Parkeringsplatserna ligger ute 7 dagar

Alla våra lediga parkeringsplatser kommer från och med nu ligga ute på hemsidan under 7 dagar. Tidigare har de varit publicerade i 14 dagar. 

Anledningen till förändringen är för att du som kund ska få snabbare besked. Vi kommer kunna hyra ut parkeringsplatserna fortare och du får veta tidigare om du får parkeringsplatsen eller inte.

Vinternumret av Hemma Hos

Hemma Hos är tidningen för våra hyresgäster. Här berättar vi om renovering, byggnation och inredning, men också om människor som bor och jobbar hos oss. Årets sista nummer kommer ut lagom till andra advent, men vi passar redan nu på att blicka framåt och sprida nyårsönskningar inför 2019.

I det här numret pratar vi lite extra om trygghet. Vi berättar om initiativ som på olika sätt verkar för ett vänligare, tryggare och mer jämlikt Västerås. Läs om på vilket sätt både Mimer och du själv kan bidra.

Vi följer upp kampanjen med miljöbodarna och fortsätter jakten efter småkryp. Avslutningsvis ställer vi frågan till alla hyresgäster: Vem vill du utse till Mimers bästa granne?

Läs Hemma Hos nr 4/2018

Om Mimers kundtidning Hemma Hos
Alla våra hyresgäster får Hemma Hos direkt hem i brevlådan fyra gånger/år. Nummer två delas ut till samtliga västeråsare som samhällsinformation. I tidningen berättar vi om vad som är aktuellt på Mimer. Vi gör reportage hos hyresgäster, diskuterar bostadspolitiska- och miljöfrågor samt presenterar vår verksamhet och våra medarbetare. I tidningen finns det alltid tävlingar och schysta erbjudanden med Mimerkortet.

Har du tips på nyheter eller är ett företag som vill annonsera eller vara med på Mimerkortet? Kontakta anette.ekman@mimer.nu

Varning för falska telefonsamtal

Polisen varnar för bedrägerier via falska telefonsamtal. Dessa brott ökar kraftigt och många förlorar sina pengar genom att de luras att lämna ut kortuppgifter och koder eller logga in på sin bank.

Polisen ger här tips för att undvika att du ska drabbas.

  • Lämna aldrig ut kortuppgifter, koder eller andra känsliga uppgifter till någon. Någonsin. Kortuppgifter och koder är nycklar till dina pengar.
  • Använd aldrig din bankdosa eller bank-id på uppmaning av någon som kontaktar dig. Ingen seriös aktör skulle be dig om det per telefon.
  • Om någon du inte känner ringer och du blir osäker, lägg på luren eller be att få ringa tillbaka på ett nummer som du själv tar reda på. Det gäller oavsett om personen säger sig vara en nära släkting eller från banken, ett företag eller en myndighet.
  • Lita inte på den som kontaktar dig bara för att den har personliga uppgifter om dig. Bedragare kan hitta information på nätet för att lura dig.
  • Om du drabbas av eller misstänker bedrägeri, kontakta din bank omgående. Polisanmäl alltid och ta stöd av människor i din närhet.

Sprid gärna budskapet till alla du bryr dig om.

På polisen.se kan du läsa mer om bedrägerier och hur du kan skydda dig

Dags att testa sin brandvarnare

I din lägenhet ska det finnas minst en brandvarnare i taket. En brandvarnare som fungerar räddar liv om det börjar brinna. Du behöver själv prova regelbundet om brandvarnaren fortfarande fungerar.

Visste du att hela 35 % aldrig testar sin brandvarnare? Var med och se till att den siffran sjunker. Testa din brandvarnare i dag. Brandvarnardagen är 1 december varje år – att påminna alla om hur viktigt en fungerande brandvarnare är.

Så här gör du för att testa din brandvarnare

Tryck på knappen på din brandvarnare i några sekunder­ – tjuter den till fungerar den som den ska. Låter det inget behöver den bytas ut. Kontakta i så fall Mimers felanmälan.

Om den är trasig

Kontakta felanmälan om din brandvarnare inte fungerar eller om du inte hittar en brandvarnare i din lägenhet. Ring 021-39 70 90 eller gör en felanmälan på Mina sidor eller i appen.

