Ändrade öppettider under jul och nyår

Under jul och nyår har Kundcenter, Felanmälan och våra områdeskontor ändrade öppettider.

För dig som har ett akut ärende under helgerna

Om du har ett akut ärende under helgerna eller kvällarna kontaktar du Jouren på 021-39 70 70.

Kundcenter

  • Kundcenter har stängt: 24–26 december, samt 31 december och 1 januari.
  • Öppet som vanligt: 27–28 december.
  • I och med månadsskifte öppnar vi den 2 januari redan kl. 08.00. Vi stänger kl. 17.00.

Felanmälan

  • Felanmälan har stängt: 24–26 december, samt 31 december och 1 januari.
  • Öppet som vanligt: 27–28 december.

Områdeskontoren

  • Våra områdeskontor är stängda: 20 december till 7 januari.

Hyresförhandlingen pågår

Förhandlingen av 2019 års hyra pågår fortfarande med Hyresgästföreningen. Det blir därmed ingen justering på hyran för januari. När vi är överens med Hyresgästföreningen kommer du få veta din hyra för 2019.

Uppdatering av Mina sidor

Vi ska uppdatera Mina sidor så att sidan ska fungera bättre. Det sker måndag 10 december mellan klockan 7-9. Under den tiden kan du inte logga in på Mina sidor.

Övriga hemsidan fungerar som vanligt under tiden.

Parkeringsplatserna ligger ute 7 dagar

Alla våra lediga parkeringsplatser kommer från och med nu ligga ute på hemsidan under 7 dagar. Tidigare har de varit publicerade i 14 dagar. 

Anledningen till förändringen är för att du som kund ska få snabbare besked. Vi kommer kunna hyra ut parkeringsplatserna fortare och du får veta tidigare om du får parkeringsplatsen eller inte.

Vinternumret av Hemma Hos

Hemma Hos är tidningen för våra hyresgäster. Här berättar vi om renovering, byggnation och inredning, men också om människor som bor och jobbar hos oss. Årets sista nummer kommer ut lagom till andra advent, men vi passar redan nu på att blicka framåt och sprida nyårsönskningar inför 2019.

I det här numret pratar vi lite extra om trygghet. Vi berättar om initiativ som på olika sätt verkar för ett vänligare, tryggare och mer jämlikt Västerås. Läs om på vilket sätt både Mimer och du själv kan bidra.

Vi följer upp kampanjen med miljöbodarna och fortsätter jakten efter småkryp. Avslutningsvis ställer vi frågan till alla hyresgäster: Vem vill du utse till Mimers bästa granne?

Läs Hemma Hos nr 4/2018

Om Mimers kundtidning Hemma Hos
Alla våra hyresgäster får Hemma Hos direkt hem i brevlådan fyra gånger/år. Nummer två delas ut till samtliga västeråsare som samhällsinformation. I tidningen berättar vi om vad som är aktuellt på Mimer. Vi gör reportage hos hyresgäster, diskuterar bostadspolitiska- och miljöfrågor samt presenterar vår verksamhet och våra medarbetare. I tidningen finns det alltid tävlingar och schysta erbjudanden med Mimerkortet.

Har du tips på nyheter eller är ett företag som vill annonsera eller vara med på Mimerkortet? Kontakta anette.ekman@mimer.nu

Varning för falska telefonsamtal

Polisen varnar för bedrägerier via falska telefonsamtal. Dessa brott ökar kraftigt och många förlorar sina pengar genom att de luras att lämna ut kortuppgifter och koder eller logga in på sin bank.

Polisen ger här tips för att undvika att du ska drabbas.

  • Lämna aldrig ut kortuppgifter, koder eller andra känsliga uppgifter till någon. Någonsin. Kortuppgifter och koder är nycklar till dina pengar.
  • Använd aldrig din bankdosa eller bank-id på uppmaning av någon som kontaktar dig. Ingen seriös aktör skulle be dig om det per telefon.
  • Om någon du inte känner ringer och du blir osäker, lägg på luren eller be att få ringa tillbaka på ett nummer som du själv tar reda på. Det gäller oavsett om personen säger sig vara en nära släkting eller från banken, ett företag eller en myndighet.
  • Lita inte på den som kontaktar dig bara för att den har personliga uppgifter om dig. Bedragare kan hitta information på nätet för att lura dig.
  • Om du drabbas av eller misstänker bedrägeri, kontakta din bank omgående. Polisanmäl alltid och ta stöd av människor i din närhet.

Sprid gärna budskapet till alla du bryr dig om.

På polisen.se kan du läsa mer om bedrägerier och hur du kan skydda dig

Åsa och Josef söker en ny kollega – en upphandlare

Åsa och Josef söker en till kompis – en upphandlare! Är det du? Tillsammans utgör ni Inköpsavdelningen.

Ditt arbete omfattar hela upphandlingsprocessen, du ansvara för upphandlingar, är stöd vid avrop och tillsammans med Åsa och Josef utvecklar enheten. Dessutom kommer du vara en del i vårt arbete med att utveckla staden och våra bostadsområden.

Läs hela annonsen och sök senast 25 november

Nytt bolag tar över städningen

Den 1 november välkomnar vi ett nytt städbolag, Polarstäd. De kommer ansvara för städning av trapphus, källare, tvättstugor och allmänna utrymmen i nästan alla våra hus.

