Resultat på kundenkäten 2018

Tillsammans med er hyresgäster utvecklar vi våra bostadsområden. Ett viktigt verktyg i det arbetet är vår kundenkät. I enkäten frågar vi både vad ni tycker om själva boendet och miljön runtomkring, men även vad ni tycker om vårt bemötande, hur det fungerar att komma i kontakt med oss eller anmäla ett fel. På så sätt får vi en viktig sammanställning på vad som fungerar bra och om det är något som behöver bli bättre.

Undersökningsföretaget AktivBo genomför undersökningen åt oss, men Mimers medarbetare delar ut den personligen till vartannat hushåll. Det innebär att alla hyresgäster får möjlighet att svara under en tvåårsperiod. I år har vi även skickat ut enkäten via SMS vilket varit väldigt uppskattat, hela 60% valde att svara direkt i mobilen.

Svaren ligger till grund för vårt arbete

Nu har alla synpunkter och önskemål sammanställts och analyserats noga. Vi ser vad vi är bra på och vad vi behöver arbeta med ännu mer. Utifrån resultatet har vi tagit fram en åtgärdslista per område på vad som behöver åtgärdas redan nu och vad som planeras under nästa år. Se exempel på era synpunkter och vilka åtgärder vi gör längst ner på sidan. I början på nästa år kommer vi berätta mer exakt vilka åtgärder vi gör i respektive hus.

Så tycker ni om Mimer och ert boende

Det totala resultatet visar att våra hyresgäster fortfarande är väldigt nöjda med vår service. Upplevelsen av trygghet i området och att få hjälp när det behövs har ökat något sedan förra mätningen, vilket vi är glad över eftersom det är områden vi satsat extra mycket på den senaste tiden.

• ”Tryggheten” har ökat från 74,9 till 78,1%
• ”Hjälp när det behövs” har ökat från 88,7 till 89,0%
• ”Städning i miljöbod” har minskat från 77,2 till 75,7%

Resultatet visar att både städning och sortering i miljöboden upplevs sämre än förut. Det bekräftar ett problem som vi är medvetna om och som vi redan arbetar med på olika sätt. Vi har:

• tillsatt en arbetsgrupp som fokuserar enbart på miljöbodarna
• ökat tillsynen av miljöbodarna
• sett över och förenklat informationen om hur man sorterar
• knackat på hos hyresgäster på vissa områden för att informera om hur viktigt det är att slänga skräp på rätt ställe

Exempel på synpunkter från er som bor i Skultuna

1.Smutsiga trapphus
Vi byter intervaller för städning i trapphusen och källare från en gång/vecka till två gånger/ vecka.

När sker åtgärden?
November 2018

När beräknas det vara klart?
Löpande

2. Smutsiga tvättstugor
Byter intervall på städningen från en gång/månad till en gång/veckan.

När sker åtgärden?
November 2018

När beräknas det vara klart?
Löpande

3. Dåligt skick på miljöbodar
Vi renoverar och målar om bodarna Karl IX väg bod nr 9 och Krongjutarvägen 14 bod nr 1.

När sker åtgärden?
2018

När beräknas det vara klart?
Klart senast 31 december 2018

4. Säkerheten är dålig mot inbrott i lägenheten
Vi har infört säkerhetsdörr som Tillval.

När sker åtgärden?
Redan startat

När beräknas det vara klart?
Löpande

5. Otryggt i källargångar
För att göra källargången ljusare byter vi armaturer i källargångarna Vallonvägen 16 och Aluminiumvägen 1-7.

När sker åtgärden?
Våren/sommaren 2019

När beräknas det vara klart?
Augusti 2018

6. Dålig snöröjning och sandning
Synpunkter tas upp på möte med entreprenören PEAB.

När sker åtgärden?
Möte genomfördes 8 oktober.

När beräknas det vara klart?
Löpande vintertid

Åsa och Josef söker en ny kollega – en upphandlare

Åsa och Josef söker en till kompis – en upphandlare! Är det du? Tillsammans utgör ni Inköpsavdelningen.

Ditt arbete omfattar hela upphandlingsprocessen, du ansvara för upphandlingar, är stöd vid avrop och tillsammans med Åsa och Josef utvecklar enheten. Dessutom kommer du vara en del i vårt arbete med att utveckla staden och våra bostadsområden.

Läs hela annonsen och sök senast 25 november

Nytt bolag tar över städningen

Den 1 november välkomnar vi ett nytt städbolag, Polarstäd. De kommer ansvara för städning av trapphus, källare, tvättstugor och allmänna utrymmen i nästan alla våra hus.

Anledningen till att vi får ett nytt städbolag är att vi omfattas av lagen om offentlig upphandling (LOU). Enligt den lagen måste vi upphandla olika tjänster när avtalstiden löpt ut.

