Så här sorterar du julklappspapper och snören

Ibland är det svårt att vet hur man ska sortera sitt skräp. Nu med alla julklappar kan det vara ännu svårare.

Så här sorterar du julen:
– Julklappspapper slänger du med pappersförpackningar.
– Paketsnören går som restavfall.
– När det är dags att dansa ut julgranen, tar du den till Återbruket.

Här finns listan hur du källsorterar och slänger rätt i Miljöboden

Ha en fin jul!

Isbanan är öppen för dig

Kom ner till isbanan i city på Melkertorget/Aseatorget och ta en tur med skridskor påsnörade. Kom ihåg att ta på dig hjälm och att lämna klubba och boll hemma.

Åk skridskor till musik. Varje söndag mellan kl 12.00 och 14.00 spelas musik i en härlig mix i högtalarna.

Mer information kring isbanan som är öppen fram till 9 mars

Kom på skridskoskoj

Skridskoskoj med VSK Bandy varje torsdag (ej röda dagar)

  • Torsdagar mellan kl 17.00 och 18.00

Hyr skridskor och hjälm från Leklust

Du kan hyra skridskor och hjälm hos Leklust på Vasagatan för 20 kr/timme + pant. Du kan också  låna utrustning gratis på Fritidsbanken som ligger på Kokillgatan 1, Bäckby.

Öppettider och mer information för Fritidsbanken

Leklusts öppettider

  • Vardagar kl 10–19
  • Lördagar kl 10–17
  • Söndagar kl 12–16

Ändrade öppettider under jul och nyår

Under jul och nyår har Kundcenter, Felanmälan och våra områdeskontor ändrade öppettider.

För dig som har ett akut ärende under helgerna

Om du har ett akut ärende under helgerna eller kvällarna kontaktar du Jouren på 021-39 70 70.

Kundcenter

  • Kundcenter har stängt: 24–26 december, samt 31 december och 1 januari.
  • Öppet som vanligt: 27–28 december.
  • I och med månadsskifte öppnar vi den 2 januari redan kl. 08.00. Vi stänger kl. 17.00.

Felanmälan

  • Felanmälan har stängt: 24–26 december, samt 31 december och 1 januari.
  • Öppet som vanligt: 27–28 december.

Områdeskontoren

  • Våra områdeskontor är stängda: 20 december till 7 januari.

Hyresförhandlingen pågår

Förhandlingen av 2019 års hyra pågår fortfarande med Hyresgästföreningen. Det blir därmed ingen justering på hyran för januari. När vi är överens med Hyresgästföreningen kommer du få veta din hyra för 2019.

Uppdatering av Mina sidor

Vi ska uppdatera Mina sidor så att sidan ska fungera bättre. Det sker måndag 10 december mellan klockan 7-9. Under den tiden kan du inte logga in på Mina sidor.

Övriga hemsidan fungerar som vanligt under tiden.

Parkeringsplatserna ligger ute 7 dagar

Alla våra lediga parkeringsplatser kommer från och med nu ligga ute på hemsidan under 7 dagar. Tidigare har de varit publicerade i 14 dagar. 

Anledningen till förändringen är för att du som kund ska få snabbare besked. Vi kommer kunna hyra ut parkeringsplatserna fortare och du får veta tidigare om du får parkeringsplatsen eller inte.

Vinternumret av Hemma Hos

Hemma Hos är tidningen för våra hyresgäster. Här berättar vi om renovering, byggnation och inredning, men också om människor som bor och jobbar hos oss. Årets sista nummer kommer ut lagom till andra advent, men vi passar redan nu på att blicka framåt och sprida nyårsönskningar inför 2019.

I det här numret pratar vi lite extra om trygghet. Vi berättar om initiativ som på olika sätt verkar för ett vänligare, tryggare och mer jämlikt Västerås. Läs om på vilket sätt både Mimer och du själv kan bidra.

Vi följer upp kampanjen med miljöbodarna och fortsätter jakten efter småkryp. Avslutningsvis ställer vi frågan till alla hyresgäster: Vem vill du utse till Mimers bästa granne?

Läs Hemma Hos nr 4/2018

Om Mimers kundtidning Hemma Hos
Alla våra hyresgäster får Hemma Hos direkt hem i brevlådan fyra gånger/år. Nummer två delas ut till samtliga västeråsare som samhällsinformation. I tidningen berättar vi om vad som är aktuellt på Mimer. Vi gör reportage hos hyresgäster, diskuterar bostadspolitiska- och miljöfrågor samt presenterar vår verksamhet och våra medarbetare. I tidningen finns det alltid tävlingar och schysta erbjudanden med Mimerkortet.

Har du tips på nyheter eller är ett företag som vill annonsera eller vara med på Mimerkortet? Kontakta anette.ekman@mimer.nu

Varning för falska telefonsamtal

Polisen varnar för bedrägerier via falska telefonsamtal. Dessa brott ökar kraftigt och många förlorar sina pengar genom att de luras att lämna ut kortuppgifter och koder eller logga in på sin bank.

