Hyrorna för 2019 är klara

Mimer och Hyresgästföreningen är överens om 2019 års hyror. Hyreshöjningen för året blir i genomsnitt 2,45 % med ett spann mellan 0–2,61 %.

Den nya hyran börjar gälla 1 april 2019. Du betalar ingen hyreshöjning för januari–mars. Du kan se din nya hyra på Mina sidor och på e-faktura från 18 mars samt på din hyresavi som landar i din brevlåda senast 21 mars.

Det innebär till exempel en höjning på drygt 200 kr för en lägenhet med en månadshyra på 8 000 kr.

Tillval

För dig som har Tillval kommer kostnaden för tillvalet att öka med 2,45 %.

Omfördelning

Ett fåtal hyresgäster får även i år en omfördelning av hyran. Du som berörs av det får ett brev senast den 19 mars.

Har du frågor?

Välkommen att kontakta vårt Kundcenter på kundcenter@mimer.nu eller 021-39 70 10.

När temperaturen växlar

Är det vinter eller vår? När utetemperaturen växlar påverkas även inomhusvärmen. Hur då? Jo, eftersom värmesystemet ställer in sig efter utomhustemperaturen. Och det finns en viss tröghet i systemet så det kan ta ett litet tag innan temperaturen blir rätt.

Vår sakkunnige inom energi, Jan Norrström, hos oss förklarar:
– Under våren och hösten, som har kalla nätter och varmare dagar, kan det ibland ta en stund innan systemet hittar rätt balans. Då kan våra hyresgäster uppleva att det blir lägre temperatur i lägenheten, men systemet reglerar detta på någon dag.

Tänk på att värmesystemet samspelar med ventilationen.
– Tejpar man för eller stänger friskluftsventilerna i sin lägenhet är risken stor att det bildas ett undertryck. Det gör att kall luft kommer in på andra ställen i lägenheten, till exempel under trösklar och då kan man uppleva att golvet känns kallt.

Möblera rätt

Det finns flera saker som man kan tänka på för att hålla en bra temperatur i sin lägenhet.

Runt elementen ska luften kunna röra sig fritt så att värmen sprids till resten av lägenheten. Genom att exempelvis ställa möbler en bit ifrån elementen och undvik gardiner som hänger ner över dem låter man luften cirkulera mot elementet.

– Ett element fungerar på två sätt, berättar Jan Norrström. Genom att elementet avger värme via strålning och genom att luft passerar elementet och värms upp. Faktum är att två tredjedelar av uppvärmningen sker genom passerande luft.

Du har rätt till 21 grader

Temperaturen i din lägenhet ska vara 21 grader. Om du inte har det – gör en felanmälan.  Felanmälan gör du på Mina sidor, i appen eller ringer 021-39 70 90.

Din hyresavi är försenad

Utskicket av din hyresavi är försenad eftersom förhandlingen av 2019 års hyror fortfarande pågår. Vår förhoppning är att vi kan skicka ut den till dig nästa vecka.

Polisen varnar för falska telefonsamtal

Polisen varnar för bedrägerier via falska telefonsamtal. Dessa ökar kraftigt och många förlorar sina pengar genom att de luras att lämna ut kortuppgifter och koder eller logga in på sin bank.

Nu har även hyresgäster hos oss blivit uppringda av skojare som säger att de jobbar för Mimer. Därefter har de menat att det har varit problem med hyran. Dessa samtal är falska. Lägg på luren. Anmäl gärna efteråt till Felanmälan så vi vet hur utbrett det är.

Felanmälan når du via Mina sidor, vår app eller ringer 021-39 70 90.

Polisen tipsar och ger råd

Polisen ger tips för att undvika att du ska drabbas. Skicka gärna tipsen vidare.

  • Använd aldrig din bankdosa eller bank-id på uppmaning av någon som
    kontaktar dig. Ingen seriös aktör skulle be dig om det per telefon.
  • Lämna aldrig ut kortuppgifter, koder eller andra känsliga uppgifter till
    någon. Någonsin. Kortuppgifter och koder är nycklar till dina pengar.
  • Om någon du inte känner ringer och du blir osäker, lägg på luren
    eller be att få ringa tillbaka på ett nummer som du själv tar reda på. Det
    gäller oavsett om personen säger sig vara en nära släkting eller från
    banken, ett företag eller en myndighet.
  • Lita inte på den som kontaktar dig bara för att den har personliga
    uppgifter om dig. Bedragare kan hitta information på nätet för att lura dig.
  • Om du drabbas av eller misstänker bedrägeri, kontakta din bank
    omgående. Polisanmäl alltid och ta stöd av människor i din närhet.

