Förhandlingen av 2019 års hyra pågår fortfarande med Hyresgästföreningen. Det blir därmed ingen justering på hyran för januari. När vi är överens med Hyresgästföreningen kommer du få veta din hyra för 2019.
Uppdatering av Mina sidor
Vi ska uppdatera Mina sidor så att sidan ska fungera bättre. Det sker måndag 10 december mellan klockan 7-9. Under den tiden kan du inte logga in på Mina sidor.
Övriga hemsidan fungerar som vanligt under tiden.
Parkeringsplatserna ligger ute 7 dagar
Alla våra lediga parkeringsplatser kommer från och med nu ligga ute på hemsidan under 7 dagar. Tidigare har de varit publicerade i 14 dagar.
Anledningen till förändringen är för att du som kund ska få snabbare besked. Vi kommer kunna hyra ut parkeringsplatserna fortare och du får veta tidigare om du får parkeringsplatsen eller inte.
Vinternumret av Hemma Hos
Hemma Hos är tidningen för våra hyresgäster. Här berättar vi om renovering, byggnation och inredning, men också om människor som bor och jobbar hos oss. Årets sista nummer kommer ut lagom till andra advent, men vi passar redan nu på att blicka framåt och sprida nyårsönskningar inför 2019.
I det här numret pratar vi lite extra om trygghet. Vi berättar om initiativ som på olika sätt verkar för ett vänligare, tryggare och mer jämlikt Västerås. Läs om på vilket sätt både Mimer och du själv kan bidra.
Vi följer upp kampanjen med miljöbodarna och fortsätter jakten efter småkryp. Avslutningsvis ställer vi frågan till alla hyresgäster: Vem vill du utse till Mimers bästa granne?
Om Mimers kundtidning Hemma Hos
Alla våra hyresgäster får Hemma Hos direkt hem i brevlådan fyra gånger/år. Nummer två delas ut till samtliga västeråsare som samhällsinformation. I tidningen berättar vi om vad som är aktuellt på Mimer. Vi gör reportage hos hyresgäster, diskuterar bostadspolitiska- och miljöfrågor samt presenterar vår verksamhet och våra medarbetare. I tidningen finns det alltid tävlingar och schysta erbjudanden med Mimerkortet.
Har du tips på nyheter eller är ett företag som vill annonsera eller vara med på Mimerkortet? Kontakta anette.ekman@mimer.nu
Varning för falska telefonsamtal
Polisen varnar för bedrägerier via falska telefonsamtal. Dessa brott ökar kraftigt och många förlorar sina pengar genom att de luras att lämna ut kortuppgifter och koder eller logga in på sin bank.
Polisen ger här tips för att undvika att du ska drabbas.
- Lämna aldrig ut kortuppgifter, koder eller andra känsliga uppgifter till någon. Någonsin. Kortuppgifter och koder är nycklar till dina pengar.
- Använd aldrig din bankdosa eller bank-id på uppmaning av någon som kontaktar dig. Ingen seriös aktör skulle be dig om det per telefon.
- Om någon du inte känner ringer och du blir osäker, lägg på luren eller be att få ringa tillbaka på ett nummer som du själv tar reda på. Det gäller oavsett om personen säger sig vara en nära släkting eller från banken, ett företag eller en myndighet.
- Lita inte på den som kontaktar dig bara för att den har personliga uppgifter om dig. Bedragare kan hitta information på nätet för att lura dig.
- Om du drabbas av eller misstänker bedrägeri, kontakta din bank omgående. Polisanmäl alltid och ta stöd av människor i din närhet.
Sprid gärna budskapet till alla du bryr dig om.
På polisen.se kan du läsa mer om bedrägerier och hur du kan skydda dig
Åsa och Josef söker en ny kollega – en upphandlare
Åsa och Josef söker en till kompis – en upphandlare! Är det du? Tillsammans utgör ni Inköpsavdelningen.
Ditt arbete omfattar hela upphandlingsprocessen, du ansvara för upphandlingar, är stöd vid avrop och tillsammans med Åsa och Josef utvecklar enheten. Dessutom kommer du vara en del i vårt arbete med att utveckla staden och våra bostadsområden.
Uppdaterat: Lösenord och prenumerationsmejl
Det är tyvärr fortfarande problem för en del med att få ett nytt lösenord. Dessutom kan några av er som får prenumerationsmejl med intressanta lägenheter, inte klicka på länkarna.
I prenumerationsmejlet fungerar inte länkarna som de ska. Gå istället direkt till Lediga lägenheter där alla lägenheter presenteras.
Har du glömt ditt lösenord men kan inte skapa ett nytt?
Alla webbsidor lagrar sidinformation, så kallad cach. Det innebär att du får upp sidor på nätet mycket snabbare. Jättebra! Men här ställer det till problem.
För att kunna återställa ditt lösenord måste du radera alla cachade bilder och filer.