Här kan du lära dig mer om brandsäkerhet

Fler behöver testa sin brandvarnare – information från MSB*

*MSB är myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, är en statlig myndighet med uppgift att utveckla samhällets förmåga att förebygga och hantera olyckor och kriser.

Bidra till ett säkert trapphus

Snart är det jul! Då vill passa på att påminna om att det inte är tillåtet att förvara saker eller sätta upp pynt i trapphuset. Varför? För att vi är måna om dig som hyresgäst och därför vill att ha säkra trapphus. Saker hindrar en eventuell utrymning och kan även orsaka brand.

Vi är måna om dig som hyresgäst. Därför jobbar vi dagligen med att det ska vara tryggt och säkert att bo hos oss. Ambulans och räddningspersonal behöver också lätt ta sig fram för att hjälpa till om olyckan är framme.

Var med och bidra till ett säkert trapphus

Ditt trapphus och loftgång måste vara helt fria från saker som kan brinna eller vara i vägen vid utrymning. Om du förvarar något där innebär det att du måste ta bort det. Det gäller till exempel barnvagnar, möbler, tidningar, kartonger, dörrmattor, blommor, skohyllor och dörrkransar.

Rullatorer får placeras på anvisad plats i trapphuset eller loftgången.

Får jag inte ens sätta upp en dörrkrans?

Nej, eftersom de är av brännbart material och kan försvåra vid en utrymning. Även små föremål som hamnar på golvet i en akut situation kan försvåra vid en utrymning. Detta kan ställa till det för räddningspersonal som vill komma fram för att hjälpa dig eller dina grannar.

Här kan du istället förvara dina saker?

  • Dina personliga saker förvarar du i din lägenhet eller i ditt förråd.
  • Cyklar och barnvagnar förvarar du i första hand på anvisade platser som i cykelrum och källarförråd.
  • Matavfall, tidningar, förpackningar, restavfall, småel, batterier och glödlampor lämnar du i din miljöbod.
  • Grovavfall lämnar du på Återbruket.

Vad händer med det som ingen tar bort?

När vi besöker våra fastigheter kollar vi alltid att trapphusen är säkra. Om något står kvar i trapphuset behöver vi ta hand om det. Vi förvarar sakerna i tre månader, sedan slänger vi dem. Om vi tagit bort något som du sedan saknar kan du hämta ut ditt föremål. Kontakta vår felanmälan på Mina sidor, i appen eller 021-39 70 90, så hjälper de dig. Det kostar 300 kr att hämta ut ett föremål. Kostnaden läggs på din hyra.

Här kan du läsa mer om brandsäkerhet

Illustration från MSB; en överkryssad barnvagn samt överkryssade stora plastlådor kartonger ställda i ett trapphus

För din säkerhet måste det vara helt fritt från saker i ditt trapphus och loftgång. Illustration: MSB

Resultat på kundenkäten 2018

Tillsammans med er hyresgäster utvecklar vi våra bostadsområden. Ett viktigt verktyg i det arbetet är vår kundenkät. I enkäten frågar vi både vad ni tycker om själva boendet och miljön runtomkring, men även vad ni tycker om vårt bemötande, hur det fungerar att komma i kontakt med oss eller anmäla ett fel. På så sätt får vi en viktig sammanställning på vad som fungerar bra och om det är något som behöver bli bättre.

Undersökningsföretaget AktivBo genomför undersökningen åt oss, men Mimers medarbetare delar ut den personligen till vartannat hushåll. Det innebär att alla hyresgäster får möjlighet att svara under en tvåårsperiod. I år har vi även skickat ut enkäten via SMS vilket varit väldigt uppskattat, hela 60% valde att svara direkt i mobilen.

Svaren ligger till grund för vårt arbete

Nu har alla synpunkter och önskemål sammanställts och analyserats noga. Vi ser vad vi är bra på och vad vi behöver arbeta med ännu mer. Utifrån resultatet har vi tagit fram en åtgärdslista per område på vad som behöver åtgärdas redan nu och vad som planeras under nästa år. Se exempel på era synpunkter och vilka åtgärder vi gör längst ner på sidan. I början på nästa år kommer vi berätta mer exakt vilka åtgärder vi gör i respektive hus.