Polisen ger här tips för att undvika att du ska drabbas.

  • Lämna aldrig ut kortuppgifter, koder eller andra känsliga uppgifter till någon. Någonsin. Kortuppgifter och koder är nycklar till dina pengar.
  • Använd aldrig din bankdosa eller bank-id på uppmaning av någon som kontaktar dig. Ingen seriös aktör skulle be dig om det per telefon.
  • Om någon du inte känner ringer och du blir osäker, lägg på luren eller be att få ringa tillbaka på ett nummer som du själv tar reda på. Det gäller oavsett om personen säger sig vara en nära släkting eller från banken, ett företag eller en myndighet.
  • Lita inte på den som kontaktar dig bara för att den har personliga uppgifter om dig. Bedragare kan hitta information på nätet för att lura dig.
  • Om du drabbas av eller misstänker bedrägeri, kontakta din bank omgående. Polisanmäl alltid och ta stöd av människor i din närhet.

Sprid gärna budskapet till alla du bryr dig om.

På polisen.se kan du läsa mer om bedrägerier och hur du kan skydda dig

Resultat på kundenkäten 2018

Tillsammans med er hyresgäster utvecklar vi våra bostadsområden. Ett viktigt verktyg i det arbetet är vår kundenkät. I enkäten frågar vi både vad ni tycker om själva boendet och miljön runtomkring, men även vad ni tycker om vårt bemötande, hur det fungerar att komma i kontakt med oss eller anmäla ett fel. På så sätt får vi en viktig sammanställning på vad som fungerar bra och om det är något som behöver bli bättre.

Undersökningsföretaget AktivBo genomför undersökningen åt oss, men Mimers medarbetare delar ut den personligen till vartannat hushåll. Det innebär att alla hyresgäster får möjlighet att svara under en tvåårsperiod. I år har vi även skickat ut enkäten via SMS vilket varit väldigt uppskattat, hela 60% valde att svara direkt i mobilen.

Svaren ligger till grund för vårt arbete

Nu har alla synpunkter och önskemål sammanställts och analyserats noga. Vi ser vad vi är bra på och vad vi behöver arbeta med ännu mer. Utifrån resultatet har vi tagit fram en åtgärdslista per område på vad som behöver åtgärdas redan nu och vad som planeras under nästa år. Se exempel på era synpunkter och vilka åtgärder vi gör längst ner på sidan. I början på nästa år kommer vi berätta mer exakt vilka åtgärder vi gör i respektive hus.

Så tycker ni om Mimer och ert boende

Det totala resultatet visar att våra hyresgäster fortfarande är väldigt nöjda med vår service. Upplevelsen av trygghet i området och att få hjälp när det behövs har ökat något sedan förra mätningen, vilket vi är glad över eftersom det är områden vi satsat extra mycket på den senaste tiden.

• ”Tryggheten” har ökat från 74,9 till 78,1%
• ”Hjälp när det behövs” har ökat från 88,7 till 89,0%
• ”Städning i miljöbod” har minskat från 77,2 till 75,7%

Resultatet visar att både städning och sortering i miljöboden upplevs sämre än förut. Det bekräftar ett problem som vi är medvetna om och som vi redan arbetar med på olika sätt. Vi har:

• tillsatt en arbetsgrupp som fokuserar enbart på miljöbodarna
• ökat tillsynen av miljöbodarna
• sett över och förenklat informationen om hur man sorterar
• knackat på hos hyresgäster på vissa områden för att informera om hur viktigt det är att slänga skräp på rätt ställe

Exempel på synpunkter från er som bor på Vetterstorp

1.Tråkig utemiljö vid Polstjärnegatan 25
Vi kommer att göra ordning liten lekplats och sätta upp staket mot vägen.

När sker åtgärden?
Vår 2019

När beräknas det vara klart?
Oktober 2019

2. Sortering i miljöbod är dålig
Vi har anställt en person som ska se till miljöbodarna samt informera om sortering.  Skyltningen ses över.

När sker åtgärden?
Påbörjat

När beräknas det vara klart?
Aktivt arbete under 2019

3. Mer information om vad som händer önskas
Vi försöker bli bättre på att informera om vad vi gör och kommer att göra via sms, e-post och områdesnyheter på mimer.nu.

När sker åtgärden?
2019

När beräknas det vara klart?
Löpande

6. Trivseln i tvättstugorna
Vi kommer att kvalitetssäkra städningen oftare och byta städmaterial oftare.

När sker åtgärden?
Januari 2019

När beräknas det vara klart?
Hela året

Åsa och Josef söker en ny kollega – en upphandlare

Åsa och Josef söker en till kompis – en upphandlare! Är det du? Tillsammans utgör ni Inköpsavdelningen.

Ditt arbete omfattar hela upphandlingsprocessen, du ansvara för upphandlingar, är stöd vid avrop och tillsammans med Åsa och Josef utvecklar enheten. Dessutom kommer du vara en del i vårt arbete med att utveckla staden och våra bostadsområden.

Läs hela annonsen och sök senast 25 november