Hyresförhandlingen för 2020 års hyror pågår fortfarande

Förhandlingen av 2019 års hyra pågår fortfarande. Det blir därmed ingen justering på hyran för januari. När vi är överens med Hyresgästföreningen kommer du få veta din hyra för 2020.

Vill du vet mer?

Läs gärna pressmeddelandet om du vill veta mer om förhandlingarna.

Nya hyrorna inte klara, tar hjälp av Hyresmarknadskommittén

Parkeringsavgifterna höjs med 2 % varje år

Varje år höjer vi hyran för alla parkeringsplatser med 2 procent. Den höjningen börjar gälla från 1 januari. Det är därför du som har en parkeringsplats hos oss, har fått en högre avgift att betala via din hyresfaktura.

Parkeringsplatser inkluderar även garage och carport.

Förhandlar ni inte med Hyresgästföreningen?

Kostnaden för parkering förhandlas inte med Hyresgästföreningen eftersom parterna har avsagt sig förhandlingsansvaret för dessa.

Bidra till ett säkert trapphus

Snart är det jul! Då vill passa på att påminna om att det inte är tillåtet att förvara saker eller sätta upp pynt i trapphuset. Varför? För att vi är måna om dig som hyresgäst och därför vill att ha säkra trapphus. Saker hindrar en eventuell utrymning och kan även orsaka brand.

Vi jobbar dagligen med att det ska vara tryggt och säkert att bo hos oss. Ambulans och räddningspersonal behöver också lätt ta sig fram för att hjälpa till om olyckan är framme.

Var med och bidra till ett säkert trapphus

Ditt trapphus och loftgång måste vara helt fria från saker som kan brinna eller vara i vägen vid utrymning. Om du förvarar något där innebär det att du måste ta bort det. Det gäller till exempel barnvagnar, möbler, tidningar, kartonger, dörrmattor, blommor, skohyllor och dörrkransar.

Rullatorer får placeras på anvisad plats i trapphuset eller loftgången.

Får jag inte ens sätta upp en dörrkrans?

Nej, eftersom de är av brännbart material och kan försvåra vid en utrymning. Även små föremål som hamnar på golvet i en akut situation kan försvåra vid en utrymning. Detta kan ställa till det för räddningspersonal som vill komma fram för att hjälpa dig eller dina grannar.

Här kan du istället förvara dina saker?

  • Dina personliga saker förvarar du i din lägenhet eller i ditt förråd.
  • Cyklar och barnvagnar förvarar du i första hand på anvisade platser som i cykelrum och källarförråd.
  • Matavfall, tidningar, förpackningar, restavfall, småel, batterier och glödlampor lämnar du i din miljöbod.
  • Grovavfall lämnar du på Återbruket.

Vad händer med det som ingen tar bort?

När vi besöker våra fastigheter kollar vi alltid att trapphusen är säkra. Om något står kvar i trapphuset behöver vi ta hand om det. Vi förvarar sakerna i tre månader, sedan slänger vi dem. Om vi tagit bort något som du sedan saknar kan du hämta ut ditt föremål. Kontakta vår felanmälan på Mina sidor, i appen eller 021-39 70 90, så hjälper de dig. Det kostar 300 kr att hämta ut ett föremål. Kostnaden läggs på din hyra.

Här kan du läsa mer om brandsäkerhet

Illustration från MSB; en överkryssad barnvagn samt överkryssade stora plastlådor kartonger ställda i ett trapphus

För din säkerhet måste det vara helt fritt från saker i ditt trapphus och loftgång. Illustration: MSB

Ändrade städrutiner inför jul

Med anledning av att det är många röda dagar i samband med jul och nyårshelgen, så kommer städning endast ske på entréplan, hissar och tvättstugor under vecka 52 och 1.

Com Hem har släckt ner TV4, Sjuan och TV12

Com Hem och Telia har förhandlat om ett förnyande av deras avtal. Tyvärr har de inte hittat någon lösning. Det innebär att de i natt blev tvungna att släcka TV4-kanalerna och C More.

All information hittar du på Com Hem:s hemsida

Vilka påverkas?

