Hoppa till huvudmenyn Hoppa till innehåll

I ett flerfamiljshus bor många familjer med olika vanor och tidsrytm. Därför är det viktigt att visa hänsyn och inte störa varandra – både i lägenheten, trapphuset, Miljöboden, tvättstugan och på gården. Men vi människor är olika – en del blir störda av sådant som andra inte bryr sig om.

Vissa ljud får man tåla när man bor i ett flerfamiljshus. Det går inte att undgå när man bor så nära varandra, så hjälp till och var toleranta mot varandra, för goda grannar ger också trygghet.

Vad är en störning?

Det är inte tillåtet att upprepade gånger störa sina grannar, vara hotfull eller inte sköta sin lägenhet. Enligt lag kan den som stör, och inte rättar sig efter tillsägelser, till slut bli uppsagd.

Exempel på störningar kan vara:

  • Väldigt hög volym på tv eller stereo under en längre tid.
  • Hund som skäller eller för oväsen länge och ofta.
  • Ljud från någon som borrar, spikar eller bankar ihållande sent på kvällen.
  • Någon som skriker högt och länge.
  • Någon som orsakar långvariga eller återkommande oljud i trapphuset.
  • Tvättmaskin som används på natten vid upprepade tillfällen.

Vad räknas inte som störning?

Små eller tillfälliga störningar ses inte som en störning i Hyreslagens mening.

Exempel på normala boendeljud är:

  • Barn som leker dagtid cirka klockan 06–22.
  • Hund som skäller enstaka gånger.
  • Tvättmaskin som används sent eller på natten vid enstaka tillfällen.
  • Normala ljud från TV, radio, stereo.
  • Vattenledningar som brusar.
  • Rök från cigaretter, vattenpipa eller rökelse i hus där det är tillåtet att röka.
  • Flytt av möbler vid enstaka tillfällen.

Gör så här om du blir störd

  1. När du upplever störningar bör du börja med att prata med den som stör. Ofta går det att lösa problemet.
  2. Om störningarna ändå fortsätter behöver du göra en serviceanmälan. Det gör du via Mina sidor eller genom att ringa vårt kundcenter på 021-39 70 00.
  3. Om du blir störd av allvarligt bråk, en högljudd fest eller störande musik sent på natten, och inte själv kan eller vågar kontakta din granne, kontaktar du vår Störningsjour på 021-39 70 00. De har öppet alla dagar klockan 20–05. När du ringer Störningsjouren behöver du ange vem du är, så att de kan kontakta dig vid behov och vi kan återkoppla till dig efteråt.
  4. Skriv gärna noteringar om när, var och hur länge störningen skedde samt vad den bestod av. Dessa noteringar blir viktiga bevis, om ärendet slutligen går vidare till Hyresnämnden.
  5. Om du upptäcker något brottsligt kontaktar du istället Polisen. Den anmälan kan du även göra anonymt.

Störningsjouren

Ska du ha fest?

Berätta gärna för dina grannar innan du ska ha fest. Tänk också på att du har ansvar för om dina gäster stör – både i lägenheten, i trapphuset och ute på gården.