Hoppa till huvudmenyn Hoppa till huvudmenyn Hoppa till innehåll

Målning av takfot och balkongtak

Nu är det dags för utvändig målning av balkongtak och takfot på området, Cedergatan 3–9. Arbetet kommer att utföras av L-Ö Måleri.

Vad innebär arbetet?

För att kunna utföra dessa arbeten så kommer entreprenören att använda en skylift. Då entreprenören behöver få tillgång till era balkonger så kommer dom att avisera ca 5 dagar innan.

Tidplan

Arbetet kommer att påbörjas den 6/7–2020 och pågå till och med september 2020.

Vad behöver du göra?

Ni som har balkonger kommer att behöva plocka undan en del, mer info får ni av entreprenören när dom aviserar just eran balkong. Arbetet på balkongen tar ca 3–4 dagar och kommer att utföras från mitten på augusti och september ut.

Får vi gå in med huvudnyckel?

När arbetet sker på eran balkong så behöver entreprenören använda huvudnyckel för åtkomst av balkongen. Om ni inte godkänner det så kontaktar ni entreprenören.

Frågor?

Om du har frågor går det bra att kontakta Lennart Svahn på L-Ö måleri 070-770 37 05 eller Kenth Fransson Mimer 072-145 20 68.

Med vänlig hälsning

Kvartersvärden

(mer …)

Område:

Skiljebo

Vi besiktar din uteplats/tomt

Om du har en uteplats eller trädgård som hör till din lägenhet har du, enligt hyresavtalet, ansvar för att den ska se välskött och städad ut. Från 4 maj till 29 maj besiktar vi alla uteplatser på området.

Hur går besiktningen till?

Vi går runt på området och tittar på samtliga uteplatser utifrån. Alla uteplatser behöver inte vara prunkande oaser, men det ska se fint och trevligt ut ändå. Det är till exempel inte tillåtet att använda uteplatsen som förvaringsplats.

Vad tittar vi efter?

1.    Föremål som inte hör hemma på uteplats/tomt

Saker som kan innebära brandfara, skadedjur eller är störande för omgivningen får inte finnas på uteplatsen. Det är till exempel soffor för inomhusbruk, däck, plast, kartong, miljöfarliga kemikalier med mera.

2.    Skötsel av gräsmatta och rabatt

  • Gräsmattan ska var klippt
  • Rabatterna rensade från ogräs
  • Sly (frön från träd som grott) ska vara borttagna så det inte blir träd
  • Formklippta häckar ska du klippa på din sida (skötselentreprenören klipper utsidan och på höjden).
  • Träd som står på din tomt/uteplats ska du inte röra utan det ansvarar vi för

3.   Odling

Du får gärna odla på din uteplats, men det ska vara under ordnade förhållanden.

  • Det är inte tillåtet att bygga höga bäddar mot fasaden av huset
  • Det får inte ligga blast och rester som kan dra till sig skadedjur
  • Vi rekommenderar att du använder dig av pallkragar vid odling. Det är lätt att återställa den dagen du flyttar
  • Odlingen får inte vara på hela tomten. I så fall bör du istället skaffa en kolonilott.1. 

    1.    Staket, trall och spaljé

    I de fall du som hyresgäst, efter Mimers godkännande, själv byggt eller köpt staket, trall eller spaljé ansvarar du för underhållet av dem. Är något gammalt och trasigt ansvarar du också för att slänga det på Återbruket.

    2.    Mata fåglar

    Fågelmat drar till sig skadedjur, så som råttor och möss, vilka sedan ofta kommer in i fastigheten. Därför är det inte tillåtet att mata fåglar på din uteplats eller tomt.

     

    Vad händer efter besiktningen?

    Du kommer att få ett kort i din postlåda som berättar resultatet på besiktningen och om den är Godkänd, Väl godkänd eller Inte godkänd.
    Om din uteplats inte är tillräckligt välskött ser du en beskrivning på kortet vad du behöver göra för att den ska bli godkänd. Vi gör en ombesiktning efter ett par veckor. Om din uteplats inte är åtgärdad till dess måste vi beställa arbetet från en entreprenör. Du kommer i så fall få betala den kostnaden.

Har du frågor?

Kontakta vårt kundcenter på 021-39 70 00 om du har några frågor.

 

Tack för att du hjälper till att hålla området fint!

 

(mer …)

Rörelsepromenad för alla

I dessa tider kan vi tyvärr inte längre ha våra träffar såsom sittgympan, Mimers Dance School och olika seniorträffar. Samtidigt är rörelse, naturupplevelse och medveten närvaro bra för både kroppen och knoppen/huvudet. Därför har vi tagit fram en rörelsepromenad. Det ger dig allt ovanstående samtidigt som du följer myndigheternas restriktioner. (mer …)

Vi stoppar tillfälligt Plus- och Tillval

Av omsorg både för dig och våra medarbetare stoppar vi tillfälligt Plusval och Tillval. Det innebär att vi skjuter på de planerade plus- och tillvalsarbetena. Vi ber även dig som vill beställa nytt, att återkomma med din beställning vid ett senare tillfälle. (mer …)

Vi besiktigar ditt garage

Den 2020-05-26 utför Mimer en besiktning av alla våra garage på Viksäng, Skiljebo, Haga, Hemdal, Malmaberg, Lillåudden och Öster Mälarstrand Det innebär att vi kommer titta i ditt garage för att se att de används på rätt sätt. Vi tittar även på att du förvarar rätt saker där.

Det är viktigt att alla garage används på rätt sätt så att de inte utgör en brandrisk eller att någon kommer till skada. Inför besiktningen kan du kontrollera att du använder ditt garage på rätt sätt.

Läs om hur du får använda garaget 

Så går det till

Vi går in med huvudnyckel i ditt garage när vi gör besiktningen. Information om garaget är godkänt eller inte efter besiktningen lämnas på en lapp i ditt garage när vi är klara.

Om garaget inte uppfyller kraven på hur det får användas sker en första ombesiktning
2020-06-09. Om kraven fortfarande inte är uppfyllda vid ombesiktningen får du betala för eventuell el du dragit själv och vi bokar en andra ombesiktning.

Om garaget inte uppfyller kraven vid den andra ombesiktningen tar vi bort och förvarar garagets innehåll och du får stå för den kostnaden.

Huvudnyckel

Om du inte vill att vi använder huvudnyckel är det viktigt att du kontaktar vårt kundcenter och gör en serviceanmälan på 021-39 70 00. De bokar då in en tid så att du kan vara med vid besiktningen.

 

 

 

(mer …)

Dina analoga tv-kanaler blir digitala

Det här berör bara dig som idag tittar på analoga tv-kanaler via Com Hem. Den 8 september blir dessa digitala, men redan nu kan du ställa om till digitala kanaler. Då får du bättre kvalitet och bättre tv-upplevelse. Här förklarar vi hur du ska göra för att ställa om dina analoga tv-kanaler till digitala. (mer …)

Arbeten i din lägenhet

Vi är måna om dig som hyresgäst och om våra medarbetare och ställer därför om vårt arbete från och med tisdag 14 april. Vi kommer inte att göra arbeten hemma hos dig om det inte är absolut nödvändigt. (mer …)

SummerWorks är inställt

Tyvärr har vi fått lov att ställa in SummerWorks, vilket är jättetråkigt. Som läget ser ut kan vi inte genomföra det och samtidigt kunna garantera allas hälsa. Det gäller såväl våra ungdomar som våra övriga hyresgäster. (mer …)