Hämtning av trädgårdsavfall upphör

Viktig information inför den stundande våren och allas våra aktiviteter i trädgårdar, på balkonger, med blomurnor och odlingslådor.

Som vi tidigare flaggat för kommer vi fr o m i år inte att erbjuda tjänsten som tidigare inneburit att vi hämtar trädgårdsavfall vid era lägenheter en gång i månaden under sommaren. Förutom att det är en ekonomisk fråga så är det tyvärr så att mycket annat än grönavfall hamnar i säckarna. Det tar mycket tid i anspråk från vår skötselentreprenör som de istället skulle kunna lägga på annat.

Skötselentreprenören kommer precis som tidigare att klippa formklippta häckar där sådana finns, de klipper utsida och ovansida av häckarna medan insidan åligger respektive hyresgäst. Är du osäker på om din häck ska formklippas eller vara en så kallad friväxande häck, kontakta oss så hjälper vi dig att reda ut det.

Klipprester och övrigt trädgårdsavfall hör inte hemma i miljöboden, utan ska lämnas på något av våra Återbruk. I Västerås har vi det väl förspänt med Återbruk med generösa öppettider, för mer information om dessa, gå in på vafabmiljo.se och läs under ”Om våra Återbruk”.

Vi hoppas på en lång och skön sommar!

Bättringsmålning efter klottersanering

Med start under vecka 13 alternativt 14, kommer Lönnbergs måleri att påbörja bättringsmålning efter tidigare klottersanering.

Målning kommer att ske på de ställen där färgen har försvunnit i samband med att man klottersanerat och färgen lossnat eller helt försvunnit.

Ytorna kommer att skrapas och tvättas innan de målas och temperaturen ute styr lite när det tillåts att målas.

Sandupptagningen drar igång

Med en vinter som aldrig riktigt kom igång så börjar vi redan nu med årets sandupptagning. Det här kan låta en del och kan bli dammigt. Enligt de avtal vi har med våra entreprenörer har de till och med 1 maj på sig att ta bort all sand. Du som har bilplats behöver sopa den själv.

Därför kan det låta och bildas damm

Våra entreprenörer blåser med hjälp av så kallade ryggblåsar fram sanden till sopmaskinen som sopar upp den. Det här kan upplevas som bullrigt och det kan bildas damm.

Vi hoppas att du har överseende med de eventuella störningar som arbetet kan orsaka. Sedan kan vi förhoppningsvis se fram emot en härlig vår med rena bostadsgårdar.

Har du en parkeringsplats? Den sopar du själv

Entreprenörerna får inte blåsa i närheten av parkerade bilar. Du som hyresgäst ansvarar själv över att sopa bort sanden från din förhyrda parkeringsplats. Tips: Sopa ut sanden redan nu ut till körvägen så tar sopmaskinen sedan upp den.

Ska du tvätta dina fönster? Vänta till efter 1 maj

Ska du tvätta dina fönster så vänta gärna till efter 1 maj. Enligt våra avtal med entreprenörerna är det då de ska vara klara. Det ändras inte även om de kan börja tidigare i år. Genom att vänta slipper du att få fönsterna nedsmutsade igen. Vanliga gator ansvarar Västerås stad för att ta upp sanden från.

Information från Västerås stad om när sandupptagning sker

Mimers Dance School och sittgympan är inställda tills vidare

Med anledning av den nuvarande utvecklingen av viruset, har vi av omtanke för våra äldre beslutat att tills vidare ställa in både Mimers Dance School och sittgympan. Danslektionerna ges på ett av våra äldreboenden och vår största målgrupp gällande sittgympan är äldre. Som de flesta känner till så tillhör äldre en av riskgrupperna

Förtydliganden kring vår service och våra tjänster

I januari förtydligade vi ansvarsfördelningen mellan oss som hyresvärd och dig som hyresgäst här på hemsidan. Detta eftersom vi märkt att serviceanmälningar på enkla fel ökade. Detta gällde sådant som alltid varit ditt ansvar t ex att rensa bort hår i golvbrunnen eller matrester i diskmaskinssilen. I samband med detta tydliggjorde vi också hur mycket det kostar om man av oaktsamhet haft sönder något i sin lägenhet, vilket är det vi kallar handhavandefel.

