Städning vid utflytt

När du flyttar tar du med dig alla dina tillhörigheter som finns i lägenheten, men också de saker som du förvarat i förråd, garage och på balkong/uteplats. Lägenheten ska också vara ren och prydlig när du flyttar – nästa hyresgäst ska kunna flytta in utan ytterligare städning. Kom ihåg att boka städkontrollen. Det gör du genom att kontakta vår felanmälan. Använd gärna listan som finns här som stöd när du städar så har du större chans att få städningen godkänd. 

Vad händer om min städning blir underkänd?

Finns det tid, får du chans att rätta till det du missat. Har du inte möjlighet till det och inte uppfyller våra krav vid städkontrollen, blir du skyldig att betala vad det kostar att ta in en städfirma. Om du vill, kan du köpa städhjälp förmånligt. Läs mer om hushållsnära tjänster på mimer.nu eller på skatteverket.se.

Grovavfallscheck

När du flyttar ut eller in i en mimerlägenhet får du en grovavfallscheck av oss. Den är värd 450 kr vilket motsvarar hämtning av 1 m³ grovavfall (avfall som du inte får lämna i miljöboden, t ex gamla möbler, mattor och madrasser).

Avfallet hämtas utanför din entré, och får inte vara längre än 2 meter långt eller väga mer än 50 kg. Har du mer grovavfall kan du mot en extra kostnad få det hämtat samtidigt. Ring Västerås Stad, Avfall och Återvinningsenheten på tel 021-39 35 80.

  Exempel på grovavfall såsom säng, fåtölj, pulka, plaststol