Rättigheter och skyldigheter när du bor hos Mimer

En bra dag börjar hemma. Det är vårt löfte till dig som bor hos oss.

Vi vill ge dig

  • snabb och professionell service
  • trygghet och kvalitet i boendet
  • bra miljö inomhus och utomhus

Om vi inte lever upp till de här punkterna, vill vi att du talar om det. Kontakta oss via appen, Mina sidor eller Felanmälan 021-39 70 90. Vi svarar så fort vi kan, senast inom tre arbetsdagar.

Hyreskontraktet visar vad som gäller

När du flyttar in upprättar vi ett hyreskontrakt mellan dig och Mimer. Hyreskontraktet är en viktig handling som visar att du har rätt att bo i lägenheten. Du kan skriva på kontraktet digitalt, via mobilt eller vanligt BankID. Att signera sitt kontrakt digitalt är enkelt, säkert och miljövänligt eftersom det minskar antalet pappersutskick.

Ditt hyreskontrakt bestämmer vad som ingår i hyran, uppsägningstiden, när du ska flytta in med mera. Det är bara den som står på kontraktet som har rättigheterna, som att beställa plus- och tillval eller ansöka om bostadsbyte.

Dina rättigheter

Du har rätt att:

Förnya ditt hem
Du kan förbättra och fräscha upp din lägenhet, till exempel genom att tapetsera om eller byta köksluckor. Ett smart sätt är använda dig av våra plusval och tillval. Kostnaden för förbättringarna läggs på din hyra.
Plusval och tillval

Få hjälp när du behöver
I alla frågor som rör ditt boende, kontaktar du Felanmälan. Enkelt och smidigt.
Kontakta felanmälan på 021-39 70 90, via Mina sidor eller i appen.

Hyra ut i andra hand, byta lägenhet eller överlåta din bostad
Du kan alltid ansöka om att hyra ut din lägenhet i andra hand, byta bostad eller överlåta bostaden till en annan.
Hyra ut i andra hand
Byta bostad
Överlåta lägenhet

Dina skyldigheter

Som hyresgäst har du skyldigheter:

Betala hyran i tid
Betala hyran senast den sista vardagen i månaden. Om du inte betalar i tid får du ett inkassokrav från Svea Inkasso som är det inkassoföretag (enligt 5 § Inkassolagen) Mimer har avtal med. Du får ingen betalningspåminnelse, bara hyresavin.

Är hyran fortfarande inte betald efter tre veckor, går ärendet vidare till Kronofogden och du riskerar att ditt hyreskontrakt sägs upp och du förlorar din bostad. Vi kan också säga upp ditt hyreskontrakt om du betalar hyran för sent flera gånger. Om du betalar via autogiro eller e-faktura dras hyran direkt från ditt bankkonto. Då riskerar du inte att glömma att betala.

Ta väl hand om din lägenhet
Ta hand om ditt hem, så att det inte slits i onödan. Visst slits ytor alltid i en bostad – det förstår vi. Tapeter måste bytas, och snickerier målas om. Vi besiktigar bostaden innan du flyttar ut och kontrollerar om det är något som måste lagas. Som hyresgäst kanske du till exempel vill sätta upp väggfasta föremål som tv-stativ, hyllor eller takfläkt. Det är helt okej, men om hyresgästen som kommer efter dig inte vill ta över föremålen kan du bli ersättningsskyldig om vi måste återställa skador.

Stör inte dina grannar
Att bo i lägenhet innebär att bo nära andra. Ofta har man olika vanor och tidsrytm, därför är det viktigt att ta hänsyn till varandra – både i lägenheten, i trapphuset och på gården. Kom ihåg att du även har ansvar för de gäster som besöker dig.

Anmäl omedelbart fel till oss
När något är fel i din lägenhet, till exempel om du upptäcker en vattenskada eller skadedjur, så är det din skyldighet att meddela oss fort så att skadan inte förvärras. Anmäl fel till Felanmälan via appen, Mina sidor eller till Felanmälan 021-39 70 90.