Så tycker ni om Mimer och ert boende

Det totala resultatet visar att våra hyresgäster fortfarande är väldigt nöjda med vår service. Upplevelsen av trygghet i området och att få hjälp när det behövs har ökat något sedan förra mätningen, vilket vi är glad över eftersom det är områden vi satsat extra mycket på den senaste tiden.

• ”Tryggheten” har ökat från 74,9 till 78,1%
• ”Hjälp när det behövs” har ökat från 88,7 till 89,0%
• ”Städning i miljöbod” har minskat från 77,2 till 75,7%

Resultatet visar att både städning och sortering i miljöboden upplevs sämre än förut. Det bekräftar ett problem som vi är medvetna om och som vi redan arbetar med på olika sätt. Vi har:

• tillsatt en arbetsgrupp som fokuserar enbart på miljöbodarna
• ökat tillsynen av miljöbodarna
• sett över och förenklat informationen om hur man sorterar
• knackat på hos hyresgäster på vissa områden för att informera om hur viktigt det är att slänga skräp på rätt ställe

Exempel på synpunkter från er som bor på Gryta

1. Önskar bättre information om vad som händer där jag bor
Vi kommer att börja använda oss mer av mejl och SMS för att nå våra hyresgäster lättare.

När sker åtgärden?
Omgående

När beräknas det vara klart?
Löpande

2. Önskar bättre belysning på gårdarna
Vi byter ut befintliga lampor till bättre.

När sker åtgärden?
Beror på om det går att tidigarelägga före roten.

När beräknas det vara klart?
2019-2020

3. Dålig källsortering i miljöbodarna
Vi arbetar för att ändra hyresgästers beteende genom att öka informationen gällande vikten av att sortera rätt.

När sker åtgärden?
Redan påbörjat

När beräknas det vara klart?
2019

4. Bristfällig information gällande rotrenoveringen.
Nu är det äntligen bestämt att ombyggnationen kommer att genomföras. Löpande information kommer och ett bomöte genomfördes 14 oktober.

När sker åtgärden?
Bomöte 14 oktober. Information gällande ombyggnationen kommer löpande.

När beräknas det vara klart?
2019-2020

5. Upplevd otrygghet med bland annat osäkra dörrar och dålig belysning.
Belysningen på gårdarna kommer att ses över och bytas ut. Möjlighet att köpa till säkerhetsdörr finns redan som Tillval.

När sker åtgärden?
2019-2022

När beräknas det vara klart?
Senast 2022 då ombyggnationen beräknas vara klar.

6. Lekplatserna är i behov av upprustning
Tre gungställningar på Björnjakt-, Brunbjörn- och Vargjaktsvägen är redan utbytta.

När sker åtgärden?
2019-2022

När beräknas det vara klart?
2019-2022

Åsa och Josef söker en ny kollega – en upphandlare

Åsa och Josef söker en till kompis – en upphandlare! Är det du? Tillsammans utgör ni Inköpsavdelningen.

Ditt arbete omfattar hela upphandlingsprocessen, du ansvara för upphandlingar, är stöd vid avrop och tillsammans med Åsa och Josef utvecklar enheten. Dessutom kommer du vara en del i vårt arbete med att utveckla staden och våra bostadsområden.

Läs hela annonsen och sök senast 25 november

Nytt bolag tar över städningen

Den 1 november välkomnar vi ett nytt städbolag, Polarstäd. De kommer ansvara för städning av trapphus, källare, tvättstugor och allmänna utrymmen i nästan alla våra hus.

Anledningen till att vi får ett nytt städbolag är att vi omfattas av lagen om offentlig upphandling (LOU). Enligt den lagen måste vi upphandla olika tjänster när avtalstiden löpt ut.

Tack och välkommen!

Vi säger stort tack till de som tidigare arbetat med att hålla rent och fint i våra trapphus och välkomnar nu alla medarbetare hos Polarstäd. Säg gärna hej om du ser dem!

Uppdaterat: Lösenord och prenumerationsmejl

Det är tyvärr fortfarande problem för en del med att få ett nytt lösenord. Dessutom kan några av er som får prenumerationsmejl med intressanta lägenheter, inte klicka på länkarna.

I prenumerationsmejlet fungerar inte länkarna som de ska. Gå istället direkt till Lediga lägenheter där alla lägenheter presenteras.

