Ökad covid-19-smitta, fortsätt följa rekommendationerna

Covid-19-smittan är stor och många är sjuka. För allas trygghet är det därför viktigt att vi hjälps åt att följa myndigheternas rekommendationer.

För din och vår trygghet ber vi dig om följande:

  • När vi kommer hem till dig för att utföra arbete håller vi avstånd till varandra.
  • Är du sjuk ber vi dig vänta med ditt ärende tills du är frisk igen.

Du kan känna dig trygg med att vi på Mimer följer myndigheternas rekommendationer och vi är inte på jobbet om vi är sjuka.

Många är sjuka just nu och du kan få vänta lite längre på att få din serviceanmälan utförd.

Håll dig uppdaterad på det senaste från myndigheterna på Krisinformation.se

Ta hand om dig!

Öppettider över trettonhelgen

Under trettondagsafton och trettondagen har vi ändrade öppettider.

När vi har stängt kan du göra serviceanmälan på Mina sidor som vanligt. Akuta ärenden hjälper fastighetsjouren dig med.

Mimers öppettider över trettonhelgen

5/1, trettondagsafton: 10–15
6/1 trettondagen: Stängt
7/1: 10–15

Akuta ärenden

Vid akuta ärenden ringer när Mimer är stängt ringer du fastighetsjouren. Fastighetsjouren når du på 021-39 70 00.

Vad är ett akut ärende?

Kontakta Fastighetsjouren på 021-39 70 00 om:

  • det rinner mycket vatten från från ett rör som gått sönder
  • det är stopp i avloppet, vattnet stiger och det finns risk för vattenskada
  • en elledning har gått sönder
  • lägenheten eller trappuppgången är helt strömlös och det finns risk att någon skadas
  • en glasruta är krossad och det finns risk att någon skadas eller att det blir inbrott
  • du har låst dig ute eller tappat bort nycklarna och behöver en låsöppning.

Roliga saker att göra på jullovet

Pulkaåk, skridskotur, snöbollskrig. Men vad finns det mer för roligheter att göra på jullovet? För dig som vill testa innebandy och fotboll har vi ett samarbete med Skiljebo SK.

WINTER 22 – innebandy och fotboll i Viksängshallen

3–5 januari anordnar Skiljebo SK Winter 22. En gratis aktivitet där barn och ungdomar 8-13 år får prova på fotboll och innebandy.

Tid: 9.30–12.30 (1,5 timme fotboll följt av 1,5 timme innebandy)
Plats: Viksängshallen
Övrigt: Alla deltagare får frukt och en vattenflaska. De som vill vara med och spela innebandy behöver ta med sig egen klubba.

Anmälan

Du anmäler dig eller ditt barn genom att skicka ett mejl med namn och ålder på deltagaren till lars.kjellstrand@skiljebosk.nu.

Lovaktiviteter från Västerås stad

Västerås stad har samlat massor med aktiviteter för jullovet på sin hemsida.

Lovaktiviteter – Västerås (vasteras.se)

Sortera rätt i jul

Papper, snören, kartonger. Det blir lätt en hel del skräp efter klapparna öppnats på julafton. Hur ska allt egentligen sorteras? VafabMiljö delade en cheklista för att underlätta i julstöket.

När julklapparna är öppnade

  • Julklappspapper – sorteras som pappersförpackning
  • Kartongförpackning – sorteras som pappersförpackning (stora förpackningar ska till Återbruket och kastas i behållaren för Well)
  • Wellpappkartong – lämnas i behållaren för Well på Återbruket (wellpapp känns igen genom att det har ett vågigt mittenskikt)
  • Tidningspapper – lämnas i behållaren för tidningar
  • Presentsnören, etiketter, tejp och lacksigill – sorterar du som restavfall i soppåsen hemma, alternativt på Återbruket i behållaren för Tapeter, Takpapp och Gummi

När julen är slut och granen ska ut

Granar som vissnat/är trasiga lämnar du till Återbruket.

