Resultat på kundenkäten 2018

Tillsammans med er hyresgäster utvecklar vi våra bostadsområden. Ett viktigt verktyg i det arbetet är vår kundenkät. I enkäten frågar vi både vad ni tycker om själva boendet och miljön runtomkring, men även vad ni tycker om vårt bemötande, hur det fungerar att komma i kontakt med oss eller anmäla ett fel. På så sätt får vi en viktig sammanställning på vad som fungerar bra och om det är något som behöver bli bättre.

Undersökningsföretaget AktivBo genomför undersökningen åt oss, men Mimers medarbetare delar ut den personligen till vartannat hushåll. Det innebär att alla hyresgäster får möjlighet att svara under en tvåårsperiod. I år har vi även skickat ut enkäten via SMS vilket varit väldigt uppskattat, hela 60% valde att svara direkt i mobilen.

Svaren ligger till grund för vårt arbete

Nu har alla synpunkter och önskemål sammanställts och analyserats noga. Vi ser vad vi är bra på och vad vi behöver arbeta med ännu mer. Utifrån resultatet har vi tagit fram en åtgärdslista per område på vad som behöver åtgärdas redan nu och vad som planeras under nästa år. Se exempel på era synpunkter och vilka åtgärder vi gör längst ner på sidan. I början på nästa år kommer vi berätta mer exakt vilka åtgärder vi gör i respektive hus.

Så tycker ni om Mimer och ert boende

Det totala resultatet visar att våra hyresgäster fortfarande är väldigt nöjda med vår service. Upplevelsen av trygghet i området och att få hjälp när det behövs har ökat något sedan förra mätningen, vilket vi är glad över eftersom det är områden vi satsat extra mycket på den senaste tiden.

• ”Tryggheten” har ökat från 74,9 till 78,1%
• ”Hjälp när det behövs” har ökat från 88,7 till 89,0%
• ”Städning i miljöbod” har minskat från 77,2 till 75,7%

Resultatet visar att både städning och sortering i miljöboden upplevs sämre än förut. Det bekräftar ett problem som vi är medvetna om och som vi redan arbetar med på olika sätt. Vi har:

• tillsatt en arbetsgrupp som fokuserar enbart på miljöbodarna
• ökat tillsynen av miljöbodarna
• sett över och förenklat informationen om hur man sorterar
• knackat på hos hyresgäster på vissa områden för att informera om hur viktigt det är att slänga skräp på rätt ställe

Exempel på synpunkter från er som bor på Bäckby

1. Mycket trafik på gårdarna
Vi kommer att ha extrabevakning av vår trygghetsjour och av våra Trygghetsvärdar. Vi ser till att bommar fungerar och farthinder finns på plats. Vi kommer även att informera våra entreprenörer om detta.

När sker åtgärden?
Påbörjat

När beräknas det vara klart?
Löpande

2. Sortering i miljöbod är dålig
Vi har anställt en person som ska set till miljöbodarna samt informera om sortering.  Skyltningen ses över.

När sker åtgärden?
Påbörjat

När beräknas det vara klart?
Aktivt arbete under 2019

3. Önskemål om fler bord och bänkar
Vi ska göra om stora delar av lekparkerna vid Puddelugnsgatan 13 och Välljärnsgatan 39. Renovera, bygga om och sätta upp nytt. Även tillgänglighetsanpassa den ena lekparken. Arbetet sker utifrån dialoger med hyresgästerna.

När sker åtgärden?
Hösten 2018

När beräknas det vara klart?
Senast augusti 2019

4. Mer blommor och trevligare växtlighet, öppnare.
Vi kommer att ha fokus på att, tillsammans med entreprenören, hitta och göra iordning ytor som behöver fräschas upp.

När sker åtgärden?
Våren 2019

När beräknas det vara klart?
Oktober 2019

5. Mer information om vad som händer önskas
Vi försöker bli bättre på att informera om vad vi gör och kommer att göra via sms, e-post och områdesnyheter på mimer.nu.

När sker åtgärden?
2019

När beräknas det vara klart?
Hela året

6. Trivseln i tvättstugorna
Vi kommer att tillgänglighetsanpassa tvättstugorna, sätta in passagesystem och byta städmaterial oftare. Även kvalitetssäkra städningen oftare.

När sker åtgärden?
Januari 2019

När beräknas det vara klart?
Hela året

7. Trivsel i trapphus
Vi fortsätter arbetet med att hålla rent och snyggt i trapphusen.

När sker åtgärden?
Januari 2019

När beräknas det vara klart?
Hela året

Åsa och Josef söker en ny kollega – en upphandlare

Åsa och Josef söker en till kompis – en upphandlare! Är det du? Tillsammans utgör ni Inköpsavdelningen.

