Ökad covid-19-smitta, fortsätt följa rekommendationerna

Covid-19-smittan ökar i samhället igen. För allas trygghet är det därför viktigt att vi hjälps åt att följa myndigheternas rekommendationer.

Vi vill också påminna dig om de rutiner vi följer när vi är på besök hemma hos dig:

  • När vi kommer hem till dig för att utföra arbeten ska du vara i ett annat rum eller lämna lägenheten.
  • Är du eller någon annan hemma hos dig sjuk, även lindriga symptom, ber vi dig vänta med din serviceanmälan.
  • Om någon hemma hos dig är sjuk när vi kommer på besök kommer vi gå därifrån och du får göra en ny serviceanmälan när alla är friska.
  • Ingen på Mimer jobbar med sjukdomssymptom.

Tack för fortsatt förståelse och samarbete för att minska smittan!

Våra åtgärder med anledning av coronaviruset

Information in other languages

You can find information regarding corona in Arabic, English, Somali and Tigrinya. It is important that you stay informed.

Årets trygghetsvandring

Du gör skillnad i miljöboden

Nyligen fick du hem ett brev och en broschyr från oss som berättar om hur viktigt det är att sortera rätt och hålla rent i miljöboden. Vi hoppas att du och dina grannar är positiva över de förändringar som skett i miljöboden och tycker att det är viktigt att vi gör det här tillsammans.

Vad tycker du?

Vi vill veta hur du tycker det har blivit i miljöboden. Har det förbättrats eller finns det fortfarande saker vi eller ni hyresgäster behöver tänka på? Vi skickar en enkät till alla via sms eller e-post. Ta dig gärna tid att svara. Det tar bara några minuter och du är anonym.

Till dig som flyttar vid månadsskiftet oktober/november

Den här informationen gäller inte för dig som redan har hämtat ut eller redan lämnat in dina nycklar.

Lämna nycklar

Du som ska lämna tillbaka nycklar ska göra det senast klockan 12.00 den 2 november. Du lämnar nycklarna i en av Mimers brevlådor som står inne vid entréerna till Navet på Gasverksgatan 7. Om du vill lämna tillbaka nycklarna tidigare än 2 november går det självklart bra. Brevlådorna är tillgängliga måndag–fredag klockan 07.30–17.00.

Tänk på att lämna in rätt antal nycklar. Om det saknas nycklar eller passagedroppar kommer du få betala för det som saknas.

Hämta nycklar

Du som ska hämta nycklar är välkommen till Gasverksgatan 7 klockan 12.00–17:00 den 2 november. Om nycklarna finns tillgängliga för uthämtning tidigare kommer vi informera dig om det via sms.

Om du inte kan komma 2 november går det bra att komma en annan dag. Du kontaktar då Mimers kundcenter på 021-39 70 00 för att boka in en tid.

Är du sjuk? Då behöver du en fullmakt

Är du sjuk skickar du någon annan för att utföra dina ärenden. För att hämta ut nycklar behöver den personen en fullmakt från dig och din legitimation.

Personen som kommer i ditt ställe behöver också kunna legitimera sig. Om du inte kan skriva ut fullmakten går det bra att skriva uppgifterna för hand på en lapp. Det är då viktigt att du får med alla uppgifter från blanketten.

Fullmakt för att kvittera ut nycklar (pdf)

För er som ska byta nycklar med varandra

Om ni hyresgäster som flyttar in/ut från samma lägenhet vill byta nycklar sinsemellan går det bra. Vi rekommenderar då att ni fyller i blanketten ”Nyckelkvittens mellan hyresgäster”.

Det är då viktigt att ni kontaktar Mimers kundcenter och informerar oss om det. Mejla kundcenter@mimer.nu eller ring oss på 021-39 70 00. Du som inflyttande hyresgäst behöver även komma till Mimers kundcenter inom en månad för att visa upp hur många nycklar du tagit emot. Det besöket behöver du boka genom att ringa oss på 021-39 70 00.

Nyckelkvittens (pdf)

Utbyte av sand i lekplatsen

Efter att vi gjort vår årliga säkerhetsbesiktning av lekplatserna på Bäckby så kommer vi byta ut sanden under snurrgungan vid lekplatsen på Välljärnet 13.

Under oktobermånad kommer vår entreprenör Tepes gräva bort den gamla sanden för att lägga i ny sand som följer säkerhetsreglerna för lekplatser. Arbetet beräknas pågå två dagar och under tiden så ber vi er vara försiktiga runt de maskiner som kommer befinna sig på området.

Vid frågor om projektet kontakta

Annica, Trädgårdsmästare Mimer. 021-39 70 00

Vi slutar dela ut grovavfallschecken

Från och med oktober kommer vi sluta dela ut grovavfallschecken. Den har tidigare delats ut till hyresgäster i samband med utflytt. Du som har fått en grovavfallscheck tidigare kan använda den fram till 31 december 2020.