  • Julgran – lämnas i behållaren för Ris och grenar, alternativt Trädgårdsavfall på Återbruket
  • Plastgran – lämnas i behållaren för Metallskrot på Återbruket
  • Julgransbelysning – lämnas i behållaren för El-avfall på Återbruket
  • Julgranskulor i glas (trasiga) – sorterar du som restavfall i soppåsen hemma, större mängder lämnas i behållaren för Isolering o glas på Återbruket
  • Julgranskulor i plast (trasiga) – sorterar du som restavfall i soppåsen hemma, större mängder lämnas i behållaren för Plast på Återbruket

På VafabMiljös hemsida kan du läsa deras fullständiga Sorteringslista A-Ö.

Sorteringslista A-Ö | VafabMiljö (vafabmiljo.se)

Tack för att du hjälper till att hålla ordning i miljöboden.

Våra öppettider över jul och nyår

Under jul- och nyårshelgen har vi lite ändrade öppettider. Vi har till exempel stängt på julafton, nyårsafton och trettondagen.

De dagar vi har stängt kan du göra serviceanmälan på Mina sidor som vanligt. Akuta ärenden hjälper fastighetsjouren dig med.

Mimers öppettider under jul och nyår 2021

23/12: 10–15
24/12 julafton: Stängt
27–30/12: 10–17
31/12 nyårsafton: Stängt
3–5/1: 10–17
5/1: 10–15
6/1 trettondagen: Stängt
7/1: 10–15

Akuta ärenden

Vid akuta ärenden ringer när Mimer är stängt ringer du fastighetsjouren. Fastighetsjouren når du på 021-39 70 00.

Vad är ett akut ärende?

Kontakta Fastighetsjouren på 021-39 70 00 om:

  • det rinner mycket vatten från från ett rör som gått sönder
  • det är stopp i avloppet, vattnet stiger och det finns risk för vattenskada
  • en elledning har gått sönder
  • lägenheten eller trappuppgången är helt strömlös och det finns risk att någon skadas
  • en glasruta är krossad och det finns risk att någon skadas eller att det blir inbrott
  • du har låst dig ute eller tappat bort nycklarna och behöver en låsöppning.

Bidra till ett säkert trapphus

Snart är det jul! Då vill passa på att påminna om att det inte är tillåtet att förvara saker eller sätta upp pynt i trapphuset. Varför? För att vi är måna om dig som hyresgäst och därför vill att ha säkra trapphus. Saker hindrar en eventuell utrymning och kan även orsaka brand.

Vi jobbar dagligen med att det ska vara tryggt och säkert att bo hos oss. Ambulans och räddningspersonal behöver också lätt ta sig fram för att hjälpa till om olyckan är framme.

Var med och bidra till ett säkert trapphus

Ditt trapphus och loftgång måste vara helt fria från saker som kan brinna eller vara i vägen vid utrymning. Om du förvarar något där innebär det att du måste ta bort det. Det gäller till exempel barnvagnar, möbler, tidningar, kartonger, dörrmattor, blommor, skohyllor, pulkor och dörrkransar.

Rullatorer får placeras på anvisad plats i trapphuset eller loftgången.

Får jag inte ens sätta upp en dörrkrans?

Nej, eftersom de är av brännbart material och kan försvåra vid en utrymning. Även små föremål som hamnar på golvet i en akut situation kan försvåra vid en utrymning. Detta kan ställa till det för räddningspersonal som vill komma fram för att hjälpa dig eller dina grannar.

Här kan du istället förvara dina saker

  • Dina personliga saker förvarar du i din lägenhet eller i ditt förråd.
  • Cyklar och barnvagnar förvarar du i första hand på anvisade platser som i cykelrum och källarförråd.
  • Matavfall, tidningar, förpackningar, restavfall, småel, batterier och glödlampor lämnar du i din miljöbod.
  • Grovavfall lämnar du på Återbruket.

