Dansa gratis! Mimers Dance School börjar igen

Gillar du att röra dig till musik, dansa eller bara prova något nytt? Vi erbjuder gratis danslektioner under våren 2020. Öppet för alla. Inga förkunskaper behövs och du behöver inte föranmäla dig. Det är bara att dyka upp.

När? Måndagar kl 17–19 med start 24 februari. Därefter 9, 16, 23 och 30 mars.
Var? Servicehuset på Vallonvägen 15 i Skultuna. Ta gärna buss nr 21.
Ålder? Alla åldrar
Pris? Gratis!
Anmälan? Nej, det behövs inte. Det är bara att dyka upp

Vad kommer vi att dansa?

Det här kommer du att lära dig.

  • Afro dance
  • Jazz
  • Streetdance
  • Breakdance
  • Hip hop

För mer information

Följ oss på Instagram: @mimersdanceschool
För mer information kontakta vår trygghetsvärd Samir på 021- 39 70 18.

Nominera århundradets granne!

I år fyller vi 100 år! Och det måste vi givetvis fira. Bland annat vill vi utse århundradets granne. Så det är bara att nominera den du tycker gör det där lilla extra. Det kommer bli en tjusig utställning med de toppnominerade ihop med själva nomineringarna och vinnaren får en månadshyra nedräknad till vad den skulle kostat för 100 år sedan.

Det finaste och kanske tryggaste man kan ha i ett kvarter är goda grannar. Därför vill vi lyfta dem lite extra nu när vi firar 100. Har just du en granne som av något skäl är en toppengranne? .

När firas vinnaren och vad är vinsten?

Vi kommer att utse några grannar som får vara med i en reportageutställning. En av dessa blir korad som århundradets granne på vårt 100-årskalas.

Vinnaren får en månadshyra nedräknad till vad den skulle kostat för 100 år sedan.

Nominera nu – du får en biobiljett

Vem är det, vad utmärker personen och vad gör din granne för grannskapet? Mejla till 100@mimer.nu. Du som nominerar får en biobiljett.

Kalas? Vilket kalas? Något mer som händer?

Jo, vi fyller 100 år och det vill vi fira tillsammans med dig. På sociala medier presenterar vi just nu i 10 veckor hur vi bodde de 10-tal vi har funnits. Vi kommer dessutom spana in i framtiden.

På vår 100-årssajt finns all information

Vi kommer även fira med ett riktigt kalas. Mer information och detaljer kommer att komma.

Sittgympa – gympa för alla

Sittgympan är tillbaka! Första träffen var i måndags 17 februari. Sen kör vi varje måndag kl 10–11. Men vad är sittgymnastik? Jo, det är gruppträning i sittande gymnastik som gynnar alla – och som passar suveränt för dig som har lite svårare med att stå.

Sittgympan är helt gratis och inte bara för äldre.

Det här är sittgymnastik

Med sittgymnastik kan de flesta vara med och röra på sig utan att behöva stå. Det är ett rörelseprogram i 25 minuter som är anpassat till äldre. Syftet är att främja blodcirkulationen, balansen, koordinationen och hålla rörligheten i leder och muskler igång.

Vill du vara med?

Du deltar i de rörelser du kan. Använd kläder du kan röra dig ledigt i. Även om det är främst våra hyresgäster vi vänder oss till, går det bra att dyka upp ändå. Sittgympan leds av våra trevliga trygghetsvärdar.

Ingen anmälan behövs.

Tid och plats

Tid: Måndagar kl. 10-11:00 med start 17 februari. och avslutar 27 april.
Plats: Samlingslokalen Kollage på Välljärnsgatan 488, Bäckby.

Ta gärna med en vattenflaska och frukt.
Välkommen!

Hyrorna för 2020 är klara

Mimer och Hyresgästföreningen är överens om 2020 års hyror. Hyreshöjningen för året blir i genomsnitt 2,25 % med ett spann mellan 0–2,39 %.

Den nya hyran gäller från 1 februari 2020. Du kommer därför få februaris justering retroaktivt på marshyran. Du kan se din nya hyra på Mina sidor 10 februari, på Kivra och e-faktura från 13 februari samt på din hyresavi som landar i din brevlåda senast 18 februari.

Årets hyresförhandling innebär till exempel en höjning på drygt 180 kr för en lägenhet med en månadshyra på 8 000 kr.

Tillval

För dig som har Tillval kommer kostnaden för tillvalet att öka med 2,25 %.

Har du frågor?

Välkommen att kontakta vårt Kundcenter på kundcenter@mimer.nu eller 021-39 70 00.

Vänliga hälsningar,

Mimer

Så här löser du enkla fel

Vem ansvarar för vad gällande min lägenhet? Vilka skyldigheter och rättigheter har jag som hyresgäst? Och hur gör jag för att lösa enklare fel på egen hand? Vi har gjort detta mycket tydligare samt tagit fram tydliga steg för steg-instruktioner för de enklaste felen som du fixar själv.

