Kundcenter stängt 8/10

8 oktober är kundcenter stängt på grund av utbildning. Vid akuta ärenden ringer du fastighetsjouren på 021-39 70 00.

Du kan göra serviceanmälningar via Mina sidor som vanligt. Har du övriga frågor kan du skicka dem via formuläret i den lila bubblan nere till höger på sidan.

Kontakta fastighetsjouren vid akuta ärenden

Vid akuta ärenden ringer när Mimer är stängt ringer du fastighetsjouren på 021-39 70 00.

Vad är ett akut ärende?

Kontakta till exempel Fastighetsjouren om:

  • det rinner mycket vatten från från ett rör som gått sönder
  • det är stopp i avloppet, vattnet stiger och det finns risk för vattenskada
  • en elledning har gått sönder lägenheten eller trappuppgången är helt strömlös och det finns risk att någon skadas
  • en glasruta är krossad och det finns risk att någon skadas eller att det blir inbrott
  • du har låst dig ute eller tappat bort nycklarna och behöver en låsöppning

Vi stöttar barn och ungdomar genom Skyhöga favoriter

Mimer har inlett samarbete med Skyhöga favoriter. Ett initiativ som stödjer barn och ungdomar i Västmanland som vill idrotta men som utan ekonomiska stöd kanske inte har möjlighet att göra det fullt ut.

Hos Skyhöga favoriter kan föräldrar till barn mellan 7 och 15 år ansöka om idrottsstöd på 750 kr. Pengarna kan användas till en av följande saker:

  • Delbetala medlemsavgift
  • Delbetala cup – eller tävlingsavgift
  • Köpa idrottsutrustning

Vill du söka stödet gör du det genom att fylla i en ansökan på skyhogafavoriter.se. Ansökningarna hanteras av RF-SISU Västmanland.

Mimer bidrar med stöd till 100 barn per år, med syfte att göra det möjligt för fler barn och ungdomar att idrotta.

Kundcenter stängt 9/9

9 september är kundcenter stängt på grund av verksamhetsplanering. Vid akuta ärenden ringer du fastighetsjouren på 021-39 70 00.

Du kan göra serviceanmälningar via Mina sidor som vanligt. Har du övriga frågor kan du skicka dem via formuläret i den lila bubblan nere till höger på sidan.

Kontakta fastighetsjouren vid akuta ärenden

Vid akuta ärenden ringer när Mimer är stängt ringer du fastighetsjouren på 021-39 70 00.

Vad är ett akut ärende?

Kontakta till exempel Fastighetsjouren om:

  • det rinner mycket vatten från från ett rör som gått sönder
  • det är stopp i avloppet, vattnet stiger och det finns risk för vattenskada
  • en elledning har gått sönder lägenheten eller trappuppgången är helt strömlös och det finns risk att någon skadas
  • en glasruta är krossad och det finns risk att någon skadas eller att det blir inbrott
  • du har låst dig ute eller tappat bort nycklarna och behöver en låsöppning

Avrådan från att elda

Just nu är det väldigt torrt i skog och mark. Därför har Räddningstjänsten Mälardalen utfärdat en avrådan från att elda utomhus. Den gäller från 13 juli tillsvidare.

En avrådan betyder inte att det är helt förbjudet att elda. Du får fortfarande använda iordningställda grillplatser och i trädgårdsgrillar, men du behöver vara särskilt försiktig. Se till att det finns vatten, eller annan släckutrustning, i närheten och släck elden ordentligt.

Avrådan gäller i Västerås, Hallstahammar, Surahammar, Arboga, Kungsör, Köping, Eskilstuna, Strängnäs och Flen.

Stadsbiblioteket på turné i Mimers stadsdelar

Under sommaren finns Stadsbiblioteket i flera av våra områden. De bjuder på böcker och rörelseaktiveter för både vuxna och barn. Håll utkik på tisdagar, onsdagar och torsdagar runt lunchtid.

Spana efter bibliotekarierna på dessa platser under följande veckor:

Vecka 29
Skälby lekplats, Bäckby IP och Fredriksbergsparken.

Vecka 30
Vallby, Upplevelseparken. Skallberget, Skallbergsgatan 18, Bellmansgatan och Emausgatan samt Nordanby ängs växthus.

Vecka 31
Centrum, innergårdarna på Kåre och Josef. Östermalmsgatan bredvid förskolan.

Vecka 32
Viksäng, Regementsgatan 65. Skiljebo och Säbygatan 2.

Semestersäkra ditt hem

Planerar du att åka iväg något i sommar? Här är tips på vad du behöver tänka på – före avfärd, under resan och när du kommer hem igen.