Tack och välkommen!

Vi säger stort tack till de som tidigare arbetat med att hålla rent och fint i våra trapphus och välkomnar nu alla medarbetare hos Polarstäd. Säg gärna hej om du ser dem!

Uppdaterat: Lösenord och prenumerationsmejl

Det är tyvärr fortfarande problem för en del med att få ett nytt lösenord. Dessutom kan några av er som får prenumerationsmejl med intressanta lägenheter, inte klicka på länkarna.

I prenumerationsmejlet fungerar inte länkarna som de ska. Gå istället direkt till Lediga lägenheter där alla lägenheter presenteras.

Lediga lägenheter

Har du glömt ditt lösenord men kan inte skapa ett nytt?

Alla webbsidor lagrar sidinformation, så kallad cach. Det innebär att du får upp sidor på nätet mycket snabbare. Jättebra! Men här ställer det till problem.

För att kunna återställa ditt lösenord måste du radera alla cachade bilder och filer.

Så här gör du för att rensa ”cachen”

Hur du rensar cachen beror på vilken webbläsare du har. Var uppmärksam så att du inte rensar bort alla dina lagrade lösenord.

Rensa cachen i din mobil

När du tar upp ett nytt fönster/ny flik i din webbläsare på mobilen finns möjlighet att öppna ett i hemligt/privat läge. Det heter lite olika beroende på vilken webbläsare du använder.

  1. Öppna upp internet på din telefon
  2. Klicka på Ny flik/nytt fönster
  3. Välj Slå på hemligt läge/Privat
  4. Gå till Mina sidor och be om nytt lösenord genom att klicka på Glömt ditt lösenord.

Rensa cachen på datorn i Google Chrome

  1. Tryck: Ctrl H.
  2. Då kommer du till sidan Historik.
  3. Klicka på ”Rensa webbinformation”; längst till vänster.Visar var du ska klicka någonstans. Detta beskrivs även i punkterna under Google Crome-rubriken
  4. Se till att enbart ”Cachade bilder och filer” är markerad.Visar att det är rutan Cachade bilder och filer du ska ha iklickad för att rensa cachen.
  5. Klicka sen på ”Rensa data”.

Rensa cachen på datorn i Internet Explorer

  1. Klicka på kugghjulet längst upp till höger.
  2. Välj Internetalternativ (näst sist i menyn).
  3. Klicka på ”Ta bort…” under ”Webbhistorik”.Visar stegen för att ta bort cachen i Internet ExplorerSe till att Temporära ”Internetfiler och webbplatsfiler” är ikryssad.
  4. Klicka på Ta bort.

Rensa cachen på datorn i Safari

  1. Klicka på Safari uppe i vänstra hörnet i övre menyn.
  2. Välj ”Preferences” i drop-down menyn.
  3. Klicka på ”Advanced” uppe i menyn (längst till höger).
  4. Klicka i rutan för ”Show Develop in menu bar” längst ner.
  5. Klicka på ”Develop” i toppmenyn.
  6. Välj ”Empty Caches” näst längst ner.

Vi jobbar för fullt tillsammans med leverantören med att lösa problemet. Vi hoppas att ni har överseende med det här så länge.

Byte av kulvert på Krongjutarvägen, Skultuna

Under vecka 43 kommer vi att börja med markarbeten för att byta kulvert under Krongjutarvägen i Skultuna.

Under vissa arbetsmoment kan tillgängligheten till källardörrarna på Bankvägen 1 och Krongjutarvägen 15 vara begränsade. Vi ber om överseende för det.

Polisen varnar för organiserade stöldligor

Polisen har fått tydliga signaler på att personer som tillhör organiserade stöldligor har tagit sig in i landet för att begå inbrott och stölder av fordon och fordonsdelar.

Polisen gör löpande insatser mot de här kriminella nätverken genom att samverka med andra länder och bevaka våra hamnar, men det finns också saker du kan göra för att minska risken för att bli utsatt. Det är därför bra om du är extra uppmärksam på okända personer som rör sig i ditt bostadsområde eller i din trappuppgång.

Tips på hur du kan skydda dig

Polisen rekommenderar att du tar för vana att alltid låsa ytterdörren även om du är hemma. Tjuvar kontrollerar ofta om dörrar är låsta och handväskor, plånböcker och nycklar som finns nära ytterdörren är ett lätt byte för tjuven.

När det gäller fordon så parkera bilen på ett upplyst ställe eller i garage. Förvara bilnycklarna på ett säkert ställe, lägg dem inte alldeles intill ytterdörren.

