TV4 är tillbaka från och med i dag söndag (22/12)

Uppdatering 22/12: Ett avtal är nu på plats mellan Com Hem och TV4 gällande kanalerna TV4, Sjuan, TV12 och C More. Det innebär att sändningarna nu är igång igen. All information hittar du på Com Hems hemsida. De uppdaterar den kontinuerligt.

Aktuell information på Com Hems hemsida

Tidigare information – 21/12-2019

Com Hem nådde i går fredag en muntlig överenskommelse med TV4. Det innebär att alla Com Hem-kunder (och Boxer-kunder) får preliminärt tillbaka TV4-kanalerna från och med den här helgen (21-22 december), så fort slutförhandlingarna är klara. Det betyder att det just nu inte är helt säkert.

De kanaler som avtalet gäller är TV4, C More (för er som har det) samt vissa andra TV4-kanaler. Tänk på att det inte är slutförhandlat ännu, så det kan blir förändringar. För att ha koll på om det blir förändringar och i så fall vilka, gå in på  Com Hems hemsida. De uppdaterar informationen så fort det blir några förändringar.

Aktuell information på Com Hems hemsida

Våra öppettider över jul och nyår

Vi kommer ta julledighet och vill poängtera våra öppettider under jul och nyår. Alla röda dagar samt julafton och nyårsafton har vi stängt.

Dessa dagar är det stängt:

  • Julafton 24 december: Stängt
  • Juldagen 25 december: Stängt
  • Annandag jul 26 december: Stängt
  • Nyårsafton 31 december: Stängt
  • Trettondagen 6 januari: Stängt

Om du behöver anmäla ett fel

Om du behöver anmäla ett fel gör du som vanligt en serviceanmälan via Mina sidor eller vår app.

Akuta ärenden

Om det är ett akut ärende, som till exempel vatten som sprutar eller allvarliga störningar, kontakta Jouren: 021-39 70 70.

Falska personer uppger att de är från Mimer

Tyvärr har det återigen hänt. Personer som inte jobbar hos eller för oss har uppgett att de kommer från Mimer. Det gör de inte. Personer som jobbar på Mimer ska kunna legitimera sig med sitt Mimerkort. Är det en entreprenör ska de kunna styrka att de verkligen jobbar för det företaget och för oss.

Om du får ett besök och personen inte kan legitimera sig, släpp inte in den personen.

Om du är osäker – kontakta Kundcenter

Kontakta vårt kundcenter om du är osäker på om det verkligen är en person som antingen jobbar hos oss eller någon av våra entreprenörer. De kan kolla upp om det är korrekt eller inte.

Om det är en falsk person – gör så här

Om personen inte kommer varken från oss eller någon av våra entreprenörer, gör en polisanmälan. Du får gärna ringa eller mejla Kundcenter och berätta. Då får vi veta om det är ett problem vi behöver informera om, som den här gången.

Kontaktuppgifter till Kundcenter

Mejl: kundcenter@mimer.nu
Telefon: 021-39 70 00

I natt och i dag sandar vi hos dig

I går kväll och i dag är det rejält halt. Så i natt sandade våra entreprenörer hälften av alla våra områden, de områden som går efter det nya avtalet. I dag under dagen sandas de områden där vi fortfarande har det gamla avtalet, det kommer vara klart kl 14. I det gamla avtalet går entreprenörer ut och sandar när Västerås stad gör det. I det nya bestämmer vi tillsammans med våra entreprenörer när det är dags att sanda.

I och med att våra områden går på olika avtal så varierar det när sandning, och plogning, sker.

Vilka områden går på vilket avtal?

Det nya avtalet

De områden som har det nya avtalet gick ut i morse klockan 4 och började sanda. De kommer vara klara med alla områden klockan 9. Våra entreprenörer har nämligen 5 timmar på sig att sanda klart. Gör inte någon serviceanmälan innan det ska vara klart. Våra entreprenörer varierar sin sträcka så att det inte alltid är samma kvarter som får sandat först respektive sist. Områdena som berörs av det här avtalet är Bäckby och Skallberget inklusive tillhörande områden.

Till område Bäckby hör:

  • Skälby, Fredriksberg, Vetterslund och Vetterstorp. Och Bäckby förstås

Till område Skallberget hör:

  • Gryta, Nordanby äng, Hökåsen, Vega samt centrum. Och Skallberget förstås.

