Nu startar sandupptagningen

Inget säger vår som att sandupptagningen drar igång. Vi påbörjar arbetet vecka 11 och är klara senast 1 maj. Det kan låta en del och bli dammigt. Du som har bilplats behöver sopa den själv.

Därför kan det låta och bildas damm

Våra entreprenörer blåser med hjälp av så kallade ryggblåsar fram sanden till sopmaskinen som sopar upp den. Det här kan upplevas som bullrigt och det kan bildas damm.

Vi hoppas att du har överseende med de eventuella störningar som arbetet kan orsaka. Sedan kan vi förhoppningsvis se fram emot en härlig vår med rena bostadsgårdar.

Har du en parkeringsplats? Den sopar du själv

Entreprenörerna får inte blåsa i närheten av parkerade bilar. Du som hyresgäst ansvarar själv över att sopa bort sanden från din förhyrda parkeringsplats. Tips: Sopa ut sanden redan nu, till körvägen så tar sopmaskinen sedan upp den.

Ska du tvätta dina fönster? Vänta till efter 1 maj

Ska du tvätta dina fönster så vänta gärna till efter 1 maj. Enligt våra avtal med entreprenörerna är det då de ska vara klara. Det ändras inte även om de kan börja tidigare i år. Genom att vänta slipper du att få fönsterna nedsmutsade igen. Vanliga gator ansvarar Västerås stad för att ta upp sanden från.

Information från Västerås stad om när sandupptagning sker

1400 ton sand

Det blir mycket sand när man lägger ihop allt. Trots att vintern varit relativt mild har våra entreprenörer lagt ut ca 1400 ton på våra gårdar för att förhindra halka.

Hyrorna för 2021 är klara

Mimer och Hyresgästföreningen är överens om 2021 års hyror. Hyreshöjningen för året blir i genomsnitt 1,55 % med ett spann mellan 0–1,62 %.

Den nya hyran gäller från 1 januari 2021. På hyran i april betalar du därför en retroaktiv höjning för perioden januari – mars.

Tillval

För dig som har Tillval kommer kostnaden för tillvalet att öka med 1,55 %.

Extra förråd

Hyr du ett extra förråd utöver det som hör till bostaden, höjs hyran på förrådet med 2 % från 1 april.

Var ser jag min nya hyra?

Du kan se vad din nya hyra blir på Mina sidor, Kivra och e-faktura från 17 mars eller på hyresavin som kommer med posten senast 22 mars.

Vad betyder retroaktiv?

På aprilhyran betalar du retroaktivt för hyreshöjningen för januari, februari och mars. Även fast hyreshöjningen blev klar först nu, gäller den från 1 januari 2021. Det betyder att du i efterhand betalar den hyreshöjning du skulle fått på varje faktura från januari-mars.

Har du frågor?

Välkommen att kontakta vårt Kundcenter på kundcenter@mimer.nu eller 021-39 70 00.

Vårnumret av Hemma Hos

I dagarna delas vår kundtidning Hemma Hos ut till alla hyresgäster. Här kan du redan nu läsa tidningen digitalt.

Nu väntar vi verkligen på våren och att naturen ska fyllas av fågelsång och grönska. Kommer det lite sol och värmer oss blir det också hög tid att se över uteplatsen för dig som har en sådan. I tidningen berättar vi om hur du sköter den på bästa sätt.

Det är inte bara fåglarna som flyttar när det blir vår. Planerar du ett nytt boende kommer det gå att söka nybyggda lägenheter både på Skallberget och på Emaus under våren. Läs mer om kvarteret Älgen och Tegnérlunden på mimer.nu. En del hyresgäster får även flytta tillfälligt när vi behöver ta hand om och renovera vissa fastigheter. Det är en omfattande process i många steg. I det här numret berättar vi om hur en ombyggnation går till, från planeringsstadiet till hyresgästens tillbakaflytt.

