Problem att öppna entréporten med mobilen?

I våra fastigheter finns ofta en porttelefon vid entrén där besökare kan ringa upp de boende. I vissa system kan hyresgästen trycka en siffra/tecken på sin mobiltelefon för att fjärröppna entréporten. På senare tid har den funktionen börjat fungera sämre för vissa hyresgäster.

Vad beror felet på?

När du trycker siffra/tecken för att öppna entrédörren skickas en analog tonsignal genom mobilnätet till porttelefonen. I vissa fastigheter med RCO-system fungerar det inte som det ska utan tonen kan ibland förvanskas i telefonen eller mobilnätet så att porttelefonen inte uppfattar den rätt.

Nyare mobiltelefoner har funktioner som gör att tonvalsignalen inte blir rätt. Även en  systemuppdatering kan göra så att signalen inte blir rätt.

Vad gör Mimer?

Inom några år kommer tekniken med tonval sluta fungera eftersom de äldre 2G- och 3G-mobilnäten håller på att stängas ned nu när 5G-utbyggnaden pågår. Analoga toner kan inte skickas i 4G- eller 5G-näten. Problemet är omfattande och vi arbetar på att ta fram ny teknik för att kunna fjärröppna entréporten. Tyvärr har vi inte hittat några snabba lösningar på problemet.

Vad kan du göra själv?

Här nedan ser du inställningar på några av de vanligaste mobiltelefonfabrikat som kan hjälpa för att få tonvalssignalen att fungera. Gå in under inställningar i din mobil.

Menyvalen kan se olika ut, men det finns ofta en inställning för att slå av eller på VoLTE. Den inställningen ska vara Av.

Apple
Inställningar -> Mobilnät -> Alternativ för mobildata -> Aktivera 4G -> Röst och data -> stäng av VoLTE

Samsung
Inställningar -> Anslutning -> Mobilnätverk -> LTE-röstsamtal av.

Huawei
Inställningar -> Mer -> Mobilnätverk -> Önskad nätverkstyp -> Välj 4G -> Dra reglaget till vänster på ”VoLTE-samtal”.

Om det inte fungerar ändå?

Om det ändå inte fungerar behöver du gå ner och öppna för dina gäster.