Kundcenter stängt 16/6

16 juni är Kundcenter stängt på grund av en systemuppdatering. Det påverkar även Mina sidor och Sök ledigt, som kommer ligga nere från kl 22 15 juni och hela dagen den 16 juni.

För att kunna förbättra bland annat Mina sidor och Sök ledigt gör vi en stor uppdatering av vårt fastighets- och uthyrningssystem den 16 juni. Det gör att:

  • Vi inte kan ta emot samtal
  • Du inte kan göra serviceanmälningar
  • Du inte kan logga in på Mina sidor
  • Du inte kan söka lägenhet, bilplats eller förråd

Arbetet är planerat att pågå hela dagen. Blir vi klara tidigare öppnar vi igen under eftermiddagen. Det kan även hända att du upplever lite störningar redan under eftermiddagen den 15 juni.

Vi finns på chatten

Vi kommer ha vår chatt öppen under onsdagen, men kommer bara kunna svara på generella frågor. Undrar du något som kräver tillgång till våra system, så som frågor om ditt kontrakt eller sökta lägenheter, får vi be dig att återkomma torsdag 17 juni.

Kontakta fastighetsjouren vid akuta ärenden

Vid akuta ärenden ringer när Mimer är stängt ringer du fastighetsjouren på 021-39 70 00.

Vad är ett akut ärende?

Kontakta till exempel Fastighetsjouren om:

  • det rinner mycket vatten från från ett rör som gått sönder
  • det är stopp i avloppet, vattnet stiger och det finns risk för vattenskada
  • en elledning har gått sönder lägenheten eller trappuppgången är helt strömlös och det finns risk att någon skadas
  • en glasruta är krossad och det finns risk att någon skadas eller att det blir inbrott
  • du har låst dig ute eller tappat bort nycklarna och behöver en låsöppning

Nedtagning av träd på Rönnbergagatan 38-54

Vi har låtit vår arborist besikta alla träd på gården. Några har även fått en djupare undersökning för att vi ska kunna avgöra hur friska de är.

Den stora björk som står mittemot miljöboden på innergården visade sig ha omfattande röta i stammen. Det betyder att vi tyvärr måste ta ner den av säkerhetsskäl.

Det finns en ek längre ner mot skolan som arboristerna också rekommenderade att ta ner. Dock måste vi först ansöka om tillstånd av Länsstyrelsen, så det kan ta lite tid innan beslut är fattat.

Vi kommer även ta ner ett mindre träd på parkeringen. Hyr du en parkering i närheten av trädet kommer vi kontakta dig innan, så att du kan flytta din bil. Vi ersätter trädet med ett nytt i höst.

Vad innebär arbetet?

Våra arborister kommer fälla träden. Vi återkommer med en tidplan.

När de fäller träden är det av säkerhetsskäl viktigt att inte vara på gården. Framförallt inte barn, som kanske inte tänker på säkerheten på samma sätt som vuxna.

Frågor?

Om du har frågor om arbetet går det bra att kontakta Mimers trädgårdsmästare Annica Pettersson på 021-39 70 00

Äntligen grilltider

Sommaren är här och det är dags att ta fram grillen. Men vad gäller egentligen när du ska grilla?

Det viktigaste att tänka på när du grillar är säkerheten. Håll alltid koll på grillen, visa hänsyn mot dina grannar och grilla försiktigt.

För dig som har balkong

Vi rekommenderar använda elgrill på balkongen, för att undvika os och rök. På grund av brandrisken är det inte tillåtet att använda kolgrill.

Ofta är det bättre att du, om du har möjlighet, går ut på gården. Där kan du dessutom använda kolgrill. Ställ inte grillen för nära buskar eller andra växter.

Om du har en gasolgrill, tänk på att gasolbehållaren får vara på max fem liter (blå campingbehållare) om du har den i lägenheten eller på en inglasad balkong. På en öppen balkong får du ha en gasolbehållare om max 30 liter (P11).

För dig som har uteplats

Du som har uteplats kan använda kolgrill, gasolgrill eller elgrill. Tänk på att inte ställa grillen för nära fasaden, träd eller buskar.

Sortera aska, grillkol och briketter

Grillkolen, briketterna och askan som blir över sorteras som restavfall. Se till att allt svalnat helt innan du kastar det, annars kan det börja brinna.

Du har väl tecknat hemförsäkring?

Inför sommaren, när många reser iväg, är det bra att se över sin hemförsäkring. När du bor hos Mimer måste du ha en giltig hemförsäkring. Det är en trygghet som täcker mer än du tror.

Detta kan hända om du inte har en hemförsäkring när olyckan är framme

Om du som hyresgäst inte har en giltig hemförsäkring vid till exempel en brand eller vattenskada, kan du bli betalningsskyldig för att återställa de skador som uppkommit vid olyckan i lägenheten. Visar det sig dessutom att du varit med och orsakat skadan kan du också bli betalningsskyldig för skadorna som uppstått utanför din lägenhet.

