Falska personer uppger sig vara från Mimer

Ett par hyresgäster har fått besök av personer som uppger sig komma från Mimer, trots att de inte jobbar för eller hos oss. Personer som jobbar på Mimer bär våra profilkläder och ska kunna legitimera sig med sin Mimerlegitimation. Är det en entreprenör ska de kunna styrka att de verkligen jobbar för det företaget och för oss.

Om du får ett besök och personen inte kan legitimera sig, släpp inte in den personen.

Det finns egentligen två anledningar till att vi kommer hem till dig:

  • Du har gjort en felanmälan
    Har du gjort en felanmälan kan vi, eller någon entreprenör, behöva komma hem till dig för att lösa problemet. Men då vet du alltid i förväg att vi kommer. Du har dessutom möjlighet att låta oss gå in med huvudnyckel.
  • Vi utför arbeten i fastigheten
    Ibland utför vi arbeten i våra fastigheter som gör att vi behöver komma hem till dig. Om det är aktuellt informerar vi alltid i god tid innan vi kommer, antingen via trapphusinformation eller direkt i din brevlåda.

Om du är osäker – kontakta Kundcenter

Kontakta vårt kundcenter om du är osäker på om det verkligen är en person som antingen jobbar hos oss eller någon av våra entreprenörer. De kan kolla upp om det är korrekt eller inte.

Om det är en falsk person – gör så här

Om personen inte kommer varken från oss eller någon av våra entreprenörer, gör en polisanmälan.

Du får gärna ringa eller mejla Kundcenter och berätta. Då får vi veta om det är ett problem vi behöver informera om, som den här gången.

Kontaktuppgifter till Kundcenter

Mejl: kundcenter@mimer.nu
Telefon: 021-39 70 00

Till dig som flyttar vid månadsskiftet september/oktober

Med omtanke om dig och våra medarbetare kommer vi ha nyckelhanteringen utomhus i samband med din kommande flytt. Vi lämnar ut och tar emot nycklar samt svarar på dina frågor utanför ingången till Navet på Gasverksgatan 7 den 1 oktober.

Den här informationen gäller inte för dig som redan har hämtat ut eller redan lämnat in dina nycklar.

Du som ska lämna nycklar kan göra det 10.00–12.00 den 1 oktober och du som ska hämta nycklar är välkommen klockan 12.00–14.00 den 1 oktober. Vi finns utanför ingången till Navet, Gasverksgatan 7.

Kan du inte komma den här tiden?

Om du som ska hämta nycklar inte kan komma klockan 12.00–14.00 den 1 oktober går det bra att komma hit en annan dag. Du kontaktar då Mimers kundcenter på 021-39 70 00 och bokar in en tid för att hämta dina nycklar.

Du som ska lämna tillbaka nycklar gör det i en av Mimers brevlådor som står inne vid entréerna till Navet. Brevlådorna är tillgängliga måndag–fredag klockan 07.30–17.00.

Är du sjuk? Då behöver du en fullmakt

Är du sjuk skickar du någon annan för att utföra dina ärenden. För att hämta ut nycklar behöver den personen en fullmakt från dig. Skicka med fullmakten samt din legitimation. Personen som kommer i ditt ställe behöver också kunna legitimera sig.

Fullmakt för att kvittera ut nycklar (pdf)

Om du inte kan skriva ut fullmakten går det bra att skriva uppgifterna för hand på en lapp. Det är då viktigt att du får med alla uppgifter från blanketten.

För er som ska byta nycklar med varandra

Om ni hyresgäster som flyttar in/ut från samma lägenhet vill byta nycklar sinsemellan går det också bra. Vi rekommenderar då att ni fyller blanketten ”Nyckelkvittens mellan hyresgäster”.

Det är viktigt att ni kontaktar Mimers kundcenter och informerar oss om att ni planerar att sköta nyckelöverlämningen mellan varandra. Mejla kundcenter@mimer.nu eller ring oss på 021-39 70 00. Du som inflyttande hyresgäst behöver även komma in till Mimers kundcenter inom en månad för att visa upp hur många nycklar du tagit emot. Det besöket behöver du boka genom att ringa oss på telefonnummer 021-39 70 00.

Nyckelkvittens (pdf)

Nu tar vi emot alla typer av serviceanmälningar igen

Under senaste månaderna har vi som bekant inte utfört alla typer av arbeten i lägenheterna. Vi vill tacka för din förståelse och för tålamodet. Men, nu är du välkommen att höra av dig med serviceanmälningar precis som vanligt.

Varför gör vi denna förändring nu?

Det kommer att ta tid innan risken för Coronasmitta är förbi. Folkhälsomyndigheten beräknar att pandemin kommer att påverka oss under lång tid. Vi har därför valt att gå tillbaka till den service vi hade innan pandemin. Det gör vi för att så långt som möjligt kunna ge dig en långsiktig service och bra standard i lägenheterna.

