Avrådan från att elda

Just nu är det väldigt torrt i skog och mark. Därför har Räddningstjänsten Mälardalen utfärdat en avrådan från att elda utomhus. Den gäller från 13 juli tillsvidare.

En avrådan betyder inte att det är helt förbjudet att elda. Du får fortfarande använda iordningställda grillplatser och i trädgårdsgrillar, men du behöver vara särskilt försiktig. Se till att det finns vatten, eller annan släckutrustning, i närheten och släck elden ordentligt.

Avrådan gäller i Västerås, Hallstahammar, Surahammar, Arboga, Kungsör, Köping, Eskilstuna, Strängnäs och Flen.

Stadsbiblioteket på turné i Mimers stadsdelar

Under sommaren finns Stadsbiblioteket i flera av våra områden. De bjuder på böcker och rörelseaktiveter för både vuxna och barn. Håll utkik på tisdagar, onsdagar och torsdagar runt lunchtid.

Spana efter bibliotekarierna på dessa platser under följande veckor:

Vecka 29
Skälby lekplats, Bäckby IP och Fredriksbergsparken.

Vecka 30
Vallby, Upplevelseparken. Skallberget, Skallbergsgatan 18, Bellmansgatan och Emausgatan samt Nordanby ängs växthus.

Vecka 31
Centrum, innergårdarna på Kåre och Josef. Östermalmsgatan bredvid förskolan.

Vecka 32
Viksäng, Regementsgatan 65. Skiljebo och Säbygatan 2.

Semestersäkra ditt hem

Planerar du att åka iväg något i sommar? Här är tips på vad du behöver tänka på – före avfärd, under resan och när du kommer hem igen.

Innan du åker

  • Kontrollera att brandvarnaren fungerar, gör en serviceanmälan om den inte gör det.
  • Säkra disk- och tvättmaskinen genom att stänga avstängningskranarna.
  • Koppla gärna ur alla kontakter till TV, stereo, mobilladdare och liknande prylar.
  • Töm kylskåp, brödburk, papperskorgar och avfalls­påsar. Sortera det som ska slängas i miljö­boden.
  • Tänk på inbrottsrisken, avbeställ din tidning.
  • Lämna gärna ditt mobilnummer till en granne så att denne kan nå dig om något händer.

På resan

  •  Undvik att skadedjur följer med dig som fripassagerare på hemvägen.
  • Ställ inte väskan på golvet i hotellrummet och skjut inte in den under sängen. Ställ den på några meters avstånd från din sovplats och låt kläderna ligga kvar när du inte har dem på dig.

När du kommer hem

  • Packa upp resväskan på balkongen och dammsug den.
  • Släng dammsugarpåsen om du misstänker att du har fått med dig skadedjur hem.
  • Tvätta dina kläder så fort du kan, helst i 60 grader.

Gör en serviceanmälan om du fått hem skadedjur

Om du tror att du har fått skadedjur i lägenheten behöver du direkt göra en serviceanmälan. Det är du skyldig att göra enligt hyreslagen.

Kundcenter stängt 16/6

16 juni är Kundcenter stängt på grund av en systemuppdatering. Det påverkar även Mina sidor och Sök ledigt, som kommer ligga nere från kl 22 15 juni och hela dagen den 16 juni.

För att kunna förbättra bland annat Mina sidor och Sök ledigt gör vi en stor uppdatering av vårt fastighets- och uthyrningssystem den 16 juni. Det gör att:

  • Vi inte kan ta emot samtal
  • Du inte kan göra serviceanmälningar
  • Du inte kan logga in på Mina sidor
  • Du inte kan söka lägenhet, bilplats eller förråd

Arbetet är planerat att pågå hela dagen. Blir vi klara tidigare öppnar vi igen under eftermiddagen. Det kan även hända att du upplever lite störningar redan under eftermiddagen den 15 juni.

Vi finns på chatten

Vi kommer ha vår chatt öppen under onsdagen, men kommer bara kunna svara på generella frågor. Undrar du något som kräver tillgång till våra system, så som frågor om ditt kontrakt eller sökta lägenheter, får vi be dig att återkomma torsdag 17 juni.

Kontakta fastighetsjouren vid akuta ärenden

Vid akuta ärenden ringer när Mimer är stängt ringer du fastighetsjouren på 021-39 70 00.

Vad är ett akut ärende?

Kontakta till exempel Fastighetsjouren om:

  • det rinner mycket vatten från från ett rör som gått sönder
  • det är stopp i avloppet, vattnet stiger och det finns risk för vattenskada
  • en elledning har gått sönder lägenheten eller trappuppgången är helt strömlös och det finns risk att någon skadas
  • en glasruta är krossad och det finns risk att någon skadas eller att det blir inbrott
  • du har låst dig ute eller tappat bort nycklarna och behöver en låsöppning

Problem med gräsklippningen

Just nu är det väldigt blött i marken och det gör att våra entreprenörer har problem med att klippa gräset i vissa områden.