Ditt arbete omfattar hela upphandlingsprocessen, du ansvara för upphandlingar, är stöd vid avrop och tillsammans med Åsa och Josef utvecklar enheten. Dessutom kommer du vara en del i vårt arbete med att utveckla staden och våra bostadsområden.

Läs hela annonsen och sök senast 25 november

Vattenavstängning torsdag 25 oktober Puddelugn 1-45 och Välljärn 2-484

En planerad vattenavstängning kommer att ske torsdagen 25 oktober klockan 08:00–16:00. Tänk på att både kall- och varmvatten kommer att vara avstängt under denna tid. Enligt entreprenören är det inte är säkert att de behöver stänga av vattnet för alla hushåll, vilket medför att du kan ha vatten imorgon.

Den planerade vattenavstängningen sker:
Tid: Torsdagen 25 oktober mellan klockan 08:00 och 16:00.
Tänk på att både kall- och varmvatten kommer att vara avstängt under denna tiden.

Fyll på hinkar och flaskor med vatten innan avstängningen

Se till att fylla flaskor och någon hink med vatten som ni kan använda vid toalettbesök.

Vi har fått information från vår entreprenör Radiator som ska utföra jobbet att det inte är säkert att de behöver stänga av vattnet för samtliga hushåll, vilket medför att du kan ha vatten imorgon.

Spela fotboll med West Ham United?

På höstlovet, vecka 44, är det gratis fotbollsaktiviteter på Bäckby: träning och match för tjejer och killar 7–15 år. Ledare är ungdomar från Bäckby United, FC Europa Jr och West Ham United Foundation.

Alla som deltar får en T-shirt.
Anmälan: Ingen anmälan eller utrustning behövs.
Vi lovar en riktigt rolig vecka tillsammans! Välkommen!

Tider:
Söndag 28 oktober: kl 17.00–20.00; från 12 år
Måndag 29 oktober: kl 13.00–15.00; 7–12 år
Måndag 29 oktober: kl 20.00–22.00; från 15 år
Tisdag 30 oktober kl 13.00–15.00; 7–12 år
Plats: Bäckbyhallen

Bäckby United har även kostnadsfri ordinarie träning under veckan:

Tid: Måndag 29 oktober kl 17.30–18.30; tjejer 8–12 år
Plats: Hällbyskolan

Tid: Torsdag 1 november kl 17.30 – 19.30; pojkar 10–12 år
Plats: Bäckbyhallen

Det är vi som samarbetar kring fotbollsaktiviteterna

Fotbollsaktiviteterna är en del av Kick Off Projekt och genomförs i samarbete med Västmanlands fotbollförbund och Mimer. Samarbetspartners: AVIS, City Gross, Björks buss och Västmanlands Idrottsförbund.

Kick Off – ett projekt för barn och ungdomar

Projektet är ett samarbete mellan Västmanlands Fotbollförbund, West Ham United Foundation, the University of East London och ett flertal fotbollsföreningar från Västerås. Syftet med satsningen är att öka föreningsverksamheter på resurssvaga och utsatta områden i Västerås. Satsningen riktar sig mot unga ledare i Västerås mellan 17–24 år och deras föreningar.

Det här vill projektet

  • Inkludera fler barn och ungdomar från resurssvaga och utsatta områden i fotbollsföreningar.
  • Höja kunskapen om föreningsverksamhet på resurssvaga och utsatta områden bland fotbollsföreningar.
  • Satsningen riktar sig mot unga ledare i Västerås mellan 17–30 år och deras föreningar. Projektet är kostnadsfri för alla deltagare.

Unga ledare från Västerås får möjligheten att åka till London och besöka West Ham United Foundations verksamhet i Östra London.

Höstlovsaktiviteter för barn

Under höstlovet kommer unga tränare att erbjuda fotbollsaktiviteter på Skallberget, Bäckby och Viksäng.

Vad är West Ham United Foundation?

West Ham United Foundation handlar om att främja hälsa och välbefinnande genom idrott, tackla utanförskap, fattigdom samt främja utbildning av barn och ungdomar.

West Ham United Foundation är West Ham Uniteds välgörenhetsorganisation. De driver klubbens arbete på utsatta områden, i skolor och med icke idrottsspecifika utbildningar. Organisationen är ekonomisk oberoende av, men har ett tät samarbete med, klubben.

De är den äldsta organisation av sin sort i England med 25 års erfarenhet av socialt arbete.

