Uppdaterat 27/3: Information om Coronaviruset – Covid-19

Mimer som företag och alla medarbetare på Mimer följer de instruktioner och riktlinjer som myndigheterna ger. Mimer har höjd beredskap och planer för att hantera eventuella effekter för vår verksamhet vid ett större utbrott av coronaviruset. Den här sidan uppdaterar vi så fort vi har ny information.

Information from Folkhälsomyndigheten in several languages
Information from Krisinformation.se in several languages
Movies from Region Västmanland in several languages

Ny information 27 mars

Kundcenter stänger tillfälligt för spontana besök

Med omtanke om dig som hyresgäst och våra medarbetare, stänger vi vårt kundcenter tillfälligt. Det gör vi från och med måndag den 30 mars 2020. Du kan fortfarande enkelt nå oss.:

Information in other languages

You can find information regarding corona in Arabic, Englich, Somali and Tigrinya It is important that you stay informed.

Jag behöver hämta eller lämna nycklar

Ska du hämta nycklar ringer du 072-146 87 95 när du är på plats utanför Navet, Gasverksgatan 7.

Ska du lämna nycklar gör du det i våra brevlådor utanför Kundcenter vid entréerna på Navet, Gasverksgatan 7 eller Björnövägen 6.

Hämtning och lämning av nycklar kan göras måndag–torsdag kl 10–17 och fredag kl 10–15.

Uppmaningar från smittskyddsläkaren

Region Västmanland har tagit fram filmer med uppmaningar och rekommendationer så här i coronatider. De finns textade på svenska, engelska, somaliska och arabiska.

Uppmaningar från smittskyddsläkaren – textat på flera språk

Mimers åtgärder med anledning av coronaviruset

Med anledning av den nuvarande utvecklingen av viruset, och den oro som en del kan känna i samband med detta, har vi vidtagit dessa åtgärder.

  • För allas trygghet undviker vi fysisk kontakt och håller avstånd.
  • Om du känner dig sjuk med snuva, hosta eller feber, även vid lindriga symptom, ber vi dig vänta med att göra serviceanmälningar till dess att du är frisk igen. Är det ett akut problem hör du självklart av dig. Uppge då vid serviceanmälan att du är sjuk.
  • Mimers kundcenter är tillfälligt stängt för spontana besök. Kontakta oss istället via mejl på kundcenter@mimer.nu, på telefon 021-39 70 00 eller via Mina sidor.
  • Du kan känna dig trygg med att våra medarbetare följer de riktlinjer myndigheterna gått ut med. De är inte är på jobbet om de är sjuka.

Vi rekommenderar dig att följa myndigheternas information.

Hur kontaktar jag bäst Kundcenter?

Med omtanke om dig som hyresgäst och våra medarbetare, stänger vi vårt kundcenter tillfälligt. Det gör vi från och med måndag den 30 mars 2020. Du kan fortfarande nå oss. Du når oss enkelt genom att:

Jag behöver hämta eller lämna nycklar

Ska du hämta nycklar ringer du 072-146 87 95 när du är på plats utanför Navet, Gasverksgatan 7.

Ska du lämna nycklar gör du det i våra brevlådor utanför Kundcenter vid entréerna på Navet, Gasverksgatan 7 eller Björnövägen 6.

Hämtning och lämning av nycklar kan göras måndag–torsdag kl 10–17 och fredag kl 10–15.

Det kan ta lite längre tid med din serviceanmälan

Nu under coronatider kan en serviceanmälan som vi inte bedömer som brådskande ta upp till 3 veckor att få utförd.

Hembesök  – hur fungerar det?

För allas trygghet frågar vi alltid om du är frisk när du gör din serviceanmälan. Om du är frisk besöker vi dig som vanligt. Som en extra försiktighetsåtgärd för både dig och oss kan du välja att inte vara hemma när vi kommer och fixar jobbet. Vi går inte in till någon hyresgäst som har förkylningssymptom. Hör av dig i så fall, då bokar vi en ny tid. Vi följer de riktlinjer som myndigheterna har gått ut med. Vi är inte på jobbet om vi är sjuka.

