Uppdatering av Mina sidor

Vi ska uppdatera Mina sidor så att sidan ska fungera bättre. Det sker måndag 10 december mellan klockan 7-9. Under den tiden kan du inte logga in på Mina sidor.

Övriga hemsidan fungerar som vanligt under tiden.

Parkeringsplatserna ligger ute 7 dagar

Alla våra lediga parkeringsplatser kommer från och med nu ligga ute på hemsidan under 7 dagar. Tidigare har de varit publicerade i 14 dagar. 

Anledningen till förändringen är för att du som kund ska få snabbare besked. Vi kommer kunna hyra ut parkeringsplatserna fortare och du får veta tidigare om du får parkeringsplatsen eller inte.

Vinternumret av Hemma Hos

Hemma Hos är tidningen för våra hyresgäster. Här berättar vi om renovering, byggnation och inredning, men också om människor som bor och jobbar hos oss. Årets sista nummer kommer ut lagom till andra advent, men vi passar redan nu på att blicka framåt och sprida nyårsönskningar inför 2019.

I det här numret pratar vi lite extra om trygghet. Vi berättar om initiativ som på olika sätt verkar för ett vänligare, tryggare och mer jämlikt Västerås. Läs om på vilket sätt både Mimer och du själv kan bidra.

Vi följer upp kampanjen med miljöbodarna och fortsätter jakten efter småkryp. Avslutningsvis ställer vi frågan till alla hyresgäster: Vem vill du utse till Mimers bästa granne?

Läs Hemma Hos nr 4/2018

Om Mimers kundtidning Hemma Hos
Alla våra hyresgäster får Hemma Hos direkt hem i brevlådan fyra gånger/år. Nummer två delas ut till samtliga västeråsare som samhällsinformation. I tidningen berättar vi om vad som är aktuellt på Mimer. Vi gör reportage hos hyresgäster, diskuterar bostadspolitiska- och miljöfrågor samt presenterar vår verksamhet och våra medarbetare. I tidningen finns det alltid tävlingar och schysta erbjudanden med Mimerkortet.

Har du tips på nyheter eller är ett företag som vill annonsera eller vara med på Mimerkortet? Kontakta anette.ekman@mimer.nu

Varning för falska telefonsamtal

Polisen varnar för bedrägerier via falska telefonsamtal. Dessa brott ökar kraftigt och många förlorar sina pengar genom att de luras att lämna ut kortuppgifter och koder eller logga in på sin bank.

Polisen ger här tips för att undvika att du ska drabbas.

  • Lämna aldrig ut kortuppgifter, koder eller andra känsliga uppgifter till någon. Någonsin. Kortuppgifter och koder är nycklar till dina pengar.
  • Använd aldrig din bankdosa eller bank-id på uppmaning av någon som kontaktar dig. Ingen seriös aktör skulle be dig om det per telefon.
  • Om någon du inte känner ringer och du blir osäker, lägg på luren eller be att få ringa tillbaka på ett nummer som du själv tar reda på. Det gäller oavsett om personen säger sig vara en nära släkting eller från banken, ett företag eller en myndighet.
  • Lita inte på den som kontaktar dig bara för att den har personliga uppgifter om dig. Bedragare kan hitta information på nätet för att lura dig.
  • Om du drabbas av eller misstänker bedrägeri, kontakta din bank omgående. Polisanmäl alltid och ta stöd av människor i din närhet.

Sprid gärna budskapet till alla du bryr dig om.

På polisen.se kan du läsa mer om bedrägerier och hur du kan skydda dig

Resultat på kundenkäten 2018

Tillsammans med er hyresgäster utvecklar vi våra bostadsområden. Ett viktigt verktyg i det arbetet är vår kundenkät. I enkäten frågar vi både vad ni tycker om själva boendet och miljön runtomkring, men även vad ni tycker om vårt bemötande, hur det fungerar att komma i kontakt med oss eller anmäla ett fel. På så sätt får vi en viktig sammanställning på vad som fungerar bra och om det är något som behöver bli bättre.

Undersökningsföretaget AktivBo genomför undersökningen åt oss, men Mimers medarbetare delar ut den personligen till vartannat hushåll. Det innebär att alla hyresgäster får möjlighet att svara under en tvåårsperiod. I år har vi även skickat ut enkäten via SMS vilket varit väldigt uppskattat, hela 60% valde att svara direkt i mobilen.

