Problem med värmen och varmvattnet

Vi har problem med värmen och varmvattnet på fyrtornsgatan 10A-10B samt Kummelgatan 9.

Vad händer nu?

Våra drifttekniker jobbar med problemet. Man har beställt reservdelar till dataenheten i undercentralen, till den modulen som styr värme och varmvattnet.

(mer…)

SummerWorks är inställt

Tyvärr har vi fått lov att ställa in SummerWorks, vilket är jättetråkigt. Som läget ser ut kan vi inte genomföra det och samtidigt kunna garantera allas hälsa. Det gäller såväl våra ungdomar som våra övriga hyresgäster.

Vi planerar att genomföra SummerWorks som vanligt nästa år. Alla som är mellan 16 eller 17 år och bor hos oss har möjlighet att söka sommarjobb.

Allt om SummerWorks

Kundcenter stänger tillfälligt för spontana besök

Med omtanke om dig som hyresgäst och våra medarbetare, stänger vi vårt kundcenter tillfälligt. Det gör vi från och med måndag den 30 mars 2020. Vi ber dig därför att kontakta oss via mejl, telefon eller Mina sidor.

Vi kan hjälpa dig med de allra flesta ärenden via telefon, mejl eller Mina sidor. Om det inte går, bokar vi en tid med dig för ett besök. Det här gör vi för att begränsa smittspridningen av Coronaviruset.

Så här kontaktar du oss

Mejl: kundcenter@mimer.nu
Telefon: 021-39 70 00
Göra en serviceanmälan digitalt: Mina sidor eller vår app Mina sidor

Jag behöver hämta eller lämna nycklar

Ska du hämta nycklar ringer du 072-146 87 95 när du är på plats utanför Navet, Gasverksgatan 7.

Ska du lämna nycklar gör du det i våra brevlådor utanför Kundcenter vid entréerna på Navet, Gasverksgatan 7 eller Björnövägen 6.

Hämtning och lämning av nycklar kan göras måndag–torsdag kl 10–17 och fredag kl 10–15.

Information regarding corona in different languages

Sandupptagningen drar igång

Med en vinter som aldrig riktigt kom igång så börjar vi redan nu med årets sandupptagning. Det här kan låta en del och kan bli dammigt. Enligt de avtal vi har med våra entreprenörer har de till och med 1 maj på sig att ta bort all sand. Du som har bilplats behöver sopa den själv.

Därför kan det låta och bildas damm

Våra entreprenörer blåser med hjälp av så kallade ryggblåsar fram sanden till sopmaskinen som sopar upp den. Det här kan upplevas som bullrigt och det kan bildas damm.

Vi hoppas att du har överseende med de eventuella störningar som arbetet kan orsaka. Sedan kan vi förhoppningsvis se fram emot en härlig vår med rena bostadsgårdar.

Har du en parkeringsplats? Den sopar du själv

Entreprenörerna får inte blåsa i närheten av parkerade bilar. Du som hyresgäst ansvarar själv över att sopa bort sanden från din förhyrda parkeringsplats. Tips: Sopa ut sanden redan nu ut till körvägen så tar sopmaskinen sedan upp den.

Ska du tvätta dina fönster? Vänta till efter 1 maj

Ska du tvätta dina fönster så vänta gärna till efter 1 maj. Enligt våra avtal med entreprenörerna är det då de ska vara klara. Det ändras inte även om de kan börja tidigare i år. Genom att vänta slipper du att få fönsterna nedsmutsade igen. Vanliga gator ansvarar Västerås stad för att ta upp sanden från.