Innan du åker

  • Kontrollera att brandvarnaren fungerar, gör en serviceanmälan om den inte gör det.
  • Säkra disk- och tvättmaskinen genom att stänga avstängningskranarna.
  • Koppla gärna ur alla kontakter till TV, stereo, mobilladdare och liknande prylar.
  • Töm kylskåp, brödburk, papperskorgar och avfalls­påsar. Sortera det som ska slängas i miljö­boden.
  • Tänk på inbrottsrisken, avbeställ din tidning.
  • Lämna gärna ditt mobilnummer till en granne så att denne kan nå dig om något händer.

På resan

  •  Undvik att skadedjur följer med dig som fripassagerare på hemvägen.
  • Ställ inte väskan på golvet i hotellrummet och skjut inte in den under sängen. Ställ den på några meters avstånd från din sovplats och låt kläderna ligga kvar när du inte har dem på dig.

När du kommer hem

  • Packa upp resväskan på balkongen och dammsug den.
  • Släng dammsugarpåsen om du misstänker att du har fått med dig skadedjur hem.
  • Tvätta dina kläder så fort du kan, helst i 60 grader.

Gör en serviceanmälan om du fått hem skadedjur

Om du tror att du har fått skadedjur i lägenheten behöver du direkt göra en serviceanmälan. Det är du skyldig att göra enligt hyreslagen.

Kundcenter stängt 16/6

16 juni är Kundcenter stängt på grund av en systemuppdatering. Det påverkar även Mina sidor och Sök ledigt, som kommer ligga nere från kl 22 15 juni och hela dagen den 16 juni.

För att kunna förbättra bland annat Mina sidor och Sök ledigt gör vi en stor uppdatering av vårt fastighets- och uthyrningssystem den 16 juni. Det gör att:

  • Vi inte kan ta emot samtal
  • Du inte kan göra serviceanmälningar
  • Du inte kan logga in på Mina sidor
  • Du inte kan söka lägenhet, bilplats eller förråd

Arbetet är planerat att pågå hela dagen. Blir vi klara tidigare öppnar vi igen under eftermiddagen. Det kan även hända att du upplever lite störningar redan under eftermiddagen den 15 juni.

Vi finns på chatten

Vi kommer ha vår chatt öppen under onsdagen, men kommer bara kunna svara på generella frågor. Undrar du något som kräver tillgång till våra system, så som frågor om ditt kontrakt eller sökta lägenheter, får vi be dig att återkomma torsdag 17 juni.

Kontakta fastighetsjouren vid akuta ärenden

Vid akuta ärenden ringer när Mimer är stängt ringer du fastighetsjouren på 021-39 70 00.

Vad är ett akut ärende?

Kontakta till exempel Fastighetsjouren om:

  • det rinner mycket vatten från från ett rör som gått sönder
  • det är stopp i avloppet, vattnet stiger och det finns risk för vattenskada
  • en elledning har gått sönder lägenheten eller trappuppgången är helt strömlös och det finns risk att någon skadas
  • en glasruta är krossad och det finns risk att någon skadas eller att det blir inbrott
  • du har låst dig ute eller tappat bort nycklarna och behöver en låsöppning

Problem med gräsklippningen

Just nu är det väldigt blött i marken och det gör att våra entreprenörer har problem med att klippa gräset i vissa områden.

När det är blött i marken tar det längre tid än vanligt att klippa, eftersom man måste vara försiktig så att man inte kör sönder gräsmattorna. Vi pratar med entreprenören varje dag för att få koll på läget och hoppas alla att marken torkar upp snabbt så att de kan köra igång som vanligt igen.

Kundcenter stänger 11.30 på fredag

Fredag 28 maj stänger Kundcenter kl 11.30 på grund av utbildning.

Behöver du göra en serviceanmälan gör du det via Mina sidor.

Vid akuta ärenden ringer när Mimer är stängt ringer du fastighetsjouren på 021-39 70 00.

Vad är ett akut ärende?

Kontakta till exempel Fastighetsjouren om:

  • det rinner mycket vatten från från ett rör som gått sönder
  • det är stopp i avloppet, vattnet stiger och det finns risk för vattenskada
  • en elledning har gått sönder lägenheten eller trappuppgången är helt strömlös och det finns risk att någon skadas
  • en glasruta är krossad och det finns risk att någon skadas eller att det blir inbrott
  • du har låst dig ute eller tappat bort nycklarna och behöver en låsöppning

Nu startar vi Mimerchatten

Från och med 12 april öppnar vi en popup-chat klockan 18–19 på måndagar. Vi kallar den Mimerchatten och där kan du framföra synpunkter eller ställa frågor om vår verksamhet, bostadsmarknaden, ditt boende med mera.

På andra sidan sitter vi och svarar direkt på ditt ärende. När chatten är öppen hittar du den längst ner till höger på vår hemsida mimer.nu, både på datorn och i mobilen.