Fler tips från polisen på hur du kan skydda dig mot olika brott

Grannsamverkan är också ett effektivt sätt att göra det svårare för tjuven.

Polisens arbete med grannsamverkan

Höstnumret av Hemma Hos

Hemma Hos är tidningen för våra hyresgäster. Där berättar vi om renovering, byggnation och inredning, men också om människor som bor och jobbar hos oss.

I det här numret hälsar vi på hemma hos Gunn-Britt på Viksäng och besöker höstskördande hyresgäster i ett växthus. Vi berättar om Mimers nya Studentteam och om Daglig verksamhets viktiga roll. Vi lyfter aktuella hyresgästfrågor så som problematik gällande sorteringen i miljöbodarna. Vad beror det på och vad kan vi tillsammans göra för att få det att fungera bättre?

Du får också hänga med när de boende på Fyrbråksvägen trotsar regnet och när 540 personer bjuds på tårta på Skiljebofesten.

Tidningen inleds med sammanfattningen av det viktiga resultatet på kundenkäten och avslutas med att säga hej till barnombudet Sara. Som vanligt innehåller Hemma Hos ett brett spektrum av nyheter, reportage, tävlingar och fina erbjudanden med Mimerkortet. Trevlig läsning!

Läs Hemma Hos nr 3/2018

Om Mimers kundtidning Hemma Hos
Alla våra hyresgäster får Hemma Hos direkt hem i brevlådan fyra gånger/år. Nummer två delas ut till samtliga västeråsare. I tidningen berättar vi om vad som är aktuellt på Mimer. Vi gör reportage hos hyresgäster, diskuterar bostadspolitiska- och miljöfrågor samt presenterar vår verksamhet och våra medarbetare. I tidningen finns det alltid tävlingar och schysta erbjudanden med Mimerkortet.

Har du tips på nyheter eller vill annonsera i tidningen? Kontakta anette.ekman@mimer.nu

Rätt temperatur hemma

Hösten är här och utomhustemperaturen faller stadigt. Det betyder att värmesystemen i Mimers fastigheter arbetar hårt för att hålla kylan ute.

Inomhustemperaturen ska vara 21 grader i Mimers bostäder, det har Mimer och Hyresgästföreningen kommit överens om.
– Värmen i våra lägenheter sätt på automatiskt, förklarar Jan Norrström som är sakkunnig inom energi på Mimer. Det innebär att det är utomhustemperaturen som styr. Under våren och hösten, som har kalla nätter och varmare dagar, kan det ibland ta en stund innan systemet hittar rätt balans. Då kan våra hyresgäster uppleva att det blir lägre temperatur i lägenheten, men systemet reglerar detta på någon dag.

Värmen och ventilationen hänger ihop

Jan påpekar att värmesystemet samspelar med ventilationen för att säkerställa ett bra inomhusklimat.
– Tejpar man för eller stänger friskluftsventilerna i sin lägenhet är risken stor att det bildas ett undertryck. Det gör att kall luft kommer in på andra ställen i lägenheten, till exempel under trösklar och då kan man uppleva att golvet känns kallt.

Tänk på det här för att få en bra temperatur hemma hos dig

Det finns flera saker som man kan tänka på för att hålla en bra temperatur i sin lägenhet.
Runt elementen ska luften kunna röra sig fritt så att värmen sprids till resten av lägenheten. Genom att exempelvis ställa möbler en bit ifrån elementen och undvik gardiner som hänger ner över dem låter man luften cirkulera mot elementet.

– Ett element fungerar på två sätt, berättar Jan Norrström. Genom att elementet avger värme via strålning och genom att luft passerar elementet och värms upp. Faktum är att två tredjedelar av uppvärmningen sker genom passerande luft.

Läs om hur du får bra värme i din lägenhet

Mimers parkeringsregler på två minuter

Vi har regler för våra parkeringsplatser, för att allt ska fungera för dig som hyr av oss. Vi samarbetar med parkeringsföretaget Q-park som kontrollerar att reglerna följs.

I våra bostadsområden får du bara parkera på våra parkeringar. Är du besökare finns besöksplatser du kan stå på. På all annan mark är det parkeringsförbud. Du får dock parkera för att lasta i eller ur ditt fordon, exempelvis när du flyttar eller har varit och storhandlat mat. Kom ihåg att du inte får lämna fordonet mer än i sex minuter. Om du står längre kan du får en p-bot.

Läs mer om våra parkeringsregler

Betalar du hyran via autogiro?

Tidigare har du ändå fått en pappersfaktura på posten varje månad. Det har vi sluta med, vilket både sparar på miljön och onödiga kostnader.

Du hittar fortfarande din faktura på Mina sidor på mimer.nu. Du kan också välja att få den som e-faktura i din internetbank.