Grovavfall är skräp som du inte får lämna i miljöboden, till exempel gamla möbler, TV-apparater, mattor och madrasser. Det ska lämnas på återbruket.

Använda grovavfallschecken

Du som redan fått en grovavfallscheck kan använda den fram till 31 december 2020.

Checken är värd 450 kr vilket motsvarar vad det kostar att transportera bort 1 m³ grovavfall. Använd den för att göra dig av med sånt som du inte vill ta med dig till din nya bostad. Ring VafabMiljös Kundservice på telefon 020-120 22 20.

VafabMiljö hämtar grovavfallet utanför ingången till ditt hus. Grovavfallet får vara högst 2 meter långt och väga högst 50 kg. Har du mer grovavfall kan du betala för att de ska hämta det samtidigt.

Vi besiktigar ditt garage

Den 13 oktober utför Mimer en besiktning av alla våra garage på Skälby, Bäckby, Fredriksberg och Vetterstorp. Det innebär att vi kommer titta i ditt garage för att se att de används på rätt sätt. Vi tittar även på att du förvarar rätt saker där.

Det är viktigt att alla garage används på rätt sätt så att de inte utgör en brandrisk eller att någon kommer till skada. Inför besiktningen kan du kontrollera att du använder ditt garage på rätt sätt.

Läs om hur du får använda garaget (länk)
https://www.mimer.nu/hyra-och-bo/for-dig-som-bor-hos-mimer/parkeringar/parkeringsregler/

Så går det till

Vi går in med huvudnyckel i ditt garage när vi gör besiktningen. Information om garaget är godkänt eller inte lämnas på en lapp i ditt garage när vi är klara.

Om garaget inte uppfyller kraven på hur det får användas sker en första ombesiktning
10 november. Om kraven fortfarande inte är uppfyllda vid ombesiktningen får du betala för eventuell el du dragit själv och vi bokar en andra ombesiktning.

Om garaget inte uppfyller kraven vid den andra ombesiktningen tar vi bort och förvarar garagets innehåll och du får stå för den kostnaden.

Huvudnyckel

Om du inte vill att vi använder huvudnyckel är det viktigt att du kontaktar vår felanmälan på 021-39 70 00. De noterar då in att ni vill bli kontaktade och vi hör av oss till er någon dag innan för att boka en tid.

Falska personer uppger sig vara från Mimer

Ett par hyresgäster har fått besök av personer som uppger sig komma från Mimer, trots att de inte jobbar för eller hos oss. Personer som jobbar på Mimer bär våra profilkläder och ska kunna legitimera sig med sin Mimerlegitimation. Är det en entreprenör ska de kunna styrka att de verkligen jobbar för det företaget och för oss.

Om du får ett besök och personen inte kan legitimera sig, släpp inte in den personen.

Det finns egentligen två anledningar till att vi kommer hem till dig:

  • Du har gjort en felanmälan
    Har du gjort en felanmälan kan vi, eller någon entreprenör, behöva komma hem till dig för att lösa problemet. Men då vet du alltid i förväg att vi kommer. Du har dessutom möjlighet att låta oss gå in med huvudnyckel.
  • Vi utför arbeten i fastigheten
    Ibland utför vi arbeten i våra fastigheter som gör att vi behöver komma hem till dig. Om det är aktuellt informerar vi alltid i god tid innan vi kommer, antingen via trapphusinformation eller direkt i din brevlåda.

Om du är osäker – kontakta Kundcenter

Kontakta vårt kundcenter om du är osäker på om det verkligen är en person som antingen jobbar hos oss eller någon av våra entreprenörer. De kan kolla upp om det är korrekt eller inte.

Om det är en falsk person – gör så här

Om personen inte kommer varken från oss eller någon av våra entreprenörer, gör en polisanmälan.

Du får gärna ringa eller mejla Kundcenter och berätta. Då får vi veta om det är ett problem vi behöver informera om, som den här gången.

Kontaktuppgifter till Kundcenter

Mejl: kundcenter@mimer.nu
Telefon: 021-39 70 00

Nu byter vi tak

Under vecka V40-2020 kommer vår entreprenör Totalbyggen påbörja ett arbete med att byta tak på Tråddragargatan 23-29 och det beräknas vara helt klart vecka 26-2021.

Så här går det till

Ett förberedande arbete med att bygga byggnadsställning runt den första fastigheten påbörjas under vecka 40. Totalbyggen börjar byta tak på Tråddragargatan 23 för att sedan fortsätta med 25 sedan 27 och sist 29. Även isoleringen på vinden kommer att bytas ut.

Vad behöver du göra?

Arbetet sker endast utifrån. Du som har balkong högst upp kan eventuellt bli berörd av att det är en byggnadsställning i närheten. Visst buller kan förekomma.

Frågor

Om du har frågor går det bra att kontakta Mimers projektledare
Kenth Fransson på 021-39 70 12 eller Totalbyggens platschef Johan Rauch på 070-386 00 98. (mer…)