Betalning av hyran

Det finns enkla, bekväma och trygga sätt att betala hyran på. Tryggheten är viktig för både dig som kund och för våra medarbetare. Därför tar vi av säkerhetskäl inte emot kontanter på vårt kundcenter. Läs här nedanför om hur du kan betala hyran.

Betalning via autogiro och e-faktura

Med autogiro dras hyran automatiskt från ditt konto. Du kan lita på att din hyra alltid betalas i tid – även när du är bortrest. Det enda du måste se till är att det finns pengar på ditt konto på förfallodagen. Vill du spara papper och få fakturan elektroniskt till din internetbank, kan du ansöka om både autogiro och e-faktura. Här kan du ladda hem anmälningsblanketten för autogiro.

Betalning via e-faktura

Med e-faktura får du hyresavin elektroniskt direkt till din internetbank. Hyresavin ser ut som vanligt men det blir enklare att betala. Tjänsten vänder sig till privatpersoner som är kontraktsinnehavare hos Mimer och Internetbankskund. De flesta av Sveriges banker kan idag hantera e-faktura och du anmäler dig till tjänsten direkt på din internetbank, eller på ditt lokala bankkontor. Du får en bekräftelse från Mimer via e-post och nästa hyresavi skickas till din internetbank som elektronisk faktura.

När du loggar in hos din internetbank får du meddelande om ny elektronisk faktura. Rutinerna kan se lite olika ut hos olika internetbanker men principen är densamma att räkningen kontrolleras för att sedan godkännas. Räkningen betalas på förfallodagen – varken för tidigt eller för sent. Alla uppgifter som OCR-nummer, förfallodatum, belopp och bankgironummer är redan ifyllda. Du behöver bara kontrollera uppgifterna och godkänna för betalning. Årets alla fakturor återfinns i betalningshistoriken på din internetbank, så att du lätt får en översikt över tidigare betalningar.

För att säkra informationen till banken från avsändaren överförs informationen på fasta förbindelser och går inte att förändra. Du behöver heller inte bevaka och utföra inregistreringen av en pappersfaktura i datorn.

Information från Mimer på e-fakturan

Vi skickar ibland med ett extra blad med hyresavin för att informera om olika saker som är aktuellt för dig som hyresgäst. Du med e-faktura kan se den extra informationen digitalt om du öppnar upp din e-faktura och klickar på den bifogade länken "Viktig information från Mimer". När du klickar på länken kommer du till Mimers hemsida och det blad som övriga hyresgäster fått per post.

Betalning via Internet

Om du betalar hyran via internet så är det viktigt att du anger vårt bankgironummer 808-6142 samt det OCR-nummer som finns på inbetalningskortet. Detta är viktigt för att vi ska kunna identifiera att betalningen kommer ifrån dig.

Betala via post & bank

Om du betalar via post eller bank, så använder du det inbetalningskort som kom med din hyresavi. Om du tappar bort det och i stället skriver ett eget inbetalningskort, så är det viktigt att du skriver ditt namn, din adress och kontraktsnummer. Du måste också skriva att mottagaren är Mimer, samt ange vårt bankgironummer 808-6142.

Betala hyran i tid

Det är viktigt att hyran betalas i tid. Om du inte betalar hyran i tid, senast sista vardagen i månaden, skickas automatisket ett inkassokrav ut (enligt 5 § Inkassolagen) av den inkassoleverantör Mimer har avtal med (för närvarande Lindorff och Svea Inkasso). Är hyran fortfarande inte betald efter tre veckor, skickas ärendet vidare till Kronofogden och du riskerar att förlora din bostad. Tänk på att upprepade förseningar med hyresinbetalningar kan innebära att ditt hyresavtal sägs upp. Ett bra sätt att se till att betala hyran i tid är att göra det via autogiro eller e-faktura.