Hjälp till att förebygga inbrott

Just nu ser vi en ökning av inbrott i källar- och vindsförråd i våra fastigheter. Vi arbetar förebyggande på flera olika sätt för att få ner inbrotten, men vi behöver även din hjälp.

Ett inbrott är aldrig roligt, därför är det viktigt att vi jobbar tillsammans för att förebygga att det sker.

Saker du kan göra för att försvåra för tjuven

  • Var observant på entrédörrarna i trapphusen och källar-/vindsdörrar som står öppna eller stänger dåligt.
  • Ställ inte upp entrédörrarna annat än i samband med i- och urlastning. Entrédörren till trapphusen är en säkerhet för dig när den är stängd och låst.
  • Lämna inte källardörrar öppna. Då kan obehöriga kan ta sig in och bryta upp förrådsdörrar.
  • Håll koll att inte obehöriga vistas i fastigheten. – Ett Hej, kan få en tjuv att lämna.
  • Se till att trapphusbelysningen och ytterbelysningen fungerar. Om inte, gör en serviceanmälan via Mina sidor eller 021-39 70 00.
  • Lås förråd som inte används.
  • Se till att förrådet är låst med ett godkänt lås.
  • Förvara inte värdesaker och stöldbegärliga saker i ditt förråd. Hemförsäkring täcker inte alltid för stöldbegärliga saker som förvaras i källare och vindsförråd.

Starta en grannsamverkan

Grannsamverkan är ett väldigt effektivt sätt att undvika brott på. Genom att samla ihop ett gäng med grannar och var uppmärksam på nya personer och bilar i området kan många inbrott stoppas. Tjuven vill vara anonym, så om du frågar vem någon är eller vad personen gör här är det större chans att tjuven drar vidare i rädsla för att bli igenkänd.

Finns det intresse av grannsamverkan, hör av dig till din kvartersvärd så hjälper vi dig.

Polisanmäl och informera oss om inbrott

Om du får inbrott i ditt förråd gör du först och främst en polisanmälan. Efter det kontaktar du även kundcenter och informerar om att du haft inbrott. Det gör du antingen via Mina sidor eller 021-39 70 00. Det är viktigt för oss att veta om det sker inbrott i våra fastigheter, och vi får inte ta del av polisanmälningar som du som hyresgäster gör.

Bidra till ett säkert trapphus

Snart är det jul! Då vill passa på att påminna om att det inte är tillåtet att förvara saker eller sätta upp pynt i trapphuset. Varför? För att vi är måna om dig som hyresgäst och därför vill att ha säkra trapphus. Saker hindrar en eventuell utrymning och kan även orsaka brand.

Vi jobbar dagligen med att det ska vara tryggt och säkert att bo hos oss. Ambulans och räddningspersonal behöver också lätt ta sig fram för att hjälpa till om olyckan är framme.

Var med och bidra till ett säkert trapphus

Ditt trapphus och loftgång måste vara helt fria från saker som kan brinna eller vara i vägen vid utrymning. Om du förvarar något där innebär det att du måste ta bort det. Det gäller till exempel barnvagnar, möbler, tidningar, kartonger, dörrmattor, blommor, skohyllor och dörrkransar.

Rullatorer får placeras på anvisad plats i trapphuset eller loftgången.

Får jag inte ens sätta upp en dörrkrans?

Nej, eftersom de är av brännbart material och kan försvåra vid en utrymning. Även små föremål som hamnar på golvet i en akut situation kan försvåra vid en utrymning. Detta kan ställa till det för räddningspersonal som vill komma fram för att hjälpa dig eller dina grannar.

Här kan du istället förvara dina saker

  • Dina personliga saker förvarar du i din lägenhet eller i ditt förråd.
  • Cyklar och barnvagnar förvarar du i första hand på anvisade platser som i cykelrum och källarförråd.
  • Matavfall, tidningar, förpackningar, restavfall, småel, batterier och glödlampor lämnar du i din miljöbod.
  • Grovavfall lämnar du på Återbruket.

Vad händer med det som ingen tar bort?

När vi besöker våra fastigheter kollar vi alltid att trapphusen är säkra. Om något står kvar i trapphuset behöver vi ta hand om det. Vi förvarar sakerna i tre månader, sedan slänger vi dem. Om vi tagit bort något som du sedan saknar kan du hämta ut ditt föremål. Gör en serviceanmälan på Mina sidor, i appen eller ring 021-39 70 00, så hjälper de dig. Det kostar 300 kr att hämta ut ett föremål. Kostnaden läggs på din hyra.

