Du har väl tecknat hemförsäkring?

Inför sommaren, när många reser iväg, är det bra att se över sin hemförsäkring. När du bor hos Mimer måste du ha en giltig hemförsäkring. Det är en trygghet som täcker mer än du tror.

Detta kan hända om du inte har en hemförsäkring när olyckan är framme

Om du som hyresgäst inte har en giltig hemförsäkring vid till exempel en brand eller vattenskada, kan du bli betalningsskyldig för att återställa de skador som uppkommit vid olyckan i lägenheten. Visar det sig dessutom att du varit med och orsakat skadan kan du också bli betalningsskyldig för skadorna som uppstått utanför din lägenhet.

Så fungerar hemförsäkringen

En hemförsäkring består av följande delar:

  • Egendomsskydd (lösöre) – kan ge dig ersättning för förlorade eller förstörda saker vid exempelvis stöld eller brand.
  • Ansvarsskydd (skadeståndsskydd) – kan ersätta kostnader för skadestånd om försäkringstagaren bedöms skadeståndsskyldig.
  • Rättsskydd (juridiskt ombud) – kan ersätta försäkringstagarens kostnader för ett juridiskt ombud vid en rättstvist.
  • Överfallsskydd – kan ge ersättning om försäkringstagaren blir misshandlad.
  • Reseskydd – gäller i 45 dagar, eller hos vissa bolag i 60 dagar, som bland annat ersätter kostnader for sjukvård och ett eventuellt ambulansflyg.

Så vet du om du har en hemförsäkring

Är du osäker på om du har en hemförsäkring kontaktar du ditt försäkringsbolag. Har du ingen försäkring ber vi dig kontakta valfritt försäkringbolag för att ordna med din hemförsäkring.

Har du redan en giltig hemförsäkring? Bra! Om inte, teckna en hemförsäkring innan olyckan är framme.

Problem med gräsklippningen

Just nu är det väldigt blött i marken och det gör att våra entreprenörer har problem med att klippa gräset i vissa områden.

När det är blött i marken tar det längre tid än vanligt att klippa, eftersom man måste vara försiktig så att man inte kör sönder gräsmattorna. Vi pratar med entreprenören varje dag för att få koll på läget och hoppas alla att marken torkar upp snabbt så att de kan köra igång som vanligt igen.

Kundcenter stänger 11.30 på fredag

Fredag 28 maj stänger Kundcenter kl 11.30 på grund av utbildning.

Behöver du göra en serviceanmälan gör du det via Mina sidor.

Vid akuta ärenden ringer när Mimer är stängt ringer du fastighetsjouren på 021-39 70 00.

Vad är ett akut ärende?

Kontakta till exempel Fastighetsjouren om:

  • det rinner mycket vatten från från ett rör som gått sönder
  • det är stopp i avloppet, vattnet stiger och det finns risk för vattenskada
  • en elledning har gått sönder lägenheten eller trappuppgången är helt strömlös och det finns risk att någon skadas
  • en glasruta är krossad och det finns risk att någon skadas eller att det blir inbrott
  • du har låst dig ute eller tappat bort nycklarna och behöver en låsöppning

Vi besiktar alla uteplatser

Om du har en uteplats eller trädgård som hör till din bostad har du, enligt hyresavtalet, ansvar att hålla efter den så att den ser fin ut. Onsdag 26 maj besiktar vi alla uteplatser på området.

Hur går besiktningen till?

Vi går runt på området och tittar på samtliga uteplatser utifrån. För allas trevnad ska uteplatsen se städad och vårdad ut. Gräset ska vara klippt och ogräset borttaget. Det är inte tillåtet att använda uteplatsen till att samla skräp och gamla möbler för inomhusbruk på. Sådant lämnar du på Återbruket.

Vad händer efter besiktningen?

Du som har en uteplats eller tomt kommer att få ett meddelande i din postlåda som berättar om den är Godkänd eller inte godkänd efter besiktningen.

Om din uteplats inte är tillräckligt välskött ser du en beskrivning på vad du behöver göra för att den ska bli godkänd. Vi gör en ombesiktning efter ett par veckor. Om din uteplats inte är åtgärdad till dess måste vi beställa arbetet från entreprenör. Du kommer i så fall få betala den kostnaden.

Har du frågor?

Kontakta vårt kundcenter på 021-39 70 00 om du undrar över något.

Tack för att du hjälper till att hålla området fint!

Ändrade öppettider under Kristi himmelsfärd

Under Kristi himmelfärdshelgen har vi ändrade öppettider. Vi stänger kl 15 onsdag 12 maj och öppnar igen måndag 17 maj. Vid akuta ärenden kontaktar du fastighetsjouren på 021-39 70 00.