Så fungerar hemförsäkringen

En hemförsäkring består av följande delar:

  • Egendomsskydd (lösöre) – kan ge dig ersättning för förlorade eller förstörda saker vid exempelvis stöld eller brand.
  • Ansvarsskydd (skadeståndsskydd) – kan ersätta kostnader för skadestånd om försäkringstagaren bedöms skadeståndsskyldig.
  • Rättsskydd (juridiskt ombud) – kan ersätta försäkringstagarens kostnader för ett juridiskt ombud vid en rättstvist.
  • Överfallsskydd – kan ge ersättning om försäkringstagaren blir misshandlad.
  • Reseskydd – gäller i 45 dagar, eller hos vissa bolag i 60 dagar, som bland annat ersätter kostnader for sjukvård och ett eventuellt ambulansflyg.

Så vet du om du har en hemförsäkring

Är du osäker på om du har en hemförsäkring kontaktar du ditt försäkringsbolag. Har du ingen försäkring ber vi dig kontakta valfritt försäkringbolag för att ordna med din hemförsäkring.

Har du redan en giltig hemförsäkring? Bra! Om inte, teckna en hemförsäkring innan olyckan är framme.

Problem med gräsklippningen

Just nu är det väldigt blött i marken och det gör att våra entreprenörer har problem med att klippa gräset i vissa områden.

När det är blött i marken tar det längre tid än vanligt att klippa, eftersom man måste vara försiktig så att man inte kör sönder gräsmattorna. Vi pratar med entreprenören varje dag för att få koll på läget och hoppas alla att marken torkar upp snabbt så att de kan köra igång som vanligt igen.

Kundcenter stänger 11.30 på fredag

Fredag 28 maj stänger Kundcenter kl 11.30 på grund av utbildning.

Behöver du göra en serviceanmälan gör du det via Mina sidor.

Vid akuta ärenden ringer när Mimer är stängt ringer du fastighetsjouren på 021-39 70 00.

Vad är ett akut ärende?

Kontakta till exempel Fastighetsjouren om:

  • det rinner mycket vatten från från ett rör som gått sönder
  • det är stopp i avloppet, vattnet stiger och det finns risk för vattenskada
  • en elledning har gått sönder lägenheten eller trappuppgången är helt strömlös och det finns risk att någon skadas
  • en glasruta är krossad och det finns risk att någon skadas eller att det blir inbrott
  • du har låst dig ute eller tappat bort nycklarna och behöver en låsöppning

Ändrade öppettider under Kristi himmelsfärd

Under Kristi himmelfärdshelgen har vi ändrade öppettider. Vi stänger kl 15 onsdag 12 maj och öppnar igen måndag 17 maj. Vid akuta ärenden kontaktar du fastighetsjouren på 021-39 70 00.

Onsdag 12/5: 10–15
Torsdag 13/5: Stängt
Fredag 14/5: Stängt

Behöver du göra en serviceanmälan under långhelgen gör du det via Mina sidor.

Vid akuta ärenden ringer när Mimer är stängt ringer du fastighetsjouren på 021-39 70 00.

Vad är ett akut ärende?

Kontakta till exempel Fastighetsjouren om:

  • det rinner mycket vatten från från ett rör som gått sönder
  • det är stopp i avloppet, vattnet stiger och det finns risk för vattenskada
  • en elledning har gått sönder lägenheten eller trappuppgången är helt strömlös och det finns risk att någon skadas
  • en glasruta är krossad och det finns risk att någon skadas eller att det blir inbrott
  • du har låst dig ute eller tappat bort nycklarna och behöver en låsöppning

Fasadrenovering på kaserngatan 16

Vi kommer att påbörja den slutliga renoveringen av fasaden den 17 maj 2021. Fasaden är husets yttersta skydd mot väder och vind, därför är det viktigt att vi åtgärdar skadade och slitna partier som uppstått med åren.

Så här går det till

Arbetet innefattar borttagning av trasig och skadad puts, fasadtvätt, omputsning och målning. Byggställningar monteras där arbete pågår. För att skydda fönster och balkongdörrar täcks dessa med plast. Arbetet pågår runt Kaserngatan 16 C mellan vecka 20-27 och runt Kaserngatan 16 A mellan vecka 31-43. Kaserngatan 16 B vid entrén under vecka 31-43.

Vad behöver du göra?

Det du som hyresgäst behöver göra är att plocka undan på balkongerna. Balkongerna på Kaserngatan 16 C blir avstängda vecka 21-27. Balkongerna på Kaserngatan 16 A blir avstängda vecka 37-43.

Frågor

Om du har frågor går det bra att kontakta Mimers projektledare
Kenth Fransson på 021-39 70 12 eller Per Ohlsson på Johnnys Mur & Puts 070-728 40 65.

Problem med Mina sidor

Just nu har vi problem med Mina sidor. Det kan bland annat vara svårt att se dina fakturor och kontrakt, göra en serviceanmälan och se dina köpoäng.

Felet beror på att vi inte kan hämta information till hemsidan på rätt sätt. Vi jobbar så snabbt vi kan för att lösa det.

Nu startar vi Mimerchatten

Från och med 12 april öppnar vi en popup-chat klockan 18–19 på måndagar. Vi kallar den Mimerchatten och där kan du framföra synpunkter eller ställa frågor om vår verksamhet, bostadsmarknaden, ditt boende med mera.

På andra sidan sitter vi och svarar direkt på ditt ärende. När chatten är öppen hittar du den längst ner till höger på vår hemsida mimer.nu, både på datorn och i mobilen.