Bygg Västerås i Minecraft med Expectrum

Under sportlovet, 1-4 mars, är det dags att fortsätta bygga upp Västerås i det populära dataspelet Minecraft tillsammans med expectrum.

Det digitala eventet anordnades för första gången under höstlovet 2020. Då var nästan 200 barn och ungdomar med och byggde till exempel domkyrkan, Skrapan och Steam hotel. I år utlovas nyheter som Hide & Seek och roliga utmaningar. En sådan utmaning kommer från oss på Mimer.

Eventet sker i samarbete med expectrum, Mimer, ATEA och Västerås stadsbibliotek.

Mer information och bokning av plats sker på expectrums hemsida
expectrum.se/bygg-vasteras-i-minecraft-sportlovet-2021/

Tillfälligt längre svarstider hos Mimer

Just nu kan det under vissa perioder ta längre tid än vanligt innan vi svarar i telefon eller återkopplar till dig i ditt ärende.

Under rådande omständigheter, med sjukdomar och ändrade arbetssätt under pandemin, har vi ibland svårt att hinna med alla samtal och ärenden i den takt vi önskar. Vi hjälper dig i ditt ärende så snart vi kan.

Behöver du göra en serviceanmälan eller söka en lägenhet eller bilplats, gör du det enklast via Mina sidor.

Tack för din förståelse!

Beskärningstider – för snyggare häckar

Just nu pågår vårvinterbeskärning av våra buskar och häckar ute på alla våra områden. Vid en så kallad föryngring tas växtmaterialet ner nästan ända till marken. Men det är inget att oroa sig över.

Det kan se brutalt ut, men är alldeles nödvändigt för att få friska och vackra buskar och häckar även i framtiden. På några ställen måste vi ta ner häckar då de vuxit sig alldeles för höga för våra skötselentreprenörer att sköta.

Extra information

Vi har informerat särskilt till just er hyresgäster som påverkas och har en sådan häck som gränsar till tomt eller uteplats.

Vad betyder föryngring?

Vid en föryngring tar vi ner växtmaterialet nästan ända ner till marken. Det behövs för att växtmaterialet ska hålla sig friskt och bli vitalt igen. Ibland kan det vara lämpligare att gallra ur eller reducera på annat sätt, det kan se lite olika ut beroende på behovet och sorter.

Ska ni verkligen göra det här nu?

Vårvintern är den optimala tiden att utföra det på då det blir en otrolig växtkraft i knopparna som blir kvar i det som lämnas. Det beror på att dessa knoppar helt själva får tillgång till all den överskottsenergi som lagras i rötterna under vintern. Resultatet blir att de kommer skjuta rejält med nya skott.

Inga skäl till oro

Så bli inte oroliga när ni hör röjsågar på våra områden det är för att vi även i fortsättningen ska få njuta av vackra, blommande, välmående buskar och lagom höga häckar.

Påminnelse: Var inte hemma när vi utför arbeten i din lägenhet

För att hålla smittspridningen av covid-19 nere får våra medarbetare inte gå in i din lägenhet om du är hemma. Tyvärr är det en del hyresgäster som gjort en serviceanmälan, som inte lämnar lägenheten när vi kommer för att göra arbetet.

För att kunna utföra arbete, och hålla samma goda service, trots rådande omständigheter behöver vi din hjälp. Vi på Mimer tar vårt ansvar, för din och andras säkerhet, genom att inte låta våra medarbetare gå in i bostaden innan alla i hushållet lämnat lägenheten.

Är du hemma kan vi inte göra det planerade arbetet

För din och våra medarbetares skull vill vi igen vädja till dig att:

  • inte göra serviceanmälan för sådant som inte är absolut nödvändigt just nu.
  • inte vara hemma när vi eller våra entreprenörer kommer för att göra arbeten i lägenheten. Detta gäller under hela vårt besök.

Om du inte lämnar lägenheten när vi eller vår entreprenör kommer för att göra arbeten hos dig går vi inte in och du får göra en ny serviceanmälan.

