Ändrade öppettider under jul och nyår

Under jul och nyår har Kundcenter, Felanmälan och våra områdeskontor ändrade öppettider.

För dig som har ett akut ärende under helgerna

Om du har ett akut ärende under helgerna eller kvällarna kontaktar du Jouren på 021-39 70 70.

Kundcenter

  • Kundcenter har stängt: 24–26 december, samt 31 december och 1 januari.
  • Öppet som vanligt: 27–28 december.
  • I och med månadsskifte öppnar vi den 2 januari redan kl. 08.00. Vi stänger kl. 17.00.

Felanmälan

  • Felanmälan har stängt: 24–26 december, samt 31 december och 1 januari.
  • Öppet som vanligt: 27–28 december.

Områdeskontoren

  • Våra områdeskontor är stängda: 20 december till 7 januari.

Hyresförhandlingen pågår

Förhandlingen av 2019 års hyra pågår fortfarande med Hyresgästföreningen. Det blir därmed ingen justering på hyran för januari. När vi är överens med Hyresgästföreningen kommer du få veta din hyra för 2019.

Uppdatering av Mina sidor

Vi ska uppdatera Mina sidor så att sidan ska fungera bättre. Det sker måndag 10 december mellan klockan 7-9. Under den tiden kan du inte logga in på Mina sidor.

Övriga hemsidan fungerar som vanligt under tiden.

Parkeringsplatserna ligger ute 7 dagar

Alla våra lediga parkeringsplatser kommer från och med nu ligga ute på hemsidan under 7 dagar. Tidigare har de varit publicerade i 14 dagar. 

Anledningen till förändringen är för att du som kund ska få snabbare besked. Vi kommer kunna hyra ut parkeringsplatserna fortare och du får veta tidigare om du får parkeringsplatsen eller inte.

Vinternumret av Hemma Hos

Hemma Hos är tidningen för våra hyresgäster. Här berättar vi om renovering, byggnation och inredning, men också om människor som bor och jobbar hos oss. Årets sista nummer kommer ut lagom till andra advent, men vi passar redan nu på att blicka framåt och sprida nyårsönskningar inför 2019.

I det här numret pratar vi lite extra om trygghet. Vi berättar om initiativ som på olika sätt verkar för ett vänligare, tryggare och mer jämlikt Västerås. Läs om på vilket sätt både Mimer och du själv kan bidra.

Vi följer upp kampanjen med miljöbodarna och fortsätter jakten efter småkryp. Avslutningsvis ställer vi frågan till alla hyresgäster: Vem vill du utse till Mimers bästa granne?

Läs Hemma Hos nr 4/2018

Om Mimers kundtidning Hemma Hos
Alla våra hyresgäster får Hemma Hos direkt hem i brevlådan fyra gånger/år. Nummer två delas ut till samtliga västeråsare som samhällsinformation. I tidningen berättar vi om vad som är aktuellt på Mimer. Vi gör reportage hos hyresgäster, diskuterar bostadspolitiska- och miljöfrågor samt presenterar vår verksamhet och våra medarbetare. I tidningen finns det alltid tävlingar och schysta erbjudanden med Mimerkortet.

Har du tips på nyheter eller är ett företag som vill annonsera eller vara med på Mimerkortet? Kontakta anette.ekman@mimer.nu

Varning för falska telefonsamtal

Polisen varnar för bedrägerier via falska telefonsamtal. Dessa brott ökar kraftigt och många förlorar sina pengar genom att de luras att lämna ut kortuppgifter och koder eller logga in på sin bank.

Polisen ger här tips för att undvika att du ska drabbas.

  • Lämna aldrig ut kortuppgifter, koder eller andra känsliga uppgifter till någon. Någonsin. Kortuppgifter och koder är nycklar till dina pengar.
  • Använd aldrig din bankdosa eller bank-id på uppmaning av någon som kontaktar dig. Ingen seriös aktör skulle be dig om det per telefon.
  • Om någon du inte känner ringer och du blir osäker, lägg på luren eller be att få ringa tillbaka på ett nummer som du själv tar reda på. Det gäller oavsett om personen säger sig vara en nära släkting eller från banken, ett företag eller en myndighet.
  • Lita inte på den som kontaktar dig bara för att den har personliga uppgifter om dig. Bedragare kan hitta information på nätet för att lura dig.
  • Om du drabbas av eller misstänker bedrägeri, kontakta din bank omgående. Polisanmäl alltid och ta stöd av människor i din närhet.

Sprid gärna budskapet till alla du bryr dig om.