Vi märker nu att detta har lett till missuppfattningar gällande vår service som hyresvärd, framför allt på insändarsidorna i vår lokaltidning. Därför vill vi förtydliga hur det ligger till.

Vanligt slitage kostar inget – det fixar vi precis som tidigare

För de allra flesta hyresgäster innebär det här ingen förändring. Självklart har vi fortfarande samma service som tidigare till våra hyresgäster. Vi lagar och byter ut sådant som gått sönder på grund av ålder eller slitage.

Om du förstör något behöver du betala

Dock finns det ett fåtal hyresgäster som förstör saker eller är oförsiktiga med sin lägenhet. De får betala för det de haft sönder. Här på vår hemsida finns en prislista som många har hänvisat till. Den anger på ett transparent sätt vad det kostar om man har haft sönder något av oaktsamhet.

Prislista – kostnad för handhavandefel (pdf)

Här är några exempel som visar på skillnaden mellan vad som är vanligt slitage och vad som är att vara oförsiktig eller förstöra saker:

  • Om en toalettsits är sliten och har gått sönder på grund av normalt slitage eller att den är gammal, byter vi självklart ut den kostnadsfritt. Det är en del av vår service som hyresvärd. Har någon däremot stått på den så den gått sönder så får hyresgästen betala för en ny.
  • Ett annat exempel är vägguttag. De kan gå sönder på grund av slitage, då byter vi självklart ut den utan att det kostar något. Om hyresgästen själv gjort åverkan och till exempel dragit el från det, vilket man självklart inte får, betalar hyresgästen för att vi ställer det till rätta.

Sköter du om din lägenhet är det precis som vanligt

Med andra ord är det mesta som vanligt så länge du är sköter din lägenhet. Om det fortfarande är förvirrande, snälla hör av dig.

Kontakta vårt kundcenter

Nu mäter vi kundnöjdheten löpande

​Istället för att dela ut kundenkäten en gång per år och sedan vänta länge på resultatet kommer vi nu att skicka kundenkäten månadsvis via sms eller mejl till ett slumpvis urval av våra hyresgäster. För oss innebär det att vi kan mäta oftare och får löpande återkoppling på resultatet och därmed kan ge snabbare respons till våra hyresgäster. Vi har även sett att många hyresgäster gärna svarar på enkäten digitalt och att svarsfrekvensen därmed ökar.

Varför ska jag svara på enkäten?

Vi vill gärna veta vad du som hyresgäst tycker om oss och vår service. Alla svar gås igenom av oss på Mimer och vi kan se resultat ända ner på fastighetsnivå. Det sammanställda resultatet ligger sedan till grund för den verksamhet vi planerar framöver. Eftersom undersökningen är anonym gentemot oss på Mimer kan vi däremot aldrig se vem som svarat vad på någon fråga.

Vem får enkäten?

Enkätföretaget AktivBo gör ett slumpvis urval av hyresgäster varje månad som får ett sms eller mejl med frågor om oss och vår service. Det innebär att du kanske får enkäten men inte din granne. Alla våra hyresgäster kommer någon gång under året att få kundenkäten. Se därför efter att du har rätt mobilnummer och mejladress inlagda på Mina sidor

Enkäten ser ungefär likadan ut som tidigare, men vi kommer alltså inte att knacka dörr för att dela ut enkäten i år.

Vad händer med de som inte är så digitala?

I slutet av året kommer en pappersenkät att skickas till dem som vi inte kunnat nå via mobilnummer eller e-postadress tidigare under året.

Fördelar med digital enkät

Många hyresgäster uppskattar att svara på enkäten direkt i mobilen eller på datorn, istället för att fylla i en pappersenkät och skicka in. Det gör att svarsfrekvensen ökar.

För oss på Mimer innebär det att vi, istället för att få en sammanställd rapport en gång per år, kommer kunna följa resultatet löpande. På så sätt kan vi ge respons på resultatet betydligt snabbare och därmed även ge bättre service till dig som hyresgäst.

Flera artister klara för Cityfestivalen och Mimerscenen

Redan nu släpper Västerås Cityfestival vilka artister som kommer uppträda på Mimerscenen. Hittills är Veronica Maggio, Viktor Leksell och estraden klara. Fler namn kommer.

