Hyrorna för 2021 är klara

Mimer och Hyresgästföreningen är överens om 2021 års hyror. Hyreshöjningen för året blir i genomsnitt 1,55 % med ett spann mellan 0–1,62 %.

Den nya hyran gäller från 1 januari 2021. På hyran i april betalar du därför en retroaktiv höjning för perioden januari – mars.

Tillval

För dig som har Tillval kommer kostnaden för tillvalet att öka med 1,55 %.

Extra förråd

Hyr du ett extra förråd utöver det som hör till bostaden, höjs hyran på förrådet med 2 % från 1 april.

Var ser jag min nya hyra?

Du kan se vad din nya hyra blir på Mina sidor, Kivra och e-faktura från 17 mars eller på hyresavin som kommer med posten senast 22 mars.

Vad betyder retroaktiv?

På aprilhyran betalar du retroaktivt för hyreshöjningen för januari, februari och mars. Även fast hyreshöjningen blev klar först nu, gäller den från 1 januari 2021. Det betyder att du i efterhand betalar den hyreshöjning du skulle fått på varje faktura från januari-mars.

Har du frågor?

Välkommen att kontakta vårt Kundcenter på kundcenter@mimer.nu eller 021-39 70 00.

Vårnumret av Hemma Hos

I dagarna delas vår kundtidning Hemma Hos ut till alla hyresgäster. Här kan du redan nu läsa tidningen digitalt.

Nu väntar vi verkligen på våren och att naturen ska fyllas av fågelsång och grönska. Kommer det lite sol och värmer oss blir det också hög tid att se över uteplatsen för dig som har en sådan. I tidningen berättar vi om hur du sköter den på bästa sätt.

Det är inte bara fåglarna som flyttar när det blir vår. Planerar du ett nytt boende kommer det gå att söka nybyggda lägenheter både på Skallberget och på Emaus under våren. Läs mer om kvarteret Älgen och Tegnérlunden på mimer.nu. En del hyresgäster får även flytta tillfälligt när vi behöver ta hand om och renovera vissa fastigheter. Det är en omfattande process i många steg. I det här numret berättar vi om hur en ombyggnation går till, från planeringsstadiet till hyresgästens tillbakaflytt.

Tack till dig som sorterar!
Vi vill även passa på att rikta ett stort tack till våra hyresgäster. Ni har under 2020 återvunnit 1 966 ton avfall (metall, textil, glas, plast, tidningar, papper och matavfall) vilket motsvarar 328 fullvuxna elefanter. Nästa utmaning är att öka sorteringen av restavfallet så det motsvarar ännu fler elefanter.

Läs Hemma Hos nr 1/2021

Om Mimers kundtidning Hemma Hos
Alla våra hyresgäster får Hemma Hos direkt hem i brevlådan fyra gånger/år. Nummer två delas ut till samtliga västeråsare som samhällsinformation. Vi gör reportage hos hyresgäster, diskuterar bostadspolitiska- och miljöfrågor samt presenterar vår verksamhet och våra medarbetare. I tidningen finns det alltid tävlingar och schysta erbjudanden med Mimerkortet.

Saknar du tidningen, har du tips på nyheter eller är ett företag som vill annonsera eller vara med på Mimerkortet? Kontakta kommunikation@mimer.nu

Risk för missfärgat vatten

Det finns risk för missfärgningar av dricksvatten på grund av ett renoveringsarbete som Mälarenergi gör onsdag den 10/3 till torsdag 11/3.

På grund av en renovering kommer allt dricksvatten att gå ut från ett vattenverk, istället för två. Det kan innebära att riktningen i flödet ändras och orsaka missfärgning av dricksvattnet. Arbetet är planerat att pågå fram till förmiddagen torsdag 11 mars.

Ingen fara att dricka

Om du får missfärgat vatten räcker det att spola i kranen en stund tills det försvinner. Det är inte farligt, utan beror på att avlagringar (oftast järnpartiklar) släpper från vattenledningsrören.

Bygg Västerås i Minecraft med Expectrum

Under sportlovet, 1-4 mars, är det dags att fortsätta bygga upp Västerås i det populära dataspelet Minecraft tillsammans med expectrum.