På polisen.se kan du läsa mer om bedrägerier och hur du kan skydda dig

Resultat kundenkät 2018

Tillsammans med er hyresgäster utvecklar vi våra bostadsområden. Ett viktigt verktyg i det arbetet är vår kundenkät. I enkäten frågar vi både vad ni tycker om själva boendet och miljön runtomkring, men även vad ni tycker om vårt bemötande, hur det fungerar att komma i kontakt med oss eller anmäla ett fel. På så sätt får vi en viktig sammanställning på vad som fungerar bra och om det är något som behöver bli bättre.

Undersökningsföretaget AktivBo genomför undersökningen åt oss, men Mimers medarbetare delar ut den personligen till vartannat hushåll. Det innebär att alla hyresgäster får möjlighet att svara under en tvåårsperiod. I år har vi även skickat ut enkäten via SMS vilket varit väldigt uppskattat, hela 60% valde att svara direkt i mobilen.

Svaren ligger till grund för vårt arbete

Nu har alla synpunkter och önskemål sammanställts och analyserats noga. Vi ser vad vi är bra på och vad vi behöver arbeta med ännu mer. Utifrån resultatet har vi tagit fram en åtgärdslista per område på vad som behöver åtgärdas redan nu och vad som planeras under nästa år. Se exempel på era synpunkter och vilka åtgärder vi gör längst ner på sidan. I början på nästa år kommer vi berätta mer exakt vilka åtgärder vi gör i respektive hus.

Så tycker ni om Mimer och ert boende

Det totala resultatet visar att våra hyresgäster fortfarande är väldigt nöjda med vår service. Upplevelsen av trygghet i området och att få hjälp när det behövs har ökat något sedan förra mätningen, vilket vi är glad över eftersom det är områden vi satsat extra mycket på den senaste tiden.

• ”Tryggheten” har ökat från 74,9 till 78,1%
• ”Hjälp när det behövs” har ökat från 88,7 till 89,0%
• ”Städning i miljöbod” har minskat från 77,2 till 75,7%

Resultatet visar att både städning och sortering i miljöboden upplevs sämre än förut. Det bekräftar ett problem som vi är medvetna om och som vi redan arbetar med på olika sätt. Vi har:

• tillsatt en arbetsgrupp som fokuserar enbart på miljöbodarna
• ökat tillsynen av miljöbodarna
• sett över och förenklat informationen om hur man sorterar
• knackat på hos hyresgäster på vissa områden för att informera om hur viktigt det är att slänga skräp på rätt ställe

Exempel på synpunkter från er som bor på Malmaberg

1. Dålig städning av miljöbodar
VafabMiljö blir tydligare i sin information om vilka städ- och tömningsdagar de har på respektive miljöbod. Vi ökar frekvensen på städning av miljöbodarna.

När sker åtgärden?
Hela året

När beräknas det vara klart?
2019

2. Vill inte bli störd i tvättstugan
Vi inför digitalt bokningssystem på Svarvargatan.

När sker åtgärden?
Under året

När beräknas det vara klart?
2019

3. Belysning i trapphus, källargångar och gårdar
Vi fortsätter arbetet med att montera LED-belysning i våra fastigheter och att förstärka utomhusbelysningen efter synpunkter på trygghetsvandringar.

När sker åtgärden?
2019 och framåt

När beräknas det vara klart?
Utföres något varje år

4. Önskar mer information om vad som händer i området
Vi ska arbeta med att informera mer om vad vi gör och ska göra. Vi använder även kanaler som sms, e-post och områdesnyheter på mimer.nu.

När sker åtgärden?
Hela året

När beräknas det vara klart?
Löpande

5. Önskemål om grillplats vid Åkarhagsgatan
Vi tar in förslag

När sker åtgärden?
2019

När beräknas det vara klart?
2020

6. Mycket trafik inne på gården
Vi ser till att bommar fungerar som hinder för trafik på gårdarna och byter ut vissa till elektroniska bommar. Vid behov kommer vi ha extra bevakning av vår trygghetsjour. Vi kommer även bli tydligare i informationen till våra entreprenörer.

När sker åtgärden?
Hela året

När beräknas det vara klart?
2019

7. Bristande källsortering
Vi lyfter problematiken och gör insatser för att ändra hyresgästers beteende. Bland annat går vi ut med information och utbildar våra hyresgäster gällande källsortering. Vi har även anställt en person som är ansvarig för miljöbodarna genom extra tillsyn och hjälp att sortera. Ett arbete med att omarbeta skyltningen är påbörjat.

