Din lägenhet – Kvarteret Josef och Ivar
Här kan du läsa om hur du tar hand om ditt hem på bästa sätt.
Utemiljö, entré och trapphus
Trapphuset har LED-belysning som är närvarostyrd. Det innebär att lamporna tänds automatiskt när du kommer i närheten. Med närvarostyrd LED-belysning håller lamporna avsevärt mycket längre och drar betydligt mindre el, vilket är ett mer miljövänligt val än glödlampor.
I miljöboden lämnar du matavfall, tidningar, förpackningar, restavfall, småel, batterier och ljuskällor.
Du får inte lämna grovavfall (möbler, mattor, barnvagnar med mera) och farligt avfall i miljöboden. Det ansvarar du själv för att lämna på Återbruket.
Vid grindarna till innergården sitter porttelefoner. Grinden öppnar du genom att hålla din låsdroppe mot den runda läsaren på porttelefonen. På tavlan bredvid porttelefonen finns en lista över alla som bor i huset. Gör så här för att släppa in en besökare:
- Besökaren ringer dig från porttelefonen när han/hon står utanför grinden.
- Du svarar från din telefon. Om du vill släppa in besökaren tycker du * på din telefon för att öppna grinden.
Du uppger själv vilket nummer som ska kopplas till porttelefonen. Det kan vara en fast telefon eller en mobiltelefon. Endast ett nummer kan kopplas till porttelefonen.
Utomhus i portikerna finns en postbox där du har ett postfack med ditt namn på. På ditt postfack sitter en Nej tack till reklam-skylt. Om du vill ha reklam vänder du bara på skylten.
Utanför din lägenhetsdörr finns en tidningshållare uppsatt.
Lägenhetsentré och hall
Det sitter en eller flera brandvarnare monterade i taket i din lägenhet, beroende på hur stor lägenhet du har. En röd lampa blinkar 1–2 gånger per minut för att visa att batteriet fungerar.
Brandvarnaren har inbyggda batterier som inte går att byta ut. Innan batterierna är helt slut ger brandvarnaren ifrån sig korta tjut med ungefär 30 sekunders mellanrum. Då gör du en serviceanmälan på Mina sidor så kommer vi och byter ut den.
Testa din brandvarnare
Det är viktigt att du testar din brandvarnare regelbundet så den fungerar. Det gör du genom att trycka på testknappen. Om brandvarnaren tjuter fungerar den som den ska.
Ibland behöver du kunna uppge ditt lägenhetsnummer. Det hittar du ovanför din lägenhetsdörr.
Lägenhetsnumret består av 12 siffror (Mimers) plus 4 till som är Skatteverkets märkning.
Din lägenhet är utrustad med en lägenhetsdörr som står emot både ljud och rökutveckling vid en eventuell brand.
För att låsa din dörr lyfter du först upp handtaget och sen vrider du om nyckeln/vredet. För att låsa upp dörren gör du som vanligt, utan att lyfta upp handtaget.
I hallen sitter elcentralen. Där hittar du säkringar och jordfelsbrytaren.
Alla eluttag och värmerör i din lägenhet är jordade och skyddas via jordfelsbrytaren. Det innebär att all el och alla värmerör som är installerade är elsäkra mot personskador och bränder. Jordfelsbrytaren känner av om strömmen går fel väg och bryter då strömmen genast.
Du bör testa din jordfelsbrytare minst en gång i halvåret. Gör en serviceanmälan via Mina sidor om du behöver hjälp.
Kök
Över arbetsbänken sitter LED-belysning. Om den slutar fungera gör du en serviceanmälan via Mina sidor så kommer vi och byter den.
I köket är det förberett med vatten, el och avlopp för diskmaskin. Om du inte har diskmaskin kan du beställa det som Tillval . Kostnaden för tillvalet läggs på din hyra.
I köket finns sorteringskärl för ditt avfall.
Den gröna korgen ska användas ihop med de bruna papperspåsarna som är avsedda för matavfall. Korgen är speciellt anpassad för att låta luft cirkulera runt påsen och hålla den torr. Släng aldrig den bruna papperspåsen med en plastpåse runtom. Ta i stället en extra papperspåse om den läcker.
Du kan läsa mer om hur du sorterar dina sopor på Miljöboden hos Mimer — så här sorterar du dina sopor
När du lagar mat använder du köksfläkten för att öka ventilationen och bli av med os och fukt från matlagningen.
För att fläkten ska fungera så bra som möjligt behöver filtret under fläkten diskas regelbundet i hett vatten eller diskmaskinen. Tryck in de båda knapparna på filterhållaren så lossnar den.
Belysningen tänds med den högra knappen.
I ditt kök finns en spis med keramikhäll. Kom ihåg att aldrig använda rengöringsmedel med slipeffekt eller Scotch brite-svampar.
Läs igenom spisens bruksanvisning så du vet hur den fungerar och hur du rengör den på bästa sätt.
På den snålspolande blandaren i köket finns ett vred där du sätter på och stänger av vattnet till diskmaskinen. Vrid till vänster för att sätta på vattnet. Tänk på att den ska vara avstängd om du inte har diskmaskin.
Badrum och toalett
På väggen utanför toaletten finns en vit lucka där du kan stänga av vattnet. Vid en akut vattenläcka kan du stänga av vattnet genom att vrida om vreden för kallt och varmt vatten. Ring sedan Serviceanmälan eller Jouren på 021-39 70 00.
Blandaren vid handfatet är snålspolande.
