Välkommen hem – Information om din ombyggda lägenhet

Våren 2018 startade ombyggnationen av kvarteret Josef. Vi är glada över att vi tillsammans med er hyresgäster har skapat ett mer modernt och attraktivt boende. Här kan du läsa om vad huset och din lägenhet är utrustad med. Vi hoppas att du kommer trivas i många år framöver. Varmt välkommen hem.

Entré och trapphus

Porttelefon

Vid grindarna till innergården sitter porttelefoner. Grinden öppnar du genom att hålla din nyckeldroppe mot den runda läsaren på porttelefonen. På tavlan bredvid porttelefonen finns en lista över de boende i huset. Gör så här för att släppa in en besökare:

1. Besökaren ringer dig från porttelefonen när han/hon står utanför grinden.

2. Du svarar från din telefon. Om du vill släppa in besökaren trycker du * på din telefon för att öppna grinden.

Du uppger själv vilket nummer som ska kopplas till porttelefonen. Det kan vara en fast telefon eller en mobiltelefon. Endast ett nummer kan kopplas till porttelefonen.

Postbox och tidningshållare

Utomhus i portikerna finns en postbox där du har ett postfack med ditt namn på. På ditt postfack sitter en Nej tack till reklamskylt. Om du vill ha reklam vänder du bara på skylten. Utanför din lägenhetsdörr finns en tidningshållare uppsatt.

Belysning

Trapphuset har fått en ny LED-belysning som är närvarostyrd. Det innebär att lamporna tänds automatiskt när du kommer i närheten. Med närvarostyrd LED-belysning håller lamporna avsevärt mycket längre och drar betydligt mindre el vilket är ett mer miljövänligt val än glödlampor.

Om din hall

Lägenhetsdörr
Din lägenhet är utrustad med en säkerhetsdörr som står emot både ljud och rökutveckling vid en eventuell brand. Dörren är utrustad med ett tittöga.

Säkringar, jordfelsbrytare och eluttag

I hallen sitter den nya elcentralen där säkringar och jordfelsbrytaren sitter. Alla eluttag och värmerör i din lägenhet är jordade och skyddas via jordfelsbrytaren. Det innebär att all el och alla värmerör som är installerad i din lägenhet är elsäkra mot personskador och bränder. Jordfelsbrytaren känner av om strömmen går fel väg och bryter då strömmen genast. Du bör testa jordfelsbrytaren minst en gång i halvåret. Kontakta vår felanmälan om du behöver hjälp.

Brandvarnare

Det finns en brandvarnare uppsatt i taket i din lägenhet. Bor du i en större lägenhet kan det finnas fler. En röd lampa blinkar 1–2 gånger per minut för att visa att batteriet fungerar.
Brandvarnaren har inbyggda batterier och går inte att byta ut. Innan batterierna är helt slut ger brandvarnaren ifrån sig korta tjut med ungefär 30 sekunders mellanrum. Då ska du
kontakta vår felanmälan för att få en ny brandvarnare.

Testa din brandvarnare

Det är viktigt att testa alla funktioner i din brandvarnare regelbundet. Du testar den genom att trycka på testknappen. Om brandvarnaren tjuter fungerar den som den ska.

TV, telefoni och internet

Leverantör av TV och telefoni är densamma som tidigare, det vill säga ComHem. Det ingår fortfarande ett grundutbud av kanaler i din hyra. Du kontaktar själv ComHem om du vill
utöka ditt kanalutbud eller om du har problem med TV-sändningen, på comhem.se. Fibra är leverantör av nytt fiber som dragits in i huset. Du kontaktar Fibra på fibra.se om du har några frågor kring ditt bredband.

Om ditt badrum

Blandare

Blandaren vid handfatet är snålspolande. Om du har badkar kan du välja om vattnet ska komma ur kranen eller ur duschmunstycket. Lyft eller tryck ner knappen på badkarskranen för att växla mellan duschslang och badkarskkran.

Handdukstork

För dig som valt handdukstork som tillval i Tema Basic, sitter det en elektrisk sådan i ditt badrum. Du väljer själv om du vill slå på värmen för att torka handdukar eller att ha den avstängd. För att sätta på värmen använder du strömbrytaren som sitter längst ner på handdukstorken. När den är påslagen drar den el motsvarande en 40 watts lampa. Du betalar elförbrukning via din elräkning.

