Hoppa till huvudmenyn Hoppa till innehåll

När du har skrivit på ditt hyreskontrakt och ska flytta till en Mimerlägenhet är det dags att börja planera.

Skaffa eller uppdatera hemförsäkring

När du bor hos oss måste du ha en giltig hemförsäkring. Du väljer själv vilket försäkringsbolag du tecknar den hos. Det ger dig ett bra skydd när oturen är där. Har du redan en hemförsäkring kontaktar du ditt försäkringsbolag så att de kan uppdatera försäkringen för att gälla ditt nya hem.

Information om hemförsäkring

Teckna elavtal

Kontakta först Mälarenergi för att teckna ett elnätsavtal. Det gör att du får el hem till din nya lägenhet. Därefter tecknar du ett elhandelsavtal. Det kan du också göra med Mälarenergi, men du kan även kontakta valfri elleverantör.

Inget elavtal? Då riskerar du en avgift

Har du inget eget elavtal? Då måste du betala elavgiften samt en administrativ avgift till oss tills du har skaffat ett eget avtal med en elleverantör. Avgiften läggs på din hyra. Du måste under hela kontraktstiden ha ett elavtal och du får inte avsluta det innan kontraktstiden har löpt ut.

Anmäl till Skatteverket att du flyttar

Anmäl till Skatteverket att du ska flytta till en ny adress. Skatteverket ser till att din nya adress hamnar hos de flesta myndigheter, företag och viktiga samhällsorganisationer. Det är gratis att göra flyttanmälan via Skatteverket och du kan göra det direkt på:

skatteverket.se/flytta

Berätta för andra att du har ny adress

Alla får inte din nya adress via Skatteverket. Du måste själv se till att vänner och bekanta, föreningar, företag och så vidare får den.

Du kan också begära eftersändning av posten hos Svensk Adressändring, vilket kostar pengar.

Svensk Adressändring

Skaffa telefon, bredband, tv

Du behöver också teckna avtal för till exempel telefon, tv och bredband. Kom ihåg att avsluta dina gamla avtal på din förra adress.

TV, bredband, el och telefoni

Vi byter fiberleverantör

Under oktober 2023 – mars 2024 byter vi leverantör av fibernätet från Fibra till Zitius. Om du har Zitius som leverantör i ditt hus köper du tjänster från zmarket.se. Är du fortfarande är kopplad till Fibra beställer du tjänster via fibra.se

Om du är osäker på vilken leverantör du har kan du söka på din adress på de olika hemsidorna.

Zmarket.se (Zitius)
Fibra.se

Vi kontrollerar lägenheten innan du flyttar in

Lägenheten som du flyttar in i ska vara redo för dig, allt i lägenheten ska vara rent och helt. Därför besiktigar vi lägenheten innan du flyttar in.

Vi kontrollerar att allt i lägenheten är helt och i gott skick. Vi noterar skador och anmärkningar i ett besiktningsprotokoll, och vi ser till att laga det som behöver lagas. När du flyttar in får du en kopia på besiktningsprotokollet.

Om det är vi på Mimer som sköter nyckelbytet mellan dig och den tidigare hyresgästen kontrollerar vi också att lägenheten är ordentligt städad.

Hämta dina nycklar

Du hämtar nycklarna på Mimers kundcenter efter klockan 12.00 dagen då ditt hyreskontrakt börjar gälla. Om den dagen inträffar på en lördag, söndag eller en helgdag är du välkommen att hämta nycklarna efter klockan 12.00 den första vardagen därefter.

Boka en tid

Du behöver boka en tid för att hämta dina nycklar. Du får ett sms med en bokningslänk ca 2 veckor innan kontraktet börjar gälla.

Om du av någon anledning inte kan kvittera ut dina egna nycklar den bokade tiden kan du fylla i en fullmakt och låta en annan person kvittera ut nycklarna åt dig.

Fullmakt för att kvittera ut nycklar (pdf)
Fullmakt för att kvittera ut nycklar (Signering med BankID)

Ta emot nycklarna från den som flyttar ut

Om du och den som ska flytta ut vill sköta nyckelöverlämningen mellan varandra – kontakta Mimers kundcenter för mer information.

När det är dags att flytta in

På sidan När du flyttar in har vi samlat mer information om nyckelhanteringen, besiktningsprotokoll och välkomstbesök.

När du flyttar in