Lediga lägenheter

Har du glömt ditt lösenord men kan inte skapa ett nytt?

Alla webbsidor lagrar sidinformation, så kallad cach. Det innebär att du får upp sidor på nätet mycket snabbare. Jättebra! Men här ställer det till problem.

För att kunna återställa ditt lösenord måste du radera alla cachade bilder och filer.

Så här gör du för att rensa ”cachen”

Hur du rensar cachen beror på vilken webbläsare du har. Var uppmärksam så att du inte rensar bort alla dina lagrade lösenord.

Rensa cachen i din mobil

När du tar upp ett nytt fönster/ny flik i din webbläsare på mobilen finns möjlighet att öppna ett i hemligt/privat läge. Det heter lite olika beroende på vilken webbläsare du använder.

  1. Öppna upp internet på din telefon
  2. Klicka på Ny flik/nytt fönster
  3. Välj Slå på hemligt läge/Privat
  4. Gå till Mina sidor och be om nytt lösenord genom att klicka på Glömt ditt lösenord.

Rensa cachen på datorn i Google Chrome

  1. Tryck: Ctrl H.
  2. Då kommer du till sidan Historik.
  3. Klicka på “Rensa webbinformation”; längst till vänster.Visar var du ska klicka någonstans. Detta beskrivs även i punkterna under Google Crome-rubriken
  4. Se till att enbart “Cachade bilder och filer” är markerad.Visar att det är rutan Cachade bilder och filer du ska ha iklickad för att rensa cachen.
  5. Klicka sen på “Rensa data”.

Rensa cachen på datorn i Internet Explorer

  1. Klicka på kugghjulet längst upp till höger.
  2. Välj Internetalternativ (näst sist i menyn).
  3. Klicka på “Ta bort…” under “Webbhistorik”.Visar stegen för att ta bort cachen i Internet ExplorerSe till att Temporära “Internetfiler och webbplatsfiler” är ikryssad.
  4. Klicka på Ta bort.

Rensa cachen på datorn i Safari

  1. Klicka på Safari uppe i vänstra hörnet i övre menyn.
  2. Välj ”Preferences” i drop-down menyn.
  3. Klicka på “Advanced” uppe i menyn (längst till höger).
  4. Klicka i rutan för ”Show Develop in menu bar” längst ner.
  5. Klicka på ”Develop” i toppmenyn.
  6. Välj ”Empty Caches” näst längst ner.

Vi jobbar för fullt tillsammans med leverantören med att lösa problemet. Vi hoppas att ni har överseende med det här så länge.

Begränsad skötsel av din utemiljö

Det är Västmanlands Fastighetsskötsel som sköter om gårdarna i området du bor i. Vårt avtal med dem går ut 15 oktober. På grund av en utdragen upphandling begränsas skötseln av utemiljön under en period framöver. De områden som påverkas är Hökåsen, Gryta, Nordanby Äng, Skallberget, Vega, Kristiansborg, Gideonsberg och Centrum.

Vi omfattas av lagen om offentlig upphandling (LOU) och måste därför upphandla tjänsten på nytt. Vi jobbar just nu med upphandlingen, men tyvärr har det dragit ut på tiden eftersom en leverantör har överprövat vårt beslut. Det innebär att vi inte vet när vi kan skriva ett nytt avtal.

Begränsad skötsel av din utemiljö från 15 oktober

I och med att en leverantör överprövade vårt beslut, kommer vi ha en begränsad skötsel av utemiljön där du bor från 15 oktober. Under tiden kommer Västmanlands Fastighetsskötsel fortsätta sköta om gårdarna, fast i mindre skala. De kommer i första hand sköta om skräpplockning och till viss del ordinarie fastighetsskötsel som exempelvis lövupptagning. Vi kommer även att ta hjälp av våra vänner från Daglig Verksamhet med bland annat skräpplockning och att hålla källartrappor rena från löv.

Vad innebär det här för mig och min innergård?

Tyvärr innebär det att vi inte kan göra allt vi brukar göra. Det gäller exempelvis sopning, ogräsbekämpning, beskärning av buskar och träd. Snöröjning och sandning sker som vanligt.

Vi önskar er förståelse under tiden och att vi alla hjälps åt att lägga sopor och skräp på rätt ställe så att vi håller våra bostadsgårdar fina.