Golvbrunn

I golvbrunnen samlas hår och tvålrester. Du rensar golvbrunnen enkelt genom att peta upp locket och lyfta upp den inre plastkoppen. Töm vattnet i toaletten. Hår lägger du i komposten. Du ska inte spola ner håret i toaletten eftersom det ställer till stora problem både i avloppsrören och i reningsverket. Tänk på att sätta tillbaka plastkoppen ordentligt efter att du rensat så att det inte börjar lukta avlopp.

Individuell vattenmätning

Fram till att hela ombyggnationen av Josef är klar är varmvattnet medräknat i din hyra, precis som innan renoveringen. När sista etappen är avslutad kommer individuell vattenmätning träda i kraft. Detta innebär att du kommer att betala din förbrukning av varmvatten via din elräkning. Det kommer då även ske en hyresreducering. Din förbrukning av vatten är den del i hushållsenergin som du kan påverka mest. Om du tar snabba duschar och inte diskar under rinnande vatten kan du spara både pengar och på miljön. Varmvattnet håller en temperatur på cirka 55 grader.

Förberett för tvättmaskin och torktumlare

Inuti i stort sett alla lägenheter är det förberett för tvättmaskin och torktumlare. Om du inte har tvättmaskin eller torktumlare kan du beställa det som Tillval här på hemsidan eller på Mimers kundcenter. Kostnaden för tillvalet blir ett extra tillägg på din hyra.

Inomhusklimat

Ventilation

Under ditt fönster sitter en ventil som ser till att du får in frisk luft. I ventilen sitter ett filter och en renslucka. Filtret tar bort föroreningar i luften som exempelvis pollen. Luften som kommer in leds ned bakom radiatorn och hjälper till att sprida värmen i resten av lägenheten. Luften rör sig genom din lägenhet till kök och badrum. Där sugs luften ut genom köksfläkten och ventiler och för bort fukt, os och andra föroreningar. För att spara energi återvinner vi värmen i luften som sugs ut. Det är viktigt att du låter ventilerna stå öppna och att du rengör dem regelbundet. Då fungerar både värmen och ventilationen på bästa sätt i din lägenhet. Du rengör dem genom att försiktigt dammsuga med mjuk borste eller torka av med en fuktig trasa. Var noga med att inställningen inte ändras.

Termostatventil

På sidan av elementet sitter en termostatventil som känner av temperaturen i lägenheten. När termostaten känner att det är 21 grader i rummet stängs vattenflödet i elementen av. Efter ett tag svalnar elementen till samma temperatur som i rummet. Om det blir kallare än 21 grader i rummet ser termostaten till att elementen värms upp på nytt.

Temperaturgivare

I lägenhetens hall sitter en temperaturgivare. Den gör att vi på Mimer kan följa att du har rätt temperatur i din lägenhet. I våra bostäder ska inomhustemperaturen vara 21 grader. Det har vi kommit överens om med Hyresgästföreningen.

Fönster

Alla fönster i lägenheten är täta och ger ett tystare inomhusklimat. Samtliga är renoverade och har försetts med isolerglas och nya persienner. Fönstren är energieffektiva och hindrar värmen i rummet att stråla ut. Det gör att det yttre glaset blir kallare än det inre. Då kan det ibland bildas imma på fönstret, så kallad kondens.

Tips för ett bättre inomhusklimat:

  • Vädra snabbt och effektivt i max fem minuter.
  • Ställ möbler en bit ifrån elementen och undvik gardiner som hänger ner över dem.
  • Använd bara spisfläkten när du lagar mat.
  • Låt ventilerna vara öppna och se till att rengöra dem. Den friska luften som kommer in hjälper till att sprida värmen i din lägenhet.

Kök

Blandare

På den snålspolande blandaren i köket finns ett vred där du sätter på och stänger av vattnet till diskmaskinen. Vrid till vänster för att sätta på vattnet. Tänk på att den ska vara avstängd om du inte har diskmaskin.

Förberett för diskmaskin

Ditt kök är förberett för diskmaskin med vatten, el och avlopp. Om du inte har diskmaskin kan du beställa det som Tillval här på hemsidan eller på Mimers kundcenter. Kostnaden för tillvalet blir ett extra tillägg på din hyra.

Bänkbelysning

Över arbetsbänken sitter LED-belysning. Du ska inte byta belysningen själv när den slutar fungera. Kontakta felanmälan så hjälper din kvartersvärd dig.