Här kan du läsa mer om brandsäkerhet

Illustration från MSB; en överkryssad barnvagn samt överkryssade stora plastlådor kartonger ställda i ett trapphus

För din säkerhet måste det vara helt fritt från saker i ditt trapphus och loftgång. Illustration: MSB

Kundcenter stängt 4/12

Den 4 december är Kundcenter stängt på grund av utbildning. Om du behöver göra en serviceanmälan kan du göra det via Mina sidor. För övriga frågor kan du kontakta oss på kundcenter@mimer.nu.

Vid akuta ärenden ringer när Mimer är stängt ringer du fastighetsjouren. Fastighetsjouren når du på 021-39 70 00.

Vad är ett akut ärende?

Kontakta Fastighetsjouren på 021-39 70 00 om:

  • det rinner mycket vatten från från ett rör som gått sönder
  • det är stopp i avloppet, vattnet stiger och det finns risk för vattenskada
  • en elledning har gått sönder
  • lägenheten eller trappuppgången är helt strömlös och det finns risk att någon skadas
  • en glasruta är krossad och det finns risk att någon skadas eller att det blir inbrott
  • du har låst dig ute eller tappat bort nycklarna och behöver en låsöppning.

Dags att testa din brandvarnare

Den 1 december är det brandvarnardagen. Perfekt tillfälle att testa din! I din lägenhet ska det finnas minst en brandvarnare i taket. En brandvarnare som fungerar räddar liv om det börjar brinna. Du behöver själv regelbundet prova om brandvarnaren fortfarande fungerar.

Visste du att hela 35 % aldrig testar sin brandvarnare? Var med och se till att den siffran sjunker. Testa din brandvarnare i dag. Brandvarnardagen är 1 december varje år – en dag för att påminna alla om hur viktigt en fungerande brandvarnare är.

Så här gör du för att testa din brandvarnare

Tryck på knappen på din brandvarnare i några sekunder­ – tjuter den till fungerar den som den ska.

Om din brandvarnare är trasig – gör en serviceanmälan

Låter det inget från brandvarnaren behöver den bytas ut. Gör då en serviceanmälan via Mina sidor, vår app eller kontakta Kundcenter på 021-39 70 00. Det gör du även om du inte hittar någon brandvarnare i din lägenhet.

Lär dig mer om brandsäkerhet

Brandsäkerhet – information för dig som är hyresgäst hos oss

Falska personer uppger sig vara från Mimer

Just nu hör vi att det förekommer bedrägeriförsök på Bäckby, Hemdal och Vallby. Hyresgäster har blivit uppringda av personer som säger sig komma från företag som ska utföra ventilationsarbeten i lägenheten. Vi på Mimer informerar alltid i god tid innan vi utför jobb hos dig, antingen via trapphusinformation eller direkt i din brevlåda.

 Det finns egentligen två anledningar till att vi kommer hem till dig:

  • Du har gjort en serviceanmälan
    Har du gjort en serviceanmälan kan vi, eller någon entreprenör, behöva komma hem till dig för att lösa problemet. Har du angett att du inte vill att vi går in med huvudnyckel ringer vi innan, men då kan personen som ringer hänvisa till din serviceanmälan. Blir du osäker, kontakta Kundcenter.
  • Vi utför arbeten i fastigheten
    Ibland utför vi arbeten i våra fastigheter som gör att vi behöver komma hem till dig. Om det är aktuellt informerar vi alltid i god tid innan vi kommer, antingen via trapphusinformation eller direkt i din brevlåda.

Om du får ett besök och personen inte kan legitimera sig, släpp inte in den personen.

Om du är osäker – kontakta Kundcenter

Kontakta vårt kundcenter om du är osäker på om det verkligen är en person som antingen jobbar hos oss eller någon av våra entreprenörer. De kan kolla upp om det är korrekt eller inte.

Om det är en falsk person – gör så här

Om personen inte kommer varken från oss eller någon av våra entreprenörer, gör en polisanmälan.

Du får gärna ringa eller mejla Kundcenter och berätta. Då får vi veta om det är ett problem vi behöver informera om, som den här gången.

Kontaktuppgifter till Kundcenter

Mejl: kundcenter@mimer.nu
Telefon: 021-39 70 00

Mimer får Utmärkelsen Svensk Kvalitet

Mimer har fått Sveriges mest prestigefyllda kvalitetsutmärkelse, Utmärkelsen Svensk Kvalitet. Institutet för Kvalitetsutveckling motiverar utmärkelsen med att Mimer har ett offensivt kvalitetsarbete, starkt kundfokus, engagerade medarbetare och en mogen kvalitetskultur.