Vad händer med det som ingen tar bort?

När vi besöker våra fastigheter kollar vi alltid att trapphusen är säkra. Om något står kvar i trapphuset behöver vi ta hand om det. Vi förvarar sakerna i tre månader, sedan slänger vi dem. Om vi tagit bort något som du sedan saknar kan du hämta ut ditt föremål. Gör en serviceanmälan på Mina sidor eller ring 021-39 70 00, så hjälper de dig. Det kostar 300 kr att hämta ut ett föremål. Kostnaden läggs på din hyra.

Här kan du läsa mer om brandsäkerhet

Illustration från MSB; en överkryssad barnvagn samt överkryssade stora plastlådor kartonger ställda i ett trapphus

För din säkerhet måste det vara helt fritt från saker i ditt trapphus och loftgång. Illustration: MSB

Hyrorna för 2022 är klara

Mimer och Hyresgästföreningen är överens om 2022 års hyror. Hyreshöjningen för året blir i genomsnitt 1,65 % med ett spann mellan 0–1,71 %.

Den nya hyran gäller från 1 januari 2022.

Tillval

För dig som har Tillval kommer kostnaden för tillvalet att öka med 1,65 %.

Extra förråd, parkeringar och garage

Hyr du parkering, garage eller ett extra förråd utöver det som hör till bostaden, höjs hyran med 2 % från 1 januari.

Här ser du din nya hyra

Du kan se vad din nya hyra blir på Mina sidor, Kivra och e-faktura från 15 december eller på hyresavin som kommer med posten senast 20 december.

Har du frågor?

Välkommen att kontakta vårt Kundcenter via kontaktformuläret längst ner till höger på sidan eller på 021-39 70 00.

Vad gäller vid snöröjning?

Marken är vit, flingorna singlar ner. Dags för våra entreprenörer att göra sig redo att snöröja våra områden. Men hur går snöröjningen till egentligen?

Vi kallar själva ut våra snöröjare

Vi bestämmer tillsammans med vår entreprenör när de ska ut och ploga på alla områden. Tidigare har de snöröjare som vi anlitar åkt ut och plogat samtidigt som Västerås stads snöröjare kallats in. Men eftersom Västerås stad har många vägar att prioritera och våra ytor består mer av parkeringar och innergårdar, har det inte passat oss och våra hyresgäster. Därför har vi valt att ändra om, så att vi kan få den mest effektiva snö- och halkbekämpningen för oss.

Ingen snöröjning nattetid

Vi har också styrt tiderna så att ingen snöröjning får ske klockan 23–04, efter önskemål från er. Vid kraftig, långvarigt snöfall kan det dock behövas köras även nattetid, för att få undan mängderna.

Det här gäller vid varje utkallning

Vid varje utkallning har entreprenören nio timmar på sig att snöröja och sanda. Sandning sker direkt efter att snön är bortplogad, för att undvika halka. Entreprenörerna har olika rutt varje gång, så att inte samma hyresgäster får vänta på säkrare vägar. Vi kontrollerar också alltid entreprenörerna i samband med varje utkallning, så att vi får rätt kvalitet på snöröjningen.

Vem snöröjer var?

  • Våra entreprenörer snöröjer entréer, källartrappor, allmänna gång- och körytor, trottoarer i anslutning till våra fastigheter, besöksparkeringar och handikapparkeringar på våra områden.
  • Du ansvarar själv för att skotta dina egna ytor. Det kan vara din hyrda parkeringsplats/framför ditt garage, balkong, uteplats eller en egen ingång till din lägenhet.
  • Västerås stad ansvarar för angränsande ytor, som exempelvis cykel- och bilvägar. Gå gärna in på deras hemsida för att se vilka gator respektive cykelvägar som är prioriterade:
    Snöskottning och sandning, Västerås stad

Parkeringsplatsen skottar du själv

Din hyrda parkeringsplats och din garageuppfart ansvarar du för själv. Det inkluderar även de snövallar som kan bildas. Om det är ett stort område på parkeringsplatsen som är tomt, kan entreprenörerna ploga där med i samband med övrig snöröjning. Om området är för litet kan inte maskinerna komma in utan att riskera skador på bilarna. Vid många parkeringar finns det lådor med sand att använda och skyfflar i miljöboden att låna.