Svaren ligger till grund för vårt arbete

Nu har alla synpunkter och önskemål sammanställts och analyserats noga. Vi ser vad vi är bra på och vad vi behöver arbeta med ännu mer. Utifrån resultatet har vi tagit fram en åtgärdslista per område på vad som behöver åtgärdas redan nu och vad som planeras under nästa år. Se exempel på era synpunkter och vilka åtgärder vi gör längst ner på sidan. I början på nästa år kommer vi berätta mer exakt vilka åtgärder vi gör i respektive hus.

Så tycker ni om Mimer och ert boende

Det totala resultatet visar att våra hyresgäster fortfarande är väldigt nöjda med vår service. Upplevelsen av trygghet i området och att få hjälp när det behövs har ökat något sedan förra mätningen, vilket vi är glad över eftersom det är områden vi satsat extra mycket på den senaste tiden.

• ”Tryggheten” har ökat från 74,9 till 78,1%
• ”Hjälp när det behövs” har ökat från 88,7 till 89,0%
• ”Städning i miljöbod” har minskat från 77,2 till 75,7%

Resultatet visar att både städning och sortering i miljöboden upplevs sämre än förut. Det bekräftar ett problem som vi är medvetna om och som vi redan arbetar med på olika sätt. Vi har:

• tillsatt en arbetsgrupp som fokuserar enbart på miljöbodarna
• ökat tillsynen av miljöbodarna
• sett över och förenklat informationen om hur man sorterar
• knackat på hos hyresgäster på vissa områden för att informera om hur viktigt det är att slänga skräp på rätt ställe

Exempel på synpunkter från er som bor på Oxbacken

1. Trafik inne på området
Vägbommar sätts upp på två ställen på Lantvärnsgatan 15–21.

När sker åtgärden?
Hösten 2018

När beräknas det vara klart?
December 2018

2. Dåligt sortering i miljöbodar
Vi har anställt en person som ska se till miljöbodarna samt informera om sortering.

När sker åtgärden?
Åtgärden har startat

När beräknas det vara klart?
Klart senast oktober 2019

3. Dåliga fönster och balkonger
Vi kommer renovera balkonger och fönster på området.

När sker åtgärden?
Under 2019

När beräknas det vara klart?
December 2019

4. Dåligt underhåll
Vi kommer måla fasader på Solvägen 16–28 och Lantvärnsgatan 3-13.

När sker åtgärden?
Under 2019

När beräknas det vara klart?
September 2019

5. Dålig snöröjning Repslagargatan
Vi tar upp synpunkterna vid uppstartsmöte med entreprenören.

När sker åtgärden?
Uppstartsmöte 10 oktober 2018.

När beräknas det vara klart?
Löpande vintertid vid halka eller vid snöfall.

Åsa och Josef söker en ny kollega – en upphandlare

Åsa och Josef söker en till kompis – en upphandlare! Är det du? Tillsammans utgör ni Inköpsavdelningen.

Ditt arbete omfattar hela upphandlingsprocessen, du ansvara för upphandlingar, är stöd vid avrop och tillsammans med Åsa och Josef utvecklar enheten. Dessutom kommer du vara en del i vårt arbete med att utveckla staden och våra bostadsområden.

Läs hela annonsen och sök senast 25 november

Uppdaterat: Lösenord och prenumerationsmejl

Det är tyvärr fortfarande problem för en del med att få ett nytt lösenord. Dessutom kan några av er som får prenumerationsmejl med intressanta lägenheter, inte klicka på länkarna.

I prenumerationsmejlet fungerar inte länkarna som de ska. Gå istället direkt till Lediga lägenheter där alla lägenheter presenteras.

Lediga lägenheter

Har du glömt ditt lösenord men kan inte skapa ett nytt?

Alla webbsidor lagrar sidinformation, så kallad cach. Det innebär att du får upp sidor på nätet mycket snabbare. Jättebra! Men här ställer det till problem.

För att kunna återställa ditt lösenord måste du radera alla cachade bilder och filer.

Så här gör du för att rensa ”cachen”

Hur du rensar cachen beror på vilken webbläsare du har. Var uppmärksam så att du inte rensar bort alla dina lagrade lösenord.

Rensa cachen i din mobil

När du tar upp ett nytt fönster/ny flik i din webbläsare på mobilen finns möjlighet att öppna ett i hemligt/privat läge. Det heter lite olika beroende på vilken webbläsare du använder.

  1. Öppna upp internet på din telefon
  2. Klicka på Ny flik/nytt fönster
  3. Välj Slå på hemligt läge/Privat
  4. Gå till Mina sidor och be om nytt lösenord genom att klicka på Glömt ditt lösenord.