Det gamla avtalet

Vår andra entreprenör som sköter områdena Vallby och Viksäng går efter när Västerås stad gör sin så kallade utkallning. Utkallning betyder startsignal för när entreprenörerna kör ut och sandar. Den här gången har ingen sådan utkallning skett. Trots det så har vi sett till att vi under dagen plogar de områden som tillhör Vallby respektive Viksäng. De börjar klockan 9 idag och beräknas vara klara kl 14. Gör inte någon serviceanmälan innan det ska vara klart.

Till område Vallby hör:

  • Oscaria, Oxbacken, Pettersberg och Skultuna. Och Vallby förstås.

Till område Viksäng hör:

  • Haga, Hemdal, Lillåudden, Malmaberg, Skiljebo och Öster Mälarstrand. Och Viksäng förstås.

Göra serviceanmälan eller inte

Gör ingen serviceanmälan innan sandningen ska vara klar. Klockslag hittar du under respektive avtal.

Hyresförhandlingen för 2020 års hyror pågår fortfarande

Förhandlingen av 2019 års hyra pågår fortfarande. Det blir därmed ingen justering på hyran för januari. När vi är överens med Hyresgästföreningen kommer du få veta din hyra för 2020.

Vill du vet mer?

Läs gärna pressmeddelandet om du vill veta mer om förhandlingarna.

Nya hyrorna inte klara, tar hjälp av Hyresmarknadskommittén

Parkeringsavgifterna höjs med 2 % varje år

Varje år höjer vi hyran för alla parkeringsplatser med 2 procent. Den höjningen börjar gälla från 1 januari. Det är därför du som har en parkeringsplats hos oss, har fått en högre avgift att betala via din hyresfaktura.

Parkeringsplatser inkluderar även garage och carport.

Förhandlar ni inte med Hyresgästföreningen?

Kostnaden för parkering förhandlas inte med Hyresgästföreningen eftersom parterna har avsagt sig förhandlingsansvaret för dessa.

Bidra till ett säkert trapphus

Snart är det jul! Då vill passa på att påminna om att det inte är tillåtet att förvara saker eller sätta upp pynt i trapphuset. Varför? För att vi är måna om dig som hyresgäst och därför vill att ha säkra trapphus. Saker hindrar en eventuell utrymning och kan även orsaka brand.

Vi jobbar dagligen med att det ska vara tryggt och säkert att bo hos oss. Ambulans och räddningspersonal behöver också lätt ta sig fram för att hjälpa till om olyckan är framme.

Var med och bidra till ett säkert trapphus

Ditt trapphus och loftgång måste vara helt fria från saker som kan brinna eller vara i vägen vid utrymning. Om du förvarar något där innebär det att du måste ta bort det. Det gäller till exempel barnvagnar, möbler, tidningar, kartonger, dörrmattor, blommor, skohyllor och dörrkransar.

Rullatorer får placeras på anvisad plats i trapphuset eller loftgången.

Får jag inte ens sätta upp en dörrkrans?

Nej, eftersom de är av brännbart material och kan försvåra vid en utrymning. Även små föremål som hamnar på golvet i en akut situation kan försvåra vid en utrymning. Detta kan ställa till det för räddningspersonal som vill komma fram för att hjälpa dig eller dina grannar.

Här kan du istället förvara dina saker?

  • Dina personliga saker förvarar du i din lägenhet eller i ditt förråd.
  • Cyklar och barnvagnar förvarar du i första hand på anvisade platser som i cykelrum och källarförråd.
  • Matavfall, tidningar, förpackningar, restavfall, småel, batterier och glödlampor lämnar du i din miljöbod.
  • Grovavfall lämnar du på Återbruket.

Vad händer med det som ingen tar bort?

När vi besöker våra fastigheter kollar vi alltid att trapphusen är säkra. Om något står kvar i trapphuset behöver vi ta hand om det. Vi förvarar sakerna i tre månader, sedan slänger vi dem. Om vi tagit bort något som du sedan saknar kan du hämta ut ditt föremål. Kontakta vår felanmälan på Mina sidor, i appen eller 021-39 70 90, så hjälper de dig. Det kostar 300 kr att hämta ut ett föremål. Kostnaden läggs på din hyra.

Här kan du läsa mer om brandsäkerhet

Illustration från MSB; en överkryssad barnvagn samt överkryssade stora plastlådor kartonger ställda i ett trapphus

För din säkerhet måste det vara helt fritt från saker i ditt trapphus och loftgång. Illustration: MSB

Com Hem har släckt ner TV4, Sjuan och TV12

Com Hem och Telia har förhandlat om ett förnyande av deras avtal. Tyvärr har de inte hittat någon lösning. Det innebär att de i natt blev tvungna att släcka TV4-kanalerna och C More.

