Åk skridskor på sportlovet – gratis

Fredag 28 februari bjuder vi, tillsammans med Fritidsbanken, in alla våra hyresgäster till gratis skridskoåkning. Välkommen till Mimerhallen på Rocklunda!

Ta med egna skridskor, hjälm och eventuell klubba. Eller låna gratis om du inte har. Fritidsbanken har ett stort lager som de lånar ut ifrån. Gäller så långt lagret räcker.

Tid: 28 februari kl 11.30–14.00
Plats: Mimerhallen, Rocklunda, Pontus Widéns väg 16
Pris: Gratis

Hoppas vi ses!
Trygghetsvärdarna

Nu byter vi lås

Som ett led i vårt säkerhetsarbete byter vi gamla lås på entrédörr, källare och tvättstuga till ett nytt säkrare, digitalt system på Cedergatan 13–33.

Vad innebär arbetet?
Under vecka 9 kommer vår entreprenör Protect you påbörja arbetet med att montera ett nytt elektroniskt låssystem. De nycklar du har idag kommer att fungera under tiden. Från och med 15 april kommer porten vara låst dygnet runt och du kommer bara in med de nya passagedropparna.

Vad behöver du göra?
Den 8 april behöver du hämta dina nya passagedroppar. Dessa använder du sedan istället för nyckel till entrédörren, källaren och tvättstugan. Mer information om hur och när du kan hämta de nya dropparna får du via brev.

Frågor?

Om du har frågor går det bra att kontakta Claes områdessamordnare på Mimer, 021-397243

(mer…)

Missförstånd efter artikel i VLT

Vi märker att artikeln i VLT igår om att "Mimer tar betalt för gratistjänster" har skapat några missförstånd som vi skulle vilja reda ut.

Allt som går sönder eller behöver underhållas i lägenheten på grund av normalt slitage byter vi som hyresvärd självklart ut utan kostnad. Om något i lägenheten däremot gått sönder på grund av oförsiktighet eller handhavandefel, så får man betala för det. Vi har en prislista som innehåller prisexempel på vanliga handhavandefel. Detta innebär att man enbart får betala för dessa saker om man själv har orsakat skadan. Detta i sig är inget nytt utan skillnaden nu är att vi tydligt kommunicerar det.

Prislista för vad respektive arbete kostar (pdf)

Vem ansvarar för vad (pdf)

Det här ansvarar du för

Man är själv ansvarig för att byta proppar och lampor i sin lägenhet, hålla rent filter i i sina vitvaror samt rensa vattenlåsen i badrummet från hår och dylikt. Om man inte vill eller kan göra detta själv hjälper vi gärna till men mot betalning.

Instruktioner för de jobb du enkelt gör själv

Hoppas att vi kunde reda ut några frågetecken. Om ni har fler frågor kring detta är ni välkomna att kontakta oss: kundcenter@mimer.nu eller 021-39 70 00.

Hälsningar Mimer

Uppdatering av system kan påverka dig som hyresgäst

Under vecka 9 kommer vår entreprenör Protect You utföra en uppdatering av passagesystem. Uppdateringen kommer innebära en driftstörning och som kan komma att påverka dig som hyresgäst.

VAD INNEBÄR ARBETET?

När uppdateringen utförs på din fastighet där du bor kan det hända att du inte kommer in i tvättstugan, entréporten, källardörren eller i miljöboden under cirka 10 minuter.

Dansa gratis! Mimers Dance School börjar igen

Gillar du att röra dig till musik, dansa eller bara prova något nytt? Vi erbjuder gratis danslektioner under våren 2020. Öppet för alla. Inga förkunskaper behövs och du behöver inte föranmäla dig. Det är bara att dyka upp.

När? Måndagar kl 17–19 med start 24 februari. Därefter 9, 16, 23 och 30 mars.
Var? Servicehuset på Vallonvägen 15 i Skultuna. Ta gärna buss nr 21.
Ålder? Alla åldrar
Pris? Gratis!
Anmälan? Nej, det behövs inte. Det är bara att dyka upp

Vad kommer vi att dansa?

Det här kommer du att lära dig.

  • Afro dance
  • Jazz
  • Streetdance
  • Breakdance
  • Hip hop

För mer information

Följ oss på Instagram: @mimersdanceschool
För mer information kontakta vår trygghetsvärd Samir på 021- 39 70 18.

Nominera århundradets granne!

I år fyller vi 100 år! Och det måste vi givetvis fira. Bland annat vill vi utse århundradets granne. Så det är bara att nominera den du tycker gör det där lilla extra. Det kommer bli en tjusig utställning med de toppnominerade ihop med själva nomineringarna och vinnaren får en månadshyra nedräknad till vad den skulle kostat för 100 år sedan.

Det finaste och kanske tryggaste man kan ha i ett kvarter är goda grannar. Därför vill vi lyfta dem lite extra nu när vi firar 100. Har just du en granne som av något skäl är en toppengranne? .