– Vi är fantastiskt glada för utmärkelsen. Vi arbetar hårt och engagerat med vårt kvalitetsarbete i hela verksamheten för att i slutändan kunna ge våra hyresgäster ännu högre och jämnare kvalitet, säger Mikael Källqvist, VD Bostads AB Mimer.

Utmärkelsen Svensk Kvalitet delas ut av SIQ, Institutet för Kvalitetsutveckling, sedan 1992. Priset tilldelas organisationer som påvisat synliga resultat av sitt framgångsrika kvalitetsarbete. Bakom SIQ står Tillväxtverket samt medlemsorganisationer från både privat näringsliv och offentlig sektor. Bland tidigare mottagare kan nämnas Volvo Cars, Stiftelsen för internetstruktur samt ABB. Året mottagare är Bostads AB Mimer.

– Vårt uppdrag är att bidra till att det finns bra hem för Västeråsarna men också att se till att våra hyresgäster trivs och känner sig hemma i husen, på gårdarna och i stadsdelen. Det uppdraget kräver ständig förbättring och förändring och utförs effektivare och med bättre resultat genom vårt sätt att arbeta med kvalitet. Det här betyder inte att vi gör allt rätt, det finns alltid mer att göra bättre. Men vårt arbetssätt och vår inställning underlättar förbättringar. För vårt jobb är ett jobb som aldrig blir färdigt. Men, det arbetet går inte att genomföra utan en stark företagskultur som våra 162 fantastiska medarbetare står för, säger Mikael Källqvist, VD Bostads AB Mimer.

Mer om utmärkelsen Svensk Kvalitet

SIQ, Institutet för Kvalitetsutveckling, delar ut Utmärkelsen Svensk Kvalitet till organisationer som långsiktigt och systematiskt utvecklar sitt kvalitets- och förbättringsarbete.

Utmärkelsen Svensk Kvalitet har till syfte att stödja utvecklingen av det systematiska förbättringsarbetet på organisationsnivå och lyfta fram goda förebilder till inspiration för andra, både inom privat och offentlig sektor. SIQ är instiftat av regeringen och bakom SIQ står Tillväxtverket sam medlemsorganisationer från både privat näringsliv och offentlig sektor.

Läs mer om Utmärkelsen Svensk Kvalitet här: https://siq.se/utmarkelser/utmarkelsen-svensk-kvalitet/

Vi ändrar våra rutiner för servicebesök och arbeten hemma hos dig

Vi fortsätter att göra allt vi kan för att minska smittspridningen av Covid-19. Vi följer myndigheternas rekommendationer och vi har tydliga rutiner för våra besök.

I och med de lokala restriktionerna som nu gäller i Västmanland vidtar vi följande försiktighetsåtgärder vid besök i din lägenhet:

  • Kravet för att vi ska kunna utföra arbete hemma hos dig är att ingen är hemma under besöket.
  • Vi kontaktar dig inför besöket så att du vår veta när vi kommer.
  • Om du har en bokad tid och inte lämnat din lägenhet när vi eller vår entreprenör kommer så kan vi inte utföra arbetet. Vi kommer då gå därifrån.

Det här är för både din och vår säkerhet.

Behöver det åtgärdas just nu?

Du som hyresgäst bör också fundera över om ditt ärende måste åtgärdas just nu eller om det kan vänta. Vi minskar risken för smittspridning om vi undviker besök som inte är nödvändiga just nu.

Vill du anmäla ett ärende är du välkommen att ringa oss på 021-39 70 00 eller kontakta oss via Mina sidor.

Du kanske inte behöver vår hjälp?

På sidan Sköt om din lägenhet har vi samlat ett gäng tips och trix på hur du själv kan sköta om saker i din lägenhet.

Sköt om din lägenhet

Hur länge ska det vara så här?

Vi vet inte hur länge det här läget kommer gälla. Vi följer de rekommendationer som myndigheterna ger. Utifrån det beslutar vi löpande hur vi ska agera. Vi har samlat all information om hur vi agerar på sidan Våra åtgärder med anledning av Coronaviruset.

Våra åtgärder med anledning av Coronaviruset

Tack för din förståelse!

Nu gäller skärpta restriktioner i Västmanland

Folkhälsomyndigheten har, efter samråd med bland annat smittskyddsläkare och länsstyrelsen Västmanlands län, idag den 12 november fattat beslut om skärpta restriktioner. Beslutet gäller omgående till och med den 10 december 2020, men kan förlängas.