Det finns ett fåtal undantag som gör att du faktiskt inte kan lämna lägenheten. Då ska du vara i ett annat rum under hela arbetstiden.

Tack för ditt samarbete. Tillsammans kan vi bromsa smittan!

Höjd parkeringsavgift på besöksparkeringar

1 februari höjer vi avgiften på våra besöksparkeringar. Det kommer även börja kosta att parkera på natten i våra stadsdelscentrum.

​Nya avgiften är 8 kr/timme eller 40 kr/dygn och gäller på alla områden. Samma avgift gäller även för parkering mellan klockan 22 och 6 på våra stadsdelscentrum:

  • Karlfeldtsplatsen
  • Skiljebo centrum
  • Vallby centrum
  • Viksäng centrum

Ny inloggning på Mina sidor

Den 19/1 lanserar vi en ny version av Mina sidor. I den nya versionen kan du enkelt logga in med BankID. Om du inte har BankID kan du fortfarande använda personnummer och lösenord, men första gången du loggar in på nya Mina sidor så måste du beställa ett nytt lösenord. 

För dig som vill logga in med BankID

Du som redan har BankID behöver inte göra någonting. Allt är redo. Du behöver bara trycka logga in med BankID och följa stegen, precis som vid all annan identifiering med BankID.

Om du inte har BankID kan du skaffa det via din bank.

För dig som vill logga in med personnummer

Om du inte vill/kan använda BankID går det fortfarande att logga in med personnummer och lösenord. Första gången du loggar in kommer du behöva beställa ett nytt lösenord. Gör så här:

  • Gå till Mina sidor.
  • Klicka på ”Personuppgifter/lösenord” under BankID-knappen.
  • Klicka på ”Glömt lösenord” under Logga in-knappen.
  • Ange ditt personnummer, klicka på ”Skicka länk” 

Du kommer då få ett mejl till den e-postadress du har registrerat hos oss. Om du inte fått något mejl inom några minuter, kontrollera så att den inte hamnat i skräpposten. Har du inte fått något mejl så är det troligtvis för att du har fel mejladress registrerat hos oss. Du behöver då kontakta oss för att uppdatera den.  Det kan du göra via:

Varför fungerar inte mitt gamla lösenord?

Vi har inte bara uppdaterat utseendet och funktionerna på Mina sidor, vi har även bytt vårt uthyrningssystem. Av säkerhetsskäl lämnas inte lösenord ut vid systembyten, därför behöver du beställa ett nytt.

Apparna Sök ledig och Felanmälan upphör att fungera

I mitten på nästa vecka kommer Mina sidor att få sig en välbehövlig uppfräshning, bland annat med en helt ny serviceanmälan. I och med det går Mimer-apparna Sök ledigt och Mina sidor inte att använda från och med nu.

Mina sidor på Mimer.nu fungera som vanligt fram tills att vi lanserar den nya versionen. Har du en aktiv serviceanmälan kommer du kunna fortsätta följa ärendet i vår nya version.

Vad gäller vid snöröjning?

Marken är vit, flingorna singlar ner. Dags för våra entreprenörer att göra sig redo att snöröja våra områden. Men hur går snöröjningen till egentligen?

Samma snöröjningsavtal på alla områden

Nu bestämmer vi själva, tillsammans med vår entreprenör när de ska ut och ploga, på alla områden. Tidigare har de snöröjare som vi anlitar åkt ut och plogat, så kallade ”utkallning”, samtidigt som Västerås stad har gjort det. Men eftersom Västerås stad har många vägar att prioritera och vi främst har gång- och cykelbanor, har det inte passat oss och våra hyresgäster. Förra året testade vi att själva kalla ut på två av våra områden, och har i år alltså infört det överallt.

Ingen snöröjning nattetid

Vi har också styrt tiderna så att ingen snöröjning får ske klockan 23–04, efter önskemål från er. Vid kraftig, långvarigt snöfall kan det dock behövas köras även nattetid, för att få undan mängderna.