Det digitala eventet anordnades för första gången under höstlovet 2020. Då var nästan 200 barn och ungdomar med och byggde till exempel domkyrkan, Skrapan och Steam hotel. I år utlovas nyheter som Hide & Seek och roliga utmaningar. En sådan utmaning kommer från oss på Mimer.

Eventet sker i samarbete med expectrum, Mimer, ATEA och Västerås stadsbibliotek.

Mer information och bokning av plats sker på expectrums hemsida
expectrum.se/bygg-vasteras-i-minecraft-sportlovet-2021/

Tillfälligt längre svarstider hos Mimer

Just nu kan det under vissa perioder ta längre tid än vanligt innan vi svarar i telefon eller återkopplar till dig i ditt ärende.

Under rådande omständigheter, med sjukdomar och ändrade arbetssätt under pandemin, har vi ibland svårt att hinna med alla samtal och ärenden i den takt vi önskar. Vi hjälper dig i ditt ärende så snart vi kan.

Behöver du göra en serviceanmälan eller söka en lägenhet eller bilplats, gör du det enklast via Mina sidor.

Tack för din förståelse!

Påminnelse: Var inte hemma när vi utför arbeten i din lägenhet

För att hålla smittspridningen av covid-19 nere får våra medarbetare inte gå in i din lägenhet om du är hemma. Tyvärr är det en del hyresgäster som gjort en serviceanmälan, som inte lämnar lägenheten när vi kommer för att göra arbetet.

För att kunna utföra arbete, och hålla samma goda service, trots rådande omständigheter behöver vi din hjälp. Vi på Mimer tar vårt ansvar, för din och andras säkerhet, genom att inte låta våra medarbetare gå in i bostaden innan alla i hushållet lämnat lägenheten.

Är du hemma kan vi inte göra det planerade arbetet

För din och våra medarbetares skull vill vi igen vädja till dig att:

  • inte göra serviceanmälan för sådant som inte är absolut nödvändigt just nu.
  • inte vara hemma när vi eller våra entreprenörer kommer för att göra arbeten i lägenheten. Detta gäller under hela vårt besök.

Om du inte lämnar lägenheten när vi eller vår entreprenör kommer för att göra arbeten hos dig går vi inte in och du får göra en ny serviceanmälan.

Det finns ett fåtal undantag som gör att du faktiskt inte kan lämna lägenheten. Då ska du vara i ett annat rum under hela arbetstiden.

Tack för ditt samarbete. Tillsammans kan vi bromsa smittan!

Höjd parkeringsavgift på besöksparkeringar

1 februari höjer vi avgiften på våra besöksparkeringar. Det kommer även börja kosta att parkera på natten i våra stadsdelscentrum.

​Nya avgiften är 8 kr/timme eller 40 kr/dygn och gäller på alla områden. Samma avgift gäller även för parkering mellan klockan 22 och 6 på våra stadsdelscentrum:

  • Karlfeldtsplatsen
  • Skiljebo centrum
  • Vallby centrum
  • Viksäng centrum

Ny inloggning på Mina sidor

Den 19/1 lanserar vi en ny version av Mina sidor. I den nya versionen kan du enkelt logga in med BankID. Om du inte har BankID kan du fortfarande använda personnummer och lösenord, men första gången du loggar in på nya Mina sidor så måste du beställa ett nytt lösenord. 

För dig som vill logga in med BankID

Du som redan har BankID behöver inte göra någonting. Allt är redo. Du behöver bara trycka logga in med BankID och följa stegen, precis som vid all annan identifiering med BankID.

Om du inte har BankID kan du skaffa det via din bank.

För dig som vill logga in med personnummer

Om du inte vill/kan använda BankID går det fortfarande att logga in med personnummer och lösenord. Första gången du loggar in kommer du behöva beställa ett nytt lösenord. Gör så här:

  • Gå till Mina sidor.
  • Klicka på ”Personuppgifter/lösenord” under BankID-knappen.
  • Klicka på ”Glömt lösenord” under Logga in-knappen.
  • Ange ditt personnummer, klicka på ”Skicka länk” 

Du kommer då få ett mejl till den e-postadress du har registrerat hos oss. Om du inte fått något mejl inom några minuter, kontrollera så att den inte hamnat i skräpposten. Har du inte fått något mejl så är det troligtvis för att du har fel mejladress registrerat hos oss. Du behöver då kontakta oss för att uppdatera den.  Det kan du göra via:

Varför fungerar inte mitt gamla lösenord?

