När du sagt upp din bostad och ska flytta ut

Du har sagt upp din lägenhet hos Mimer. Vi hoppas att du har trivts bra hos oss. Nu har du några saker som du måste göra med den lägenhet du lämnar.

Besiktning och städning

Innan du flyttar besiktigar vi lägenheten för att bedöma slitage och skador. Ett visst slitage i lägenheten accepterar vi, men om det finns skador i lägenheten måste du eller vi ta hand om dem.

Lägenheten ska även vara ren och prydlig när du flyttar – nästa hyresgäst ska kunna flytta in utan att behöva städa först. Läs om hur du ska städa när du flyttar ut. Då har du större chans att få städningen godkänd.

Läs mer om städning och besiktning

Om det finns skador måste de lagas

Om det finns skador i lägenheten behöver de lagas. Det kan till exempel vara en trasig tapet eller färgklotter som inte kan tvättas bort. Du får välja mellan att ta hand om det själv eller betala för att vi gör det.

Om du inte vill återställa en förändring du har gjort

Har du förändrat något i lägenheten som den nya hyresgästen vill ha kvar? Det kan till exempel handla om att du har satt upp garderober. Då behöver ni skriva en ansvarsförbindelse. Det blir ett kontrakt er emellan som visar att den nya hyresgästen tar över ansvaret för de förändringar du har gjort. Det är viktigt att ni tydligt beskriver vilka förändringarna som gjorts. Om ingen ansvarsförbindelse finns vid utflytt, och förändringarna i lägenheten inte är återställda, kommer vi att fakturera dig kostnaden för att återställa det.

Ansvarsförbindelsen är inte giltig för installerade tvättmaskiner, diskmaskiner eller väggklockor uppsatta med tejp. De måste du ta bort och återställa när du flyttar ut. Det går inte heller att skriva över skador som debiterats vid lägenhetsbesiktning eller städkontroll.

Du kan själv skriva ut och fylla i blanketten ”Ansvarsförbindelse”.

Blanketter och broschyrer

Visa lägenheten för nya hyresgäster

Den lägenhet som du bor i ska någon annan flytta in i. Därför behöver du visa lägenheten för personer som har fått erbjudande om att flytta in efter dig. De tar kontakt med dig för att komma överens om en lämplig tid. Kom ihåg att visa förråd, tvättstuga och miljöbod.

Digitala visningar

På grund av de nya restriktionerna och lokala råden för att minska smittspridningen av Covid-19 har vi just nu inga fysiska visningar av våra lägenheter. Om du blir erbjuden en visning kommer vi eller nuvarande hyresgäst istället ha en digital visning, antingen via video eller bilder.

Säg upp eller flytta avtal: el, telefon, bredband, tv, internet

Avsluta alla dina avtal som är kopplade till lägenheten. Du säger upp avtalen genom att kontakta dina leverantörer. Tänk på att du är skyldig att ha ett elabonnemang under hela avtalstiden, vilket inkluderar uppsägningstiden.

Anmäl till Skatteverket att du flyttar

Anmäl till Skatteverket att du ska flytta till en ny adress. Skatteverket ser till att din nya adress hamnar hos de flesta myndigheter, företag och viktiga samhällsorganisationer. Det är gratis att göra flyttanmälan via Skatteverket och du kan göra det direkt på deras hemsida.

www.skatteverket.se/flytta

Berätta för andra att du har ny adress

Alla får inte din nya adress via Skatteverket. Du måste själv se till att vänner och bekanta, föreningar, företag och så vidare får den.
Du kan också begära eftersändning av posten hos Svensk Adressändring, vilket kostar pengar.

Svensk Adressändring

Lämna kvar instruktioner

Om du fått bruksanvisningar eller skötselanvisningar för lägenhetsutrustning lämnar du kvar dem i lägenheten till nästa hyresgäst.