Arbetsområde: Östra London, kommuner: Barking, Dagenham, Newham & Tower Hamlets (två mest ekonomiskutsatta kommuner i London

Anställda: 20 fast anställda, 60 timanställda tränare

Uppdaterat: Lösenord och prenumerationsmejl

Det är tyvärr fortfarande problem för en del med att få ett nytt lösenord. Dessutom kan några av er som får prenumerationsmejl med intressanta lägenheter, inte klicka på länkarna.

I prenumerationsmejlet fungerar inte länkarna som de ska. Gå istället direkt till Lediga lägenheter där alla lägenheter presenteras.

Lediga lägenheter

Har du glömt ditt lösenord men kan inte skapa ett nytt?

Alla webbsidor lagrar sidinformation, så kallad cach. Det innebär att du får upp sidor på nätet mycket snabbare. Jättebra! Men här ställer det till problem.

För att kunna återställa ditt lösenord måste du radera alla cachade bilder och filer.

Så här gör du för att rensa ”cachen”

Hur du rensar cachen beror på vilken webbläsare du har. Var uppmärksam så att du inte rensar bort alla dina lagrade lösenord.

Rensa cachen i din mobil

När du tar upp ett nytt fönster/ny flik i din webbläsare på mobilen finns möjlighet att öppna ett i hemligt/privat läge. Det heter lite olika beroende på vilken webbläsare du använder.

  1. Öppna upp internet på din telefon
  2. Klicka på Ny flik/nytt fönster
  3. Välj Slå på hemligt läge/Privat
  4. Gå till Mina sidor och be om nytt lösenord genom att klicka på Glömt ditt lösenord.

Rensa cachen på datorn i Google Chrome

  1. Tryck: Ctrl H.
  2. Då kommer du till sidan Historik.
  3. Klicka på “Rensa webbinformation”; längst till vänster.Visar var du ska klicka någonstans. Detta beskrivs även i punkterna under Google Crome-rubriken
  4. Se till att enbart “Cachade bilder och filer” är markerad.Visar att det är rutan Cachade bilder och filer du ska ha iklickad för att rensa cachen.
  5. Klicka sen på “Rensa data”.

Rensa cachen på datorn i Internet Explorer

  1. Klicka på kugghjulet längst upp till höger.
  2. Välj Internetalternativ (näst sist i menyn).
  3. Klicka på “Ta bort…” under “Webbhistorik”.Visar stegen för att ta bort cachen i Internet ExplorerSe till att Temporära “Internetfiler och webbplatsfiler” är ikryssad.
  4. Klicka på Ta bort.

Rensa cachen på datorn i Safari

  1. Klicka på Safari uppe i vänstra hörnet i övre menyn.
  2. Välj ”Preferences” i drop-down menyn.
  3. Klicka på “Advanced” uppe i menyn (längst till höger).
  4. Klicka i rutan för ”Show Develop in menu bar” längst ner.
  5. Klicka på ”Develop” i toppmenyn.
  6. Välj ”Empty Caches” näst längst ner.

Vi jobbar för fullt tillsammans med leverantören med att lösa problemet. Vi hoppas att ni har överseende med det här så länge.

Tyck till om våra stadsdelar – Bäckby är först ut

Är du Bäckbybo? Eller är du inte Bäckbybo? Spelar ingen roll så länge du vill tycka till om Bäckby. Anmäl dig nu och kom till Kopparlunden 24 oktober kl 17.00 för att ge dina synpunkter, spana in en film och ta en fika. Välkommen!

Tillsammans med Västerås stad gör Kollage en kartläggning av nuläget i Västerås stadsdelar.
Hur upplever de boende sin stadsdel och hur upplevs Bäckby av de boende och andra? Vilka förutsättningar och möjligheter finns? Kom och prata med dem om hur en plats kan formas för att göra skillnad, få människor att mötas, utvecklas och bli ett attraktivt besöksmål. Och hur Kollage kan göra skillnad!

Kom och tyck till!

Dina synpunkter och engagemang behövs och kan göra nytta. Svaren kommer att ligga till grund för en behovsanalys och handlingsplan för att bidra till Bäckby vision 2020. Du bjuds på fika och filmkonserten Dina Grannar med Nils Berg Cinemascope.

Välkommen!

Tid: 24 oktober, kl 17–20
Plats: Restaurang Koppar, Kopparlunden

Här anmäler du dig till träffen

Var med i undersökning om våra stadsdelar

Hur upplever du Bäckby idag? Ge oss en snabb bild. Du kan svara som boende, verksam på Bäckby, sällan- eller aldrig-besökare. Frågorna är enkla och tar bara en minut att svara på.

