Sommarnumret av Hemma Hos

Sommarnumret av Hemma Hos, som går ut till samtliga västeråsare, är fylld av massa härliga tips för lediga dagar i och runt Västerås.

Vad sägs om att spela fotboll och vara med på parklek hemma i bostadsområdet? Sommar är också tid för odling, både på balkong och uteplats. Vi berättar om vår verksamhet och om människor som bor och jobbar hos oss. I tidningen finns det alltid även tävlingar och schysta erbjudanden med Mimerkortet. Och du, missa inte att laga godaste råbiffen gjord på rödbetor. Receptet hittar du i tidningen. Trevlig läsning!

Läs Hemma Hos nr 2/2019

Om Mimers kundtidning Hemma Hos

Alla våra hyresgäster får Hemma Hos direkt hem i brevlådan fyra gånger/år. Nummer två delas ut till samtliga västeråsare som samhällsinformation. I tidningen berättar vi om vad som är aktuellt på Mimer. Vi gör reportage hos hyresgäster, diskuterar bostadspolitiska- och miljöfrågor samt presenterar vår verksamhet och våra medarbetare. I tidningen finns det alltid tävlingar och schysta erbjudanden med Mimerkortet.

Har du tips på nyheter eller är ett företag som vill annonsera eller vara med på Mimerkortet? Kontakta anette.ekman@mimer.nu

Nu delar vi ut kundenkäten

Varje år får hälften av våra hyresgäster vår kundenkät. Enkäten blir sedan underlag för hur vi ska prioritera vår verksamhet. Därför är det viktigt att du fyller i den. Ge gärna förbättringsförslag och/eller påpeka om något är extra bra.

När delar vi ut enkäten?

Tid: Tisdag den 4 juni på eftermiddagen
Vilka: Hälften av våra hyresgäster

Varför delar vi ut en enkät till dig?

De synpunkter som kom fram i enkäten ligger till grund för vår verksamhetsplanering. Genom undersökningen kan vi se vad som behöver åtgärdas och förbättras. Med andra ord är dina synpunkter viktiga. De är med och styr vad vi ska fokusera på nästa år.

Kan man verkligen vinna sin hyra?

Ja, du kan vinna din hyra. Den som lämnar det bästa förbättringsförslaget vinner. Med andra ord har du inte bara chansen att få påverka – du kan också ha turen att få en månadshyra betald.

Du som inte får enkäten i din brevlåda

Vi delar ut enkäten till hälften av er hyresgäster per år. Dessutom delat vi bara ut enkäten i pappersform till de som inte redan har svarat digitalt.

Vill du lämna synpunkter eller ett förslag och inte vill vänta tills nästa års kundenkät, gör du en felanmälan. Jo, du kontaktar Felanmälan även när du vill lämna en synpunkt eller har frågor kring ditt boende och din utemiljö. Du når Felanmälan via Mina sidor, vår app eller ringer 021-39 70 90.

Vad tycker du om att bo hos oss?

Vi vill att du ska känna att ”en bra dag börjar hemma”. Det är vårt kundlöfte. För att vi ska lyckas ge dig den känslan behöver vi veta vad du tycker. Vi genomför därför den här kundundersökningen med hjälp av AktivBo varje år. Hälften av våra hyresgäster får enkäten i år, andra hälften får den nästa år. Enkäten skickas både som sms, mejl och delas ut av oss som arbetar på Mimer.

Det lönar sig att svara

Svaren samlas ihop och ligger sedan till grund för hur vi planerar och prioriterar vår verksamhet. Ju fler svar vi får desto bättre kan vi bli. Vilka förbättringar vi kommer göra i just ditt bostadsområde berättar vi i höst, när alla svaren är sammanställda.

Så svarar du på enkäten

Om du får enkäten via sms eller mejl svarar du genom att klicka på länken. Får du enkäten i pappersform kan du svara digitalt på www.svar.aktivbo.se. Logga in med enkätnumret som står längst upp på enkäten. Du kan också välja att svara skriftligt och skicka in enkäten i det bifogade, portofria svarskuvertet.