Så här går det till vid arbeten hemma hos dig

Vi fortsätter naturligtvis att följa myndigheternas rekommendationer och vi har tydliga rutiner för våra besök hemma hos dig för att skydda både dig och oss som jobbar på Mimer:

  • Är du eller någon annan hemma hos dig sjuk, även lindriga symptom, ber vi dig vänta med din serviceanmälan. Om någon i bostaden är sjuk när vi kommer på besök kommer vi tillbaka vid ett annat tillfälle när alla är friska.
  • När vi kommer hem till dig vill vi helst att du inte är hemma vid det tillfället. Om det inte är möjligt ber vi dig vara i ett annat rum under tiden.
  • Ingen på Mimer jobbar med sjukdomssymptom.

Tack för fortsatt förståelse och samarbete för att minska smittan!

Längre servicetider under en tid.

Våra servicetider för att utföra arbeten kommer att vara längre än vanligt. Vi hanterar alla ärenden som kommer in i prioritetsordning och fel som inte berör en absolut nödvändig funktion kan ta upp till tre veckor att få åtgärdad.

Lämna gärna din serviceanmälan via Mina sidor

När vi nu återgår till vår vanliga service kan det vara många som hör av sig samtidigt. Det kan göra att vi under vissa tider har långa telefonköer. Vi ber dig som har möjlighet, att i första hand skicka in din serviceanmälan via Mina sidor.

Bokade besök på Mimers kundcenter

Mimers kundcenter håller fortfarande bara öppet för bokade besök tills vidare. Du når oss för alla ärenden på 021-39 70 00, kundcenter@mimer.nu eller via Mina sidor.

Våra åtgärder med anledning av Coronaviruset

Mimer som företag och alla medarbetare på Mimer följer de instruktioner och riktlinjer som myndigheterna ger. Mimer har höjd beredskap och har planer för att hantera effekterna för vår verksamhet och dig som hyresgäst. Den här sidan uppdaterar vi så fort vi har ny information.

Nu utför vi alla typer av arbeten igen

Under senaste månaderna har vi som bekant inte utfört alla typer av arbeten i lägenheterna. Varmt tack för din förståelse och för tålamodet under den här tiden. Men, nu är du välkommen att höra av dig med serviceanmälningar precis som vanligt.

Nu tar vi emot alla typer av Serviceanmälningar igen

Så här går det till vid arbeten hemma hos dig

Vi fortsätter naturligtvis att följa myndigheternas rekommendationer och vi har tydliga rutiner för våra besök hemma hos dig för att skydda både dig och oss som jobbar på Mimer:

  • Är du eller någon annan hemma hos dig sjuk, även lindriga symptom, ber vi dig vänta med din serviceanmälan. Om någon i bostaden är sjuk när vi kommer på besök kommer vi tillbaka vid ett annat tillfälle när alla är friska.
  • När vi kommer hem till dig vill vi helst att du inte är hemma vid det tillfället. Om det inte är möjligt ber vi dig vara i ett annat rum under tiden.
  • Ingen på Mimer jobbar med sjukdomssymptom.

Tack för fortsatt förståelse och samarbete för att minska smittan!

Längre servicetider under en tid

Våra servicetider för att utföra arbeten kommer att vara längre än vanligt. Vi hanterar alla ärenden som kommer in i prioritetsordning och fel som inte berör en absolut nödvändig funktion kan ta upp till tre veckor att få åtgärdad.

Lämna gärna din serviceanmälan via Mina sidor

När vi nu återgår till vår vanliga service kan det vara många som hör av sig samtidigt. Det kan göra att vi under vissa tider har långa telefonköer. Vi ber dig som har möjlighet, att i första hand skicka in din serviceanmälan via Mina sidor.

Andra planerade arbeten hemma hos dig

Vi tar emot beställningar för plus och tillval men detta förutsätter att du inte är hemma under tiden arbetet utförs. Just nu är väntetiden för Plus- och Tillvalsarbeten något längre än vanligt.

Mimers kundcenter – så kontaktar du oss nu

Med omtanke om dig som hyresgäst och våra medarbetare tar vi just nu endast emot bokade besök på vårt kundcenter. Du når oss fortfarande enkelt genom att:

Behöver du hämta eller lämna nycklar

  • Ska du lämna nycklar gör du det i våra brevlådor utanför entrén till Navet på Gasverksgatan 7 (parkeringssidan).
  • Ska du hämta nycklar bokar du en tid med oss på Kundcenter. Se kontaktuppgifter ovan.
  • Hämtning och lämning av nycklar kan göras måndagar–torsdagar klockan 10–17 och fredagar klockan 10–15.