När sker åtgärden?
Påbörjar 2018 och fortsätter år 2019

När beräknas det vara klart?
2019

8. Trevligare tvättstugor
Vi fortsätter arbetet med att göra tvättstugorna mer hemtrevliga genom att till exempel sätta upp hylla för böcker, något att sitta på medan man väntar på att tvätten ska bli klar.

När sker åtgärden?
2019 och framåt

När beräknas det vara klart?
2020

9. Förråd
Kvartersvärden ser till vid rondering att det inte finns några dörrar som står öppna till förråd och matkällare.

När sker åtgärden?
Hela året

När beräknas det vara klart?
Löpande

Åsa och Josef söker en ny kollega – en upphandlare

Åsa och Josef söker en till kompis – en upphandlare! Är det du? Tillsammans utgör ni Inköpsavdelningen.

Ditt arbete omfattar hela upphandlingsprocessen, du ansvara för upphandlingar, är stöd vid avrop och tillsammans med Åsa och Josef utvecklar enheten. Dessutom kommer du vara en del i vårt arbete med att utveckla staden och våra bostadsområden.

Läs hela annonsen och sök senast 25 november

Nytt bolag tar över städningen

Den 1 november välkomnar vi ett nytt städbolag, Polarstäd. De kommer ansvara för städning av trapphus, källare, tvättstugor och allmänna utrymmen i nästan alla våra hus.

Anledningen till att vi får ett nytt städbolag är att vi omfattas av lagen om offentlig upphandling (LOU). Enligt den lagen måste vi upphandla olika tjänster när avtalstiden löpt ut.

Tack och välkommen!

Vi säger stort tack till de som tidigare arbetat med att hålla rent och fint i våra trapphus och välkomnar nu alla medarbetare hos Polarstäd. Säg gärna hej om du ser dem!

Uppdaterat: Lösenord och prenumerationsmejl

Det är tyvärr fortfarande problem för en del med att få ett nytt lösenord. Dessutom kan några av er som får prenumerationsmejl med intressanta lägenheter, inte klicka på länkarna.

I prenumerationsmejlet fungerar inte länkarna som de ska. Gå istället direkt till Lediga lägenheter där alla lägenheter presenteras.

Lediga lägenheter

Har du glömt ditt lösenord men kan inte skapa ett nytt?

Alla webbsidor lagrar sidinformation, så kallad cach. Det innebär att du får upp sidor på nätet mycket snabbare. Jättebra! Men här ställer det till problem.

För att kunna återställa ditt lösenord måste du radera alla cachade bilder och filer.

Så här gör du för att rensa ”cachen”

Hur du rensar cachen beror på vilken webbläsare du har. Var uppmärksam så att du inte rensar bort alla dina lagrade lösenord.

Rensa cachen i din mobil

När du tar upp ett nytt fönster/ny flik i din webbläsare på mobilen finns möjlighet att öppna ett i hemligt/privat läge. Det heter lite olika beroende på vilken webbläsare du använder.

  1. Öppna upp internet på din telefon
  2. Klicka på Ny flik/nytt fönster
  3. Välj Slå på hemligt läge/Privat
  4. Gå till Mina sidor och be om nytt lösenord genom att klicka på Glömt ditt lösenord.

Rensa cachen på datorn i Google Chrome

  1. Tryck: Ctrl H.
  2. Då kommer du till sidan Historik.
  3. Klicka på ”Rensa webbinformation”; längst till vänster.Visar var du ska klicka någonstans. Detta beskrivs även i punkterna under Google Crome-rubriken
  4. Se till att enbart ”Cachade bilder och filer” är markerad.Visar att det är rutan Cachade bilder och filer du ska ha iklickad för att rensa cachen.
  5. Klicka sen på ”Rensa data”.

Rensa cachen på datorn i Internet Explorer

  1. Klicka på kugghjulet längst upp till höger.
  2. Välj Internetalternativ (näst sist i menyn).
  3. Klicka på ”Ta bort…” under ”Webbhistorik”.Visar stegen för att ta bort cachen i Internet ExplorerSe till att Temporära ”Internetfiler och webbplatsfiler” är ikryssad.
  4. Klicka på Ta bort.

Rensa cachen på datorn i Safari

  1. Klicka på Safari uppe i vänstra hörnet i övre menyn.
  2. Välj ”Preferences” i drop-down menyn.
  3. Klicka på ”Advanced” uppe i menyn (längst till höger).
  4. Klicka i rutan för ”Show Develop in menu bar” längst ner.
  5. Klicka på ”Develop” i toppmenyn.
  6. Välj ”Empty Caches” näst längst ner.

Vi jobbar för fullt tillsammans med leverantören med att lösa problemet. Vi hoppas att ni har överseende med det här så länge.