AktivBo garanterar att alla svar är anonyma gentemot Mimer. Numret som står tryckt på enkäten behöver AktivBo för att kunna sortera svaren per områdes- och fastighetsnivå, och för att påminna dig, om du ännu inte hunnit svara.

Do you wish to answer the questionnaire in another language?

On www.svar.aktivbo.se you can fill in the questionnaire in another language. To log in, use the code on your questionnaire.

Frågor

Om du har frågor om kundenkäten kontakta gärna:

AktivBo
Christoffer Carlsson
08-23 39 85
info@aktivbo.se

Bostads AB Mimer
Maria Eberhardsson
021-39 70 11
maria.eberhardsson@mimer.nu

Nu funkar Mina sidor som de ska

I går eftermiddag blev det problem i vissa webbläsare med att logga in på Mina sidor. Vi ber om ursäkt för det. Problemet har nu lösts.

Kommer du ändå inte in på Mina sidor? Gör så här

För några av er kan det fortfarande vara problem med att logga in. Du får ett felmeddelande när du går in på sidan Mina sidor, “This feature is disabled”. Som tur är går det att lösa enkelt och snabbt. Du löser problemet genom att:

  • Du klickar på en annan sida på mimer.nu – vilken som helst, Sen klickar du igen på Mina sidor.

Varför drabbas du när problemet är löst?

Anledningen till att du får det här felmeddelandet och inte kan logga in, är för att du uppfyller alla dessa tre kriterier:

  • Du försökte logga in på Mina sidor igår, men fick felmeddelandet.
  • Du använder samma webbläsare som du använde i går när det här problemet pågick.
  • Du går direkt till Mina sidor, antingen genom att googla dig dit eller har en genväg dit. Du går med andra ord direkt till mimer.nu/mina-sidor utan att först besöka någon annan av sidorna här på mimer.nu.

Lösningen är enkel: Du klickar på en annan sida på mimer.nu – vilken som helst, Sen klickar du igen på Mina sidor.

Problem att komma in på Mina sidor?

För tillfället är det tyvärr svårt att komma in på Mina sidor genom flera olika webbläsare.
Vi jobbar på att lösa problemet så snart vi bara kan.

Polisen varnar för falska telefonsamtal

Polisen varnar för bedrägerier via falska telefonsamtal. Dessa ökar kraftigt och många förlorar sina pengar. Nu har även hyresgäster hos oss blivit uppringda av skojare som säger att de jobbar för Mimer.

Telefonsamtalen kan till exempel röra sig om erbjudande om flytthjälp eller att det har varit problem med hyran. De säger att de jobbar för Mimer. Dessa samtal är falska.

Gör så här om du blir drabbad

Får du ett sådant här samtal gör så här:

  1. Lägg på luren
  2. Gör en polisanmälan
  3. Kontakta gärna Felanmälan via Mina sidor, vår app eller ring 021-39 70 90. Det är för att vi ska få vetskap om händelserna.

Polisen tipsar och ger råd

Polisen ger tips för att undvika att du ska drabbas. Skicka gärna tipsen vidare.

  • Använd aldrig din bankdosa eller bank-id på uppmaning av någon som
    kontaktar dig. Ingen seriös aktör skulle be dig om det per telefon.
  • Lämna aldrig ut kortuppgifter, koder eller andra känsliga uppgifter till
    någon. Någonsin. Kortuppgifter och koder är nycklar till dina pengar.
  • Om någon du inte känner ringer och du blir osäker, lägg på luren
    eller be att få ringa tillbaka på ett nummer som du själv tar reda på. Det
    gäller oavsett om personen säger sig vara en nära släkting eller från
    banken, ett företag eller en myndighet.
  • Lita inte på den som kontaktar dig bara för att den har personliga
    uppgifter om dig. Bedragare kan hitta information på nätet för att lura dig.
  • Om du drabbas av eller misstänker bedrägeri, kontakta din bank
    omgående. Polisanmäl alltid och ta stöd av människor i din närhet.