Vi har inte bara uppdaterat utseendet och funktionerna på Mina sidor, vi har även bytt vårt uthyrningssystem. Av säkerhetsskäl lämnas inte lösenord ut vid systembyten, därför behöver du beställa ett nytt.

Apparna Sök ledig och Felanmälan upphör att fungera

I mitten på nästa vecka kommer Mina sidor att få sig en välbehövlig uppfräshning, bland annat med en helt ny serviceanmälan. I och med det går Mimer-apparna Sök ledigt och Mina sidor inte att använda från och med nu.

Mina sidor på Mimer.nu fungera som vanligt fram tills att vi lanserar den nya versionen. Har du en aktiv serviceanmälan kommer du kunna fortsätta följa ärendet i vår nya version.

Vad gäller vid snöröjning?

Marken är vit, flingorna singlar ner. Dags för våra entreprenörer att göra sig redo att snöröja våra områden. Men hur går snöröjningen till egentligen?

Samma snöröjningsavtal på alla områden

Nu bestämmer vi själva, tillsammans med vår entreprenör när de ska ut och ploga, på alla områden. Tidigare har de snöröjare som vi anlitar åkt ut och plogat, så kallade ”utkallning”, samtidigt som Västerås stad har gjort det. Men eftersom Västerås stad har många vägar att prioritera och vi främst har gång- och cykelbanor, har det inte passat oss och våra hyresgäster. Förra året testade vi att själva kalla ut på två av våra områden, och har i år alltså infört det överallt.

Ingen snöröjning nattetid

Vi har också styrt tiderna så att ingen snöröjning får ske klockan 23–04, efter önskemål från er. Vid kraftig, långvarigt snöfall kan det dock behövas köras även nattetid, för att få undan mängderna.

Det här gäller vid varje utkallning

Vid varje utkallning har entreprenören nio timmar på sig att snöröja och sanda. Sandning sker direkt efter att snön är bortplogad, för att undvika halka. Entreprenörerna har olika rutt varje gång, så att inte samma hyresgäster får vänta på säkrare vägar. Vi kontrollerar också alltid entreprenörerna i samband med varje utkallning, så att vi får rätt kvalitet på snöröjningen.

Vem snöröjer var?

  • Våra entreprenörer snöröjer entréer, källartrappor, allmänna ytor, besöksparkeringar och handikapparkeringar på våra områden.
  • Du ansvarar själv för att skotta dina egna ytor. Det kan vara din hyrda parkeringsplats/framför ditt garage, balkong, uteplats eller en egen ingång till ditt radhus.
  • Västerås stad ansvarar för angränsande ytor, som exempelvis cykel- och bilvägar. Gå gärna in på deras hemsida för att se vilka gator respektive cykelvägar som är prioriterade:
    Snöskottning och sandning, Västerås stad

Parkeringsplatsen skottar du själv

Din hyrda parkeringsplats och din garageuppfart ansvarar du för själv. Det inkluderar även de snövallar som kan bildas. Om det är ett stort område på parkeringsplatsen som är tomt, kan entreprenörerna ploga där med i samband med övrig snöröjning. Om området är för litet kan inte maskinerna komma in utan att riskera skador på bilarna.

Vad kan jag som hyresgäst tänka på?

För att snöröjningen på din gård ska fungera så bra som möjligt finns det några saker du kan hjälpa oss med:

  • Vid snö och slask blir golven i trapphusen snabbt smutsiga. Stampa gärna av skorna innan du går in, så hjälps vi åt att hålla det fint.
  • Om du har tillgång till ett cykelförråd kan du ställa in den där. Då slipper cykeln förstöras av snön samtidigt som du underlättar för oss när vi ska snöröja.
  • Undvik att parkera din bil inne på området.
  • Ta gärna grus ur de lådor som finns utställda på området, om du upptäcker en isfläck.