Veronica Maggio kommer uppträda lördag 27 juni. Det är hennes enda spelning i Mälardalen i sommar. Så det är lika bra att boka in i kalendern redan nu.

Andra namnet är Viktor Leksell. Hans konsert blir fredag 26 juni. Under 2019​ blev han utsedd av P3 till Framtidens artist med motiveringen:  “Att beskriva smärta utan att vara klyschig är svårt, men Victor Leksell har gjort det med bravur.”

Hitgruppen estraden ser du på torsdagen 25 juni. Och vilka är estraden? Ni som är lika okunnig om musik som undertecknad kan jag meddela att det är en grupp som har spelat med en mängd stjärnor bland (annat Avicii). Låten “Mer för varandra” som de gör tillsammans med Norlie & KKV har över 40 miljoner streams på Spotify.

Här hittar du kommande artistnamn​​

Västerås Cityfestival lägger ut namnen på Facebook och Instagram och vi delar därefter deras inlägg i våra kanaler. Biljetter köper du via Tickster.

Håll utkik på Facebook och/eller Instagram!

På både Facebook och Instagram lägger vi ut givande information och härliga tips. Så följ oss gärna för att få mer koll och inspiration.

Nu förbättrar vi tryggheten vid Välljärnsgatan

Vi kommer under våren utföra arbeten i ert närområde för ökad trygghet.

Vår entreprenör Tepes kommer bland annat riva det långa planket på baksidan av Välljärnsgatan 426–484 som många upplever som otryggt. I samband med det tas även en del av buskaget bort samt de två mattpiskställningarna. På samma baksida kommer även belysningen utökas för att området ska kännas tryggare.

I närområdet i övrigt tas några otrygga höga buskage bort, svackor och trasiga brunnar i asfalten kommer lagas. De dåliga träpollarna kommer bytas ut mot nya i metall med tillhörande reflexer. Träd som till exempel skymmer belysningen kommer åtgärdas, dock senare under sommaren.

Tepes kommer påbörja sitt arbete under v. 12 och grävarbetet samt montering av pollarna beräknas pågå ca 3 veckor. Efter det kommer återställningar och sådd av nya gräsmattor samt asfaltering etc utföras så fort årstiden tillåter.

Beskärningstider – för snyggare häckar

Just nu pågår vårvinterbeskärning av våra buskar och häckar ute på alla våra områden. Vid en så kallad föryngring tas växtmaterialet ner nästan ända till marken. Inget att oroa sig över.

Det kan se brutalt ut men är alldeles nödvändigt för att få friska och vackra buskar och häckar även i framtiden. På några ställen måste vi ta ner häckar då de vuxit sig alldeles för höga för våra skötselentreprenörer att sköta.

Extra information

Vi har informerat särskilt till just er hyresgäster som påverkas och har en sådan häck som gränsar till tomt eller uteplats.

Vad betyder föryngring?

Vid en föryngring tar vi ner växtmaterialet nästan ända ner till marken. Det kan se brutalt ut men är alldeles nödvändigt för att växtmaterialet ska hålla sig friskt och bli vitalt igen. Ibland kan det vara lämpligare att gallra ur eller reducera på annat sätt, det kan se lite olika ut beroende på behovet och sorter.

Ska ni verkligen göra det här nu?

Vårvintern är den optimala tiden att utföra det på då det blir en otrolig växtkraft i knopparna som blir kvar i det som lämnas. Det beror på att dessa knoppar helt själva får tillgång till all den överskottsenergi som lagras i rötterna under vintern. Resultatet blir att de kommer skjuta rejält med nya skott.

Inga skäl till oro

Så bli inte oroliga när ni hör röjsågar på våra områden det är för att vi även i fortsättningen ska få njuta av vackra, blommande, välmående buskar och lagom höga häckar.

En av våra entreprenörer, i orange, beskär risiga buskar

Serviceanmälans telefoner öppnar kl 10 tisdag 25/2

På tisdag 25 februari kan du göra en serviceanmälan via telefonen från kl 10. Du kan fortfarande göra din serviceanmälan via Mina sidor eller vår app. Om du har ett akut ärende, ring vår fastighetsjour på 021-39 70 70. (mer…)