Information in other languages

You can find information regarding corona in Arabic, Englich, Somali and Tigrinya It is important that you stay informed.

Här hittar du den senaste informationen om Coronaviruset

Uppmaningar från smittskyddsläkaren, filmer textade på svenska, engelska, somaliska och arabiska
Uppmaningar från smittskyddsläkaren – textat på flera språk

1177 Vårdguiden finns här:
www.1177.se/Vastmanland/

Folkhälsomyndigheten
Folkhälsomyndigheten är expertmyndighet i Sverige. De har sammanställt frågor och svar gällande exempelvis symptom på smitta och hur viruset smittar.
www.folkhalsomyndigheten.se/

Questions and answers in other languages about Covid-19

Nyhet på vasteras.se:
www.vasteras.se/nyheter/nyheter/2020-02-25-information-om-coronaviruset.html

Så pratar du med barn om coronaviruset (Krisinformation.se): ww.krisinformation.se/artiklar/sa-pratar-du-med-barn-om-coronaviruset

Samlad information på krisinformation.se
Det är flera myndigheter som gemensamt ansvarar för frågor som rör Coronaviruset i Sverige. På krisinformation.se finns samlad information från de ansvariga myndigheterna.
www.krisinformation.se/detta-kan-handa/handelser-och-storningar/20192/myndigheterna-om-det-nya-coronaviruset

Kundcenter stänger tillfälligt för spontana besök

Med omtanke om dig som hyresgäst och våra medarbetare, stänger vi vårt kundcenter tillfälligt. Det gör vi från och med måndag den 30 mars 2020. Vi ber dig därför att kontakta oss via mejl, telefon eller Mina sidor.

Vi kan hjälpa dig med de allra flesta ärenden via telefon, mejl eller Mina sidor. Om det inte går, bokar vi en tid med dig för ett besök. Det här gör vi för att begränsa smittspridningen av Coronaviruset.

Så här kontaktar du oss

Mejl: kundcenter@mimer.nu
Telefon: 021-39 70 00
Göra en serviceanmälan digitalt: Mina sidor eller vår app Mina sidor

Jag behöver hämta eller lämna nycklar

Ska du hämta nycklar ringer du 072-146 87 95 när du är på plats utanför Navet, Gasverksgatan 7.

Ska du lämna nycklar gör du det i våra brevlådor utanför Kundcenter vid entréerna på Navet, Gasverksgatan 7 eller Björnövägen 6.

Hämtning och lämning av nycklar kan göras måndag–torsdag kl 10–17 och fredag kl 10–15.

Information regarding corona in different languages

Hämtning av trädgårdsavfall upphör

Viktig information inför den stundande våren och allas våra aktiviteter i trädgårdar, på balkonger, med blomurnor och odlingslådor.

Som vi tidigare flaggat för kommer vi fr o m i år inte att erbjuda tjänsten som tidigare inneburit att vi hämtar trädgårdsavfall vid era lägenheter en gång i månaden under sommaren. Förutom att det är en ekonomisk fråga så är det tyvärr så att mycket annat än grönavfall hamnar i säckarna. Det tar mycket tid i anspråk från vår skötselentreprenör som de istället skulle kunna lägga på annat.

Skötselentreprenören kommer precis som tidigare att klippa formklippta häckar där sådana finns, de klipper utsida och ovansida av häckarna medan insidan åligger respektive hyresgäst. Är du osäker på om din häck ska formklippas eller vara en så kallad friväxande häck, kontakta oss så hjälper vi dig att reda ut det.

Klipprester och övrigt trädgårdsavfall hör inte hemma i miljöboden, utan ska lämnas på något av våra Återbruk. I Västerås har vi det väl förspänt med Återbruk med generösa öppettider, för mer information om dessa, gå in på vafabmiljo.se och läs under ”Om våra Återbruk”.

