Problem att öppna entréporten med mobilen?

I våra fastigheter finns ofta en porttelefon vid entrén där besökare kan ringa upp de boende. I vissa system kan hyresgästen trycka en siffra/tecken på sin mobiltelefon för att fjärröppna entréporten. På senare tid har den funktionen börjat fungera sämre för vissa hyresgäster.

Vad beror felet på?

När du trycker siffra/tecken för att öppna entrédörren skickas en analog tonsignal genom mobilnätet till porttelefonen. I vissa fastigheter med RCO-system fungerar det inte som det ska utan tonen kan ibland förvanskas i telefonen eller mobilnätet så att porttelefonen inte uppfattar den rätt.

Nyare mobiltelefoner har funktioner som gör att tonvalsignalen inte blir rätt. Även en  systemuppdatering kan göra så att signalen inte blir rätt.

Vad gör Mimer?

Inom några år kommer tekniken med tonval sluta fungera eftersom de äldre 2G- och 3G-mobilnäten håller på att stängas ned nu när 5G-utbyggnaden pågår. Analoga toner kan inte skickas i 4G- eller 5G-näten. Problemet är omfattande och vi arbetar på att ta fram ny teknik för att kunna fjärröppna entréporten. Tyvärr har vi inte hittat några snabba lösningar på problemet.

Vad kan du göra själv?

Här nedan ser du inställningar på några av de vanligaste mobiltelefonfabrikat som kan hjälpa för att få tonvalssignalen att fungera. Gå in under inställningar i din mobil.

Menyvalen kan se olika ut, men det finns ofta en inställning för att slå av eller på VoLTE. Den inställningen ska vara Av.

Apple
Inställningar -> Mobilnät -> Alternativ för mobildata -> Aktivera 4G -> Röst och data -> stäng av VoLTE

Samsung
Inställningar -> Anslutning -> Mobilnätverk -> LTE-röstsamtal av.

Huawei
Inställningar -> Mer -> Mobilnätverk -> Önskad nätverkstyp -> Välj 4G -> Dra reglaget till vänster på ”VoLTE-samtal”.

Om det inte fungerar ändå?

Om det ändå inte fungerar behöver du gå ner och öppna för dina gäster.

Nytt mimerkort – nu digitalt

Nu förnyas Mimerkortet. Nytt för i år är att vi har skrotat det gamla plastkortet och istället skapat ett digitalt Mimerkort. Du hittar det på Mina sidor.

Du kommer alltså inte få hem ett nytt Mimerkort med Hemma hos, som vanligt, utan har det nu enkelt och smidigt i telefonen.

Du som ny hyresgäst får ett papperskort i broschyren ”Välkommen till ditt nya hem”.

För dig som vill ha ett fysiskt kort

Om du inte har möjlighet att använda det digitala Mimerkortet på Mina sidor kan du beställa ett papperskort. Det gör du genom att kontakta kundcenter.

Gäller året ut

En annan nyhet är att Mimerkortet nu gäller för ett år i taget. Det förnyas automatiskt på Mina sidor vid årsskiftet. Du som fortsatt vill ha ett papperskort behöver då beställa ett nytt.

Förmåner för dig som hyresgäst

Mimerkortet ger dig som hyresgäst hos oss extra förmåner hos olika företag och idrottsföreningar i Västerås. Se aktuella erbjudanden och rabatter på vår sida ”Mimerkortet ger rabatter och förmåner”. Vi listar också alla företag med Mimerkortserbjudanden i varje nummer av vår kundtidning Hemma Hos. Nya erbjudanden och aktiviteter tillkommer hela tiden. Håll utkik!

Mimerkortet ger rabatter och förmåner

Nu har vintern kommit tillbaka

Våra entreprenörer är ute och snöröjer våra områden just nu då det kommit ner rejält med snö under natten och ser ut att fortsätta under dagen. Eftersom det hinner snöa igen ganska fort kommer de behöva snöröja och halkbekämpa igen när det slutat snöa.  Vi och våra entreprenörer håller koll på väderprognosen.