Information från Västerås stad om när sandupptagning sker

Mimers Dance School och sittgympan är inställda tills vidare

Med anledning av den nuvarande utvecklingen av viruset, har vi av omtanke för våra äldre beslutat att tills vidare ställa in både Mimers Dance School och sittgympan. Danslektionerna ges på ett av våra äldreboenden och vår största målgrupp gällande sittgympan är äldre. Som de flesta känner till så tillhör äldre en av riskgrupperna

Förtydliganden kring vår service och våra tjänster

I januari förtydligade vi ansvarsfördelningen mellan oss som hyresvärd och dig som hyresgäst här på hemsidan. Detta eftersom vi märkt att serviceanmälningar på enkla fel ökade. Detta gällde sådant som alltid varit ditt ansvar t ex att rensa bort hår i golvbrunnen eller matrester i diskmaskinssilen. I samband med detta tydliggjorde vi också hur mycket det kostar om man av oaktsamhet haft sönder något i sin lägenhet, vilket är det vi kallar handhavandefel.

Vi märker nu att detta har lett till missuppfattningar gällande vår service som hyresvärd, framför allt på insändarsidorna i vår lokaltidning. Därför vill vi förtydliga hur det ligger till.

Vanligt slitage kostar inget – det fixar vi precis som tidigare

För de allra flesta hyresgäster innebär det här ingen förändring. Självklart har vi fortfarande samma service som tidigare till våra hyresgäster. Vi lagar och byter ut sådant som gått sönder på grund av ålder eller slitage.

Om du förstör något behöver du betala

Dock finns det ett fåtal hyresgäster som förstör saker eller är oförsiktiga med sin lägenhet. De får betala för det de haft sönder. Här på vår hemsida finns en prislista som många har hänvisat till. Den anger på ett transparent sätt vad det kostar om man har haft sönder något av oaktsamhet.

Prislista – kostnad för handhavandefel (pdf)

Här är några exempel som visar på skillnaden mellan vad som är vanligt slitage och vad som är att vara oförsiktig eller förstöra saker:

  • Om en toalettsits är sliten och har gått sönder på grund av normalt slitage eller att den är gammal, byter vi självklart ut den kostnadsfritt. Det är en del av vår service som hyresvärd. Har någon däremot stått på den så den gått sönder så får hyresgästen betala för en ny.
  • Ett annat exempel är vägguttag. De kan gå sönder på grund av slitage, då byter vi självklart ut den utan att det kostar något. Om hyresgästen själv gjort åverkan och till exempel dragit el från det, vilket man självklart inte får, betalar hyresgästen för att vi ställer det till rätta.

Sköter du om din lägenhet är det precis som vanligt

Med andra ord är det mesta som vanligt så länge du är sköter din lägenhet. Om det fortfarande är förvirrande, snälla hör av dig.

Kontakta vårt kundcenter

Nu mäter vi kundnöjdheten löpande

​Istället för att dela ut kundenkäten en gång per år och sedan vänta länge på resultatet kommer vi nu att skicka kundenkäten månadsvis via sms eller mejl till ett slumpvis urval av våra hyresgäster. För oss innebär det att vi kan mäta oftare och får löpande återkoppling på resultatet och därmed kan ge snabbare respons till våra hyresgäster. Vi har även sett att många hyresgäster gärna svarar på enkäten digitalt och att svarsfrekvensen därmed ökar.

Varför ska jag svara på enkäten?

Vi vill gärna veta vad du som hyresgäst tycker om oss och vår service. Alla svar gås igenom av oss på Mimer och vi kan se resultat ända ner på fastighetsnivå. Det sammanställda resultatet ligger sedan till grund för den verksamhet vi planerar framöver. Eftersom undersökningen är anonym gentemot oss på Mimer kan vi däremot aldrig se vem som svarat vad på någon fråga.

Vem får enkäten?

Enkätföretaget AktivBo gör ett slumpvis urval av hyresgäster varje månad som får ett sms eller mejl med frågor om oss och vår service. Det innebär att du kanske får enkäten men inte din granne. Alla våra hyresgäster kommer någon gång under året att få kundenkäten. Se därför efter att du har rätt mobilnummer och mejladress inlagda på Mina sidor

Enkäten ser ungefär likadan ut som tidigare, men vi kommer alltså inte att knacka dörr för att dela ut enkäten i år.

Vad händer med de som inte är så digitala?

