Polisen varnar för falska telefonsamtal

Polisen varnar för bedrägerier via falska telefonsamtal. Dessa ökar kraftigt och många förlorar sina pengar genom att de luras att lämna ut kortuppgifter och koder eller logga in på sin bank.

Nu har även hyresgäster hos oss blivit uppringda av skojare som säger att de jobbar för Mimer. Därefter har de menat att det har varit problem med hyran. Dessa samtal är falska. Lägg på luren. Anmäl gärna efteråt till Felanmälan så vi vet hur utbrett det är.

Felanmälan når du via Mina sidor, vår app eller ringer 021-39 70 90.

Polisen tipsar och ger råd

Polisen ger tips för att undvika att du ska drabbas. Skicka gärna tipsen vidare.

  • Använd aldrig din bankdosa eller bank-id på uppmaning av någon som
    kontaktar dig. Ingen seriös aktör skulle be dig om det per telefon.
  • Lämna aldrig ut kortuppgifter, koder eller andra känsliga uppgifter till
    någon. Någonsin. Kortuppgifter och koder är nycklar till dina pengar.
  • Om någon du inte känner ringer och du blir osäker, lägg på luren
    eller be att få ringa tillbaka på ett nummer som du själv tar reda på. Det
    gäller oavsett om personen säger sig vara en nära släkting eller från
    banken, ett företag eller en myndighet.
  • Lita inte på den som kontaktar dig bara för att den har personliga
    uppgifter om dig. Bedragare kan hitta information på nätet för att lura dig.
  • Om du drabbas av eller misstänker bedrägeri, kontakta din bank
    omgående. Polisanmäl alltid och ta stöd av människor i din närhet.

På polisen.se finns mer information kring olika bedrägerier