I normala fall undviker vi att köra med maskiner på våra områden under natten, men nu ser det ut att krävas för att få bort de stora mängder snö som enligt prognoserna ska komma. Vi hoppas att ni har överseende med det störningar det kan innebära.  Vi prioriterar alltid att öppna upp framkomligheten mellan entréer och allmänna kommunikationsmedel. Därefter snöröjs trappor, gårdar och parkeringar.

Hur arbetar vi?

Alla våra skötselentreprenörer har snöjour mellan 15 oktober till 15 april. När det är snöfall följer vi Västerås stads utkallning. Det betyder att när Västerås stad kallar ut sina entreprenörer till olika uppdrag, gör även vi det till våra områden. Då gör vi samma insatser som staden i övrigt. Mellan uppdragen håller våra entreprenörer efter genom att skotta och sanda på extra utsatta delar av våra områden.

“Det snöar för fullt, varför plogar ni inte?”

Om väderleksrapporten visar att det ska sluta snöa på eftermiddagen, kan vi välja att vänta tills det har slutat innan vi sätter igång. På så sätt får vi bort all snö på en gång och kan börja sanda. Ibland händer det att vi kallar ut våra skötselentreprenörer tidigare, tillsammans med Västerås stad, trots fortsatt snöfall. Det är för att vi vill undvika att ploga för mycket på nätterna i våra bostadsområden.

När det snöar mycket tar det längre tid

När det kommer stora mängder med snö på kort tid hinner inte snöröjningen med allt under natten. Då prioriterar vi huvudleder och större vägar, cykelbanor med mera. Alla snöröjare som finns i stan jobbar för fullt när det har snöat extra mycket, för att göra det framkomligt för alla.

Vem snöröjer var?

  • Våra entreprenörer snöröjer entréer, källartrappor, allmänna ytor, besöksparkeringar och handikapparkeringar på våra områden.
  • Du ansvarar själv för att skotta dina egna ytor. Det kan vara din hyrda parkeringsplats, balkong, uteplats eller en egen ingång till ditt radhus.
  • Västerås stad ansvarar för angränsande ytor, som exempelvis cykel- och bilvägar. Gå gärna in på deras hemsida för att se vilka gator respektive cykelvägar som är prioriterade:
    Snöskottning och sandning, Västerås stad

Hur prioriterar vi?

Mimers första prioritet är alltid att öppna upp framkomligheten mellan entréer och allmänna kommunikationsmedel. Därefter snöröjs trappor, gårdar och parkeringar.

Vilka krav har entreprenörerna på sig?

I våra avtal är det tydligt beskrivet hur lång tid entreprenören har på sig att slutföra uppdraget från en utkallning. Det följer vi upp. Dessutom kollar vi att plogningen har gjorts tillräckligt brett, att det är sandat tillräckligt mycket samt att ingen har missat någon yta.

Har du cykel?

Om du har tillgång till ett cykelförråd kan du ställa in den där. Då slipper cykeln förstöras av snön samtidigt som du underlättar för oss när vi ska snöröja.

Tänk gärna på:

Vid snö och slask blir golven i trapphusen snabbt smutsiga. Stampa gärna av skorna innan du går in, så hjälps vi åt att hålla det fint!

Laddning av el- eller hybridbil i vanligt uttag kan orsaka brand

Vi vet att det finns hyresgäster som laddar sin elbil eller laddhybrid i ett vanligt uttag i sitt garage eller vid en vanlig elstolpe. Detta är inte tillåtet och kan vara en direkt brandfara.

Uttaget kan bli överhettat

När ett eluttag under en lång tid levererar så pass mycket ström som en elbilar eller laddhybrider kräver, kan uttaget bli överhettat och orsaka en brand. Om en brand uppstår av en sådan anledning gäller inte försäkringen och det kan bli höga återbetalningskrav.

För att ladda en elbil eller laddhybrid måste uttaget vara godkänt för denna typ av laddning, vilket inte ett vanligt eluttag är.

Vad gör jag om jag vill ladda min elbil eller laddhybrid?

Om du har behov av en laddbox för elbil eller laddhybrid kontaktar du vårt Kundcenter på via 021-39 70 00 (knappval 3) eller mejla genom att klicka på den lila ikonen med pratbubblor nere till höger på sidan.