Tack till dig som sorterar!
Vi vill även passa på att rikta ett stort tack till våra hyresgäster. Ni har under 2020 återvunnit 1 966 ton avfall (metall, textil, glas, plast, tidningar, papper och matavfall) vilket motsvarar 328 fullvuxna elefanter. Nästa utmaning är att öka sorteringen av restavfallet så det motsvarar ännu fler elefanter.

Läs Hemma Hos nr 1/2021

Om Mimers kundtidning Hemma Hos
Alla våra hyresgäster får Hemma Hos direkt hem i brevlådan fyra gånger/år. Nummer två delas ut till samtliga västeråsare som samhällsinformation. Vi gör reportage hos hyresgäster, diskuterar bostadspolitiska- och miljöfrågor samt presenterar vår verksamhet och våra medarbetare. I tidningen finns det alltid tävlingar och schysta erbjudanden med Mimerkortet.

Saknar du tidningen, har du tips på nyheter eller är ett företag som vill annonsera eller vara med på Mimerkortet? Kontakta kommunikation@mimer.nu

Risk för missfärgat vatten

Det finns risk för missfärgningar av dricksvatten på grund av ett renoveringsarbete som Mälarenergi gör onsdag den 10/3 till torsdag 11/3.

På grund av en renovering kommer allt dricksvatten att gå ut från ett vattenverk, istället för två. Det kan innebära att riktningen i flödet ändras och orsaka missfärgning av dricksvattnet. Arbetet är planerat att pågå fram till förmiddagen torsdag 11 mars.

Ingen fara att dricka

Om du får missfärgat vatten räcker det att spola i kranen en stund tills det försvinner. Det är inte farligt, utan beror på att avlagringar (oftast järnpartiklar) släpper från vattenledningsrören.

Bygg Västerås i Minecraft med Expectrum

Under sportlovet, 1-4 mars, är det dags att fortsätta bygga upp Västerås i det populära dataspelet Minecraft tillsammans med expectrum.

Det digitala eventet anordnades för första gången under höstlovet 2020. Då var nästan 200 barn och ungdomar med och byggde till exempel domkyrkan, Skrapan och Steam hotel. I år utlovas nyheter som Hide & Seek och roliga utmaningar. En sådan utmaning kommer från oss på Mimer.

Eventet sker i samarbete med expectrum, Mimer, ATEA och Västerås stadsbibliotek.

Mer information och bokning av plats sker på expectrums hemsida
expectrum.se/bygg-vasteras-i-minecraft-sportlovet-2021/

Tillfälligt längre svarstider hos Mimer

Just nu kan det under vissa perioder ta längre tid än vanligt innan vi svarar i telefon eller återkopplar till dig i ditt ärende.

Under rådande omständigheter, med sjukdomar och ändrade arbetssätt under pandemin, har vi ibland svårt att hinna med alla samtal och ärenden i den takt vi önskar. Vi hjälper dig i ditt ärende så snart vi kan.

Behöver du göra en serviceanmälan eller söka en lägenhet eller bilplats, gör du det enklast via Mina sidor.

Tack för din förståelse!

Beskärningstider – för snyggare häckar

Just nu pågår vårvinterbeskärning av våra buskar och häckar ute på alla våra områden. Vid en så kallad föryngring tas växtmaterialet ner nästan ända till marken. Men det är inget att oroa sig över.

Det kan se brutalt ut, men är alldeles nödvändigt för att få friska och vackra buskar och häckar även i framtiden. På några ställen måste vi ta ner häckar då de vuxit sig alldeles för höga för våra skötselentreprenörer att sköta.

Extra information

Vi har informerat särskilt till just er hyresgäster som påverkas och har en sådan häck som gränsar till tomt eller uteplats.

Vad betyder föryngring?

Vid en föryngring tar vi ner växtmaterialet nästan ända ner till marken. Det behövs för att växtmaterialet ska hålla sig friskt och bli vitalt igen. Ibland kan det vara lämpligare att gallra ur eller reducera på annat sätt, det kan se lite olika ut beroende på behovet och sorter.

Ska ni verkligen göra det här nu?