Rensa cachen på datorn i Google Chrome

  1. Tryck: Ctrl H.
  2. Då kommer du till sidan Historik.
  3. Klicka på ”Rensa webbinformation”; längst till vänster.Visar var du ska klicka någonstans. Detta beskrivs även i punkterna under Google Crome-rubriken
  4. Se till att enbart ”Cachade bilder och filer” är markerad.Visar att det är rutan Cachade bilder och filer du ska ha iklickad för att rensa cachen.
  5. Klicka sen på ”Rensa data”.

Rensa cachen på datorn i Internet Explorer

  1. Klicka på kugghjulet längst upp till höger.
  2. Välj Internetalternativ (näst sist i menyn).
  3. Klicka på ”Ta bort…” under ”Webbhistorik”.Visar stegen för att ta bort cachen i Internet ExplorerSe till att Temporära ”Internetfiler och webbplatsfiler” är ikryssad.
  4. Klicka på Ta bort.

Rensa cachen på datorn i Safari

  1. Klicka på Safari uppe i vänstra hörnet i övre menyn.
  2. Välj ”Preferences” i drop-down menyn.
  3. Klicka på ”Advanced” uppe i menyn (längst till höger).
  4. Klicka i rutan för ”Show Develop in menu bar” längst ner.
  5. Klicka på ”Develop” i toppmenyn.
  6. Välj ”Empty Caches” näst längst ner.

Vi jobbar för fullt tillsammans med leverantören med att lösa problemet. Vi hoppas att ni har överseende med det här så länge.

Polisen varnar för organiserade stöldligor

Polisen har fått tydliga signaler på att personer som tillhör organiserade stöldligor har tagit sig in i landet för att begå inbrott och stölder av fordon och fordonsdelar.

Polisen gör löpande insatser mot de här kriminella nätverken genom att samverka med andra länder och bevaka våra hamnar, men det finns också saker du kan göra för att minska risken för att bli utsatt. Det är därför bra om du är extra uppmärksam på okända personer som rör sig i ditt bostadsområde eller i din trappuppgång.

Tips på hur du kan skydda dig

Polisen rekommenderar att du tar för vana att alltid låsa ytterdörren även om du är hemma. Tjuvar kontrollerar ofta om dörrar är låsta och handväskor, plånböcker och nycklar som finns nära ytterdörren är ett lätt byte för tjuven.

När det gäller fordon så parkera bilen på ett upplyst ställe eller i garage. Förvara bilnycklarna på ett säkert ställe, lägg dem inte alldeles intill ytterdörren.

Fler tips från polisen på hur du kan skydda dig mot olika brott

Grannsamverkan är också ett effektivt sätt att göra det svårare för tjuven.

Polisens arbete med grannsamverkan

Gillar du kundkontakter?

Jobbar du gärna med människor och vill hjälpa andra? Då ska du söka tjänsten Kundvärd som extrajobb! Du kommer få ansvara för att marknads­föra och hyra ut våra lägenheter. Jobbet är på vårt kundcenter där du får jobba med härliga kollegor.

Sök tjänsten som Kundvärd – senast 20/10

Höstnumret av Hemma Hos

Hemma Hos är tidningen för våra hyresgäster. Där berättar vi om renovering, byggnation och inredning, men också om människor som bor och jobbar hos oss.

I det här numret hälsar vi på hemma hos Gunn-Britt på Viksäng och besöker höstskördande hyresgäster i ett växthus. Vi berättar om Mimers nya Studentteam och om Daglig verksamhets viktiga roll. Vi lyfter aktuella hyresgästfrågor så som problematik gällande sorteringen i miljöbodarna. Vad beror det på och vad kan vi tillsammans göra för att få det att fungera bättre?

Du får också hänga med när de boende på Fyrbråksvägen trotsar regnet och när 540 personer bjuds på tårta på Skiljebofesten.

Tidningen inleds med sammanfattningen av det viktiga resultatet på kundenkäten och avslutas med att säga hej till barnombudet Sara. Som vanligt innehåller Hemma Hos ett brett spektrum av nyheter, reportage, tävlingar och fina erbjudanden med Mimerkortet. Trevlig läsning!

Läs Hemma Hos nr 3/2018

Om Mimers kundtidning Hemma Hos
Alla våra hyresgäster får Hemma Hos direkt hem i brevlådan fyra gånger/år. Nummer två delas ut till samtliga västeråsare. I tidningen berättar vi om vad som är aktuellt på Mimer. Vi gör reportage hos hyresgäster, diskuterar bostadspolitiska- och miljöfrågor samt presenterar vår verksamhet och våra medarbetare. I tidningen finns det alltid tävlingar och schysta erbjudanden med Mimerkortet.

Har du tips på nyheter eller vill annonsera i tidningen? Kontakta anette.ekman@mimer.nu