På polisen.se finns mer information kring olika bedrägerier

Nya hyror dröjer – Mimer begär beslut av Hyresmarknadskommittén

När hyresförhandlingen mellan Mimer och Hyresgästföreningen avbröts i slutet av januari kontaktades Hyresmarknadskommittén för medling mellan parterna. I dagarna meddelade kommittén att de avstår från att medla då de inte kunde enas kring ett medlingsbud. Mimer begär därför att få en rekommendation om vilken överenskommelse som de lokala parterna ska träffa. Mimer kommer att följa den rekommendationen.

– Från Mimers sida har vi meddelat att vi inte kan föra förhandlingarna med Hyresgästföreningen längre än vad vi redan gjort. Därför har vi nu begärt en slutgiltig rekommendation från Hyresmarknadskommittén, istället för det medlingsbud som vi tidigare efterfrågade. Vi hoppas på att få rekommendationen kring mitten av mars, säger Mikael Källqvist, VD för Bostads AB Mimer.

Förhoppningen är att Mimers hyresgäster kan få besked om de nya hyrorna i maj.

– Vi beklagar verkligen att vi ännu inte har ett besked att ge våra hyresgäster om årets nya hyra men nu hoppas vi att vi har en lösning inom synhåll, säger Mikael Källqvist.

Kort fakta om Hyresmarknadskommittén
De allmännyttiga bostadsföretagens branschorganisation, SABO, har en tvistelösningsfunktion som heter Hyresmarknadskommittén. Den består av representanter från SABO och Hyresgästföreningen. Hyresmarknadskommittén instiftades 1957.

Läs mer om hyresförhandlingen

Sök till SummerWorks!

Bor du hos Mimer och är mellan 16 och 17 år? Vi söker dig som är sugen på att jobba i våra bostadsområden under tre veckor i sommar.

Det här krävs

Du ska vara 16–17 år, bo hos Mimer, gilla att arbeta med händerna och kunna möta våra kunder på ett bra sätt.

Vi har valt 16–17-åringar eftersom de har svårast att få sommarjobb. Det är viktigt att
du har fyllt 16 år när perioden för sommarjobbet börjar, eftersom det finns arbetsmiljöregler som reglerar arbete för minderåriga.

När ska du jobba?

  • Vecka 26–28, måndag–fredag
  • Max 100 timmar
  • Du behöver även delta i två utbildningsdagar under vecka 24

Din lön

Lönen är 84 kr/h + 12 % semesterersättning.

Det här kommer du jobba med

Vi kommer att ha två olika sommarjobb.

  1. Praktiskt arbete i våra områden
    Arbetsuppgifterna kan bland annat vara oljning av möbler och lekplatser, städning av garage och tvättstugor, byta fönsterspärrar, montera dörrstoppare med mera.
  2. Parklek för barn
    Uppgiften är att finnas på plats och hålla i aktiviteter för barn i några av våra bostadsområden.

Handledare som stöttar

Handledare kommer finnas på plats för att leda arbetet.

Så här söker du jobbet

Gå in på vår karriärsida. Det är där du gör din ansökan:

Information om och ansökan till SummerWorks 2019

Sista ansökningsdag är 31 mars.

^Fyra glada tjejer och killar från förra årets Summer Works. Står utomhus där en har en sopkvast och en har en stor målarpensel i handen.

Nya hyrorna inte klara, vi tar hjälp av Hyresmarknadskommittén

Vi har ännu inte kommit överens med Hyresgästföreningen om 2019 års hyror. Under förhandlingarna har vi haft ett gott förhandlingsklimat men vi står fortfarande för långt ifrån varandra och tar därför nu hjälp av hyresmarknadskommittén.

– Vi beklagar verkligen att vi ännu inte har ett besked att ge våra hyresgäster om årets nya hyra men vi hoppas att detta får en snabb lösning. Så fort vi är överens kommer våra hyresgäster få besked om sin nya hyra för 2019, säger Mikael Källqvist, VD för Bostads AB Mimer.