Vårvintern är den optimala tiden att utföra det på då det blir en otrolig växtkraft i knopparna som blir kvar i det som lämnas. Det beror på att dessa knoppar helt själva får tillgång till all den överskottsenergi som lagras i rötterna under vintern. Resultatet blir att de kommer skjuta rejält med nya skott.

Inga skäl till oro

Så bli inte oroliga när ni hör röjsågar på våra områden det är för att vi även i fortsättningen ska få njuta av vackra, blommande, välmående buskar och lagom höga häckar.

Påminnelse: Var inte hemma när vi utför arbeten i din lägenhet

För att hålla smittspridningen av covid-19 nere får våra medarbetare inte gå in i din lägenhet om du är hemma. Tyvärr är det en del hyresgäster som gjort en serviceanmälan, som inte lämnar lägenheten när vi kommer för att göra arbetet.

För att kunna utföra arbete, och hålla samma goda service, trots rådande omständigheter behöver vi din hjälp. Vi på Mimer tar vårt ansvar, för din och andras säkerhet, genom att inte låta våra medarbetare gå in i bostaden innan alla i hushållet lämnat lägenheten.

Är du hemma kan vi inte göra det planerade arbetet

För din och våra medarbetares skull vill vi igen vädja till dig att:

  • inte göra serviceanmälan för sådant som inte är absolut nödvändigt just nu.
  • inte vara hemma när vi eller våra entreprenörer kommer för att göra arbeten i lägenheten. Detta gäller under hela vårt besök.

Om du inte lämnar lägenheten när vi eller vår entreprenör kommer för att göra arbeten hos dig går vi inte in och du får göra en ny serviceanmälan.

Det finns ett fåtal undantag som gör att du faktiskt inte kan lämna lägenheten. Då ska du vara i ett annat rum under hela arbetstiden.

Tack för ditt samarbete. Tillsammans kan vi bromsa smittan!

Höjd parkeringsavgift på besöksparkeringar

1 februari höjer vi avgiften på våra besöksparkeringar. Det kommer även börja kosta att parkera på natten i våra stadsdelscentrum.

​Nya avgiften är 8 kr/timme eller 40 kr/dygn och gäller på alla områden. Samma avgift gäller även för parkering mellan klockan 22 och 6 på våra stadsdelscentrum:

  • Karlfeldtsplatsen
  • Skiljebo centrum
  • Vallby centrum
  • Viksäng centrum

Ny inloggning på Mina sidor

Den 19/1 lanserar vi en ny version av Mina sidor. I den nya versionen kan du enkelt logga in med BankID. Om du inte har BankID kan du fortfarande använda personnummer och lösenord, men första gången du loggar in på nya Mina sidor så måste du beställa ett nytt lösenord. 

För dig som vill logga in med BankID

Du som redan har BankID behöver inte göra någonting. Allt är redo. Du behöver bara trycka logga in med BankID och följa stegen, precis som vid all annan identifiering med BankID.

Om du inte har BankID kan du skaffa det via din bank.

För dig som vill logga in med personnummer

Om du inte vill/kan använda BankID går det fortfarande att logga in med personnummer och lösenord. Första gången du loggar in kommer du behöva beställa ett nytt lösenord. Gör så här:

  • Gå till Mina sidor.
  • Klicka på ”Personuppgifter/lösenord” under BankID-knappen.
  • Klicka på ”Glömt lösenord” under Logga in-knappen.
  • Ange ditt personnummer, klicka på ”Skicka länk” 

Du kommer då få ett mejl till den e-postadress du har registrerat hos oss. Om du inte fått något mejl inom några minuter, kontrollera så att den inte hamnat i skräpposten. Har du inte fått något mejl så är det troligtvis för att du har fel mejladress registrerat hos oss. Du behöver då kontakta oss för att uppdatera den.  Det kan du göra via:

Varför fungerar inte mitt gamla lösenord?

Vi har inte bara uppdaterat utseendet och funktionerna på Mina sidor, vi har även bytt vårt uthyrningssystem. Av säkerhetsskäl lämnas inte lösenord ut vid systembyten, därför behöver du beställa ett nytt.