Det här gäller vid varje utkallning

Vid varje utkallning har entreprenören nio timmar på sig att snöröja och sanda. Sandning sker direkt efter att snön är bortplogad, för att undvika halka. Entreprenörerna har olika rutt varje gång, så att inte samma hyresgäster får vänta på säkrare vägar. Vi kontrollerar också alltid entreprenörerna i samband med varje utkallning, så att vi får rätt kvalitet på snöröjningen.

Vem snöröjer var?

  • Våra entreprenörer snöröjer entréer, källartrappor, allmänna ytor, besöksparkeringar och handikapparkeringar på våra områden.
  • Du ansvarar själv för att skotta dina egna ytor. Det kan vara din hyrda parkeringsplats/framför ditt garage, balkong, uteplats eller en egen ingång till ditt radhus.
  • Västerås stad ansvarar för angränsande ytor, som exempelvis cykel- och bilvägar. Gå gärna in på deras hemsida för att se vilka gator respektive cykelvägar som är prioriterade:
    Snöskottning och sandning, Västerås stad

Parkeringsplatsen skottar du själv

Din hyrda parkeringsplats och din garageuppfart ansvarar du för själv. Det inkluderar även de snövallar som kan bildas. Om det är ett stort område på parkeringsplatsen som är tomt, kan entreprenörerna ploga där med i samband med övrig snöröjning. Om området är för litet kan inte maskinerna komma in utan att riskera skador på bilarna.

Vad kan jag som hyresgäst tänka på?

För att snöröjningen på din gård ska fungera så bra som möjligt finns det några saker du kan hjälpa oss med:

  • Vid snö och slask blir golven i trapphusen snabbt smutsiga. Stampa gärna av skorna innan du går in, så hjälps vi åt att hålla det fint.
  • Om du har tillgång till ett cykelförråd kan du ställa in den där. Då slipper cykeln förstöras av snön samtidigt som du underlättar för oss när vi ska snöröja.
  • Undvik att parkera din bil inne på området.
  • Ta gärna grus ur de lådor som finns utställda på området, om du upptäcker en isfläck.

Paus i uthyrningen fram till 20 januari

På grund av en stor flytt av vårt uthyrningssystem har vi tillfälligt pausat uthyrningen av lägenheter, förråd och bilplatser. 20 januari är uthyrningen igång igen.

Som du kanske sett har vi inga lägenheter, förråd eller bilplatser publicerade just nu. Det beror på att vi under januari kommer byta vårt uthyrningssystem och även göra två större uppdateringar på vår hemsida.

Nytt utseende och bättre funktioner

När uthyrningen drar igång igen den 20 januari är det med ett nytt utseende och förbättrade funktioner. Det kommer bland annat att gå att söka lägenheter i din smartphone. Även Mina sidor kommer få sig ett lyft.

Ändrade öppettider över trettonhelgen

På trettondagsafton 5/1 har Kundcenter öppet 10–15 och på trettondagen 6/1 har vi stängt.

När vi har stängt kan du göra serviceanmälan på Mina sidor som vanligt. Akuta ärenden hjälper fastighetsjouren dig med.

Mimers öppettider under trettonhelgen

5/1 trettondagsafton: 10–15
6/1 trettondagen: Stängt

Med anledning av Coronaviruset, med omtanke om dig som hyresgäst och våra medarbetare, tar vi enbart emot bokade besök på Kundcenter. Vi ber dig att kontakta oss via mejl, telefon eller Mina sidor.

Akuta ärenden

Vid akuta ärenden ringer när Mimer är stängt ringer du fastighetsjouren. Fastighetsjouren når du på 021-39 70 00.

Vad är ett akut ärende?

Kontakta Fastighetsjouren på 021-39 70 00 om:

  • det rinner mycket vatten från från ett rör som gått sönder
  • det är stopp i avloppet, vattnet stiger och det finns risk för vattenskada
  • en elledning har gått sönder
  • lägenheten eller trappuppgången är helt strömlös och det finns risk att någon skadas
  • en glasruta är krossad och det finns risk att någon skadas eller att det blir inbrott
  • du har låst dig ute eller tappat bort nycklarna och behöver en låsöppning.