Sortera rätt i jul

Papper, snören, kartonger. Det blir lätt en hel del skräp efter klapparna öppnats på julafton. Hur ska allt egentligen sorteras? VafabMiljö delade en cheklista för att underlätta i julstöket.

När julklapparna är öppnade

  • Julklappspapper – sorteras som pappersförpackning
  • Kartongförpackning – sorteras som pappersförpackning (stora förpackningar ska till Återbruket och kastas i behållaren för Well)
  • Wellpappkartong – lämnas i behållaren för Well på Återbruket (wellpapp känns igen genom att det har ett vågigt mittenskikt)
  • Tidningspapper – lämnas i behållaren för tidningar
  • Presentsnören, etiketter, tejp och lacksigill – sorterar du som restavfall i soppåsen hemma, alternativt på Återbruket i behållaren för Tapeter, Takpapp och Gummi

När julen är slut och granen ska ut

Granar som vissnat/är trasiga lämnar du till Återbruket.

  • Julgran – lämnas i behållaren för Ris och grenar, alternativt Trädgårdsavfall på Återbruket
  • Plastgran – lämnas i behållaren för Metallskrot på Återbruket
  • Julgransbelysning – lämnas i behållaren för El-avfall på Återbruket
  • Julgranskulor i glas (trasiga) – sorterar du som restavfall i soppåsen hemma, större mängder lämnas i behållaren för Isolering o glas på Återbruket
  • Julgranskulor i plast (trasiga) – sorterar du som restavfall i soppåsen hemma, större mängder lämnas i behållaren för Plast på Återbruket

På VafabMiljös hemsida kan du läsa deras fullständiga Sorteringslista A-Ö.

Sorteringslista A-Ö | VafabMiljö (vafabmiljo.se)

Tack för att du hjälper till att hålla ordning i miljöboden.

Våra öppettider över jul och nyår

Under jul- och nyårshelgen har vi lite ändrade öppettider. Vi har till exempel stängt på julafton, nyårsafton och trettondagen.

De dagar vi har stängt kan du göra serviceanmälan på Mina sidor som vanligt. Akuta ärenden hjälper fastighetsjouren dig med.

Mimers öppettider under jul och nyår 2021

23/12: 10–15
24/12 julafton: Stängt
27–30/12: 10–17
31/12 nyårsafton: Stängt
3–5/1: 10–17
5/1: 10–15
6/1 trettondagen: Stängt
7/1: 10–15

Akuta ärenden

Vid akuta ärenden ringer när Mimer är stängt ringer du fastighetsjouren. Fastighetsjouren når du på 021-39 70 00.

Vad är ett akut ärende?

Kontakta Fastighetsjouren på 021-39 70 00 om:

  • det rinner mycket vatten från från ett rör som gått sönder
  • det är stopp i avloppet, vattnet stiger och det finns risk för vattenskada
  • en elledning har gått sönder
  • lägenheten eller trappuppgången är helt strömlös och det finns risk att någon skadas
  • en glasruta är krossad och det finns risk att någon skadas eller att det blir inbrott
  • du har låst dig ute eller tappat bort nycklarna och behöver en låsöppning.

Bidra till ett säkert trapphus

Snart är det jul! Då vill passa på att påminna om att det inte är tillåtet att förvara saker eller sätta upp pynt i trapphuset. Varför? För att vi är måna om dig som hyresgäst och därför vill att ha säkra trapphus. Saker hindrar en eventuell utrymning och kan även orsaka brand.

Vi jobbar dagligen med att det ska vara tryggt och säkert att bo hos oss. Ambulans och räddningspersonal behöver också lätt ta sig fram för att hjälpa till om olyckan är framme.

Var med och bidra till ett säkert trapphus

Ditt trapphus och loftgång måste vara helt fria från saker som kan brinna eller vara i vägen vid utrymning. Om du förvarar något där innebär det att du måste ta bort det. Det gäller till exempel barnvagnar, möbler, tidningar, kartonger, dörrmattor, blommor, skohyllor, pulkor och dörrkransar.

Rullatorer får placeras på anvisad plats i trapphuset eller loftgången.

Får jag inte ens sätta upp en dörrkrans?

