Välj autogiro eller e-faktura och spara pengar

Nu vill vi ta nästa steg för att spara på miljön – minimera antalet pappersfakturor. Från 1 september inför vi en avgift på 39 kr för varje hyresavi i pappersform. Denna avgift slipper du om du istället väljer autogiro eller e-faktura.

I dag lägger vi ner onödiga pengar på att hantera och skicka ut pappersfakturor. Att slöseri med papper dessutom inte är klimatsmart känner de flesta redan till. I och med detta inför vi från september månadshyra en avgift på 39 kr/pappersfaktura. Vi rekommenderar att du istället går över till autogiro eller e-faktura. Det är helt gratis.

Hur gör jag om jag vill slippa pappersfaktura?

Ansök om autogiro eller e-faktura

Gör det innan 1 september så slipper du avgiften.

Du kan ha både autogiro och e-faktura. Hyran dras då på autogiro sista vardagen i månaden och du får hyresavin i din internetbank som information. Om du istället vill att hyran ska dras med autogiro ett annat datum, t.ex. den 21:a varje månad, kontaktar du Kundcenter.

Men de som inte har dator eller mobil?

Enligt den årliga undersökningen som görs i Sverige, Svenskarna och Internet, genomförd av Internetstiftelsen, är det få som i dag inte har möjlighet att betala digitalt. De som vill kan givetvis behålla sin pappersfaktura.

Varför behöver ni ta ut en avgift?

Det kostar att skicka ut pappersfakturor. Kostnaden utgörs av papper, kuvertering, porto och en del är den manuella hanteringen av fakturorna. Det innebär dessutom en möjlighet att bli mer klimatsmart.

Lyckas vi med det här tjänar vi inga pengar alls på det. Vi hoppas att de flesta väljer att kostnadsfritt och digitalt få sin faktura.