I samband med månadsskiftet finns vi med vårt Kundcenter ute på gården på Navet, Gasverksgatan för att hjälpa till med nyckelhanteringen kring din flytt. Vi finns där första vardagen varje månad mellan klockan 10.00 och 14.00.

Information in other languages

Information from Mimer

You can find information regarding corona in Arabic, English, Somali and Tigrinya It is important that you stay informed.

Information from the government

Här hittar du den senaste informationen om Coronaviruset

Västmanlands smittskyddsläkare ger råd:
Uppmaningar från smittskyddsläkaren, filmer textade på svenska, engelska, somaliska och arabiska
Uppmaningar från smittskyddsläkaren – textat på flera språk

1177 Vårdguiden
www.1177.se/Vastmanland/

Nyhet på vasteras.se:
www.vasteras.se/nyheter/nyheter/2020-02-25-information-om-coronaviruset.html

Så pratar du med barn om coronaviruset (Krisinformation.se): 
krisinformation.se/artiklar/sa-pratar-du-med-barn-om-coronaviruset

Ta hand om dig och andra i helgen

Inför kommande långhelg vill vi skicka några hälsningar vidare från våra myndigheter.

Fortsätt stanna hemma

  • Undvik onödiga resor
  • Res inte alls om du är sjuk
  • Besök inte äldre släktingar eller vänner
  • Belasta inte sjukvården i andra regioner

Och som alltid

  • Tvätta händerna
  • Håll avstånd inomhus och utomhus
  • Stanna hemma om du är sjuk

Håll dig uppdaterad på Krisinformation.se
Information på olika språk på Krisinformation.se

Mimers åtgärder

På Mimer har vi av omtanke för dig och våra medarbetare vidtagit flera åtgärder. Vi hoppas att läget i samhället snart ser annorlunda ut så vi kan gå tillbaka till vår normala service. Håll dig uppdaterad kring våra åtgärder genom att läsa den här informationen.

Rörelsepromenad för alla

I dessa tider kan vi tyvärr inte längre ha våra träffar såsom sittgympan, Mimers Dance School och olika seniorträffar. Samtidigt är rörelse, naturupplevelse och medveten närvaro bra för både kroppen och knoppen/huvudet. Därför har vi tagit fram en rörelsepromenad. Det ger dig allt ovanstående samtidigt som du följer myndigheternas restriktioner.

Med omtanke om dig vill vi göra din utomhusvistelse lite roligare. Vi hoppas att vår rörelsepromenad ger dig det.

Vad är en rörelsepromenad?

Samtidigt som du tar en promenad får du små uppdrag att utföra. Det kan till exempel vara att du ska hälsa på dem du möter, lyssna på olika ljud eller känna efter olika dofter på gården.

Talonger med de uppdrag du ska utföra under din promenad

Det finns två olika varianter av rörelsepromenad som du kan välja mellan. En är mer riktad till dig som är senior och en till dig som är junior. Men det hindrar inte från att du gör båda. Fyll i talongen/talongerna digitalt eller skriv ut om du har möjlighet och tycker att det blir enklare för dig. I vissa trapphus finns även utskrivna talonger.

Talong för rörelsepromenad 2020 – senior (pdf)

Talong för rörelsepromenad 2020 – junior (pdf)

Det här är ingen tävling. Du ska inte skicka in talongerna. Även du som inte bor hos oss är välkommen att delta.

Frågor och funderingar?

Om du har några frågor är du välkommen att mejla vår trygghetsvärd Katarina på katarina.bilberg@mimer.nu

Hoppas du vill vara med!
Vi tänker på er, var rädda om varandra.

Vi stoppar tillfälligt Plus- och Tillval

Av omsorg både för dig och våra medarbetare stoppar vi tillfälligt Plusval och Tillval. Det innebär att vi skjuter på de planerade plus- och tillvalsarbetena. Vi ber även dig som vill beställa nytt, att återkomma med din beställning vid ett senare tillfälle.

En del plusval har redan beställts från entreprenör. I så fall kontaktar entreprenören dig. De kan då genomföra din beställning när du inte är hemma.

Använd elgrill på balkongen, men grilla helst på gården

Om du ska grilla är det bästa om du går ut på gården. Då är risken minst att du stör dina grannar med os och rök. På balkongen använder du bäst elgrill.

Tänk på att inte ställa grillen nära buskar eller andra växter och kom ihåg att göra rent efter dig. På balkongen rekommenderar vi elgrill för att undvika os och rök. Kolgrill är inte tillåten, på grund av brandrisken. Om du har en gasolgrill, tänk på att gasolbehållaren får vara på max fem liter (blå campingbehållare) om du har den i lägenheten eller på en inglasad balkong. På en öppen balkong får du ha en gasolbehållare om max 30 liter (P11).

Visa hänsyn – både mot dina grannar och miljön

Just nu är det hög brandrisk i Västmanland, så var extra försiktig. Det är riktigt torrt i gräset. Håll alltid koll på grillen, visa hänsyn mot dina grannar och grilla försiktigt.