Vad kan jag som hyresgäst tänka på?

För att snöröjningen på din gård ska fungera så bra som möjligt finns det några saker du kan hjälpa oss med:

  • Vid snö och slask blir golven i trapphusen snabbt smutsiga. Stampa gärna av skorna innan du går in, så hjälps vi åt att hålla det fint.
  • Om du har tillgång till ett cykelförråd kan du ställa in den där. Då slipper cykeln förstöras av snön samtidigt som du underlättar för oss när vi ska snöröja.
  • Undvik att parkera din bil inne på området.
  • Ta gärna grus ur de lådor som finns utställda på området, om du upptäcker en isfläck.

Temperaturen i lägenheten

Temperaturen i din bostad ska ligga på 20–21 grader. När utomhustemperaturen växlar snabbt tar det ett par dagar för termostaten att hänga med.

Under de kallare årstiderna ska det vara 20–21 grader i våra lägenheter. Folkhälsomyndigheten rekommenderar att temperaturen i en lägenhet bör vara ca 20 grader och aldrig lägre än 18 grader. Värmen i din lägenhet sätts på automatiskt när det blir kallt ute. Ju kallare det är ute, desto varmare vatten skickas ut till elementen.

Kalla element betyder inte att det är för kallt i lägenheten

När ditt element känner av att det är rätt temperatur i din lägenhet stängs det av. Efter ett tag svalnar det till samma temperatur som i rummet. Det är därför du ibland kan känna att elementen är svala, fast det är kallt ute. Blir det svalare än 21 grader i rummet värms elementet upp igen.

Kallt hemma? Så här mäter du inomhustemperaturen

Känns det kyligt i lägenheten? Kontrollera först att elementen är påslagna och uppskruvade på max. Om de är på gör du en egen mätning av värmen innan du gör en serviceanmälan.

Gör så här:

  1. Mät temperaturen mitt i rummet på en meters höjd från golvet.
  2. Om termometern visar 20–21 grader är temperaturen i din lägenhet rätt.
  3. Om termometern visar under 20 grader flera dagar i rad – Gör en serviceanmälan på Mina sidor eller kontakta oss.
  4. En kvartersvärd kommer hem till dig och undersöker vad som kan vara fel.

Mer om temperaturen i din bostad

Vi har samlat mer information och tips på vår sida om inomhustemperatur.

Temperaturen i din bostad

Dags att testa din brandvarnare

Den 1 december är det brandvarnardagen. Perfekt tillfälle att testa din! I din lägenhet ska det finnas minst en brandvarnare i taket. En brandvarnare som fungerar räddar liv om det börjar brinna. Du behöver själv regelbundet prova om brandvarnaren fortfarande fungerar.

Visste du att hela 35 % aldrig testar sin brandvarnare? Var med och se till att den siffran sjunker. Testa din brandvarnare i dag. Brandvarnardagen är 1 december varje år – en dag för att påminna alla om hur viktigt en fungerande brandvarnare är.

Så här gör du för att testa din brandvarnare

Tryck på knappen på din brandvarnare i några sekunder­ – tjuter den till fungerar den som den ska.

Om din brandvarnare är trasig – gör en serviceanmälan

Låter det inget från brandvarnaren behöver den bytas ut. Gör då en serviceanmälan via Mina sidor eller kontakta Kundcenter på 021-39 70 00. Det gör du även om du inte hittar någon brandvarnare i din lägenhet.

Lär dig mer om brandsäkerhet

Brandsäkerhet – information för dig som är hyresgäst hos oss