Information om de nya skärpta restriktionerna från Region Västmanland:

Information in other languages

Antalet personer som diagnosticerats med covid-19 i Västmanland har ökat kraftigt, med bland annat en ökad belastning på hälso- och sjukvården som följd. Därför krävs det extra åtgärder utöver Folkhälsomyndighetens föreskrifter och allmänna råd.

Detta gäller i Västmanland från och med idag 12 november:


Avstå från att vistas i inomhusmiljöer där människor samlas, till exempel butiker, köpcentrum, museer, bibliotek, badhus och gym. Undantag är nödvändiga besök i exempelvis livsmedelsbutiker och apotek.
Man bör inte vistas mer än nödvändigt i inomhusmiljöer med människor som man normalt inte träffar. Utomhusmiljöer omfattas inte av detta råd. Nödvändiga besök för att till exempel köpa livsmedel eller medicin, eller medicinskt motiverad träning i badhus eller gym, omfattas inte heller. Det är dock viktigt att göra sådana besök på tider då risken för trängsel är liten och att man undviker omklädningsrum vid eventuell träning.

Avstå från att göra onödiga resor, såväl inom som utanför länet.
Resor inom eller mellan regioner/län kan bidra till att öka smittspridningen eftersom man ofta träffar nya personer, vilket leder till att nya smittkedjor startas. Man bör därför, så långt som möjligt, avstå från sådana resor. Inte heller detta råd är tänkt att hindra människor från att exempelvis ta sig till arbete, studier/sysselsättning eller den vård som kräver att man är på plats. Om man måste resa är det viktigt att det görs på ett så smittsäkert sätt som möjligt genom att man håller avstånd till andra och undviker nya kontakter.

Avstå från att delta i exempelvis möten, konserter, föreställningar, idrottsträningar, matcher och tävlingar.
Träningar för barn och ungdomar i grundskolan omfattas dock inte. Man bör avstå från evenemang som samlar många människor samtidigt, oavsett om det sker inomhus eller utomhus. Det handlar exempelvis om konserter, teatrar, biografer och andra föreställningar, religiösa evenemang och högtidsfiranden. Risken för smittspridning ökar i dessa situationer och det är även riskfyllt med resor till och från sådana evenemang.

För barn och unga är idrott viktigt. Eftersom barn och ungas påverkan på smittspridningen är låg kan de fortsätta träna sin idrott. Det är dock viktigt att man undviker onödiga fysiska kontakter och att dela vattenflaskor och skydd. Det är också bra om medföljande vuxna endast hämtar och lämnar barnet vid träningen så att nya kontakter undviks.

Matcher och tävlingar bör inte genomföras, varken för barn eller vuxna eftersom detta ofta innebär att man träffar nya människor och eftersom det kan vara svårt att avstå från att delta trots att man har symtom. Med matcher och tävlingar avses även cuper, serier och andra tävlingsarrangemang.

Yrkesmässig idrott, dvs. idrott som bedrivs som ett yrke, omfattas inte av detta råd.

Undvik att ha fysisk kontakt med andra personer än de som du bor tillsammans med.
Rådet innebär en inskärpning av kravet på att hålla avstånd till andra människor än de man bor tillsammans med. Med fysisk kontakt menar vi de människor du träffar och som befinner sig på 1–1,5 meters avstånd, och där själva mötet (kontakten) varar mer än 15 minuter. Den typen av fysiska kontakter bör helt undvikas.

Man bör också undvika vissa typer av aktiviteter om de inte går att genomföra utan fysiskt avstånd till andra. Det kan handla om vissa idrottsaktiviteter t.ex. kontaktsporter som brottning, ishockey och basket; privata tillställningar, till exempel fester, bröllop, kalas, middagar och afterwork; hälso- och skönhetsvård som inte är medicinskt motiverat, t.ex. massage, fotvård, frisör eller skönhetsvård.

Verksamheter och arbetsgivare bör vidta åtgärder så att var och en ska kunna följa de skärpta restriktionerna.

De lokala allmänna råden som riktar sig till verksamheter och arbetsgivare är exempel på åtgärder som kan underlätta för enskilda att hålla avstånd och undvika smittspridning. Vilken eller vilka av åtgärderna som kan användas avgörs av ansvarig chef.

Det här är några exempel på åtgärder:

  • Anpassa öppettiderna genom att utöka eller ändra tiderna så att risken för smittspridning minimeras.
  • Införa system som visar när det är störst risk för smittspridning eller när man bör undvika att besöka verksamheten.
  • Informera om hur många som får samlas i lokalen samtidigt.
  • Försöka styra sina besökare till tider när det är mindre trängsel, eller erbjuda digitala alternativ.
  • Informera om när det är olämpligt att hela familjer eller andra sällskap besöker verksamheten tillsammans, om det inte är nödvändigt. Man kan även erbjuda aktiviteter utomhus för medföljande barn.

