i din lägenhet efter kl 12.00 den första vardagen i den månad som ditt kontrakt gäller från. Om den första i månaden är en lördag, söndag eller annan helgdag så får du flytta in efter kl 12.00 första vardagen efter helgen. Det innebär att du har rätt att flytta in på måndagen kl 12.00.

  • Betalning av hyran

    9. När betalar jag hyran?   

  • Hyran betalar du i förskott, senast den sista vardagen varje månad.

  • 11. Kan jag få e-faktura i stället för den vanliga hyresavin? 

  • Ja. Om din Internetbank kan erbjuda tjänsten så går det bra.

    Läs mer om e-faktura

  • Parkering

    12. Jag söker en parkeringsplats. Är det anmälningstiden som avgör vem som får erbjudande?  

  • Ja, det är tiden som avgör. Du får en poäng per dag du sökt parkeringsplats. Men du kan bara söka parkeringsplats inom ditt bostadsområde.

  • 13. När jag hyr en lägenhet, finns det även tillgång till parkeringsplatser?   

  • Det finns inget generellt svar på den frågan. Inom vissa bostadsområden finns det fria parkeringsplatser. Inom andra bostadsområden finns möjlighet att hyra en parkeringsplats eller garageplats separat. Inom flera av våra områden är det stor efterfrågan på parkeringsplatser, så det bästa är att ta upp frågan i samband med att du blir erbjuden en lägenhet.

  • 14. Jag bor inte hos Mimer. Kan jag söka parkeringsplats ändå? 

  • Inom många av våra bostadsområden är efterfrågan på parkeringsplatser större än tillgången, vilket medför att de som finns endast hyrs ut till dem som hyr bostad eller affärslokal hos Mimer. 

  • 15. Får jag överta tidigare hyresgästs parkeringsplats?  

  • Tyvärr, parkeringsplatsen följer inte med lägenheten.

  • Uppsägning

    16. Hur lång är uppsägningstiden på min lägenhet?   

  • För lägenheter är uppsägningstiden tre månader vilket innebär att hyresavtalet upphör att gälla tidigast vid det månadsskifte som infaller tre kalendermånader efter uppsägningen.
    Exempel: Om du skall flytta den 30 april så behöver vi ha din uppsägning senast den 31 januari.

    Följande undantag finns:

    • Vid flytt inom Mimer är uppsägningstiden två månader. Men detta är beroende på vilket inflyttningsdatum din nya lägenhet har.
    • Dödsbo till avliden hyresgäst har rätt att säga upp bostaden med en månads uppsägningstid. Samma uppsägningstid gäller även när kund flyttar till service- och äldreboende.
  • TV & bredband

    17. Vilka tv-kanaler har jag möjlighet att se? 

  • Mimer har avtal med Com Hem som levererar kabel-tv till de flesta av Mimers fastigheter. Ett grundutbud som består av 10 kanaler ingår i hyran. Information om kanalerna som ingår i grundutbudet och övriga tilläggskanaler finns på Com Hems hemsida. Några av Mimers fastigheter har öppen stadsnäts-tv via Fibra. Det innebär att du har fått en FibraTV-box att koppla till nätverksuttaget.

    Läs mer kabel-tv på Com Hems hemsida

    För dig som har öppen stadsnäts-tv via Fibra

  • 18. Har jag bredbandsanslutning? 

  • Ja, vi erbjuder många alternativa bredbandsuppkopplingar. Som hyresgäst hos oss kan du välja mellan Mälarenergi Stadsnät, Com Hem AB eller Telias ADSL. Information om de olika alternativen finns under fliken TV/Bredband

  • 19. Kan jag få bredbandsanslutning via Com Hem? 

  • Ja, om du besöker www.comhem.se så hittar du all information om de alternativa bredbandslösningar som Com Hem AB kan erbjuda.

  • 20. Kan jag få bredbandsanslutning via stadsnätet?  

  • Alla av Mimers fastigheter är anslutna till Fibra (tidigare Mälarenergi Stadsnät). Läs mer på vår sida om tv, bredband och telefoni.

  • Plusval

    21. Vad är Plusval?

  • Plusval är ett system för tillval och underhåll som innebär att du bara betalar för det underhåll du vill ha och kan välja tidpunkt och omfattning av renoveringen, eller välja att göra arbetet själv. Plusval finns nämnt under detaljer på alla lediga lägenheter som har ett Plusval gjort. Där kan du se vilken sorts Plusval som finns på lägenheten, vad de kostar per månad och hur länge de gäller. Läs mer om Plusval här.

  • Våra boendekoncept

    22. Hur fungerar HemDirekt?

  • HemDirekt är lägenheter som är lediga just nu eller som blir lediga inom kort. När en lägenhet är ledig för uthyrning publiceras den på vår hemsida under två dygn, då du har möjlighet att anmäla ditt intresse. Därefter sker en slumpvis dragning av dem som sökt en HemDirekt-lägenhet. När lägenheten avpubliceras sköter systemet automatiskt den slumpvisa dragningen bland de som har anmält intresse för just den lägenheten.

    För att ha möjlighet att hyra en HemDirekt-lägenhet ska du även uppfylla våra krav får lägenheten och vara beredd att ta lägenheten så snart den är ledig att hyra.

  • 24. Vad är ett korttidskontrakt?

  • Lägenheten hyrs ut tillfälligt på grund av ombyggnation/rivning i området och du som hyresgäst har möjlighet att bo kvar tills dess att vi har behov av bostaden. Avtalet gäller en månad i taget med en månads uppsägningstid för båda parter. När du skriver på avtalet ska du även underteckna ett avtal som gäller avstående från besittningsskydd.

    Din kötid hos Mimer påverkas inte av in- eller utflytt från en lägenhet med korttidskontrakt. Lägenheten hyrs ut i befintligt skick och enbart nödvändiga reparationer utförs och lägenhetsunderhållet, Plusval, är stoppat.

    Information från Hyresnämnden gällande besittningsskydd

  • Besittningsskydd

    25. Vad innebär avstående från besittningsskyddet?

  • Du kan läsa mer om besittningsskydd och avståendet av det hos Hyresnämnden.