Frågor & svar

Det här är vanliga frågor till oss. Kanske är det samma frågor som du har? I så fall hittar du svaren här!

  • 1. Vem är min kvartersvärd?  

  • På anslagstavlan i ditt trapphus finns namn på kvartersvärdarna och var ditt områdeskontor ligger. Om du behöver hjälp med något kan du kontakta kvartersvärdarna när du ser dem i ditt kvarter, via felanmälan eller områdeskontoret.
    Alla kontaktuppgifter hittar du på anslagstavlan eller om genom att logga in på "Mina sidor"

  • Hyran

    2. Jag har frågor om hyresinbetalningar. Vart vänder jag mig?   

  • Kontakta vårt kundcenter så får du den information du behöver.

  • 3. När kommer hyresavin?   

  • Hyresavin kommer omkring den 20:e varje månad.

  • 4. Hur kan jag veta att hyran betalats i rätt tid?   

  • Logga in under "Mina sidor". Där hittar du en tjänst som heter "Mina fakturor".
    Där kan du hitta den information du söker.

  • 5. Jag hittar inte min hyresavi. Hur gör jag? 

  • Betala hyran till vårt bankgiro 808-6142, ange namn, adress och lägenhetsnummer på inbetalningskortet.
    Om du betalar via Internet, logga in under "Mina sidor" så hittar du aktuellt OCR-nummer under "Mina fakturor". Du kan också ta kontakt med vårt Kundcenter för att få information om aktuellt OCR-nummer.

  • 6. Kan jag betala hyran via autogiro?   

  • Ja, självklart, det är det smidigaste sättet att betala din hyra. Ansökningsblanketten hittar du under fliken "Blanketter/Broschyrer" i huvudmenyn men du kan även hämta den på vårt Kundcenter.

  • 7. Kan jag få e-faktura i stället för den vanliga hyresavin? 

  • Ja. Om din Internetbank kan erbjuda tjänsten så går det bra. Läs mer om e-faktura här 

  • Tips vid problem

    8. Vart vänder jag mig om något behöver åtgärdas i lägenheten? 

  • Om det uppstått ett fel i din lägenhet gör du en felanmälan.
    Felanmälan kan du göra på följande sätt:  
    1. Logga in på Mina sidor och gå till sidan Felanmälan och fyll i ditt ärende.
    2. I appen Mina sidor gör du enkelt en felanmälan. Appen kan du ladda på Google Play eller App Store, sök på Mimer.
    3. Ring 021-39 70 90 under kontorstid.

    Vi akuta ärende på kvällar, nätter och helger ringer du Jouren på telefon 021-39 70 70.

     

  • 9. Jag har frågor om värmen. Bland annat undrar jag varför det ibland är så kallt inne?

  • Det ska vara 21 grader i våra lägenheter och 23 grader i våra äldreboenden under vintertid. Gå in på vår sida om värme så får du veta hur du mäter temperaturen i din lägenhet, varför det kan vara kallt på hösten och hur du reglerar värmen på bästa sätt.

    Läs mer om teperaturen och värmen i din lägenhet

  • 10. Jag har fått skadedjur i min lägenhet, hur gör jag? 

  • Ta kontakt med Nomor som har hand om Mimers skadedjursbekämpning.
    Gå gärna in på sidan om skadedjur för mer information. Exempel på skadedjur: vägglöss, kackerlackor, mal, myror, ängrar

    När du har fått skadedjur hemma

    Webbanmälan: www.nomor.se/skadeanmalan   Telefon: 0771-122 300  



  • 11. Mina grannar stör mig med för hög volym på deras tv eller stereo. Vad ska jag göra?   

  • Försök att tala vänligt med din granne om problemet, det brukar lösa sig.

    Om det inte fungerar kan du under ordinarie arbetstid kontakta felanmälan.
    Felanmälan kan du göra på följande sätt:  
    1. Logga in på Mina sidor och gå till sidan Felanmälan/klicka på ikonen för Felanmälan och fyll i ditt ärende.
    2. I appen Mina sidor gör du enkelt en felanmälan. Appen kan du ladda på Google Play eller App Store, sök på Mimer.
    3. Ring 021-39 70 90 under kontorstid.

    Mina sidor

    Om störningen är allvarlig och sker kvällar, nätter eller helger, kan du kontakta Jouren på telefon 021-39 70 70.