När firas vinnaren och vad är vinsten?

Vi kommer att utse några grannar som får vara med i en reportageutställning. En av dessa blir korad som århundradets granne på vårt 100-årskalas.

Vinnaren får en månadshyra nedräknad till vad den skulle kostat för 100 år sedan.

Nominera nu – du får en biobiljett

Vem är det, vad utmärker personen och vad gör din granne för grannskapet? Mejla till 100@mimer.nu. Du som nominerar får en biobiljett.

Kalas? Vilket kalas? Något mer som händer?

Jo, vi fyller 100 år och det vill vi fira tillsammans med dig. På sociala medier presenterar vi just nu i 10 veckor hur vi bodde de 10-tal vi har funnits. Vi kommer dessutom spana in i framtiden.

På vår 100-årssajt finns all information

Vi kommer även fira med ett riktigt kalas. Mer information och detaljer kommer att komma.

Sittgympa – gympa för alla

Sittgympan är tillbaka! Första träffen var i måndags 17 februari. Sen kör vi varje måndag kl 10–11. Men vad är sittgymnastik? Jo, det är gruppträning i sittande gymnastik som gynnar alla – och som passar suveränt för dig som har lite svårare med att stå.

Sittgympan är helt gratis och inte bara för äldre.

Det här är sittgymnastik

Med sittgymnastik kan de flesta vara med och röra på sig utan att behöva stå. Det är ett rörelseprogram i 25 minuter som är anpassat till äldre. Syftet är att främja blodcirkulationen, balansen, koordinationen och hålla rörligheten i leder och muskler igång.

Vill du vara med?

Du deltar i de rörelser du kan. Använd kläder du kan röra dig ledigt i. Även om det är främst våra hyresgäster vi vänder oss till, går det bra att dyka upp ändå. Sittgympan leds av våra trevliga trygghetsvärdar.

Ingen anmälan behövs.

Tid och plats

Tid: Måndagar kl. 10-11:00 med start 17 februari. och avslutar 27 april.
Plats: Samlingslokalen Kollage på Välljärnsgatan 488, Bäckby.

Ta gärna med en vattenflaska och frukt.
Välkommen!

Skiljebo: Resultat kundenkät 2019

Tillsammans med er hyresgäster utvecklar vi våra bostadsområden. Ett viktigt verktyg i det arbetet är vår kundenkät. I enkäten frågar vi både vad ni tycker om själva boendet och miljön runtomkring (Produktindex), men även vad ni tycker om vårt bemötande, hur det fungerar att komma i kontakt med oss eller anmäla ett fel (Serviceindex). På så sätt får vi en viktig sammanställning på vad som fungerar bra och om det är något som behöver bli bättre.

Om kundenkäten

Hälften av alla hyresgäster har hittills fått svara på enkäten varje år. Enkäten gick ut främst via sms och det fanns möjlighet att svara på svenska, engelska, arabiska, somaliska, tigrinja. 2019 var svarsfrekvensen extra hög, 58 % svarade vilket är rekord sedan 2008. Stort tack till er!

Mimer utsedd till en av Sveriges bästa hyresvärdar

Nu har alla synpunkter och önskemål sammanställts och analyserats noga. Vi fick hela 252 sidor med enbart textsvar. I rapporten ser vi vad vi är bra på och vad vi behöver arbeta mer med.

AktivBo har delat ut pris till de hyresvärdar i Sverige som fått bäst betyg av sina kunder för god service. Ert goda betyg till oss har gjort att vi blev en av tre nominerade till högsta servicebetyget i Sverige i vår storlek. Visst jobbar vi på med det ni tycker att vi kan bli bättre på men vi stannar ändå upp en stund och gör några glädjeskutt och hurrarop! Stort tack!

Det vi ser är att ni är väldigt nöjd med hur vi hanterar hela kedjan från att komma i kontakt med oss tills dess att vi har åtgärdat eventuella fel eller synpunkter. Vi är också extra stolta för att vi är bäst i landet på bemötande på vår serviceanmälan och att vi ökat nöjdheten med ordningen i miljöbodarna ordentligt på vissa områden.

Trots den höga nivån finns dock förbättringsområden som redan finns med i våra utvecklingsplaner. Aktiviteter för att förbättra den upplevda tryggheten i vissa områden kvällar och nätter, fortsatt arbete med ordningen i miljöbodar samt förbättra upplevelsen av städningen i tvättstugan är de områden som vi fokuserar på framåt.

Serviceindex

Vårt bemötande och service har ökat från 82,2 till 83,8

  • Ta kunden på allvar ökat från 88,4 till 90,6 %
  • Trygghet ökat från 79,1 till 79,3 %
  • Rent och snyggt  ökat från 75,7 till 77,4 %
  • Hjälp när det behövs ökat från 89,0 till 90,0 %

Produktindex

Uppfattningen om själva boendet och miljön runtomkring har ökat från 77,3 till 79,0

Övriga synpunkter

Vi är också glada över att hela 91,1% trivs med Mimer som hyresvärd och att informationen i vår kundtidning Hemma Hos ökat från 91,7 till 93,5%.

