Vi stoppar tillfälligt Plus- och Tillval

Av omsorg både för dig och våra medarbetare stoppar vi tillfälligt Plusval och Tillval. Det innebär att vi skjuter på de planerade plus- och tillvalsarbetena. Vi ber även dig som vill beställa nytt, att återkomma med din beställning vid ett senare tillfälle.

En del plusval har redan beställts från entreprenör. I så fall kontaktar entreprenören dig. De kan då genomföra din beställning när du inte är hemma.

Använd elgrill på balkongen, men grilla helst på gården

Om du ska grilla är det bästa om du går ut på gården. Då är risken minst att du stör dina grannar med os och rök. På balkongen använder du bäst elgrill.

Tänk på att inte ställa grillen nära buskar eller andra växter och kom ihåg att göra rent efter dig. På balkongen rekommenderar vi elgrill för att undvika os och rök. Kolgrill är inte tillåten, på grund av brandrisken. Om du har en gasolgrill, tänk på att gasolbehållaren får vara på max fem liter (blå campingbehållare) om du har den i lägenheten eller på en inglasad balkong. På en öppen balkong får du ha en gasolbehållare om max 30 liter (P11).

Visa hänsyn – både mot dina grannar och miljön

Just nu är det hög brandrisk i Västmanland, så var extra försiktig. Det är riktigt torrt i gräset. Håll alltid koll på grillen, visa hänsyn mot dina grannar och grilla försiktigt.

Smaklig måltid!

Dina analoga tv-kanaler blir digitala

Det här berör bara dig som idag tittar på analoga tv-kanaler via Com Hem. Den 8 september blir dessa digitala, men redan nu kan du ställa om till digitala kanaler. Då får du bättre kvalitet och bättre tv-upplevelse. Här förklarar vi hur du ska göra för att ställa om dina analoga tv-kanaler till digitala.

Det är Com Hem, vår tv-leverantör, som nu ser till att alla kanaler som du får via tv-uttaget blir digitala.

Vad är fördelen med att analoga kanaler blir digitala?

Du får både bättre bild och bättre ljud.

Just nu kan du tillfälligt se fler nyhetskanaler

Com Hem har även gjort det möjligt för alla som tittar digitalt att tillfälligt se kanalerna BBC World News, CNN, Expressen TV och Al Jazeera English. Det är för att ge en ökad tillgång till lokala och globala nyheter. Nu i coronatider finns ett större behov av detta.

Hur vet jag om jag har några analoga kanaler?

Flera veckor innan ändringen börjar en informationstext rulla i tv-rutan på de analoga kanalerna. Ser du texten på din tv tittar du analogt och behöver ändra till digital-tv. Får du ingen informationstext i din tv-ruta under sommaren tittar du redan digitalt och behöver inte göra något.

Vill du veta redan idag om du tittar digitalt kan du också leta upp Com Hem-kanalen. Den visas bara digitalt och finns oftast på kanalplats 777.

Vad ska jag göra om jag tittar analogt?

På Com Hems hemsida ser du både steg för steg-instruktioner och en instruktionsfilm.

Så här gör du för att byta analoga kanaler till digitala – comhem.se/tv/digitalisering

Om du har en gammal tv, äldre än från 2008, kan du behöva byta till en nyare modell eller komplettera din tv med en digitalbox. För att veta om din tv är för gammal kan du enkelt kolla det på Com Hems hemsidan med hjälp av din tv:s modellbeteckning.

Du kan också registrera ett konto på Com Hem Play för att se de flesta digitala kanaler på mobilen, surfplattan och datorn.

Efter 8 september släcks de analoga kanalerna

Redan nu kan du som sagt ändra till digitala kanaler. Du måste genomföra den här ändringen innan den 8 september för då sker omställningen. Då släcks de analoga kanalerna ner helt.

Om du har frågor

Om du fortfarande har frågor kring den här förändringen kontaktar du Com Hem. Det är Com Hem som kan hjälpa dig och guida dig hur du ska göra.

Com Hems hemsida: www.comhem.se/tv/digitalisering
Com Hems kundservice: 90 222

Arbeten i din lägenhet

Vi är måna om dig som hyresgäst och om våra medarbetare och ställer därför om vårt arbete från och med tisdag 14 april. Vi kommer inte att göra arbeten hemma hos dig om det inte är absolut nödvändigt.