All information hittar du på Com Hem:s hemsida

Vilka påverkas?

Alla ni hyresgäster som har Com Hem, vilket är de flesta av er, har inte längre tillgång till TV4-kanalerna och eventuella betalkanaler såsom C More.

Vilka kanaler gäller det?

TV4-kanalerna, Sjuan, TV12, SF-Kanalen, Sportkanalen samt C More har släckts. Under tiden förhandlingarna pågår sänder Com Hem andra kanaler.

Varför har inte Mimer informerat tidigare?

Vi har helt enkelt inte känt till problemen med förhandlingarna förrän för någon dag sedan. I går kväll blev det klart att förhandlingarna inte resulterade i ett nytt avtal och att kanalerna därmed skulle släckas.

Om jag har några frågor?

Kontakta Com Hem om du har frågor kring tv-utbudet. På deras sida hittar du hela tiden aktuell information.

Com Hems information till sina kunder

Nu går flytten till Navet

I slutet av december börjar Mimers flytt till Navet, våra nya lokaler på Gasverksgatan 7. Flytten innebär att vi inte längre tar emot besök på våra områdeskontor och att vårt kundcenter flyttar.

Från och med 19 december stänger våra områdeskontor för besök. Självklart finns vi fortfarande kvar i alla områden och utför arbete precis som vanligt.

Om du vill komma i kontakt med oss eller om du behöver göra en serviceanmälan, hör du av dig på 021-39 70 00 eller via Mina sidor.

Kundcenter flyttar

Den 14–15 januari är vårt kundcenter stängt eftersom vi flyttar då. Vi öppnar igen 16 januari i Navet som ligger på Gasverksgatan 7. Vi kommer ha kvar samma öppettider: Måndag–torsdag kl 10–17, fredag kl 10–15.

I samband med att vårt kundcenter flyttar den 14–15 januari kan det dröja lite att få återkoppling och att få arbetet utfört. Vi ska göra vårt bästa för att du ska få snabb service!

Förbättringar gällande snöröjningen

Den vita årstiden är här och därmed också hala snötäckta vägar, trottoarer och gårdar. Men vår beredskap är god. I år har vi förändrat när vi åker ut och plogar, för att passa dig och dina behov bättre.

Vi anpassar vår snöröjning efter era förslag

Vi har fått många synpunkter i vår kundenkät och har arbetat intensivt i upphandlingarna för att tillgodose dem. Tidigare har de snöröjare som vi anlitar åkt ut och plogat, så kallade ”utkallning”, samtidigt som Västerås stad har gjort det. Men eftersom Västerås stad har många vägar att prioritera och vi främst har gång- och cykelbanor, har det inte passat oss och våra hyresgäster. Nu bestämmer vi, tillsammans med vår entreprenör, när de ska ut och ploga. Det nya sättet kan vi arbeta efter när avtalen med entreprenörerna går ut och vi ska handla upp på nytt.

Ingen snöröjning nattetid

Vi har också styrt tiderna så att ingen snöröjning får ske klockan 23–04, efter önskemål från er. Vid kraftig, långvarigt snöfall kan det behövas köras även nattetid för att få undan mängderna.

De nya reglerna gäller två av fyra områden

På två av våra fyra områden arbetar entreprenörerna på det nya sättet och på de två övriga på det gamla sättet. Områdena som har de nya avtalen är Skallberget och Bäckby. I Skallbergsområdet ingår Gryta, Skallberget, Nordanby äng, Hökåsen, Vega och centrum. För Bäckby inkluderas, förutom Bäckby, Skälby, Fredriksberg, Vetterslund och Vetterstorp. Övriga områden har det gamla.

Det här gäller vid varje utkallning

Vid varje utkallning har entreprenören nio timmar på sig att slutföra uppdraget. Halkbekämpningen ska göras i direkt anslutning till att snön plogats bort. Entreprenörerna brukar se till att de inte har exakt samma rutt varje gång så att inte samma hyresgäster får vänta på säkrare vägar. Vi kontrollerar också alltid entreprenörerna i samband med varje utkallning så att vi får rätt kvalitet på snöröjningen.

Parkeringsplatsen skottar du själv

Din hyrda parkeringsplats ansvarar du för själv. Det inkluderar även de snövallar som kan bildas. Om det är ett stort område på parkeringsplatsen som är tomt, kan entreprenörerna ploga där med i samband med övrig snöröjning. Om området är för litet kan inte maskinerna komma in utan att riskera skador på bilarna.