På polisen.se finns mer information kring olika bedrägerier

Vinnarna av trädgårdsboken “Flera fingrar gröna”

Nu är vinnarna till trädgårdsboken "Flera fingrar gröna" av Johannes Wätterbäck och Theres Lundén utsedda!

Vi säger stort grattis till vinnarna:

  • Else-Maj Andersson, Skallberget
  • Maud Wahlström, Skultuna
  • Christer Drotth, Öster Mälarstrand

Är du också intresserad av Gröna Mimer?

Gå in på vår sida Gröna Mimer och spana runt.

Gröna Mimer – för dig som gillar odling

Mina sidor får sitt gamla utseende

Vi har valt att gå tillbaka till den gamla versionen av Mina sidor. Det är för att du i mobilen lätt ska kunna hitta de funktioner du behöver och använda dem på ett enkelt sätt.

När vi gjorde om hemsidan i höstas hade vi inte möjlighet att göra om Mina sidor. För att ändå göra dem mer tilltalande valde vi en lösning som tyvärr visade sig fungera sämre i mobiler (främst i Iphones). Därför går vi tillbaka till det gamla utseendet för Mina sidor.

Tyvärr innebär det att du behöver zooma in och ut för att kunna genomföra dina ärenden. Precis som på den gamla goda tiden :-). Å andra sidan kommer de problem som uppstod i Iphones att vara borta.

Varför kan ni inte bara göra sidan mobilanpassad?

Vi vill också att sidan ska vara mobilanpassad med mer anpassade funktioner. Anledningen till att vi inte har kunnat göra det är för att Mina sidor är ihopkopplade med flera olika system. Att koppla om till nya hemsidan innebär ett stort och omfattande arbete. Det är av samma anledning som många andra organisationers “Mina sidor”, t.ex. bankers, fortfarande inte är mobilvänliga. Vår plan är att starta upp ett projekt för detta i år.

Nu är lammen här!

Nu har lammen till våra Gestrikefår fötts. Dessa får tillhör en hotad husdjursras. Just de här lever och bor på Vallby Friluftsmuseum. Av tio tackor har hittills sju av dem fått 13 lamm totalt.

Tänk att de från att de föds till att de står upp och diar tar det mindre än en timme. Helt otroligt!

Besök djuren på Vallby Friluftsmuseum

Fåren går ute i fårhagen dygnet runt och kan gå in och ut ur sitt fårhus som de vill. Du som vill kika på dessa ursöta varelser kan besöka Vallby Friluftsmuseum:

  • Alla dagar kl 10–17
  • Varje söndag är det kostnadsfria djurvandringar kl 15.30
Svartvitt lamm

Fotograf: Levina Lundberg på Vallby Friluftsmuseum

Förändringar av Mimers hemförsäkring

I dagarna får du som har Mimers hemförsäkring ett brev från Länsförsäkringar Bergslagen om nytecknande av avtal. Här förklarar vi vad det innebär.

Vad betyder informationen?

På grund av ett nytt lagkrav får vi inte längre erbjuda vår hemförsäkring genom en samarbetspartner. Därför ansvarar du själv för att teckna en hemförsäkring när avtalsperioden med Länsförsäkringar Bergslagen går ut.

Viktigt att ha en hemförsäkring

När du bor hos oss behöver du ha en hemförsäkring. Du väljer själv vilket försäkringsbolag du tecknar din hemförsäkring hos. Vill du fortsätta försäkra ditt hem i Länsförsäkringar Bergslagen behöver du bara betala fakturan i försäkringsbrevet som du får från dem en tid innan huvudförfallodagen.

Din totala månadskostnad minskar

Kostnaden för Mimers hemförsäkring är olika beroende på hur stor din lägenhet är. På Mina sidor kan du på din hyresspecifikation se hur mycket du betalar och därmed hur mycket mindre som kommer att aviseras när Mimers hemförsäkring har slutat att gälla.

Har du frågor?

Kontakta kundtjanst@lfbergslagen.se eller logga in på ”Mina sidor” via webbplatsen lfbergslagen.se om du funderar över något. Du kan också läsa mer om din nya hemförsäkring på lfbergslagen.se/mimer