Så här gör du för att rensa ”cachen”
Hur du rensar cachen beror på vilken webbläsare du har. Var uppmärksam så att du inte rensar bort alla dina lagrade lösenord.
Rensa cachen i din mobil
När du tar upp ett nytt fönster/ny flik i din webbläsare på mobilen finns möjlighet att öppna ett i hemligt/privat läge. Det heter lite olika beroende på vilken webbläsare du använder.
- Öppna upp internet på din telefon
- Klicka på Ny flik/nytt fönster
- Välj Slå på hemligt läge/Privat
- Gå till Mina sidor och be om nytt lösenord genom att klicka på Glömt ditt lösenord.
Rensa cachen på datorn i Google Chrome
- Tryck: Ctrl H.
- Då kommer du till sidan Historik.
- Klicka på “Rensa webbinformation”; längst till vänster.
- Se till att enbart “Cachade bilder och filer” är markerad.
- Klicka sen på “Rensa data”.
Rensa cachen på datorn i Internet Explorer
- Klicka på kugghjulet längst upp till höger.
- Välj Internetalternativ (näst sist i menyn).
- Klicka på “Ta bort…” under “Webbhistorik”.
Se till att Temporära “Internetfiler och webbplatsfiler” är ikryssad.
- Klicka på Ta bort.
Rensa cachen på datorn i Safari
- Klicka på Safari uppe i vänstra hörnet i övre menyn.
- Välj ”Preferences” i drop-down menyn.
- Klicka på “Advanced” uppe i menyn (längst till höger).
- Klicka i rutan för ”Show Develop in menu bar” längst ner.
- Klicka på ”Develop” i toppmenyn.
- Välj ”Empty Caches” näst längst ner.
Vi jobbar för fullt tillsammans med leverantören med att lösa problemet. Vi hoppas att ni har överseende med det här så länge.
Polisen varnar för organiserade stöldligor
Polisen har fått tydliga signaler på att personer som tillhör organiserade stöldligor har tagit sig in i landet för att begå inbrott och stölder av fordon och fordonsdelar.
Polisen gör löpande insatser mot de här kriminella nätverken genom att samverka med andra länder och bevaka våra hamnar, men det finns också saker du kan göra för att minska risken för att bli utsatt. Det är därför bra om du är extra uppmärksam på okända personer som rör sig i ditt bostadsområde eller i din trappuppgång.
Tips på hur du kan skydda dig
Polisen rekommenderar att du tar för vana att alltid låsa ytterdörren även om du är hemma. Tjuvar kontrollerar ofta om dörrar är låsta och handväskor, plånböcker och nycklar som finns nära ytterdörren är ett lätt byte för tjuven.
När det gäller fordon så parkera bilen på ett upplyst ställe eller i garage. Förvara bilnycklarna på ett säkert ställe, lägg dem inte alldeles intill ytterdörren.
Fler tips från polisen på hur du kan skydda dig mot olika brott
Grannsamverkan är också ett effektivt sätt att göra det svårare för tjuven.
Gillar du kundkontakter?
Jobbar du gärna med människor och vill hjälpa andra? Då ska du söka tjänsten Kundvärd som extrajobb! Du kommer få ansvara för att marknadsföra och hyra ut våra lägenheter. Jobbet är på vårt kundcenter där du får jobba med härliga kollegor.
Höstnumret av Hemma Hos
Hemma Hos är tidningen för våra hyresgäster. Där berättar vi om renovering, byggnation och inredning, men också om människor som bor och jobbar hos oss.
I det här numret hälsar vi på hemma hos Gunn-Britt på Viksäng och besöker höstskördande hyresgäster i ett växthus. Vi berättar om Mimers nya Studentteam och om Daglig verksamhets viktiga roll. Vi lyfter aktuella hyresgästfrågor så som problematik gällande sorteringen i miljöbodarna. Vad beror det på och vad kan vi tillsammans göra för att få det att fungera bättre?
Du får också hänga med när de boende på Fyrbråksvägen trotsar regnet och när 540 personer bjuds på tårta på Skiljebofesten.
Tidningen inleds med sammanfattningen av det viktiga resultatet på kundenkäten och avslutas med att säga hej till barnombudet Sara. Som vanligt innehåller Hemma Hos ett brett spektrum av nyheter, reportage, tävlingar och fina erbjudanden med Mimerkortet. Trevlig läsning!
Om Mimers kundtidning Hemma Hos
Alla våra hyresgäster får Hemma Hos direkt hem i brevlådan fyra gånger/år. Nummer två delas ut till samtliga västeråsare. I tidningen berättar vi om vad som är aktuellt på Mimer. Vi gör reportage hos hyresgäster, diskuterar bostadspolitiska- och miljöfrågor samt presenterar vår verksamhet och våra medarbetare. I tidningen finns det alltid tävlingar och schysta erbjudanden med Mimerkortet.
Har du tips på nyheter eller vill annonsera i tidningen? Kontakta anette.ekman@mimer.nu