Onsdag 12/5: 10–15
Torsdag 13/5: Stängt
Fredag 14/5: Stängt

Behöver du göra en serviceanmälan under långhelgen gör du det via Mina sidor.

Vid akuta ärenden ringer när Mimer är stängt ringer du fastighetsjouren på 021-39 70 00.

Vad är ett akut ärende?

Kontakta till exempel Fastighetsjouren om:

  • det rinner mycket vatten från från ett rör som gått sönder
  • det är stopp i avloppet, vattnet stiger och det finns risk för vattenskada
  • en elledning har gått sönder lägenheten eller trappuppgången är helt strömlös och det finns risk att någon skadas
  • en glasruta är krossad och det finns risk att någon skadas eller att det blir inbrott
  • du har låst dig ute eller tappat bort nycklarna och behöver en låsöppning

Problem med Mina sidor

Just nu har vi problem med Mina sidor. Det kan bland annat vara svårt att se dina fakturor och kontrakt, göra en serviceanmälan och se dina köpoäng.

Felet beror på att vi inte kan hämta information till hemsidan på rätt sätt. Vi jobbar så snabbt vi kan för att lösa det.

Nu startar vi Mimerchatten

Från och med 12 april öppnar vi en popup-chat klockan 18–19 på måndagar. Vi kallar den Mimerchatten och där kan du framföra synpunkter eller ställa frågor om vår verksamhet, bostadsmarknaden, ditt boende med mera.

På andra sidan sitter vi och svarar direkt på ditt ärende. När chatten är öppen hittar du den längst ner till höger på vår hemsida mimer.nu, både på datorn och i mobilen.

Ändrade öppettider i påsk

Under påsken har vi ändrade öppettider. Vi stänger kl 15 på skärtorsdagen och öppnar igen på tisdagen 6 april. Vid akuta ärenden kontaktar du fastighetsjouren.

Skärtorsdagen 1/4: 10-15
Långfredagen 2/4: Stängt
Annandag påsk 5/2: Stängt

Med anledning av Coronaviruset, med omtanke om dig som
hyresgäst och våra medarbetare, tar vi enbart emot bokade besök
på Kundcenter. Vi ber dig att kontakta oss via mejl, telefon eller Mina sidor.

Vid akuta ärenden ringer när Mimer är stängt ringer du fastighetsjouren. Fastighetsjouren når du på 021-39 70 00.

Vad är ett akut ärende?

Kontakta till exempel Fastighetsjouren om:

  • det rinner mycket vatten från från ett rör som gått sönder
  • det är stopp i avloppet, vattnet stiger och det finns risk för vattenskada
  • en elledning har gått sönder lägenheten eller trappuppgången är helt strömlös och det finns risk att någon skadas
  • en glasruta är krossad och det finns risk att någon skadas eller att det blir inbrott
  • du har låst dig ute eller tappat bort nycklarna och behöver en låsöppning

Är ditt fordon för stort för din parkeringsplats?

I samband med att vi bytt parkeringsbolag vill vi passa på att förtydliga Mimers regler gällande storlek på fordon för dig som hyr en parkeringsplats.

Parkeringsregler, vad gäller?

  • Du får inte parkera så att du hindrar någon annan från att komma in i sitt fordon eller garage.
  • Du får inte parkera så att du hindrar andra fordon att köra iväg eller förbi.
  • Fordonet ska få plats innanför parkeringsrutans linjer.
  • Fordonet får inte vara längre än väglinjernas längd.

Behöver du säga upp din parkeringsplats?

Om ditt fordon inte uppfyller reglerna behöver du säga upp din parkeringsplats snarast. Det gör du genom att logga in på Mina sidor.

Följer du inte ovanstående regler från och med 1 maj 2021 riskerar du att få parkeringsböter.

Övriga skötselregler

Läs mer om övriga skötselregler på vår sida Parkeringsregler.

Parkeringsregler

Frågor

Om du har frågor är du välkommen att kontakta oss på 021-39 70 00 eller kundcenter@mimer.nu.

Smart Passage installeras för ökad trygghet

För att öka tryggheten vid brand eller annan fara installerar vi just nu Smart Passage i entréportar som har ett elektroniskt passagesystem.

Vad är Smart Passage?

Med Smart Passage har Räddningstjänsten Mälardalen en egen digital nyckel som gör att de vid ett larm snabbt kan komma in i trapphuset, tvättstugan eller källaren för att rädda liv.

Just nu pågår test och installation av systemet i samarbete med Amido, SOS Alarm och Räddningstjänsten Mälardalen. Senast 6 april kommer alla entréportar med elektroniskt passagesystem vara godkända.

Klistermärket är en viktig signal

Det här klistermärket är en signal till räddningstjänsten att Smart Passage finns i installerat i fastigheten. Det är därför viktigt att klistermärket får sitta kvar på sin plats.