Vinternumret av Hemma Hos

Hemma Hos är tidningen för våra hyresgäster. Här berättar vi om renovering, byggnation och inredning, men också om människor som bor och jobbar hos oss. Årets sista nummer kommer ut lagom till andra advent, men vi passar redan nu på att blicka framåt och sprida nyårsönskningar inför 2019.

I det här numret pratar vi lite extra om trygghet. Vi berättar om initiativ som på olika sätt verkar för ett vänligare, tryggare och mer jämlikt Västerås. Läs om på vilket sätt både Mimer och du själv kan bidra.

Vi följer upp kampanjen med miljöbodarna och fortsätter jakten efter småkryp. Avslutningsvis ställer vi frågan till alla hyresgäster: Vem vill du utse till Mimers bästa granne?

Läs Hemma Hos nr 4/2018

Om Mimers kundtidning Hemma Hos
Alla våra hyresgäster får Hemma Hos direkt hem i brevlådan fyra gånger/år. Nummer två delas ut till samtliga västeråsare som samhällsinformation. I tidningen berättar vi om vad som är aktuellt på Mimer. Vi gör reportage hos hyresgäster, diskuterar bostadspolitiska- och miljöfrågor samt presenterar vår verksamhet och våra medarbetare. I tidningen finns det alltid tävlingar och schysta erbjudanden med Mimerkortet.

Har du tips på nyheter eller är ett företag som vill annonsera eller vara med på Mimerkortet? Kontakta anette.ekman@mimer.nu

Varning för falska telefonsamtal

Polisen varnar för bedrägerier via falska telefonsamtal. Dessa brott ökar kraftigt och många förlorar sina pengar genom att de luras att lämna ut kortuppgifter och koder eller logga in på sin bank.

Polisen ger här tips för att undvika att du ska drabbas.

  • Lämna aldrig ut kortuppgifter, koder eller andra känsliga uppgifter till någon. Någonsin. Kortuppgifter och koder är nycklar till dina pengar.
  • Använd aldrig din bankdosa eller bank-id på uppmaning av någon som kontaktar dig. Ingen seriös aktör skulle be dig om det per telefon.
  • Om någon du inte känner ringer och du blir osäker, lägg på luren eller be att få ringa tillbaka på ett nummer som du själv tar reda på. Det gäller oavsett om personen säger sig vara en nära släkting eller från banken, ett företag eller en myndighet.
  • Lita inte på den som kontaktar dig bara för att den har personliga uppgifter om dig. Bedragare kan hitta information på nätet för att lura dig.
  • Om du drabbas av eller misstänker bedrägeri, kontakta din bank omgående. Polisanmäl alltid och ta stöd av människor i din närhet.

Sprid gärna budskapet till alla du bryr dig om.

På polisen.se kan du läsa mer om bedrägerier och hur du kan skydda dig

Åsa och Josef söker en ny kollega – en upphandlare

Åsa och Josef söker en till kompis – en upphandlare! Är det du? Tillsammans utgör ni Inköpsavdelningen.

Ditt arbete omfattar hela upphandlingsprocessen, du ansvara för upphandlingar, är stöd vid avrop och tillsammans med Åsa och Josef utvecklar enheten. Dessutom kommer du vara en del i vårt arbete med att utveckla staden och våra bostadsområden.

Läs hela annonsen och sök senast 25 november

Uppdaterat: Lösenord och prenumerationsmejl

Det är tyvärr fortfarande problem för en del med att få ett nytt lösenord. Dessutom kan några av er som får prenumerationsmejl med intressanta lägenheter, inte klicka på länkarna.

I prenumerationsmejlet fungerar inte länkarna som de ska. Gå istället direkt till Lediga lägenheter där alla lägenheter presenteras.

Lediga lägenheter

Har du glömt ditt lösenord men kan inte skapa ett nytt?

Alla webbsidor lagrar sidinformation, så kallad cach. Det innebär att du får upp sidor på nätet mycket snabbare. Jättebra! Men här ställer det till problem.

För att kunna återställa ditt lösenord måste du radera alla cachade bilder och filer.

Så här gör du för att rensa ”cachen”

Hur du rensar cachen beror på vilken webbläsare du har. Var uppmärksam så att du inte rensar bort alla dina lagrade lösenord.

Rensa cachen i din mobil

När du tar upp ett nytt fönster/ny flik i din webbläsare på mobilen finns möjlighet att öppna ett i hemligt/privat läge. Det heter lite olika beroende på vilken webbläsare du använder.