  • Byta lägenhet

    12. Har jag rätt att byta min lägenhet?   

  • Rätten att byta lägenhet gäller för alla som har ett förstahandskontrakt. Om du vill byta din lägenhet och själv har hittat någon att byta med så måste bytet godkännas av oss på Mimer. Du kan byta ditt lägenhetskontrakt mot en annan hyresrätt.

    Byte av bilplats

    Bilplats följer inte med vid byten av lägenhetskontrakt. Ansökan om byte av bilplats kan dock göras i samband med ansökan om direktbyte av lägenhet. Det förutsätter att den du byter med också har en bilplats att byta med.  

    Beaktansvärda skäl

    Enligt Hyreslagen ska du vid ett byte som hyresgäst visa att du har "beaktansvärda skäl". Det kan t ex vara att du på grund av ändrade familjeförhållanden behöver en mindre eller större bostad. För att Mimer ska godkänna bytet krävs att den du vill byta med klarar av hyran och inte har misskött tidigare boende.

    Så här byter du

    När du hittat en bytespartner som du kommit överens med, tar du kontakt med vårt Kundcenter.

    Läs mer om hur det går till att byta bostad 

  • 13. Jag vill byta lägenhet. Hur gör jag?   

  • Det finns två vägar att gå:

    • Registrera dig som sökande och sök via kön.
    • Lägga in en annons under Bostadsbytet.

    Registrera dig som sökande
    Registrera dig som sökande och anmäl intresse på de lägenheter du finner intressanta. Vi skickar sedan ut ett erbjudande om visning till ett antal personer med hänsyn till kötid.

    Här registrerar du dig

    Via Bostadsbytet
    Du kan också annonsera via vår sida Bostadsbytet. För att kunna registrera dina önskemål och lägga ut din egen Mimerlägenhet, så måste du vara inloggad på Mina sidor. När du hittat någon som du vill byta lägenhet med, tar du kontakt med oss på Kundcenter. Du kan även fylla i en blankett om bytesanmälan. Hör av dig till oss, så hjälper vi till med detta.

    Bostadsbytet – här hittar du alla lägenheter att byta med

    Läs mer om hur det går till att byta bostad 
     

    Dina köpoäng nollställs vid lägenhetsbyte

    Tänk på att både dina köpoäng och boendepoäng nollställs vid direktbyte till en annan Mimerlägenhet. Ställ dig igen i vår bostadskö för att återigen börja samla köpoäng.

    Du ställer dig i kön via "Mina sidor"

  • Tv och bredband

    14. Vilka tv-kanaler har jag möjlighet att se?   

  • Mimer har avtal med Com Hem som levererar kabel-tv till de flesta av Mimers fastigheter. Ett grundutbud som består av 10 kanaler ingår i hyran. Information om kanalerna som ingår i grundutbudet och övriga tilläggskanaler finns på Com Hems hemsida. Några av Mimers fastigheter har öppen stadsnäts-tv via Fibra. Det innebär att du har fått en FibraTV-box att koppla till nätverksuttaget.

    Läs mer kabel-tv på Com Hems hemsida

    För dig som har öppen stadsnäts-tv via Fibra

  • Hyra ut i andra hand

    17. Kan jag hyra ut lägenheten i andra hand?   

  • Om du behöver hyra ut din lägenhet i andra hand skall du ta kontakt med vårt Kundcenter. Om lägenheten hyrs ut i andra hand utan att du fått uthyrningen godkänd av Mimer, kan det i sämsta fall resultera i att du förlorar kontraktet.

    Här kan du läsa mer om andrahandsuthyrning här

  • 18. Kan jag ha ett hyreskontrakt men låta någon annan bo i min lägenhet i stället för mig?

  • Nej, den som står på kontraktet ska också vara den som bor i lägenheten och vara mantalsskriven på adressen.

  • Säga upp lägenheten

    19. Jag vill säga upp min lägenhet, hur gör jag?   

  • Du måste lämna en skriftlig uppsägning. Besök vårt Kundcenter och ta med ditt hyreskontrakt. Om du inte hittar ditt hyreskontrakt kan du logga in på Mina sidor och använda det formulär som finns under "Uppsägning". Se till att du kan legitimera dig. Du kan inte säga upp ditt hyresavtal via e-post eller telefon.

    Mina sidor

    Hitta till Kundcenter

  • 20. Hur lång är uppsägningstiden på min lägenhet?

  • För lägenheter är uppsägningstiden tre månader vilket innebär att hyresavtalet upphör att gälla tidigast vid det månadsskifte som infaller tre kalendermånader efter uppsägningen.
    Exempel: Om du skall flytta den 30 april så behöver vi ha din uppsägning senast den 31 januari.