Dessa arbeten är nödvändiga att göra inne i lägenheten

De arbeten som är nödvändiga är de som annars skulle innebär fara för dig som person eller om det gäller en nödvändig funktion i lägenheten. Exempel på sådana situationer är: vatten, el, kylskåp, toalett. Är du osäker om ditt ärende är absolut nödvändigt eller inte, är du naturligtvis välkommen att höra av dig till oss.

Vi ställer om – det här gör vi

Våra kvartersvärdar spenderar vanligtvis större delen av sin dag ute hos våra hyresgäster men nu planerar vi om. Vi jobbar fortfarande för dig som hyresgäst. Nu fokuserar vi istället vårt arbete på att ta hand om gemensamma utrymmen, våra gårdar och andra underhållsarbeten utomhus. Vi jobbar också med det vi kan för att förebygga smittspridning i våra fastigheter.

Vi ställer om från och med tisdag14 april.

Finns det andra inplanerade arbeten hos dig?

Om du har ett planerat arbete i just din lägenhet som inte är en serviceanmälan, till exempel ventilationskontroll eller plus-/tillvalsarbeten, kommer du att bli kontaktad med mer information.

Varför gör vi det här?

Vi gör detta av omtanke om dig och våra medarbetare och för att bidra till minskad smittspridning.

Viktigaste råden just nu

  • Stanna hemma om du känner dig sjuk
  • Tvätta händerna med tvål och vatten – ofta
  • Håll avstånd till andra

Följ myndigheternas bekräftade information och rekommendationer

Så här håller du dig informerad om våra olika åtgärder

Vi har en nyhet som alltid är uppdaterad med den senaste information. Du hittar även de tidigare direktiven där i fall du har missat något. Du är givetvis även välkommen att höra av dig till oss.

Ta hand om dig!

SummerWorks är inställt

Tyvärr har vi fått lov att ställa in SummerWorks, vilket är jättetråkigt. Som läget ser ut kan vi inte genomföra det och samtidigt kunna garantera allas hälsa. Det gäller såväl våra ungdomar som våra övriga hyresgäster.

Vi planerar att genomföra SummerWorks som vanligt nästa år. Alla som är mellan 16 eller 17 år och bor hos oss har möjlighet att söka sommarjobb.

Allt om SummerWorks

Kundcenter stänger tillfälligt för spontana besök

Med omtanke om dig som hyresgäst och våra medarbetare, stänger vi vårt kundcenter tillfälligt. Det gör vi från och med måndag den 30 mars 2020. Vi ber dig därför att kontakta oss via mejl, telefon eller Mina sidor.

Vi kan hjälpa dig med de allra flesta ärenden via telefon, mejl eller Mina sidor. Om det inte går, bokar vi en tid med dig för ett besök. Det här gör vi för att begränsa smittspridningen av Coronaviruset.

Så här kontaktar du oss

Mejl: kundcenter@mimer.nu
Telefon: 021-39 70 00
Göra en serviceanmälan digitalt: Mina sidor eller vår app Mina sidor

Jag behöver hämta eller lämna nycklar

Ska du hämta nycklar ringer du telefonnumret du hittar på plats när du är utanför Navet, Gasverksgatan 7.

Ska du lämna nycklar gör du det i våra brevlådor utanför entrén till Navet på Gasverksgatan 7 (parkeringssidan).

Hämtning och lämning av nycklar kan göras måndag–torsdag kl 10–17 och fredag kl 10–15.

Information regarding corona in different languages

Hämtning av trädgårdsavfall upphör

Viktig information inför den stundande våren och allas våra aktiviteter i trädgårdar, på balkonger, med blomurnor och odlingslådor.

Som vi tidigare flaggat för kommer vi fr o m i år inte att erbjuda tjänsten som tidigare inneburit att vi hämtar trädgårdsavfall vid era lägenheter en gång i månaden under sommaren. Förutom att det är en ekonomisk fråga så är det tyvärr så att mycket annat än grönavfall hamnar i säckarna. Det tar mycket tid i anspråk från vår skötselentreprenör som de istället skulle kunna lägga på annat.

Skötselentreprenören kommer precis som tidigare att klippa formklippta häckar där sådana finns, de klipper utsida och ovansida av häckarna medan insidan åligger respektive hyresgäst. Är du osäker på om din häck ska formklippas eller vara en så kallad friväxande häck, kontakta oss så hjälper vi dig att reda ut det.

Klipprester och övrigt trädgårdsavfall hör inte hemma i miljöboden, utan ska lämnas på något av våra Återbruk. I Västerås har vi det väl förspänt med Återbruk med generösa öppettider, för mer information om dessa, gå in på vafabmiljo.se och läs under ”Om våra Återbruk”.

