Förtydliganden kring vår service och våra tjänster

I januari förtydligade vi ansvarsfördelningen mellan oss som hyresvärd och dig som hyresgäst här på hemsidan. Detta eftersom vi märkt att serviceanmälningar på enkla fel ökade. Detta gällde sådant som alltid varit ditt ansvar t ex att rensa bort hår i golvbrunnen eller matrester i diskmaskinssilen. I samband med detta tydliggjorde vi också hur mycket det kostar om man av oaktsamhet haft sönder något i sin lägenhet, vilket är det vi kallar handhavandefel.

Vi märker nu att detta har lett till missuppfattningar gällande vår service som hyresvärd, framför allt på insändarsidorna i vår lokaltidning. Därför vill vi förtydliga hur det ligger till.

Vanligt slitage kostar inget – det fixar vi precis som tidigare

För de allra flesta hyresgäster innebär det här ingen förändring. Självklart har vi fortfarande samma service som tidigare till våra hyresgäster. Vi lagar och byter ut sådant som gått sönder på grund av ålder eller slitage.

Om du förstör något behöver du betala

Dock finns det ett fåtal hyresgäster som förstör saker eller är oförsiktiga med sin lägenhet. De får betala för det de haft sönder. Här på vår hemsida finns en prislista som många har hänvisat till. Den anger på ett transparent sätt vad det kostar om man har haft sönder något av oaktsamhet.

Prislista – kostnad för handhavandefel (pdf)

Här är några exempel som visar på skillnaden mellan vad som är vanligt slitage och vad som är att vara oförsiktig eller förstöra saker:

  • Om en toalettsits är sliten och har gått sönder på grund av normalt slitage eller att den är gammal, byter vi självklart ut den kostnadsfritt. Det är en del av vår service som hyresvärd. Har någon däremot stått på den så den gått sönder så får hyresgästen betala för en ny.
  • Ett annat exempel är vägguttag. De kan gå sönder på grund av slitage, då byter vi självklart ut den utan att det kostar något. Om hyresgästen själv gjort åverkan och till exempel dragit el från det, vilket man självklart inte får, betalar hyresgästen för att vi ställer det till rätta.

Sköter du om din lägenhet är det precis som vanligt

Med andra ord är det mesta som vanligt så länge du är sköter din lägenhet. Om det fortfarande är förvirrande, snälla hör av dig.

Kontakta vårt kundcenter