    Följande undantag finns:
    - Vid flytt inom Mimer är uppsägningstiden två månader.
    - Dödsbo till avliden hyresgäst har rätt att säga upp bostaden med en månads uppsägningstid. Samma uppsägningstid gäller även när kund flyttar till service- och äldreboende.

  • Parkeringsplats

    21. Jag söker en parkeringsplats. Är det anmälningstiden som avgör vem som får erbjudande?   

  • Ja, det är tiden som avgör. Du får en poäng per dag du sökt parkeringsplats.

  • 22. Vem ansvarar för snöröjningen av min parkeringsplats? 

  • Det är du som hyr bilplatsen som ansvarar för det. Vi som hyresvärd tar hand om snöröjningen på allmäna ytor i bostadsområdet, som inte är kommunens mark. 

  • Balkong och uteplats

    23. Vad gäller om man har en balkong eller uteplats?

  • Du ansvarar för att ta hand om din balkong eller uteplats och hålla efter så att den ger ett trevligt intryck. Förutom att njuta av möjligheterna som den ger finns det en del som du måste tänka på. På sidan Balkong & uteplats under Att bo hos Mimer hittar du allt du behöver veta för att både du och dina grannar ska trivas.

    Tips och råd för dig med balkong eller uteplats

  • Plusval & Tillval

    1. Vad är Plusval och Tillval?

  • Plusval ger dig som hyresgäst möjlighet att skapa ett personligt hem. I Plusvalskonceptet ingår golv, snickerier (inklusive köksluckor), väggar och tak. Du kan få underhållet utfört via oss och våra hantverkare, eller välja att göra arbetet själv med bra rabatter på material via Mimerkortet på t ex tapeter och färg. Väljer du att beställa Plusval via Mimer, betalar du genom ett tillägg på din hyra under fem eller åtta år.

    Tillval kan du beställa när du vill sätta nytt kakel i köket eller installera diskmaskin, tvättmaskin, spiskåpa eller torktumlare. Kostnaden för de här åtgärderna läggs in i din grundhyra, till skillnad från plusvalstilläggen som avbetalas på fem eller åtta år. Anledningen till att det blir en konstant hyreshöjning, är att vi tar ansvaret för det framtida underhållet av materialet, t ex lagning och byte av din diskmaskin. Tillvalet stannar i lägenheten den dag du flyttar. De flesta lägenheter går att installera tillval i, men tyvärr inte i alla på grund av byggtekniska begränsningar. Kontakta Felanmälan för att ta reda på hur möjligheterna är i just din lägenhet.

    Plusval & Tillval

    Felanmälan

  • 2. Vad menas med helmålning, som man kan välja när man tapetserar om?

  • När man tapetserar (eller målar väggarna) kan man välja att samtidigt måla om tak och snickerier (dörrfoder, karmar, lister och insida av fönster samt dörr). För att du ska bli så nöjd med ditt Plusval som möjligt rekommenderar vi att du väljer alternativet helmålning. Annars är det lätt att uppleva karmar och andra snickerier som slitna och gulnade när man fått upp nya fina tapeter.

  • 3. Vad kan jag göra för Plusval (typ av underhåll eller tillval) i min lägenhet?

  • Du kan tapetsera, måla om, byta köksluckor och byta/slipa golven. Du kan även i de allra flesta av våra lägenheter installera diskmaskin, tvättmaskin och torktumlare, samt byta kakel i köket. Installation av diskmaskin, tvättmaskin, torktumlare och kakel är vad vi kallar tillval, vilket innebär en standardhöjning av din lägenhet. Hyrespåslaget blir då konstant, till skillnad från övriga Plusval (tapet, golv, luckor) som betalas av på fem eller åtta år. Mimer ansvarar för underhåll av alla vitvaror som ingår i lägenhetens standard, samt underhåll i badrum/wc. Vi kommer att vidareutveckla Plusvalsystemet med fler val och tjänster framöver.

  • 4. Vad tjänar jag på att beställa Plusval via Mimer?

  • Vi har förhandlat fram både bra arbetskostnader och pris på material hos våra hantverkare. Det är oftast billigare än om du själv anlitar en hantverkare, och framför allt mycket enklare!

  • 5. Måste jag göra Plusval?

  • Nej. Är du nöjd med lägenheten som den är, behöver du absolut inte göra några Plusval.

  • 6. Får jag göra vilka renoveringar som helst?