I slutet av året kommer en pappersenkät att skickas till dem som vi inte kunnat nå via mobilnummer eller e-postadress tidigare under året.

Fördelar med digital enkät

Många hyresgäster uppskattar att svara på enkäten direkt i mobilen eller på datorn, istället för att fylla i en pappersenkät och skicka in. Det gör att svarsfrekvensen ökar.

För oss på Mimer innebär det att vi, istället för att få en sammanställd rapport en gång per år, kommer kunna följa resultatet löpande. På så sätt kan vi ge respons på resultatet betydligt snabbare och därmed även ge bättre service till dig som hyresgäst.

Flera artister klara för Cityfestivalen och Mimerscenen

Redan nu släpper Västerås Cityfestival vilka artister som kommer uppträda på Mimerscenen. Hittills är Veronica Maggio, Viktor Leksell och estraden klara. Fler namn kommer.

Veronica Maggio kommer uppträda lördag 27 juni. Det är hennes enda spelning i Mälardalen i sommar. Så det är lika bra att boka in i kalendern redan nu.

Andra namnet är Viktor Leksell. Hans konsert blir fredag 26 juni. Under 2019​ blev han utsedd av P3 till Framtidens artist med motiveringen:  “Att beskriva smärta utan att vara klyschig är svårt, men Victor Leksell har gjort det med bravur.”

Hitgruppen estraden ser du på torsdagen 25 juni. Och vilka är estraden? Ni som är lika okunnig om musik som undertecknad kan jag meddela att det är en grupp som har spelat med en mängd stjärnor bland (annat Avicii). Låten “Mer för varandra” som de gör tillsammans med Norlie & KKV har över 40 miljoner streams på Spotify.

Här hittar du kommande artistnamn​​

Västerås Cityfestival lägger ut namnen på Facebook och Instagram och vi delar därefter deras inlägg i våra kanaler. Biljetter köper du via Tickster.

Håll utkik på Facebook och/eller Instagram!

På både Facebook och Instagram lägger vi ut givande information och härliga tips. Så följ oss gärna för att få mer koll och inspiration.

Beskärningstider – för snyggare häckar

Just nu pågår vårvinterbeskärning av våra buskar och häckar ute på alla våra områden. Vid en så kallad föryngring tas växtmaterialet ner nästan ända till marken. Inget att oroa sig över.

Det kan se brutalt ut men är alldeles nödvändigt för att få friska och vackra buskar och häckar även i framtiden. På några ställen måste vi ta ner häckar då de vuxit sig alldeles för höga för våra skötselentreprenörer att sköta.

Extra information

Vi har informerat särskilt till just er hyresgäster som påverkas och har en sådan häck som gränsar till tomt eller uteplats.

Vad betyder föryngring?

Vid en föryngring tar vi ner växtmaterialet nästan ända ner till marken. Det kan se brutalt ut men är alldeles nödvändigt för att växtmaterialet ska hålla sig friskt och bli vitalt igen. Ibland kan det vara lämpligare att gallra ur eller reducera på annat sätt, det kan se lite olika ut beroende på behovet och sorter.

Ska ni verkligen göra det här nu?

Vårvintern är den optimala tiden att utföra det på då det blir en otrolig växtkraft i knopparna som blir kvar i det som lämnas. Det beror på att dessa knoppar helt själva får tillgång till all den överskottsenergi som lagras i rötterna under vintern. Resultatet blir att de kommer skjuta rejält med nya skott.

Inga skäl till oro

Så bli inte oroliga när ni hör röjsågar på våra områden det är för att vi även i fortsättningen ska få njuta av vackra, blommande, välmående buskar och lagom höga häckar.

En av våra entreprenörer, i orange, beskär risiga buskar

Serviceanmälans telefoner öppnar kl 10 tisdag 25/2

På tisdag 25 februari kan du göra en serviceanmälan via telefonen från kl 10. Du kan fortfarande göra din serviceanmälan via Mina sidor eller vår app. Om du har ett akut ärende, ring vår fastighetsjour på 021-39 70 70. (mer…)