Vi hoppas på en lång och skön sommar!

Vattenavstängning torsdag den 2 april på Pettersbergsg 22-28

Torsdagen den 2 april kommer kall- och varmvatten att stängas av på Pettersbergsgatan 22-28 mellan klockan 08:00 till 16:00 på grund av arbete i undercentral.

Eventuellt kan vattnet komma att släppas på tidigare.
Viktigt att samtliga kranar hålls stängda.

Tänk på att ha en flaska med vatten i kylen eller en hink som du har fyllt med vatten för att kunna spola på toaletten om det skulle behövas.

Ny områdeschef

Från och med 30 mars är Sarah Norström ny områdeschef på Vallby, Skultuna, Pettersberg, Jakobsberg, Oxbacken och Oskaria.

Sarah efterträder Allan Lundin, som går i pension.

Bättringsmålning efter klottersanering

Med start under vecka 13 alternativt 14, kommer Lönnbergs måleri att påbörja bättringsmålning efter tidigare klottersanering.

Målning kommer att ske på de ställen där färgen har försvunnit i samband med att man klottersanerat och färgen lossnat eller helt försvunnit.

Ytorna kommer att skrapas och tvättas innan de målas och temperaturen ute styr lite när det tillåts att målas.

Information om arbetet på lek- och grönytan

Arbetet med att iordningställa lek- och grönytan går enligt tidsplan och montering av lekredskap pågår för fullt

Det arbete som pågår i skrivande stund är montering och iordningställande av det utegym som kommer att bli högst upp på området, där det tidigare var en inhägnad som nu rivits.

Träsarg sätts upp kring lekytorna, nya lekställningar monteras, studsmattor har satts på plats och konstgräs rullas nu ut kring dessa.

Ny gungställning har även kommit på plats , tillsammans med en balanslek som skapats i anslutning till en av träddungarna.

Nya bänkar och bord kommer att sättas upp över hela ytan , samt att det även kommer att monteras en stor pergola där det kommer att finnas ett långbord som ger möjlighet att till att umgås med grannar och vänner.

Belysningen kommer även att kompletteras på lek- och grönytan, för att skapa en inbjudande miljö och även ur ett trygghetsperspektiv.

Arbetet kommer att fortsätta mot bollplanen och så fort det är klart och besiktigat av oberoende besiktningsman, så öppnar vi upp ytan och enligt tidsplan beräknas det ske under juni månad.

Behöver du hjälp med att handla och är över 70 år?

Västerås stad har gett Västerås frivilliga resursgrupp (FRG) i uppgift att samordna och samverka med de frivilliga engagemang som nu startar i och med corona. Du som är 70 år eller äldre kan få hjälp med att handla. Hör av dig till FRG på 021-39 27 25. Du som är yngre är välkommen att hjälpa till.

Du som är 70 år eller äldre kan få hjälp med att handla. Det gäller dig som bor i eget boende och inte har någon i närheten som kan hjälpa dig att handla.

Behöver du hjälp? Ring Västerås stad

Behöver du hjälp med att handla livsmedel kan du ringa till Västerås stads kontaktcenter på telefonnummer 021-39 27 25. Deras telefontider är klockan 07.30–17.00 måndag–fredag.

Vill du istället hjälpa till?

Du kan dels skänka en gåva och dels ställa upp och hjälpa till. Gå in på Västerås frivilliga resursgrupps facebooksida och skicka ett meddelande.

FRG Västerås facebooksida

Byte av varmvattenkulvert på Portlidervägen och Loftbodsvägen

Under våren kommer vi att byta ut varmvattenkulverten på Portlidervägen och Loftbodsvägen.

Schaktarbeten kommer att ske under hela våren. Detaljerad information kommer till er när vi utför arbeten vid er bostad samt när vi måste stänga av tappvattnet för omkoppling mm.