Du som bor i Stenriket 5 på Pettersberg

Huset du bor i byggdes under mitten av 60-talet. Med tusentals duschar, diskar, tvättar och minst lika många spolningar i toaletten har rör och elledningar blivit gamla och slitna. Risken är att det blir vattenskador och/eller elfel i din lägenhet. Det är därför dags att bygga om ditt hus.

Mimer planerar att bygga om kvarteret Stenriket. Inför ombyggnationen vill vi gärna träffa dig för att berätta mer om hur det går till och svara på dina frågor. Vi vill också höra vad du tycker är viktigt för att du ska trivas och om du själv har några idéer för den kommande ombyggnationen.

Aktuellt just nu

Hur gick Öppet hus?

Den 23 april hölls ett Öppet hus för alla boende i området.

Minnesanteckningar från Öppet hus för Stenriket (pdf).

Tidplan

Planerad byggstart är 2021/2022. Vi kommer att presentera en detaljerad tidplan när det närmar sig.

Kommer hyran att höjas?

Efter ombyggnationen blir din hyra högre. Hur mycket den höjs beror på renoveringens omfattning och hur hyresnivåerna ser ut för likvärdiga lägenheter i Västerås. När det är klart vilka åtgärder ombyggnationen ska omfatta förhandlar vi hyrorna med Hyresgästföreningen. Efter det får du veta din nya hyra.

Hur lång tid tar en ombyggnation?

Det tar ungefär 10 månader att utföra ombyggnationen i ditt hus. Ombyggnationen av din lägenhet beräknas ta 3–5 månader och då går det inte att bo kvar i lägenheten. Har du eget tillfälligt boende under tiden för ombyggnationen bor du hyresfritt under ombyggnationen. Behöver du hjälp av oss att hitta tillfälligt boende så ordnar vi det.

Hur vill du bo efter ombyggnationen?

Vill du bo större eller mindre? I samband med ombyggnationen har du möjlighet att anmäla intresse om att byta till en större eller mindre lägenhet i området. Är du intresserad av ett lägenhetsbyte behöver du registrera en ansökan på Mina sidor. Om du redan står som sökande, kom ihåg att uppdatera dina uppgifter.

Kontakta oss gärna

I ditt tillfälliga boende och efter att du har flyttat tillbaka efter renoveringen, anmäler du fel och problem precis som vanligt till Felanmälan.