När vi fått din beställning undersöker vi om en installation är möjlig och återkommer sedan med ett besked till dig. Det är inte säkert att vårt elnät klarar av detta och vi kan komma att neka din beställning.

Frågor?

Om du har frågor är du välkommen att kontakta Mimers elsäkerhetsansvarige Jouko Körström på jouko.korstrom@mimer.nu eller 021-39 73 92.

Dags att söka till SummerWorks

Efter ett uppehåll på två år, på grund av pandemin, är SummerWorks äntligen tillbaka! Nu söker vi 16–17-åringar som vill ha ett roligt och lärorikt sommarjobb.

Ett sommarjobb med Mimers SummerWorks ger dig erfarenhet inom både praktiskt arbete och service. Det är ett bra första steg in på arbetsmarknaden som ger dig möjlighet att utvecklas. Plus att det ger lite extra pengar i kassan.

Vem kan söka?

  • Du som är 16–17 år (under perioden för sommarjobbet) och bor hos Mimer.
  • Du som tycker om att arbeta praktiskt och tillsammans med andra i ett team.
  • Du ska även vara bra på att hålla tider, vara engagerad i arbetet och kunna möta våra kunder på ett bra sätt.

Sista ansökningsdag är 22 februari. Du söker via vår karriärsida.

Mimer Summerworks 2022

När är SummerWorks?

Vecka 26–28, med två obligatoriska utbildningsdagar v 25.

Vad är det för arbetsuppgifter?

Du kommer att jobba med att fixa till och fräscha upp i våra områden. Arbetet sker i team, så du får lära dig att samarbeta i grupp. Vanliga arbetsuppgifter kan vara:

  • olja in utemöbler och staket
  • rensa hängrännor på miljöbodar
  • städa tvättstugor och källargångar
  • smörja lås och annat underhåll i våra fastigheter
  • städa i våra bostadsområden.

Under arbetets gång kommer du att ha en handledare att vända sig till.

Intresserad? Läs mer!

SummerWorks – sommarjobba hos Mimer!

Ökad covid-19-smitta, fortsätt följa rekommendationerna

Covid-19-smittan är stor och många är sjuka. För allas trygghet är det därför viktigt att vi hjälps åt att följa myndigheternas rekommendationer.

För din och vår trygghet ber vi dig om följande:

  • När vi kommer hem till dig för att utföra arbete håller vi avstånd till varandra.
  • Är du sjuk ber vi dig vänta med ditt ärende tills du är frisk igen.

Du kan känna dig trygg med att vi på Mimer följer myndigheternas rekommendationer och vi är inte på jobbet om vi är sjuka.

Många är sjuka just nu och du kan få vänta lite längre på att få din serviceanmälan utförd.

Håll dig uppdaterad på det senaste från myndigheterna på Krisinformation.se

Ta hand om dig!

Öppettider över trettonhelgen

Under trettondagsafton och trettondagen har vi ändrade öppettider.

När vi har stängt kan du göra serviceanmälan på Mina sidor som vanligt. Akuta ärenden hjälper fastighetsjouren dig med.

Mimers öppettider över trettonhelgen

5/1, trettondagsafton: 10–15
6/1 trettondagen: Stängt
7/1: 10–15

Akuta ärenden

Vid akuta ärenden ringer när Mimer är stängt ringer du fastighetsjouren. Fastighetsjouren når du på 021-39 70 00.

Vad är ett akut ärende?

Kontakta Fastighetsjouren på 021-39 70 00 om:

  • det rinner mycket vatten från från ett rör som gått sönder
  • det är stopp i avloppet, vattnet stiger och det finns risk för vattenskada
  • en elledning har gått sönder
  • lägenheten eller trappuppgången är helt strömlös och det finns risk att någon skadas
  • en glasruta är krossad och det finns risk att någon skadas eller att det blir inbrott
  • du har låst dig ute eller tappat bort nycklarna och behöver en låsöppning.