  • Du får inte renovera våtutrymmen som badrum och WC. Flytta väggar eller utföra andra större ingrepp får du normalt inte heller göra. Hör av dig till oss om du har några funderingar.

  • 7. Kan jag välja vilka tapeter och golv som helst?

  • Plusvalssystemet har ett stort sortiment och det utvecklas och byts ut kontinuerligt för att möta kundernas önskemål och smak. Vi har träffar flera gånger om året med våra leverantörer av tapeter och golv, för att sortimentet ska motsvara det som efterfrågas på marknaden idag. Vill du ha andra tapeter eller golv än de du hittar i vårt sortiment, så går det också bra. Tapeter utanför sortimentet sätter våra hantverkare upp, däremot lägger våra golvläggare inte golv som finns utanför sortimentet. Det måste du i så fall lägga själv eller anlita en egen hantverkare.

    Det är viktigt att arbetet blir fackmannamässigt utfört, för att du ska slippa tråkiga utgifter för återställande den dag du flyttar. Tänk också på att du betalar eventuella extrakostnader för tex dyrare tapetrullar kontant. Det vanliga är att vi lägger på den extrakostnaden på din nästa hyra eller skickar dig en separat faktura.

  • 8. Får jag göra jobbet själv?

  • Ja, så länge som arbetet utförs på ett hantverksmässigt (professionellt) sätt. Annars riskerar du tråkiga utgifter för åtrställande den dag du flyttar från lägenheten.

  • 9. Hur hittar jag en bra hantverkare?

  • Väljer du att beställa via Mimer, så har vi avtal med bra hantverkare och har förhandlat fram bra priser med dem. Vi går då också i garanti för att det blir bra gjort, och sköter eventuella konflikter direkt med entreprenören, så att du slipper besväret. Vill du ändå anlita en egen hantverkare kan du t ex hitta dessa via nätet. Glöm inte att ta referenser. Ett bra sätt brukar vara att fråga vänner och bekanta om vilka de anlitat.

  • 10. Vems är ansvaret om hantverkaren inte sköter sitt jobb?

  • Det beror på vem som anlitat hantverkaren. Har du gjort det själv måste du och hantverkaren lösa era eventuella tvister. Har du anlitat hantverkare genom Mimer är det vi som tar den diskussionen och löser problemet.

  • 11. Hur gör jag om jag flyttar in i en lägenhet som redan har Plusval gjorda, får jag göra nya direkt om jag inte gillar färgvalet och tapeterna?

  • Ja, om det finns utrymme att beställa mer. Beroende på hur stor din lägenhet är har du olika belopp att beställa för - en sk Plusvalspott. Om det inte finns utrymme kvar måste de tidigare Plusvalen först betalas av, om du inte väljer att betala kontant för dina Plusval, förstås.

  • 12. Får jag tapetsera om på egen bekostnad om lägenheten har Plusval?

  • Ja, så länge som arbetet är hantverksmässigt utfört får du tapetsera om hur mycket du vill. Du blir dock inte av med kostnaden för de tidigare gjorda Plusvalen förrän fem år har gått sedan de gjordes. Om du målar om - var noga med maskering, så att du inte kladdar på uttag, lister och i taket.

  • 13. Hur betalar jag mina Plusval och Tillval?

  • Plusval: Det normala är att du fördelar kostnaden på fem år för tapetsering och målning, och på åtta år för golv och köksluckor. Du ser kostnaden på din hyresavi som ett Plusvalstillägg. Om du inte vill ha månadspåslag, så kan du välja att betala alltsammans kontant, alltså med ett engångsbelopp.

    Tillval: Tillval fungerar lite annorlunda - där bakas kostnaden in i din grundhyra. Tillägget blir alltså konstant, i och med att tex diskmaskinen blir en del av standarden i lägenheten. Det innebär att vi på Mimer sköter det fortsatta underhållet – lagar och byter ut när det behövs. Tillvalet stannar i lägenheten den dag du flyttar.

  • 14. Jag har bott i min lägenhet längre än 10 år, varför har jag inte fått någon Plusvalspremie?

  • Du kanske har fått ditt hyreskontrakt överskrivet på dig under boendetiden? Kontakta oss, så ser vi till att du får din Plusvalspremie. Om ovan inte stämmer så kan det bero på att vi gör en körning i vårt register per den 31 juli varje år. Har du bott i 10 år per den 1 augusti eller senare, så får du din Plusvalspremie under nästkommande år.