Anledningen till att vi får ett nytt städbolag är att vi omfattas av lagen om offentlig upphandling (LOU). Enligt den lagen måste vi upphandla olika tjänster när avtalstiden löpt ut.

Tack och välkommen!

Vi säger stort tack till de som tidigare arbetat med att hålla rent och fint i våra trapphus och välkomnar nu alla medarbetare hos Polarstäd. Säg gärna hej om du ser dem!

Uppdaterat: Lösenord och prenumerationsmejl

Det är tyvärr fortfarande problem för en del med att få ett nytt lösenord. Dessutom kan några av er som får prenumerationsmejl med intressanta lägenheter, inte klicka på länkarna.

I prenumerationsmejlet fungerar inte länkarna som de ska. Gå istället direkt till Lediga lägenheter där alla lägenheter presenteras.

Lediga lägenheter

Har du glömt ditt lösenord men kan inte skapa ett nytt?

Alla webbsidor lagrar sidinformation, så kallad cach. Det innebär att du får upp sidor på nätet mycket snabbare. Jättebra! Men här ställer det till problem.

För att kunna återställa ditt lösenord måste du radera alla cachade bilder och filer.

Så här gör du för att rensa ”cachen”

Hur du rensar cachen beror på vilken webbläsare du har. Var uppmärksam så att du inte rensar bort alla dina lagrade lösenord.

Rensa cachen i din mobil

När du tar upp ett nytt fönster/ny flik i din webbläsare på mobilen finns möjlighet att öppna ett i hemligt/privat läge. Det heter lite olika beroende på vilken webbläsare du använder.

  1. Öppna upp internet på din telefon
  2. Klicka på Ny flik/nytt fönster
  3. Välj Slå på hemligt läge/Privat
  4. Gå till Mina sidor och be om nytt lösenord genom att klicka på Glömt ditt lösenord.

Rensa cachen på datorn i Google Chrome

  1. Tryck: Ctrl H.
  2. Då kommer du till sidan Historik.
  3. Klicka på “Rensa webbinformation”; längst till vänster.Visar var du ska klicka någonstans. Detta beskrivs även i punkterna under Google Crome-rubriken
  4. Se till att enbart “Cachade bilder och filer” är markerad.Visar att det är rutan Cachade bilder och filer du ska ha iklickad för att rensa cachen.
  5. Klicka sen på “Rensa data”.

Rensa cachen på datorn i Internet Explorer

  1. Klicka på kugghjulet längst upp till höger.
  2. Välj Internetalternativ (näst sist i menyn).
  3. Klicka på “Ta bort…” under “Webbhistorik”.Visar stegen för att ta bort cachen i Internet ExplorerSe till att Temporära “Internetfiler och webbplatsfiler” är ikryssad.
  4. Klicka på Ta bort.

Rensa cachen på datorn i Safari

  1. Klicka på Safari uppe i vänstra hörnet i övre menyn.
  2. Välj ”Preferences” i drop-down menyn.
  3. Klicka på “Advanced” uppe i menyn (längst till höger).
  4. Klicka i rutan för ”Show Develop in menu bar” längst ner.
  5. Klicka på ”Develop” i toppmenyn.
  6. Välj ”Empty Caches” näst längst ner.

Vi jobbar för fullt tillsammans med leverantören med att lösa problemet. Vi hoppas att ni har överseende med det här så länge.

Begränsad skötsel av din utemiljö

Det är Västmanlands Fastighetsskötsel som sköter om gårdarna i området du bor i. Vårt avtal med dem går ut 15 oktober. På grund av en utdragen upphandling begränsas skötseln av utemiljön under en period framöver. De områden som påverkas är Hökåsen, Gryta, Nordanby Äng, Skallberget, Vega, Kristiansborg, Gideonsberg och Centrum.

Vi omfattas av lagen om offentlig upphandling (LOU) och måste därför upphandla tjänsten på nytt. Vi jobbar just nu med upphandlingen, men tyvärr har det dragit ut på tiden eftersom en leverantör har överprövat vårt beslut. Det innebär att vi inte vet när vi kan skriva ett nytt avtal.

Begränsad skötsel av din utemiljö från 15 oktober

I och med att en leverantör överprövade vårt beslut, kommer vi ha en begränsad skötsel av utemiljön där du bor från 15 oktober. Under tiden kommer Västmanlands Fastighetsskötsel fortsätta sköta om gårdarna, fast i mindre skala. De kommer i första hand sköta om skräpplockning och till viss del ordinarie fastighetsskötsel som exempelvis lövupptagning. Vi kommer även att ta hjälp av våra vänner från Daglig Verksamhet med bland annat skräpplockning och att hålla källartrappor rena från löv.

Vad innebär det här för mig och min innergård?

Tyvärr innebär det att vi inte kan göra allt vi brukar göra. Det gäller exempelvis sopning, ogräsbekämpning, beskärning av buskar och träd. Snöröjning och sandning sker som vanligt.

Vi önskar er förståelse under tiden och att vi alla hjälps åt att lägga sopor och skräp på rätt ställe så att vi håller våra bostadsgårdar fina.