Spis med keramikhäll

I ditt kök finns en keramikhäll. Kom ihåg att aldrig använda rengöringsmedel med slipeffekt eller Scotch brite svampar. Läs igenom spisens bruksanvisning om hur den fungerar och hur du rengör spis och häll. Bruksanvisningen finns i ditt städskåp.

Köksfläkt

När du lagar mat använder du köksfläkten för att öka ventilationen och bli av med os och fukt från matlagningen. För att fläkten ska fungera så bra som möjligt behöver filtret under fläkten diskas regelbundet i hett vatten eller i diskmaskin. Tryck in de båda knapparna på filterhållaren så lossnar den. Belysningen tänds med den högra knappen.

Kyl och frys

Du har fått nya, moderna kyl- och frysskåp med praktisk justerbar inredning. I de mindre lägenheterna finns en kombinerad kyl och frys. Bruksanvisningen finns i ditt städskåp.

Skåpinredning

Köket är från Vedum och är utformat efter dagens standard och krav. Skåpet under diskbänken och en låda är utrustade med barnspärr.

Källsortering

I de lägenheter som har nytt kök finns nya sorteringskärl till ditt avfall. Den gröna korgen som finns i alla lägenheter ska användas ihop med de bruna papperspåsarna som är avsedda enbart till matavfall. Korgen är speciellt anpassad för att låta luft cirkulera runt påsen och hålla den torr. Släng aldrig den bruna papperspåsen med en plastpåse runtom. Ta istället en extra papperspåse om den läcker.

I Miljöboden lämnar du matavfall, tidningar, förpackningar, restavfall, småel, batterier och ljuskällor. Grovavfall och farligt avfall är ditt eget ansvar att lämna på Återbruket.

Övrigt

Golv

Det viktigaste för alla golv är att stoppa smutsen redan vid entrén. Ha därför gärna en ordentlig hallmatta innanför ytterdörren så du kan torka av dina skor. Att använda möbeltassar är bra för att undvika friktionsmärken och missfärgning från möbelben. Använd främst torra rengöringsmetoder och var sparsam med vatten vid rengöring. För mycket vatten på till exempel ett parkettgolv får träfibrerna att resa sig och golvet blir ojämnt. Ställ inte blomkrukor direkt på parkettgolv eftersom det lätt blir fula märken efter krukan.

Borra och skruva

Det är aldrig tillåtet att själv borra i badrummet eftersom tätskiktet då blir förstört och risk för fuktskada uppstår. Om du behöver borra för att fästa något i taket eller väggarna i andra rum är det viktigt att inte borra djupare än 40 mm. Kontakta Mimers Serviceanmälan på 021-39 70 00 om du har frågor kring hur du kan borra eller skruva i din lägenhet.

Bättringsmålning

Om det blivit märken på väggarna och du vill bättra på den vita färgen är det bra om du meddelar oss om det först via vår Felanmälan. Det är också viktigt att du använder rätt kulör, vilket är
NCS S 0502-Y.

Bra kontakter

Mimers kundcenter

Numera är det endast ett nummer för att få kontakt med någon av oss på Mimer; 021-39 70 00. Det går också bra att mejla oss på kundcenter@mimer.nu.

Det är alltså samma nummer oavsett om du är intresserad av att hyra lägenhet, vill anmäla att något är trasigt, misstänker att du fått skadedjur, har frågor om din bostad, din faktura eller till exempel vill beställa Plus- och Tillval.

Samtidigt har vi ändrat namnet på felanmälan till serviceanmälan. Allt för att göra det tydligare och enklare för dig som hyresgäst.

Mina Sidor

Här finns bra information om din lägenhet och viktiga kontaktuppgifter för dig som har eller söker en lägenhet. Här kan du göra din serviceanmälan och se din faktura. Det är också här du uppdaterar dina uppgifter så att vi kan nå dig med viktig information. Logga in på Mina sidor här eller i vår app.

Stadsnät

Kontakta Fibra på fibra.se eller 0771-375 375.

Tv, bredband och telefoni

Kontakta Com Hem på comhem.se eller ring 90 222.

Akuta händelser kväll och helg

Om något akut går sönder i din bostad, om du har låst dig ute eller blivit störd av dina grannar under kvällar och helger, kontaktar du jouren på 021-39 70 70.