När det är blött i marken tar det längre tid än vanligt att klippa, eftersom man måste vara försiktig så att man inte kör sönder gräsmattorna. Vi pratar med entreprenören varje dag för att få koll på läget och hoppas alla att marken torkar upp snabbt så att de kan köra igång som vanligt igen.

Kundcenter stänger 11.30 på fredag

Fredag 28 maj stänger Kundcenter kl 11.30 på grund av utbildning.

Behöver du göra en serviceanmälan gör du det via Mina sidor.

Vid akuta ärenden ringer när Mimer är stängt ringer du fastighetsjouren på 021-39 70 00.

Vad är ett akut ärende?

Kontakta till exempel Fastighetsjouren om:

  • det rinner mycket vatten från från ett rör som gått sönder
  • det är stopp i avloppet, vattnet stiger och det finns risk för vattenskada
  • en elledning har gått sönder lägenheten eller trappuppgången är helt strömlös och det finns risk att någon skadas
  • en glasruta är krossad och det finns risk att någon skadas eller att det blir inbrott
  • du har låst dig ute eller tappat bort nycklarna och behöver en låsöppning

Vi besiktar alla uteplatser

Om du har en uteplats eller trädgård som hör till din bostad har du, enligt hyresavtalet, ansvar att hålla efter den så den ser fin ut. Från 19 maj besiktar vi alla uteplatser på området.

Hur går besiktningen till?

Vi går runt på området och tittar på samtliga uteplatser utifrån. För allas trevnad ska uteplatsen se städad och välvårdad ut. Gräset ska vara klippt och ogräset borttaget. Det är inte tillåtet att använda uteplatsen till att samla skräp och gamla möbler för inomhusbruk på. Sådant lämnar du på Återbruket.

Vad händer efter besiktningen?

Du som har en uteplats eller tomt kommer att få ett meddelande i din postlåda som berättar om den är Godkänd eller Inte godkänd efter besiktningen. Om din uteplats inte är tillräckligt välskött ser du en beskrivning på vad du behöver göra för att den ska bli godkänd. Vi gör en ombesiktning efter ett par veckor. Om din uteplats inte är åtgärdad till dess måste vi beställa arbetet från en entreprenör. Du kommer i så fall få betala den kostnaden.

Har du frågor?

Kontakta vårt kundcenter på 021-39 70 00 om du undrar över något.

Tack för att du hjälper till att hålla området fint!

Nu startar vi Mimerchatten

Från och med 12 april öppnar vi en popup-chat klockan 18–19 på måndagar. Vi kallar den Mimerchatten och där kan du framföra synpunkter eller ställa frågor om vår verksamhet, bostadsmarknaden, ditt boende med mera.

På andra sidan sitter vi och svarar direkt på ditt ärende. När chatten är öppen hittar du den längst ner till höger på vår hemsida mimer.nu, både på datorn och i mobilen.

Är ditt fordon för stort för din parkeringsplats?

I samband med att vi bytt parkeringsbolag vill vi passa på att förtydliga Mimers regler gällande storlek på fordon för dig som hyr en parkeringsplats.

Parkeringsregler, vad gäller?

  • Du får inte parkera så att du hindrar någon annan från att komma in i sitt fordon eller garage.
  • Du får inte parkera så att du hindrar andra fordon att köra iväg eller förbi.
  • Fordonet ska få plats innanför parkeringsrutans linjer.
  • Fordonet får inte vara längre än väglinjernas längd.

Behöver du säga upp din parkeringsplats?

Om ditt fordon inte uppfyller reglerna behöver du säga upp din parkeringsplats snarast. Det gör du genom att logga in på Mina sidor.

Följer du inte ovanstående regler från och med 1 maj 2021 riskerar du att få parkeringsböter.

Övriga skötselregler

Läs mer om övriga skötselregler på vår sida Parkeringsregler.

Parkeringsregler

Frågor

Om du har frågor är du välkommen att kontakta oss på 021-39 70 00 eller kundcenter@mimer.nu.

Smart Passage installeras för ökad trygghet

För att öka tryggheten vid brand eller annan fara installerar vi just nu Smart Passage i entréportar som har ett elektroniskt passagesystem.

Vad är Smart Passage?

Med Smart Passage har Räddningstjänsten Mälardalen en egen digital nyckel som gör att de vid ett larm snabbt kan komma in i trapphuset, tvättstugan eller källaren för att rädda liv.

Just nu pågår test och installation av systemet i samarbete med Amido, SOS Alarm och Räddningstjänsten Mälardalen. Senast 6 april kommer alla entréportar med elektroniskt passagesystem vara godkända.

Klistermärket är en viktig signal

Det här klistermärket är en signal till räddningstjänsten att Smart Passage finns i installerat i fastigheten. Det är därför viktigt att klistermärket får sitta kvar på sin plats.