Alla ni hyresgäster som har Com Hem, vilket är de flesta av er, har inte längre tillgång till TV4-kanalerna och eventuella betalkanaler såsom C More.

Vilka kanaler gäller det?

TV4-kanalerna, Sjuan, TV12, SF-Kanalen, Sportkanalen samt C More har släckts. Under tiden förhandlingarna pågår sänder Com Hem andra kanaler.

Varför har inte Mimer informerat tidigare?

Vi har helt enkelt inte känt till problemen med förhandlingarna förrän för någon dag sedan. I går kväll blev det klart att förhandlingarna inte resulterade i ett nytt avtal och att kanalerna därmed skulle släckas.

Om jag har några frågor?

Kontakta Com Hem om du har frågor kring tv-utbudet. På deras sida hittar du hela tiden aktuell information.

Com Hems information till sina kunder

Nu går flytten till Navet

I slutet av december börjar Mimers flytt till Navet, våra nya lokaler på Gasverksgatan 7. Flytten innebär att vi inte längre tar emot besök på våra områdeskontor och att vårt kundcenter flyttar.

Från och med 19 december stänger våra områdeskontor för besök. Självklart finns vi fortfarande kvar i alla områden och utför arbete precis som vanligt.

Om du vill komma i kontakt med oss eller om du behöver göra en serviceanmälan, hör du av dig på 021-39 70 00 eller via Mina sidor.

Kundcenter flyttar

Den 14–15 januari är vårt kundcenter stängt eftersom vi flyttar då. Vi öppnar igen 16 januari i Navet som ligger på Gasverksgatan 7. Vi kommer ha kvar samma öppettider: Måndag–torsdag kl 10–17, fredag kl 10–15.

I samband med att vårt kundcenter flyttar den 14–15 januari kan det dröja lite att få återkoppling och att få arbetet utfört. Vi ska göra vårt bästa för att du ska få snabb service!

Förbättringar gällande snöröjningen

Den vita årstiden är här och därmed också hala snötäckta vägar, trottoarer och gårdar. Men vår beredskap är god. I år har vi förändrat när vi åker ut och plogar, för att passa dig och dina behov bättre.

Vi anpassar vår snöröjning efter era förslag

Vi har fått många synpunkter i vår kundenkät och har arbetat intensivt i upphandlingarna för att tillgodose dem. Tidigare har de snöröjare som vi anlitar åkt ut och plogat, så kallade ”utkallning”, samtidigt som Västerås stad har gjort det. Men eftersom Västerås stad har många vägar att prioritera och vi främst har gång- och cykelbanor, har det inte passat oss och våra hyresgäster. Nu bestämmer vi, tillsammans med vår entreprenör, när de ska ut och ploga. Det nya sättet kan vi arbeta efter när avtalen med entreprenörerna går ut och vi ska handla upp på nytt.

Ingen snöröjning nattetid

Vi har också styrt tiderna så att ingen snöröjning får ske klockan 23–04, efter önskemål från er. Vid kraftig, långvarigt snöfall kan det behövas köras även nattetid för att få undan mängderna.

De nya reglerna gäller två av fyra områden

På två av våra fyra områden arbetar entreprenörerna på det nya sättet och på de två övriga på det gamla sättet. Områdena som har de nya avtalen är Skallberget och Bäckby. I Skallbergsområdet ingår Gryta, Skallberget, Nordanby äng, Hökåsen, Vega och centrum. För Bäckby inkluderas, förutom Bäckby, Skälby, Fredriksberg, Vetterslund och Vetterstorp. Övriga områden har det gamla.

Det här gäller vid varje utkallning

Vid varje utkallning har entreprenören nio timmar på sig att slutföra uppdraget. Halkbekämpningen ska göras i direkt anslutning till att snön plogats bort. Entreprenörerna brukar se till att de inte har exakt samma rutt varje gång så att inte samma hyresgäster får vänta på säkrare vägar. Vi kontrollerar också alltid entreprenörerna i samband med varje utkallning så att vi får rätt kvalitet på snöröjningen.

Parkeringsplatsen skottar du själv

Din hyrda parkeringsplats ansvarar du för själv. Det inkluderar även de snövallar som kan bildas. Om det är ett stort område på parkeringsplatsen som är tomt, kan entreprenörerna ploga där med i samband med övrig snöröjning. Om området är för litet kan inte maskinerna komma in utan att riskera skador på bilarna. 

