”Bostads AB Mimer är genom sitt förtjänstfulla arbete med kundorienterad verksamhetsutveckling en mycket god förebild och en värdig mottagare av Utmärkelsen Svensk Kvalitet.”
– Motivering, Utmärkelsen Svensk Kvalitet
När en process är beslutad och arbetssätten implementerade och kommunicerade, fortsätter arbetet att utvecklas genom ständiga förbättringar. Här är det extra viktigt att ha koll på omvärlden och att alla medarbetare förstår att de har två uppgifter, utföra sina uppgifter och ständigt utveckla sina uppgifter.
Det är de medarbetare som är närmast verksamheten. Därför kommer oftast de bästa lösningarna från dem. Det gäller att vara lyhörd och möjliggöra förbättringsförslag för att få en vinnande kultur. Det måste också finnas resurser att genomföra större förändringar. Sedan ett par år tillbaka så finns en utvecklingsenhet på Mimer. De är resurserna för större utvecklingsprojekt. Det finns olika sätt för medarbetarna på Mimer att vara med och utveckla verksamheten:
Här vill vi lyfta ett exempel:
Det har efterfrågats och behövdes verktyg att jobba med otrygghetsfaktorer i vissa bostadsområden. Viljan är stor att skapa trygga hem och stötta det goda livet, även mellan husen. Men verktygslådan känns ganska tom emellanåt. Till nytänkandeverkstaden bjöds andra bostadsföretag in som lyckats även andra aktörer så som Västerås stad, Sociala myndigheter, Polis, Jurister, Stadsmissionen, Hyresgästföreningen och förstås medarbetare från olika funktioner. Många idéer kom fram och ett projekt skapades för att förverkliga en hel del av dessa och skapa ett nytt lyckat arbetssätt.
Vill du läsa mer om hur vi gjort kan du läsa kapitel 3 i vår verksamhetsbeskrivning