Nej, eftersom de är av brännbart material och kan försvåra vid en utrymning. Även små föremål som hamnar på golvet i en akut situation kan försvåra vid en utrymning. Detta kan ställa till det för räddningspersonal som vill komma fram för att hjälpa dig eller dina grannar.

Här kan du istället förvara dina saker

  • Dina personliga saker förvarar du i din lägenhet eller i ditt förråd.
  • Cyklar och barnvagnar förvarar du i första hand på anvisade platser som i cykelrum och källarförråd.
  • Matavfall, tidningar, förpackningar, restavfall, småel, batterier och glödlampor lämnar du i din miljöbod.
  • Grovavfall lämnar du på Återbruket.

Vad händer med det som ingen tar bort?

När vi besöker våra fastigheter kollar vi alltid att trapphusen är säkra. Om något står kvar i trapphuset behöver vi ta hand om det. Vi förvarar sakerna i tre månader, sedan slänger vi dem. Om vi tagit bort något som du sedan saknar kan du hämta ut ditt föremål. Gör en serviceanmälan på Mina sidor eller ring 021-39 70 00, så hjälper de dig. Det kostar 300 kr att hämta ut ett föremål. Kostnaden läggs på din hyra.

Här kan du läsa mer om brandsäkerhet

Illustration från MSB; en överkryssad barnvagn samt överkryssade stora plastlådor kartonger ställda i ett trapphus

För din säkerhet måste det vara helt fritt från saker i ditt trapphus och loftgång. Illustration: MSB

Hyrorna för 2022 är klara

Mimer och Hyresgästföreningen är överens om 2022 års hyror. Hyreshöjningen för året blir i genomsnitt 1,65 % med ett spann mellan 0–1,71 %.

Den nya hyran gäller från 1 januari 2022.

Tillval

För dig som har Tillval kommer kostnaden för tillvalet att öka med 1,65 %.

Extra förråd, parkeringar och garage

Hyr du parkering, garage eller ett extra förråd utöver det som hör till bostaden, höjs hyran med 2 % från 1 januari.

Här ser du din nya hyra

Du kan se vad din nya hyra blir på Mina sidor, Kivra och e-faktura från 15 december eller på hyresavin som kommer med posten senast 20 december.

Har du frågor?

Välkommen att kontakta vårt Kundcenter via kontaktformuläret längst ner till höger på sidan eller på 021-39 70 00.

Vad gäller vid snöröjning?

Marken är vit, flingorna singlar ner. Dags för våra entreprenörer att göra sig redo att snöröja våra områden. Men hur går snöröjningen till egentligen?

Vi kallar själva ut våra snöröjare

Vi bestämmer tillsammans med vår entreprenör när de ska ut och ploga på alla områden. Tidigare har de snöröjare som vi anlitar åkt ut och plogat samtidigt som Västerås stads snöröjare kallats in. Men eftersom Västerås stad har många vägar att prioritera och våra ytor består mer av parkeringar och innergårdar, har det inte passat oss och våra hyresgäster. Därför har vi valt att ändra om, så att vi kan få den mest effektiva snö- och halkbekämpningen för oss.

Ingen snöröjning nattetid

Vi har också styrt tiderna så att ingen snöröjning får ske klockan 23–04, efter önskemål från er. Vid kraftig, långvarigt snöfall kan det dock behövas köras även nattetid, för att få undan mängderna.

Det här gäller vid varje utkallning

Vid varje utkallning har entreprenören nio timmar på sig att snöröja och sanda. Sandning sker direkt efter att snön är bortplogad, för att undvika halka. Entreprenörerna har olika rutt varje gång, så att inte samma hyresgäster får vänta på säkrare vägar. Vi kontrollerar också alltid entreprenörerna i samband med varje utkallning, så att vi får rätt kvalitet på snöröjningen.

Vem snöröjer var?

