Hoppa till huvudmenyn Hoppa till innehåll

Har du haft oturen att råka ut för en vatten- eller brandskada? Lugn, vi hjälper dig. Här kan du läsa om de olika valmöjligheterna du har vid en vatten- eller brandskada.

När olyckan varit framme

Om du haft oturen att råka ut för en vatten- eller brandskada i din lägenhet, kan det vara tryggt att veta att vi hjälper dig. Här nedan kan du läsa om vad vi på Mimer gör för att reparera skadorna. Vi förklarar också vad du som hyresgäst har för rättigheter och skyldigheter i samband med reparationen.

Hur går jag tillväga om jag misstänker en vattenskada?

Det första du gör om du misstänker en vattenskada i din lägenhet är att ringa vår serviceanmälan på 021-39 70 00. Felet måste åtgärdas så snabbt som möjligt för att inte riskera att orsaka ännu mer skada.

Efter din serviceanmälan kommer en kvartersvärd från Mimer hem till dig för att undersöka om det blivit en vattenskada eller inte. Om det visar sig vara en vattenskada kommer du sedan bli kontaktad av vår skadeavdelning, som hjälper dig och finns där för dig hela vägen till dess att skadan är åtgärdad.

Det är viktigt att du har en hemförsäkring

Mimers fastigheter är försäkrade genom en fastighetsförsäkring. Den täcker kostnaderna för skador i lägenheten och huset. Som hyresgäst hos oss måste du ha en giltig hemförsäkring. Den täcker skador på ditt lösöre – alltså dina möbler, kläder, datorer och andra saker i ditt hem. Som hyresgäst betalar du självrisken för din hemförsäkring och som hyresvärd betalar vi självrisken för vår fastighetsförsäkring. Självrisk är det belopp som du själv får betala vid en skada när du behöver nyttja din hemförsäkring. Visar det sig att skadan uppkommit genom vårdslöshet eller försummelse står den som orsakat skadan för kostnaderna.

Hemförsäkring

Om du inte kan bo kvar under reparationstiden

Om skadan är så stor att du inte kan bo kvar i din lägenhet, ska du kontakta ditt försäkringsbolag. Tillsammans med dig bestämmer de om du måste flytta under tiden vi reparerar skadan. Alla extrakostnader som uppstår av att du måste flytta betalar ditt försäkringsbolag genom din hemförsäkring. Du står för självrisken.

Kan man få ekonomisk ersättning vid en vatten- eller brandskada?

När reparationen är klar betalar vi ut ersättning för de utrymmen du inte kan använda under reparationstiden. Först då kan vi se hur många dagar arbetet har tagit. Du får din ersättning genom ett hyresavdrag på din hyra. Det kommer att ske tidigast 1-2 månader efter att reparationen är färdig.

Det finns tre olika nivåer på ekonomisk ersättning vid vattenskador på ditt badrum:

  • 40% sänkt dygnshyra – om din lägenhet inte har någon annan toalett eller dusch du kan använda under reparationen.
  • 25% sänkt dygnshyra – om du har en annan toalett i lägenheten, men ingen dusch och ingen möjlighet att låna en dusch i lägenhetens närområde.
  • 15% sänkt dygnshyra – om du har en annan toalett i lägenheten och det finns en annan möjlighet att duscha i din lägenhet eller i lägenhetens närområde.

Ersättningen för reparationer för övriga utrymmen räknas ut beroende på hur många kvadratmeter som inte går att använda i det skadade utrymmet.

Vid en fuktskada använder vi en avfuktare för att torka lägenheten. Den står på dygnet runt, ibland i flera veckor. Vi betalar ut en ersättning till dig för den el som gått åt till avfuktaren. Ersättningen får du när torktiden är klar.

Passa på att uppgradera ditt badrum

När vi reparerar en vattenskada i ditt badrum har du möjligheten att uppgradera. Då renoverar vi hela ditt badrum. Du har tre olika alternativ att välja mellan vid en vattenskada, alla förknippade med olika kostnader.

Ingen uppgradering

Vi återställer ditt badrum och lagar din vattenskada. Det betyder att vi endast utför nödvändiga reparationer på din skada. Du kommer att ha kvar din nuvarande hyra efter att vi återställt ditt badrum.

Normal uppgradering

Vi lagar din vattenskada och helrenoverar samtidigt ditt badrum. I Normal standard ingår en ny toalett, duschväggar/badkar, handfat och nya ytskikt på golv, väggar och tak bland annat. Renoveringen läggs månadsvis på din hyra när vi är klara med ditt badrum. Längre ned kan du läsa mer om innehåll och kostnader vid renovering till Normal standard.

Hög uppgradering

Vi lagar din vattenskada och helrenoverar samtidigt ditt badrum. I Hög standard ingår, förutom ny toalett, duschväggar/badkar, blandare med mera, klinkergolv med komfortgolvvärme och handfat med kommod. Renoveringen läggs månadsvis på din hyra när vi är klara med ditt badrum. Läs mer om innehåll och kostnader vid renovering till Hög standard längre ned på sidan. Obs! Det här alternativet går inte att välja i vissa fall. Det är beroende av de tekniska förutsättningarna. 

Normal uppgradering

581 kr/månad i tillägg på hyran

Innehåll:

  • Helkaklade väggar
  • Våtrumsmatta på golv
  • Ny toalettstol
  • Nytt handfat
  • Ny kran (blandare)
  • Dusch med duschdörrar, eller badkar med halvfront och skärmvägg
  • Ny duschkran och termostatblandare
  • Spegelskåp med belysning och eluttag med jordfelsbrytare
  • Nya handdukshängare
  • Ny elektrisk handdukstork
  • Torkställning i mån av plats
  • Förberett för tvättmaskin och torktumlare
  • Ny allmänbelysning

Med reservation för ändringar.

Badrum med kakel och våtrumsmatta, nytt handfat, toalettstol och duschhörna. Spegel med belysning och handdukstork

Hög uppgradering

792 kr/månad i tillägg på hyran

Innehåll:

  • Helkaklade väggar
  • Klinker med komfortgolvvärme
  • Ny toalettstol
  • Nytt handfat med kommod
  • Ny kran (blandare)
  • Dusch med duschdörrar, eller badkar med halvfront och skärmvägg
  • Ny duschkran och termostatblandare
  • Spegelskåp med belysning och eluttag med jordfelsbrytare
  • Nya handdukshängare
  • Ny elektrisk handdukstork
  • Torkställning i mån av plats
  • Förberett för tvättmaskin och torktumlare
  • Ny allmänbelysning

Med reservation för ändringar.

Badrum med kakel och klinker på golvet, ny toalett, handfat och spegelskåp med belysning. Elektriks handdukstork.

Hur gör jag mina standard- och temaval?

När du fått en vatten- eller brandskada konstaterad i din lägenhet ska du fylla i en blankett från oss. På blanketten väljer du vilken av ovanstående alternativ du vill ha, samt temaval, tapet-, golvval med mera. Blanketten får du normalt i handen av våra skadehanterare, men den finns också att fylla i här digitalt.

Blankett vid vatten- eller brandskada (pdf)

Om jag har frågor?

Om du har några frågor eller funderingar är du välkommen att kontakta kundcenter.