Arbetsplatser pekas ut särskilt i de allmänna råden eftersom en stor del av de som får covid-19 har smittats på jobbet.

Arbetsgivarnas viktigaste åtgärd är att främja arbete hemifrån eller att möjliggöra flexibel arbetstid så att personalen kan undvika att resa med kollektivtrafiken under rusningstid, under den tid som de lokala allmänna råden gäller.

Särskilda regler gäller för skolor.

Har du hemförsäkring?

Vi märker att fler och fler inte har en giltig hemförsäkring. Vi uppmanar dig därför att kontrollera med ditt försäkringsbolag, att du har en giltig hemförsäkring.

Detta kan hända om du inte har en hemförsäkring när olyckan är framme

Om du som hyresgäst inte har en giltig hemförsäkring vid till exempel en brand eller vattenskada, kan du bli betalningsskyldig för att återställa de skador som uppkommit vid olyckan i lägenheten. Visar det sig dessutom att du varit med och orsakat skadan kan du också bli betalningsskyldig för skadorna som uppstått utanför din lägenhet.

Så fungerar hemförsäkringen

En hemförsäkring består av följande delar:

  • Egendomsskydd (lösöre) – kan ge dig ersättning för förlorade eller förstörda saker vid exempelvis stöld eller brand.
  • Ansvarsskydd (skadeståndsskydd) – kan ersätta kostnader för skadestånd om försäkringstagaren bedöms skadeståndsskyldig.
  • Rättsskydd (juridiskt ombud) – kan ersätta försäkringstagarens kostnader för ett juridiskt ombud vid en rättstvist.
  • Överfallsskydd – kan ge ersättning om försäkringstagaren blir misshandlad.
  • Reseskydd – gäller i 45 dagar, eller hos vissa bolag i 60 dagar, som bland annat ersätter kostnader for sjukvård och ett eventuellt ambulansflyg.

Så vet du om du har en hemförsäkring

Är du osäker på om du har en hemförsäkring kontaktar du ditt försäkringsbolag. Har du ingen försäkring ber vi dig kontakta valfritt försäkringbolag för att ordna med din hemförsäkring.

Har du redan en giltig hemförsäkring? Bra! Om inte, teckna en hemförsäkring innan olyckan är framme.

Uppdaterad: Viktig information om TV4-kanalerna och C More

Avtalet mellan Com Hem och Telia som reglerar TV4-kanalerna och C More upphörde att gälla 30 oktober, men har tillfälligt förlängts till 3 november. Om Com Hem inte når en ny överenskommelse innebär det att kunder hos Com Hem riskerar att tillfälligt förlora TV4-kanalerna och C More från och med klockan 23.59 tisdag 3 november.

Sker detta kommer Com Hem ersätta de berörda kanalerna med ett stort utbud av andra kanaler och förmåner. Följande kanaler kommer sändas tillsvidare i grundutbudet:

  • Kanal 10 (kanalplats 10)
  • FOX (kanalplats 14)
  • Godare.se (kanalplats 15)
  • History (kanalplats 38)
  • National Geographic Wild (kanalplats 39)
  • History 2 (kanalplats 40)
  • BBC Earth (kanalplats 50)
  • National Geographic (kanalplats 53)
  • BBC Brit (kanalplats 63)
  • Horse & Country (kanalplats 67)
  • Sport Expressen TV (kanalplats 99)
  • Di Tv (kanalplats 121)

Com Hem fortsätter även att frivisa flera stora nyhetskanaler:

  • CNN (kanalplats 120)
  • BBC World News (kanalplats 123)
  • Al Jazeera English (kanalplats 128)
  • Expressen TV (kanalplats 43)

Du kan även titta på TV4 live och gratis på TV4 play i din dator, mobiltelefon eller surfplatta.

Com Hems högsta prioritet är givetvis fortsatt att nå en överenskommelse med TV4/Telia så snart som möjligt. Det är Com Hem som sköter förhandlingarna och inget vi som fastighetsägare i nuläget kan påverka. Vi inväntar en överenskommelse mellan Com Hem och TV4/Telia.

Du som har individuellt köpta tv-abonnemang kommer få mejl eller sms angående ersättningskanaler eller andra förmåner.

Följ de senaste uppdateringarna om förhandlingen på comhem.se/aktuellt