  • Våra entreprenörer snöröjer entréer, källartrappor, allmänna gång- och körytor, trottoarer i anslutning till våra fastigheter, besöksparkeringar och handikapparkeringar på våra områden.
  • Du ansvarar själv för att skotta dina egna ytor. Det kan vara din hyrda parkeringsplats/framför ditt garage, balkong, uteplats eller en egen ingång till din lägenhet.
  • Västerås stad ansvarar för angränsande ytor, som exempelvis cykel- och bilvägar. Gå gärna in på deras hemsida för att se vilka gator respektive cykelvägar som är prioriterade:
    Snöskottning och sandning, Västerås stad

Parkeringsplatsen skottar du själv

Din hyrda parkeringsplats och din garageuppfart ansvarar du för själv. Det inkluderar även de snövallar som kan bildas. Om det är ett stort område på parkeringsplatsen som är tomt, kan entreprenörerna ploga där med i samband med övrig snöröjning. Om området är för litet kan inte maskinerna komma in utan att riskera skador på bilarna. Vid många parkeringar finns det lådor med sand att använda och skyfflar i miljöboden att låna.

Vad kan jag som hyresgäst tänka på?

För att snöröjningen på din gård ska fungera så bra som möjligt finns det några saker du kan hjälpa oss med:

  • Vid snö och slask blir golven i trapphusen snabbt smutsiga. Stampa gärna av skorna innan du går in, så hjälps vi åt att hålla det fint.
  • Om du har tillgång till ett cykelförråd kan du ställa in den där. Då slipper cykeln förstöras av snön samtidigt som du underlättar för oss när vi ska snöröja.
  • Undvik att parkera din bil inne på området.
  • Ta gärna grus ur de lådor som finns utställda på området, om du upptäcker en isfläck.

Dags att testa din brandvarnare

Den 1 december är det brandvarnardagen. Perfekt tillfälle att testa din! I din lägenhet ska det finnas minst en brandvarnare i taket. En brandvarnare som fungerar räddar liv om det börjar brinna. Du behöver själv regelbundet prova om brandvarnaren fortfarande fungerar.

Visste du att hela 35 % aldrig testar sin brandvarnare? Var med och se till att den siffran sjunker. Testa din brandvarnare i dag. Brandvarnardagen är 1 december varje år – en dag för att påminna alla om hur viktigt en fungerande brandvarnare är.

Så här gör du för att testa din brandvarnare

Tryck på knappen på din brandvarnare i några sekunder­ – tjuter den till fungerar den som den ska.

Om din brandvarnare är trasig – gör en serviceanmälan

Låter det inget från brandvarnaren behöver den bytas ut. Gör då en serviceanmälan via Mina sidor eller kontakta Kundcenter på 021-39 70 00. Det gör du även om du inte hittar någon brandvarnare i din lägenhet.

Lär dig mer om brandsäkerhet

Brandsäkerhet – information för dig som är hyresgäst hos oss

Tele2 ringer på hos våra hyresgäster

Under några veckor i november, december och januari kommer anställda från Tele2 att röra sig i flera av våra bostadsområden och trapphus. De kommer ringa på hos våra hyresgäster mellan klockan 15.00-21.00 för att prata om mobildata, bredband, tv samt informera om sina tjänster och erbjudanden.

Varför kommer tele2?

Tele2 är vår avtalspartner gällande kommunikationstjänster. Vi har därför godkänt att de går ut med information, svarar på frågor samt ett erbjudande med bättre pris för våra hyresgäster.
Du väljer naturligtvis själv om du vill öppna och ta del av deras erbjudande eller inte.

Hur vet jag att de kommer från tele2?

Personalen från Tele2 har alltid profilkläder på sig samt ska alltid visa upp legitimation för Tele2.

Logotyp Tele2

Tidplan

Nedan ser du mellan vilka datum Tele2 kommer till respektive bostadsområde.

Distrikt Väst: 22 nov- 30 nov

  • Bäckby
  • Fredriksberg
  • Hammarby
  • Råby
  • Skälby
  • Vetterslund
  • Vetterstorp

Distrikt Norr: 1 dec- 10 dec

  • Jakobsberg
  • Oxbacken
  • Oscaria
  • Pettersberg
  • Skultuna
  • Vallby
  • Vega

Distrikt Mitt: 10 dec- 22 dec

  • Centrum
  • Gryta
  • Hökåsen
  • Nordanby
  • Oxbacken
  • Skallberget
  • Vega

Distrikt Öst: 10 jan- 26 jan

  • Haga
  • Hemdal
  • Lillåudden
  • Malmaberg
  • Skiljebo
  • Viksäng
  • Öster Mälarstrand

Har du frågor eller inte vill ha besök av Tele2?