Resultatet visar även att både städning och sortering i miljöboden upplevs sämre än förut. Det bekräftar ett problem som vi är medvetna om och som vi redan arbetar med på olika sätt. Vi har under året:

  • genomfört en Miljöbodskampanj där vi påminner om vikten av att sortera rätt
  • knackat på hos 1 486 st hyresgäster på olika områden för att informera om hur
    viktigt det är att slänga skräp på rätt ställe
  • renoverat 23 miljöbodar samt ökat tillsynen av samtliga miljöbodar
  • sett över och förenklat informationen om hur man sorterar

Exempel på synpunkter från er som bor på Skiljebo

Utifrån resultatet har vi även tagit fram en åtgärdslista per område på vad som behöver göras redan nu, och vad som planeras att genomföras under året. Nedan ser du ett urval av era synpunkter samt en förklaring på våra åtgärder. På många områden har vi även bjudit in till Bomöte för att informera om resultatet.

1 Önskar mer information om vad som händer i området

  • Vi ska arbeta med att informera mer om vad vi gör och ska göra. Vi använder även kanaler som sms, e-post och områdesnyheter på mimer.nu. Gå in på Mina sidor och kontrollera så du ar rätt kontaktuppgifter inlagda.

2 Bristande källsortering och städning av miljöbodar

  • Vi lyfter problematiken och gör insatser för att ändra hyresgästers beteende. Bland annat går vi ut med information och utbildar våra hyresgäster gällande källsortering genom att knacka dörr eller bjuda på miljöbodsfika. Genom tillsyn av miljöboden flera gånger i veckan säkerställer vi att sorteringen i miljöboden fungerar bättre.
  • Vi ser till att information om vilka dagar VafabMiljö tömmer mat- och restavfall samt att städredskap finns i alla miljöbodar. Antalet städdagar i miljöboden ökas.

3 Trevligare och renare tvättstugor

  • Vi fortsätter arbetet med att göra tvättstugorna mer hemtrevliga genom att till exempel sätta upp hylla för böcker och något att sitta på medan man väntar på att tvätten ska bli klar.
  • Vi säkerställer att städmaterialet i tvättstugorna byts ut oftare för att underlätta för dig som hyresgäst att lämna tvättstugan i rent skick. Vi gör stickprovskontroll på städningen1 gång per vecka efter vår städentreprenör.

4 Källargångar och vindar

  • Genom tillsyn av källare/vindar varje vecka ser vi till att inga öppna förråd finns och att belysning och städning är godkänd, vi monterar brytskydd på de dörrar där behov finns

5 Bättre sandning/snöröjning vintertid

  • Du som hyresgäst ansvarar för snöröjning/sandning på din förhyrda parkeringsplats. Vi placerar ut sandlådor vid parkeringarna för att underlätta sandningen. Vi har täta dialoger kring snöröjningen med vår entreprenör.

6 Underlätta för hyresgäster att mötas

  • Vi tillhandahåller lokaler för att underlätta för mötesplatser på området, vi bjuder in gemensamma träffar som till exempel trygghetsvandringar, bomöten, grillningar eller fika i våra områden.

Nymålat och fint i källaren

22/1 2020 kommer vår entreprenör Larsson-Örnmark Måleri AB påbörja omålning i källargångarna på Säbygatan 11-13.

Vad innebär arbetet?
Arbetet börjar 22/1 på Säbygatan 11 och fortsätter sedan ipå Säbygatan 13.
Tänk på att väggarna är nymålade så du inte får färg på dig. Samtliga källargångar beräknas vara färdig-målade under April månad.

Frågor?
Om du har frågor går det bra att kontakta Mimers projektledare Kenth Fransson på 021-39 70 12, kenth.fransson@mimer.nu eller Lennart ” Bempa” Svahn på Larsson-Örnmark Måleri AB 070-7703705.

(mer…)

Hyrorna för 2020 är klara

Mimer och Hyresgästföreningen är överens om 2020 års hyror. Hyreshöjningen för året blir i genomsnitt 2,25 % med ett spann mellan 0–2,39 %.

Den nya hyran gäller från 1 februari 2020. Du kommer därför få februaris justering retroaktivt på marshyran. Du kan se din nya hyra på Mina sidor 10 februari, på Kivra och e-faktura från 13 februari samt på din hyresavi som landar i din brevlåda senast 18 februari.

Årets hyresförhandling innebär till exempel en höjning på drygt 180 kr för en lägenhet med en månadshyra på 8 000 kr.

Tillval

För dig som har Tillval kommer kostnaden för tillvalet att öka med 2,25 %.

Har du frågor?

Välkommen att kontakta vårt Kundcenter på kundcenter@mimer.nu eller 021-39 70 00.

Vänliga hälsningar,

Mimer