Vi ansvarar för underhållet i fastigheten och den yttre miljön. Du som hyresgäst
har ansvar för att ta hand om din lägenhet och själv lösa enklare fel. Såklart hjälper vi
till med större arbeten och fel, men vissa saker behöver, och ska, du göra själv. På sidan Sköt om din lägenhet, finns instruktioner och även filmer som på ett enkelt sätt visar hur du gör.

Instruktioner för hur du fixar enkla fel

När det handlar om större fel – gör så här

Ibland inträffar det större och/eller mer akuta fel i bostaden. På sidan Kontakta oss, kan du läsa om hur du gör en serviceanmälan och vart du vänder dig om det blir något akut fel i din bostad på kvällar och helger eller om du blir störd av din granne.

Kontakta oss – hit vänder du dig för att anmäla fel eller störningar

Mimers kundcenter flyttar till Navet

Den 14–15 januari är vårt kundcenter stängt eftersom vi flyttar då. Vi öppnar igen 16 januari på Navet som ligger på Gasverksgatan 7.

Vi kommer ha kvar samma öppettider: Måndag–torsdag kl. 10–17, fredag kl. 10–15. I samband med vår flytt kan det dröja lite att få service, återkoppling och att få arbetet utfört. Vi ska göra vårt bästa för att du ska få snabb service.

Välkommen till vårt nya kundcenter från och med 16 januari!

Så här sopsorterar du julen

Visst kan det vara svårt att veta vad som ska sopsorteras som vad. Julklappspapper slänger du bland pappersförpackningar och alla julklappssnören hör hemma bland restavfallet. Julgranen tar du till Återbruket.

Så här sopsorterar du julen:

  • Julklappspapper = Pappersförpackning
  • Julsnören = Restavfall
  • Julgran = Återbruket
  • Prasselpapper = Pappersförpackning
  • Kartonger = Pappersförpackning

Har du annat du behöver slänga? Gå in på Miljöbodssidan:

Miljöboden – så här sopsorterar du

Ha en riktigt god och miljövänlig jul!

TV4 är tillbaka från och med i dag söndag (22/12)

Uppdatering 22/12: Ett avtal är nu på plats mellan Com Hem och TV4 gällande kanalerna TV4, Sjuan, TV12 och C More. Det innebär att sändningarna nu är igång igen. All information hittar du på Com Hems hemsida. De uppdaterar den kontinuerligt.

Aktuell information på Com Hems hemsida

Tidigare information – 21/12-2019

Com Hem nådde i går fredag en muntlig överenskommelse med TV4. Det innebär att alla Com Hem-kunder (och Boxer-kunder) får preliminärt tillbaka TV4-kanalerna från och med den här helgen (21-22 december), så fort slutförhandlingarna är klara. Det betyder att det just nu inte är helt säkert.

De kanaler som avtalet gäller är TV4, C More (för er som har det) samt vissa andra TV4-kanaler. Tänk på att det inte är slutförhandlat ännu, så det kan blir förändringar. För att ha koll på om det blir förändringar och i så fall vilka, gå in på  Com Hems hemsida. De uppdaterar informationen så fort det blir några förändringar.

Aktuell information på Com Hems hemsida

Våra öppettider över jul och nyår

Vi kommer ta julledighet och vill poängtera våra öppettider under jul och nyår. Alla röda dagar samt julafton och nyårsafton har vi stängt.

Dessa dagar är det stängt:

  • Julafton 24 december: Stängt
  • Juldagen 25 december: Stängt
  • Annandag jul 26 december: Stängt
  • Nyårsafton 31 december: Stängt
  • Trettondagen 6 januari: Stängt

Om du behöver anmäla ett fel

Om du behöver anmäla ett fel gör du som vanligt en serviceanmälan via Mina sidor eller vår app.

Akuta ärenden

Om det är ett akut ärende, som till exempel vatten som sprutar eller allvarliga störningar, kontakta Jouren: 021-39 70 70.

Falska personer uppger att de är från Mimer

Tyvärr har det återigen hänt. Personer som inte jobbar hos eller för oss har uppgett att de kommer från Mimer. Det gör de inte. Personer som jobbar på Mimer ska kunna legitimera sig med sitt Mimerkort. Är det en entreprenör ska de kunna styrka att de verkligen jobbar för det företaget och för oss.

Om du får ett besök och personen inte kan legitimera sig, släpp inte in den personen.

Om du är osäker – kontakta Kundcenter

Kontakta vårt kundcenter om du är osäker på om det verkligen är en person som antingen jobbar hos oss eller någon av våra entreprenörer. De kan kolla upp om det är korrekt eller inte.

Om det är en falsk person – gör så här

Om personen inte kommer varken från oss eller någon av våra entreprenörer, gör en polisanmälan. Du får gärna ringa eller mejla Kundcenter och berätta. Då får vi veta om det är ett problem vi behöver informera om, som den här gången.

Kontaktuppgifter till Kundcenter

Mejl: kundcenter@mimer.nu
Telefon: 021-39 70 00