Dags att testa din brandvarnare

På söndag 1 december är det brandvarnardagen. Perfekt tillfälle att testa din! I din lägenhet ska det finnas minst en brandvarnare i taket. En brandvarnare som fungerar räddar liv om det börjar brinna. Du behöver själv prova regelbundet om brandvarnaren fortfarande fungerar.

Visste du att hela 35 % aldrig testar sin brandvarnare? Var med och se till att den siffran sjunker. Testa din brandvarnare i dag. Brandvarnardagen är 1 december varje år – att påminna alla om hur viktigt en fungerande brandvarnare är.

Så här gör du för att testa din brandvarnare

Tryck på knappen på din brandvarnare i några sekunder­ – tjuter den till fungerar den som den ska.

Om din brandvarnare är trasig – gör en serviceanmälan

Låter det inget från brandvarnaren behöver den bytas ut. Gör då en serviceanmälan via Mina sidor, vår app eller kontakta Kundcenter på 021-39 70 00. Det gör du även om du inte hittar någon brandvarnare i din lägenhet.

Lär dig mer om brandsäkerhet

Brandsäkerhet – information för dig som är hyresgäst hos oss

Panta och stöd Musikhjälpen!

Västerås fritidsklubbar och fritidsgårdar samlar in pengar till Musikhjälpen 2019, som i år hålls i Västerås. Du kan hjälpa till genom att lämna din pant till närmaste fritidsklubb eller fritidsgård. Vi pantar åt dig och skänker pengarna direkt till Musikhjälpen.

Fritidsgårdarna finns på Vallby, Bjurhovda, Växhuset, Önsta Gryta, Viksäng, Irsta, Bäckby, Pettersberg, Rönnby, Hammarby, Skallberget och Råby.

Adresserna till alla Västerås fritidsgårdar

Stort tack för att du är med och bidrar till Musikhjälpen och på så sätt stödja årets tema: ”Sex är inte ett vapen”!

Ingen plast i matavfallet, tack!

Ingen plast i matavfallet, tack! Då kan fler köra på biogas. En enda korrekt sorterad matavfallspåse räcker till biogas så att en bil kan köra tre kilometer i Västerås stadstrafik. Du och dina Mimergrannar som sorterar rätt bidrar med 1 015 ton matavfall.

Visst låter 1 015 ton matavfall mycket, men potentialen är mycket högre. Många matavfallspåsar blir aldrig till biogas eftersom de har plast i sig eller har lagts i en plastpåse vid sorteringen. Men det finns enkla knep att ta till.

Så här sopsorterar du – gör rätt för miljöns och plånbokens skull

– Varje enskild person kan göra stor nytta för miljön bara genom att sortera matavfallspåsen på rätt sätt. Den ska till exempel inte läggas i en plastpåse, för då kan inte matavfallet användas till biogas eller biogödsel, säger Sandra Eriksson, som informerar våra hyresgäster om källsortering.

Men vad gör man om bruna påsen är blöt?

De flesta av er gör rätt när ni sorterar sina sopor. Men när det gäller matavfallspåsen har vi fortfarande problem. Många lägger en plastpåse kring den bruna påsen och då sorteras den bort och blir aldrig till biogas eller biogödsel.

Gör så här för att undvika kladdiga matavfallspåsar

Anledningen till att många lägger sina bruna matavfallspåsar i en plastpåse beror på att den kan bli kladdig och blöt om man väntar för länge med att slänga den.

  • Lägg i lite mindre och gå ut med matavfallspåsen oftare, varje dag är faktiskt bäst och fräschast.
  • Använd två bruna påsar istället för att stoppa allt i en plastpåse.
  • Du kan lägga lite tidningspapper eller äggkartong i botten av bruna påsen.

Matavfallet blir till biogas, om det sorteras och hanteras rätt. Då kan fler köra på biogas. Här kan varje enskild individ göra en stor nytta för miljön bara genom att sortera bättre. Och vi slipper onödiga kostnader.

Ingen plast i matavfallet, tack!