Roliga saker att göra på jullovet

Pulkaåk, skridskotur, snöbollskrig. Men vad finns det mer för roligheter att göra på jullovet? För dig som vill testa innebandy och fotboll har vi ett samarbete med Skiljebo SK.

WINTER 22 – innebandy och fotboll i Viksängshallen

3–5 januari anordnar Skiljebo SK Winter 22. En gratis aktivitet där barn och ungdomar 8-13 år får prova på fotboll och innebandy.

Tid: 9.30–12.30 (1,5 timme fotboll följt av 1,5 timme innebandy)
Plats: Viksängshallen
Övrigt: Alla deltagare får frukt och en vattenflaska. De som vill vara med och spela innebandy behöver ta med sig egen klubba.

Anmälan

Du anmäler dig eller ditt barn genom att skicka ett mejl med namn och ålder på deltagaren till lars.kjellstrand@skiljebosk.nu.

Lovaktiviteter från Västerås stad

Västerås stad har samlat massor med aktiviteter för jullovet på sin hemsida.

Lovaktiviteter – Västerås (vasteras.se)

Sortera rätt i jul

Papper, snören, kartonger. Det blir lätt en hel del skräp efter klapparna öppnats på julafton. Hur ska allt egentligen sorteras? VafabMiljö delade en cheklista för att underlätta i julstöket.

När julklapparna är öppnade

  • Julklappspapper – sorteras som pappersförpackning
  • Kartongförpackning – sorteras som pappersförpackning (stora förpackningar ska till Återbruket och kastas i behållaren för Well)
  • Wellpappkartong – lämnas i behållaren för Well på Återbruket (wellpapp känns igen genom att det har ett vågigt mittenskikt)
  • Tidningspapper – lämnas i behållaren för tidningar
  • Presentsnören, etiketter, tejp och lacksigill – sorterar du som restavfall i soppåsen hemma, alternativt på Återbruket i behållaren för Tapeter, Takpapp och Gummi

När julen är slut och granen ska ut

Granar som vissnat/är trasiga lämnar du till Återbruket.

  • Julgran – lämnas i behållaren för Ris och grenar, alternativt Trädgårdsavfall på Återbruket
  • Plastgran – lämnas i behållaren för Metallskrot på Återbruket
  • Julgransbelysning – lämnas i behållaren för El-avfall på Återbruket
  • Julgranskulor i glas (trasiga) – sorterar du som restavfall i soppåsen hemma, större mängder lämnas i behållaren för Isolering o glas på Återbruket
  • Julgranskulor i plast (trasiga) – sorterar du som restavfall i soppåsen hemma, större mängder lämnas i behållaren för Plast på Återbruket

På VafabMiljös hemsida kan du läsa deras fullständiga Sorteringslista A-Ö.

Sorteringslista A-Ö | VafabMiljö (vafabmiljo.se)

Tack för att du hjälper till att hålla ordning i miljöboden.

Våra öppettider över jul och nyår

Under jul- och nyårshelgen har vi lite ändrade öppettider. Vi har till exempel stängt på julafton, nyårsafton och trettondagen.

De dagar vi har stängt kan du göra serviceanmälan på Mina sidor som vanligt. Akuta ärenden hjälper fastighetsjouren dig med.

Mimers öppettider under jul och nyår 2021

23/12: 10–15
24/12 julafton: Stängt
27–30/12: 10–17
31/12 nyårsafton: Stängt
3–5/1: 10–17
5/1: 10–15
6/1 trettondagen: Stängt
7/1: 10–15

Akuta ärenden

Vid akuta ärenden ringer när Mimer är stängt ringer du fastighetsjouren. Fastighetsjouren når du på 021-39 70 00.

Vad är ett akut ärende?

Kontakta Fastighetsjouren på 021-39 70 00 om:

  • det rinner mycket vatten från från ett rör som gått sönder
  • det är stopp i avloppet, vattnet stiger och det finns risk för vattenskada
  • en elledning har gått sönder
  • lägenheten eller trappuppgången är helt strömlös och det finns risk att någon skadas
  • en glasruta är krossad och det finns risk att någon skadas eller att det blir inbrott
  • du har låst dig ute eller tappat bort nycklarna och behöver en låsöppning.