  1. Öppna upp internet på din telefon
  2. Klicka på Ny flik/nytt fönster
  3. Välj Slå på hemligt läge/Privat
  4. Gå till Mina sidor och be om nytt lösenord genom att klicka på Glömt ditt lösenord.

Rensa cachen på datorn i Google Chrome

  1. Tryck: Ctrl H.
  2. Då kommer du till sidan Historik.
  3. Klicka på ”Rensa webbinformation”; längst till vänster.Visar var du ska klicka någonstans. Detta beskrivs även i punkterna under Google Crome-rubriken
  4. Se till att enbart ”Cachade bilder och filer” är markerad.Visar att det är rutan Cachade bilder och filer du ska ha iklickad för att rensa cachen.
  5. Klicka sen på ”Rensa data”.

Rensa cachen på datorn i Internet Explorer

  1. Klicka på kugghjulet längst upp till höger.
  2. Välj Internetalternativ (näst sist i menyn).
  3. Klicka på ”Ta bort…” under ”Webbhistorik”.Visar stegen för att ta bort cachen i Internet ExplorerSe till att Temporära ”Internetfiler och webbplatsfiler” är ikryssad.
  4. Klicka på Ta bort.

Rensa cachen på datorn i Safari

  1. Klicka på Safari uppe i vänstra hörnet i övre menyn.
  2. Välj ”Preferences” i drop-down menyn.
  3. Klicka på ”Advanced” uppe i menyn (längst till höger).
  4. Klicka i rutan för ”Show Develop in menu bar” längst ner.
  5. Klicka på ”Develop” i toppmenyn.
  6. Välj ”Empty Caches” näst längst ner.

Vi jobbar för fullt tillsammans med leverantören med att lösa problemet. Vi hoppas att ni har överseende med det här så länge.

Begränsad skötsel av din utemiljö

Det är Västmanlands Fastighetsskötsel som sköter om gårdarna i området du bor i. Vårt avtal med dem går ut 15 oktober. På grund av en utdragen upphandling begränsas skötseln av utemiljön under en period framöver. De områden som påverkas är Hökåsen, Gryta, Nordanby Äng, Skallberget, Vega, Kristiansborg, Gideonsberg och Centrum.

Vi omfattas av lagen om offentlig upphandling (LOU) och måste därför upphandla tjänsten på nytt. Vi jobbar just nu med upphandlingen, men tyvärr har det dragit ut på tiden eftersom en leverantör har överprövat vårt beslut. Det innebär att vi inte vet när vi kan skriva ett nytt avtal.

Begränsad skötsel av din utemiljö från 15 oktober

I och med att en leverantör överprövade vårt beslut, kommer vi ha en begränsad skötsel av utemiljön där du bor från 15 oktober. Under tiden kommer Västmanlands Fastighetsskötsel fortsätta sköta om gårdarna, fast i mindre skala. De kommer i första hand sköta om skräpplockning och till viss del ordinarie fastighetsskötsel som exempelvis lövupptagning. Vi kommer även att ta hjälp av våra vänner från Daglig Verksamhet med bland annat skräpplockning och att hålla källartrappor rena från löv.

Vad innebär det här för mig och min innergård?

Tyvärr innebär det att vi inte kan göra allt vi brukar göra. Det gäller exempelvis sopning, ogräsbekämpning, beskärning av buskar och träd. Snöröjning och sandning sker som vanligt.

Vi önskar er förståelse under tiden och att vi alla hjälps åt att lägga sopor och skräp på rätt ställe så att vi håller våra bostadsgårdar fina.

Polisen varnar för organiserade stöldligor

Polisen har fått tydliga signaler på att personer som tillhör organiserade stöldligor har tagit sig in i landet för att begå inbrott och stölder av fordon och fordonsdelar.

Polisen gör löpande insatser mot de här kriminella nätverken genom att samverka med andra länder och bevaka våra hamnar, men det finns också saker du kan göra för att minska risken för att bli utsatt. Det är därför bra om du är extra uppmärksam på okända personer som rör sig i ditt bostadsområde eller i din trappuppgång.

Tips på hur du kan skydda dig

Polisen rekommenderar att du tar för vana att alltid låsa ytterdörren även om du är hemma. Tjuvar kontrollerar ofta om dörrar är låsta och handväskor, plånböcker och nycklar som finns nära ytterdörren är ett lätt byte för tjuven.

När det gäller fordon så parkera bilen på ett upplyst ställe eller i garage. Förvara bilnycklarna på ett säkert ställe, lägg dem inte alldeles intill ytterdörren.

Fler tips från polisen på hur du kan skydda dig mot olika brott

Grannsamverkan är också ett effektivt sätt att göra det svårare för tjuven.