Till frågorna

Det här är Kollage – en kraftsamling som vill stärka människor och gemenskap

Eldsjälar med kultur, jobb, utbildning, empowerment och idrott i ryggen. Med önskan att luckra upp gränser. Med ambitioner att ge människor plats. Med hopp om minskad segregation. Med tro på att förändring skapas ur gemenskap. Kollage är en ny kraftsamling som vill ge fler människor möjligheter till sysselsättning, ingångar till samhället och möten med varandra. Först och
främst riktar vi oss till de som bor, verkar och besöker Bäckby.

Kollage bildades hösten 2017 och är en sammanslutning av Jobbpunkt Mimer, Kulturstiftelsen Arty, Västerås Kulturskola, Västerås Folkhögskola, Föreningen here 4U och Västmanlands Idrottsförbund.

Polisen varnar för organiserade stöldligor

Polisen har fått tydliga signaler på att personer som tillhör organiserade stöldligor har tagit sig in i landet för att begå inbrott och stölder av fordon och fordonsdelar.

Polisen gör löpande insatser mot de här kriminella nätverken genom att samverka med andra länder och bevaka våra hamnar, men det finns också saker du kan göra för att minska risken för att bli utsatt. Det är därför bra om du är extra uppmärksam på okända personer som rör sig i ditt bostadsområde eller i din trappuppgång.

Tips på hur du kan skydda dig

Polisen rekommenderar att du tar för vana att alltid låsa ytterdörren även om du är hemma. Tjuvar kontrollerar ofta om dörrar är låsta och handväskor, plånböcker och nycklar som finns nära ytterdörren är ett lätt byte för tjuven.

När det gäller fordon så parkera bilen på ett upplyst ställe eller i garage. Förvara bilnycklarna på ett säkert ställe, lägg dem inte alldeles intill ytterdörren.

Fler tips från polisen på hur du kan skydda dig mot olika brott

Grannsamverkan är också ett effektivt sätt att göra det svårare för tjuven.

Polisens arbete med grannsamverkan

Gillar du kundkontakter?

Jobbar du gärna med människor och vill hjälpa andra? Då ska du söka tjänsten Kundvärd som extrajobb! Du kommer få ansvara för att marknads­föra och hyra ut våra lägenheter. Jobbet är på vårt kundcenter där du får jobba med härliga kollegor.

Sök tjänsten som Kundvärd – senast 20/10

Höstnumret av Hemma Hos

Hemma Hos är tidningen för våra hyresgäster. Där berättar vi om renovering, byggnation och inredning, men också om människor som bor och jobbar hos oss.

I det här numret hälsar vi på hemma hos Gunn-Britt på Viksäng och besöker höstskördande hyresgäster i ett växthus. Vi berättar om Mimers nya Studentteam och om Daglig verksamhets viktiga roll. Vi lyfter aktuella hyresgästfrågor så som problematik gällande sorteringen i miljöbodarna. Vad beror det på och vad kan vi tillsammans göra för att få det att fungera bättre?

Du får också hänga med när de boende på Fyrbråksvägen trotsar regnet och när 540 personer bjuds på tårta på Skiljebofesten.

Tidningen inleds med sammanfattningen av det viktiga resultatet på kundenkäten och avslutas med att säga hej till barnombudet Sara. Som vanligt innehåller Hemma Hos ett brett spektrum av nyheter, reportage, tävlingar och fina erbjudanden med Mimerkortet. Trevlig läsning!

Läs Hemma Hos nr 3/2018

Om Mimers kundtidning Hemma Hos
Alla våra hyresgäster får Hemma Hos direkt hem i brevlådan fyra gånger/år. Nummer två delas ut till samtliga västeråsare. I tidningen berättar vi om vad som är aktuellt på Mimer. Vi gör reportage hos hyresgäster, diskuterar bostadspolitiska- och miljöfrågor samt presenterar vår verksamhet och våra medarbetare. I tidningen finns det alltid tävlingar och schysta erbjudanden med Mimerkortet.

Har du tips på nyheter eller vill annonsera i tidningen? Kontakta anette.ekman@mimer.nu

Mimers parkeringsregler på två minuter

Vi har regler för våra parkeringsplatser, för att allt ska fungera för dig som hyr av oss. Vi samarbetar med parkeringsföretaget Q-park som kontrollerar att reglerna följs.

I våra bostadsområden får du bara parkera på våra parkeringar. Är du besökare finns besöksplatser du kan stå på. På all annan mark är det parkeringsförbud. Du får dock parkera för att lasta i eller ur ditt fordon, exempelvis när du flyttar eller har varit och storhandlat mat. Kom ihåg att du inte får lämna fordonet mer än i sex minuter. Om du står längre kan du får en p-bot.

Läs mer om våra parkeringsregler