Om du inte vill ha besök eller om du istället vill boka in en speciell tid kan du ringa
Tele2 på 08-553 631 90. De har öppet på vardagar klockan 09.00–17.00.

Har du hemförsäkring?

Vi märker att fler och fler inte har en giltig hemförsäkring. Vi uppmanar dig därför att kontrollera med ditt försäkringsbolag, att du har en giltig hemförsäkring.

Detta kan hända om du inte har en hemförsäkring när olyckan är framme

Om du som hyresgäst inte har en giltig hemförsäkring vid till exempel en brand eller vattenskada, kan du bli betalningsskyldig för att återställa de skador som uppkommit vid olyckan i lägenheten. Visar det sig dessutom att du varit med och orsakat skadan kan du också bli betalningsskyldig för skadorna som uppstått utanför din lägenhet.

Så fungerar hemförsäkringen

En hemförsäkring består av följande delar:

  • Egendomsskydd (lösöre) – kan ge dig ersättning för förlorade eller förstörda saker vid exempelvis stöld eller brand.
  • Ansvarsskydd (skadeståndsskydd) – kan ersätta kostnader för skadestånd om försäkringstagaren bedöms skadeståndsskyldig.
  • Rättsskydd (juridiskt ombud) – kan ersätta försäkringstagarens kostnader för ett juridiskt ombud vid en rättstvist.
  • Överfallsskydd – kan ge ersättning om försäkringstagaren blir misshandlad.
  • Reseskydd – gäller i 45 dagar, eller hos vissa bolag i 60 dagar, som bland annat ersätter kostnader for sjukvård och ett eventuellt ambulansflyg.

Så vet du om du har en hemförsäkring

Är du osäker på om du har en hemförsäkring kontaktar du ditt försäkringsbolag. Har du ingen försäkring ber vi dig kontakta valfritt försäkringbolag för att ordna med din hemförsäkring.

Har du redan en giltig hemförsäkring? Bra! Om inte, teckna en hemförsäkring innan olyckan är framme.

Kundcenter stängt 8/10

8 oktober är kundcenter stängt på grund av utbildning. Vid akuta ärenden ringer du fastighetsjouren på 021-39 70 00.

Du kan göra serviceanmälningar via Mina sidor som vanligt. Har du övriga frågor kan du skicka dem via formuläret i den lila bubblan nere till höger på sidan.

Kontakta fastighetsjouren vid akuta ärenden

Vid akuta ärenden ringer när Mimer är stängt ringer du fastighetsjouren på 021-39 70 00.

Vad är ett akut ärende?

Kontakta till exempel Fastighetsjouren om:

  • det rinner mycket vatten från från ett rör som gått sönder
  • det är stopp i avloppet, vattnet stiger och det finns risk för vattenskada
  • en elledning har gått sönder lägenheten eller trappuppgången är helt strömlös och det finns risk att någon skadas
  • en glasruta är krossad och det finns risk att någon skadas eller att det blir inbrott
  • du har låst dig ute eller tappat bort nycklarna och behöver en låsöppning

Vi stöttar barn och ungdomar genom Skyhöga favoriter

Mimer har inlett samarbete med Skyhöga favoriter. Ett initiativ som stödjer barn och ungdomar i Västmanland som vill idrotta men som utan ekonomiska stöd kanske inte har möjlighet att göra det fullt ut.

Hos Skyhöga favoriter kan föräldrar till barn mellan 7 och 15 år ansöka om idrottsstöd på 750 kr. Pengarna kan användas till en av följande saker:

  • Delbetala medlemsavgift
  • Delbetala cup – eller tävlingsavgift
  • Köpa idrottsutrustning

Vill du söka stödet gör du det genom att fylla i en ansökan på skyhogafavoriter.se. Ansökningarna hanteras av RF-SISU Västmanland.

Mimer bidrar med stöd till 100 barn per år, med syfte att göra det möjligt för fler barn och ungdomar att idrotta.