Polisens arbete med grannsamverkan

Gillar du kundkontakter?

Jobbar du gärna med människor och vill hjälpa andra? Då ska du söka tjänsten Kundvärd som extrajobb! Du kommer få ansvara för att marknads­föra och hyra ut våra lägenheter. Jobbet är på vårt kundcenter där du får jobba med härliga kollegor.

Sök tjänsten som Kundvärd – senast 20/10

Höstnumret av Hemma Hos

Hemma Hos är tidningen för våra hyresgäster. Där berättar vi om renovering, byggnation och inredning, men också om människor som bor och jobbar hos oss.

I det här numret hälsar vi på hemma hos Gunn-Britt på Viksäng och besöker höstskördande hyresgäster i ett växthus. Vi berättar om Mimers nya Studentteam och om Daglig verksamhets viktiga roll. Vi lyfter aktuella hyresgästfrågor så som problematik gällande sorteringen i miljöbodarna. Vad beror det på och vad kan vi tillsammans göra för att få det att fungera bättre?

Du får också hänga med när de boende på Fyrbråksvägen trotsar regnet och när 540 personer bjuds på tårta på Skiljebofesten.

Tidningen inleds med sammanfattningen av det viktiga resultatet på kundenkäten och avslutas med att säga hej till barnombudet Sara. Som vanligt innehåller Hemma Hos ett brett spektrum av nyheter, reportage, tävlingar och fina erbjudanden med Mimerkortet. Trevlig läsning!

Läs Hemma Hos nr 3/2018

Om Mimers kundtidning Hemma Hos
Alla våra hyresgäster får Hemma Hos direkt hem i brevlådan fyra gånger/år. Nummer två delas ut till samtliga västeråsare. I tidningen berättar vi om vad som är aktuellt på Mimer. Vi gör reportage hos hyresgäster, diskuterar bostadspolitiska- och miljöfrågor samt presenterar vår verksamhet och våra medarbetare. I tidningen finns det alltid tävlingar och schysta erbjudanden med Mimerkortet.

Har du tips på nyheter eller vill annonsera i tidningen? Kontakta anette.ekman@mimer.nu

Rätt temperatur hemma

Hösten är här och utomhustemperaturen faller stadigt. Det betyder att värmesystemen i Mimers fastigheter arbetar hårt för att hålla kylan ute.

Inomhustemperaturen ska vara 21 grader i Mimers bostäder, det har Mimer och Hyresgästföreningen kommit överens om.
– Värmen i våra lägenheter sätt på automatiskt, förklarar Jan Norrström som är sakkunnig inom energi på Mimer. Det innebär att det är utomhustemperaturen som styr. Under våren och hösten, som har kalla nätter och varmare dagar, kan det ibland ta en stund innan systemet hittar rätt balans. Då kan våra hyresgäster uppleva att det blir lägre temperatur i lägenheten, men systemet reglerar detta på någon dag.

Värmen och ventilationen hänger ihop

Jan påpekar att värmesystemet samspelar med ventilationen för att säkerställa ett bra inomhusklimat.
– Tejpar man för eller stänger friskluftsventilerna i sin lägenhet är risken stor att det bildas ett undertryck. Det gör att kall luft kommer in på andra ställen i lägenheten, till exempel under trösklar och då kan man uppleva att golvet känns kallt.

Tänk på det här för att få en bra temperatur hemma hos dig

Det finns flera saker som man kan tänka på för att hålla en bra temperatur i sin lägenhet.
Runt elementen ska luften kunna röra sig fritt så att värmen sprids till resten av lägenheten. Genom att exempelvis ställa möbler en bit ifrån elementen och undvik gardiner som hänger ner över dem låter man luften cirkulera mot elementet.

– Ett element fungerar på två sätt, berättar Jan Norrström. Genom att elementet avger värme via strålning och genom att luft passerar elementet och värms upp. Faktum är att två tredjedelar av uppvärmningen sker genom passerande luft.

Läs om hur du får bra värme i din lägenhet

Mimers parkeringsregler på två minuter

Vi har regler för våra parkeringsplatser, för att allt ska fungera för dig som hyr av oss. Vi samarbetar med parkeringsföretaget Q-park som kontrollerar att reglerna följs.

I våra bostadsområden får du bara parkera på våra parkeringar. Är du besökare finns besöksplatser du kan stå på. På all annan mark är det parkeringsförbud. Du får dock parkera för att lasta i eller ur ditt fordon, exempelvis när du flyttar eller har varit och storhandlat mat. Kom ihåg att du inte får lämna fordonet mer än i sex minuter. Om du står längre kan du får en p-bot.

Läs mer om våra parkeringsregler