Vi hoppas på en lång och skön sommar!

Sandupptagningen drar igång

Med en vinter som aldrig riktigt kom igång så börjar vi redan nu med årets sandupptagning. Det här kan låta en del och kan bli dammigt. Enligt de avtal vi har med våra entreprenörer har de till och med 1 maj på sig att ta bort all sand. Du som har bilplats behöver sopa den själv.

Därför kan det låta och bildas damm

Våra entreprenörer blåser med hjälp av så kallade ryggblåsar fram sanden till sopmaskinen som sopar upp den. Det här kan upplevas som bullrigt och det kan bildas damm.

Vi hoppas att du har överseende med de eventuella störningar som arbetet kan orsaka. Sedan kan vi förhoppningsvis se fram emot en härlig vår med rena bostadsgårdar.

Har du en parkeringsplats? Den sopar du själv

Entreprenörerna får inte blåsa i närheten av parkerade bilar. Du som hyresgäst ansvarar själv över att sopa bort sanden från din förhyrda parkeringsplats. Tips: Sopa ut sanden redan nu ut till körvägen så tar sopmaskinen sedan upp den.

Ska du tvätta dina fönster? Vänta till efter 1 maj

Ska du tvätta dina fönster så vänta gärna till efter 1 maj. Enligt våra avtal med entreprenörerna är det då de ska vara klara. Det ändras inte även om de kan börja tidigare i år. Genom att vänta slipper du att få fönsterna nedsmutsade igen. Vanliga gator ansvarar Västerås stad för att ta upp sanden från.

Information från Västerås stad om när sandupptagning sker

Mimers Dance School och sittgympan är inställda tills vidare

Med anledning av den nuvarande utvecklingen av viruset, har vi av omtanke för våra äldre beslutat att tills vidare ställa in både Mimers Dance School och sittgympan. Danslektionerna ges på ett av våra äldreboenden och vår största målgrupp gällande sittgympan är äldre. Som de flesta känner till så tillhör äldre en av riskgrupperna

Förtydliganden kring vår service och våra tjänster

I januari förtydligade vi ansvarsfördelningen mellan oss som hyresvärd och dig som hyresgäst här på hemsidan. Detta eftersom vi märkt att serviceanmälningar på enkla fel ökade. Detta gällde sådant som alltid varit ditt ansvar t ex att rensa bort hår i golvbrunnen eller matrester i diskmaskinssilen. I samband med detta tydliggjorde vi också hur mycket det kostar om man av oaktsamhet haft sönder något i sin lägenhet, vilket är det vi kallar handhavandefel.

Vi märker nu att detta har lett till missuppfattningar gällande vår service som hyresvärd, framför allt på insändarsidorna i vår lokaltidning. Därför vill vi förtydliga hur det ligger till.

Vanligt slitage kostar inget – det fixar vi precis som tidigare

För de allra flesta hyresgäster innebär det här ingen förändring. Självklart har vi fortfarande samma service som tidigare till våra hyresgäster. Vi lagar och byter ut sådant som gått sönder på grund av ålder eller slitage.

Om du förstör något behöver du betala

Dock finns det ett fåtal hyresgäster som förstör saker eller är oförsiktiga med sin lägenhet. De får betala för det de haft sönder. Här på vår hemsida finns en prislista som många har hänvisat till. Den anger på ett transparent sätt vad det kostar om man har haft sönder något av oaktsamhet.

Prislista – kostnad för handhavandefel (pdf)

Här är några exempel som visar på skillnaden mellan vad som är vanligt slitage och vad som är att vara oförsiktig eller förstöra saker:

  • Om en toalettsits är sliten och har gått sönder på grund av normalt slitage eller att den är gammal, byter vi självklart ut den kostnadsfritt. Det är en del av vår service som hyresvärd. Har någon däremot stått på den så den gått sönder så får hyresgästen betala för en ny.
  • Ett annat exempel är vägguttag. De kan gå sönder på grund av slitage, då byter vi självklart ut den utan att det kostar något. Om hyresgästen själv gjort åverkan och till exempel dragit el från det, vilket man självklart inte får, betalar hyresgästen för att vi ställer det till rätta.

Sköter du om din lägenhet är det precis som vanligt

Med andra ord är det mesta som vanligt så länge du är sköter din lägenhet. Om det fortfarande är förvirrande, snälla hör av dig.

Kontakta vårt kundcenter