Smaklig måltid!

Dina analoga tv-kanaler blir digitala

Det här berör bara dig som idag tittar på analoga tv-kanaler via Com Hem. Den 8 september blir dessa digitala, men redan nu kan du ställa om till digitala kanaler. Då får du bättre kvalitet och bättre tv-upplevelse. Här förklarar vi hur du ska göra för att ställa om dina analoga tv-kanaler till digitala.

Det är Com Hem, vår tv-leverantör, som nu ser till att alla kanaler som du får via tv-uttaget blir digitala.

Vad är fördelen med att analoga kanaler blir digitala?

Du får både bättre bild och bättre ljud.

Just nu kan du tillfälligt se fler nyhetskanaler

Com Hem har även gjort det möjligt för alla som tittar digitalt att tillfälligt se kanalerna BBC World News, CNN, Expressen TV och Al Jazeera English. Det är för att ge en ökad tillgång till lokala och globala nyheter. Nu i coronatider finns ett större behov av detta.

Hur vet jag om jag har några analoga kanaler?

Flera veckor innan ändringen börjar en informationstext rulla i tv-rutan på de analoga kanalerna. Ser du texten på din tv tittar du analogt och behöver ändra till digital-tv. Får du ingen informationstext i din tv-ruta under sommaren tittar du redan digitalt och behöver inte göra något.

Vill du veta redan idag om du tittar digitalt kan du också leta upp Com Hem-kanalen. Den visas bara digitalt och finns oftast på kanalplats 777.

Vad ska jag göra om jag tittar analogt?

På Com Hems hemsida ser du både steg för steg-instruktioner och en instruktionsfilm.

Så här gör du för att byta analoga kanaler till digitala – comhem.se/tv/digitalisering

Om du har en gammal tv, äldre än från 2008, kan du behöva byta till en nyare modell eller komplettera din tv med en digitalbox. För att veta om din tv är för gammal kan du enkelt kolla det på Com Hems hemsidan med hjälp av din tv:s modellbeteckning.

Du kan också registrera ett konto på Com Hem Play för att se de flesta digitala kanaler på mobilen, surfplattan och datorn.

Efter 8 september släcks de analoga kanalerna

Redan nu kan du som sagt ändra till digitala kanaler. Du måste genomföra den här ändringen innan den 8 september för då sker omställningen. Då släcks de analoga kanalerna ner helt.

Om du har frågor

Om du fortfarande har frågor kring den här förändringen kontaktar du Com Hem. Det är Com Hem som kan hjälpa dig och guida dig hur du ska göra.

Com Hems hemsida: www.comhem.se/tv/digitalisering
Com Hems kundservice: 90 222

Arbeten i din lägenhet

Vi är måna om dig som hyresgäst och om våra medarbetare och ställer därför om vårt arbete från och med tisdag 14 april. Vi kommer inte att göra arbeten hemma hos dig om det inte är absolut nödvändigt.

Dessa arbeten är nödvändiga att göra inne i lägenheten

De arbeten som är nödvändiga är de som annars skulle innebär fara för dig som person eller om det gäller en nödvändig funktion i lägenheten. Exempel på sådana situationer är: vatten, el, kylskåp, toalett. Är du osäker om ditt ärende är absolut nödvändigt eller inte, är du naturligtvis välkommen att höra av dig till oss.

Vi ställer om – det här gör vi

Våra kvartersvärdar spenderar vanligtvis större delen av sin dag ute hos våra hyresgäster men nu planerar vi om. Vi jobbar fortfarande för dig som hyresgäst. Nu fokuserar vi istället vårt arbete på att ta hand om gemensamma utrymmen, våra gårdar och andra underhållsarbeten utomhus. Vi jobbar också med det vi kan för att förebygga smittspridning i våra fastigheter.

Vi ställer om från och med tisdag14 april.

Finns det andra inplanerade arbeten hos dig?

Om du har ett planerat arbete i just din lägenhet som inte är en serviceanmälan, till exempel ventilationskontroll eller plus-/tillvalsarbeten, kommer du att bli kontaktad med mer information.

Varför gör vi det här?

Vi gör detta av omtanke om dig och våra medarbetare och för att bidra till minskad smittspridning.

Viktigaste råden just nu

  • Stanna hemma om du känner dig sjuk
  • Tvätta händerna med tvål och vatten – ofta
  • Håll avstånd till andra

Följ myndigheternas bekräftade information och rekommendationer

Så här håller du dig informerad om våra olika åtgärder

Vi har en nyhet som alltid är uppdaterad med den senaste information. Du hittar även de tidigare direktiven där i fall du har missat något. Du är givetvis även välkommen att höra av dig till oss.

Ta hand om dig!