Läs pressmeddelandet här

Fakta om Hyresmarknadskommittén
De allmännyttiga bostadsföretagens branschorganisation, SABO, har en tvistelösningsfunktion som heter Hyresmarknadskommittén. Den består av representanter från SABO och Hyresgästföreningen. Hyresmarknadskommittén instiftades 1957.

Se det snöar – tid för snöröjning

Våra entreprenörer plogar när Västerås stad kallar ut sina snöröjare. Vi prioriterar alltid att öppna upp framkomligheten mellan entréer och allmänna kommunikationsmedel. Därefter snöröjs trappor, gårdar och parkeringar.

Alla våra skötselentreprenörer har snöjour mellan 15 oktober till 15 april.

Hur arbetar vi?

När det är snöfall följer vi Västerås stads utkallning. Det betyder att när Västerås stad kallar ut sina entreprenörer till olika uppdrag, gör även vi det till våra områden. Då gör vi samma insatser som staden i övrigt. Mellan uppdragen håller våra entreprenörer efter genom att skotta och sanda på extra utsatta delar av våra områden.

”Det snöar för fullt, varför plogar ni inte?”

Om väderleksrapporten visar att det ska sluta snöa på eftermiddagen, kan vi välja att vänta tills det har slutat innan vi sätter igång. På så sätt får vi bort all snö på en gång och kan börja sanda. Ibland händer det att vi kallar ut våra skötselentreprenörer tidigare, tillsammans med Västerås stad, trots fortsatt snöfall. Det är för att vi vill undvika att ploga för mycket på nätterna i våra bostadsområden.

När det snöar mycket tar det längre tid

När det kommer stora mängder med snö på kort tid hinner inte snöröjningen med allt under natten. Då prioriterar vi huvudleder och större vägar, cykelbanor med mera. Alla snöröjare som finns i stan jobbar för fullt när det har snöat extra mycket, för att göra det framkomligt för alla.

Vem snöröjer var?

  • Våra entreprenörer snöröjer entréer, källartrappor, allmänna ytor, besöksparkeringar och handikapparkeringar på våra områden.
  • Du ansvarar själv för att skotta dina egna ytor. Det kan vara din hyrda parkeringsplats, balkong, uteplats eller en egen ingång till ditt radhus.
  • Västerås stad ansvarar för angränsande ytor, som exempelvis cykel- och bilvägar. Gå gärna in på deras hemsida för att se vilka gator respektive cykelvägar som är prioriterade:
    Snöskottning och sandning, Västerås stad

Hur prioriterar vi?

Mimers första prioritet är alltid att öppna upp framkomligheten mellan entréer och allmänna kommunikationsmedel. Därefter snöröjs trappor, gårdar och parkeringar.

Vilka krav har entreprenörerna på sig?

I våra avtal är det tydligt beskrivet hur lång tid entreprenören har på sig att slutföra uppdraget från en utkallning. Det följer vi upp. Dessutom kollar vi att plogningen har gjorts tillräckligt brett, att det är sandat tillräckligt mycket samt att ingen har missat någon yta.

Har du cykel?

Om du har tillgång till ett cykelförråd kan du ställa in den där. Då slipper cykeln förstöras av snön samtidigt som du underlättar för oss när vi ska snöröja.

Tänk gärna på:

Vid snö och slask blir golven i trapphusen snabbt smutsiga. Stampa gärna av skorna innan du går in, så hjälps vi åt att hålla det fint!

Gul plogbil som plogar stadsgata en vacker vinterdag. Gående och andra bilar syns bakom.

Vi söker en trygghetsvärd på 50 %

Vi söker dig som vill jobba som trygghetsvärd på 50 %. Du kommer tillhöra ett nytt, härligt gäng. Alla har ett stort hjärta för våra kunder och brinner för att skapa trygga bostadsområden. Här får du driva projekt och jobba med olika mötesplatser för våra hyresgäster.

Det här är en tjänst för dig som vill jobba med människor från olika kulturer och känner engagemang för våra hyresgäster och deras välbefinnande.

Läs mer och ansök på vår karriärsida

Hyresförhandlingen pågår fortfarande

Förhandlingen av 2019 års hyra pågår fortfarande med Hyresgästföreningen. Det blir därmed ingen justering på hyran för februari. När vi är överens med Hyresgästföreningen kommer du få veta din hyra för 2019.

(mer…)