Om du har badkar kan du välja om vattnet ska komma ur kranen eller ur duschmunstycket. Lyft eller tryck ner knappen på badkarskranen för att växla mellan duschslang och badkarskran.
Det är aldrig tillåtet att själv borra i badrummet eftersom tätskiktet då blir förstört och risk för fuktskada uppstår.
Undvik också att borra i de väggar i hall, vardagsrum och klädkammare som ligger mot badrummet.
I nästan alla lägenheter är det förberett för tvättmaskin och torktumlare.
Om du inte har tvättmaskin eller torktumlare kan du beställa det som Tillval. Kostnaden för tillvalet läggs på din hyra.
I golvbrunnen samlas hår och tvålrester och det är därför viktigt att göra rent regelbundet för att undvika stopp och dålig lukt.
Så gör du rent golvbrunnen:
- Peta upp locket och lyft upp den inre plastkoppen.
- Töm vattnet i toaletten.
- Hår slänger du i papperskorgen. Hår i avloppet ställer till stora problem.
- Sätt tillbaka plastkoppen ordentligt, annars kan det börja lukta avlopp.
Du som valt handdukstork som Tillval i Tema Basic har en elektrisk sådan i ditt badrum.
För att sätta på handdukstorken använder du strömbrytaren som sitter längst ner. När den är påslagen drar den el motsvarande en 40 watts lampa.
Din lägenhet har individuell varmvattenmätning. Det innebär att du endast betalar för den mängd varmvatten som du gör av med.
Din förbrukning av vatten är den del av hushållsenergin som du kan påverka mest. Om du tar snabba duschar och inte diskar under rinnande vatten kan du spara både pengar och på miljön.
Vid toalettstolen finns en läckut, en indikator för vattenläckage i bostaden. Om det rinner vatten ur indikatorn, stäng av vattnet och kontakta Serviceanmälan.
Inomhusklimat
Alla fönster i lägenheten är renoverade och har försetts med persienner och isolerglas för ett tystare inomhusklimat.
Fönstren är energieffektiva och hindrar värmen i rummet från att stråla ut. Det gör att det yttre glaset blir kallare än det inre och imma kan bildas, så kallad kondens.
Tips för ett bättre inomhusklimat:
- Vädra snabbt och effektivt i max fem minuter.
- Ställ möbler en bit från elementen och undvik gardiner som hänger ner över dem.
- Använd bara spisfläkten när du lagar mat.
- Låt ventilerna vara öppna och se till att rengöra dem. Den friska luften som kommer in hjälper till att sprida värmen i din lägenhet.
I lägenhetens hall sitter en temperaturgivare. Den gör så att vi på Mimer kan följa att du har rätt temperatur i din lägenhet. I våra bostäder ska inomhustemperaturen vara 21 grader. Det har vi kommit överens om med Hyresgästföreningen.
På sidan av elementet sitter en termostatventil som känner av temperaturen i lägenheten. När termostaten känner att det är 21 grader i rummet stängs vattenflödet i elementen av. Efter ett tag svalnar elementen till samma temperatur som i rummet. Om det blir kallar än 21 grader i rummet ser termostaten till att elementen värms upp på nytt.
Under ditt fönster sitter en ventil som ser till att du får in frisk luft.
Så funkar det:
I ventilen sitter ett filter och en renslucka. Filtret tar bort föroreningar i luften som exempelvis pollen. Luften som kommer in leds ned bakom elementen och hjälper till att sprida värmen i resten av lägenheten. Luften rör sig genom din lägenhet till kök och badrum. Där sugs luften ut genom köksfläkten och ventiler för bort fukt, os och andra föroreningar.
För att spara energi återvinner vi värmen i luften som sugs ut. Det är viktigt att du låter ventilerna stå öppna och att du rengör dem regelbundet. Då fungerar både värmen och ventilationen på bästa sätt. Du rengör dem genom att försiktigt dammsuga med en mjuk borste eller torka av med en fuktig trasa. Var noga med att inställningen inte ändras.
Skötselråd
Det är aldrig tillåtet att själv borra i badrummet eftersom tätskiktet då blir förstört och risk för fuktskada uppstår.
Borra ej på följande ställen:
- Badrumsväggar
- Väggar i rum och klädkammare som gränsar till badrum
- Balkongväggar
Om du behöver borra för att fästa något i taket eller väggarna i andra rum är det viktigt att inte borra djupare än 40 mm. Kontakta Mimers serviceanmälan om du har frågor kring hur du kan borra eller skruva i din lägenhet.
Om det blivit märken på väggarna och du vill bättra på den vita färgen är det bra om du meddelar oss det först. Gör en serviceanmälan via Mina sidor.
Det är också viktigt att du använder rätt kulör, vilket är NCS S 0502-Y.
Ett golv ska hålla i många år och är kostsamt om det behöver bytas ut. Om golvet sköts på rätt sätt håller det riktigt länge.
- Det viktigaste för alla golv är att stoppa smutsen redan vid entrén. Ha därför gärna en ordentlig avtorkningsmatta innanför ytterdörren.
- Att använda möbeltassar är bra för att undvika friktionsmärken och missfärgning från möbelben.
- Ställ inte blomkrukor direkt på ett parkettgolv eftersom det lätt blir fula märken efter krukan.
- Använd främst torra rengöringsmetoder och var sparsam med vatten vid rengöring. För mycket vatten på till exempel ett parkettgolv får träfibrerna att resa sig och golvet blir ojämnt.
Bra kontakter
Här finns bra information och viktiga kontaktuppgifter för dig som har eller söker en lägenhet. På Mina sidor gör du serviceanmälan och beställer Plus- och Tillval. Du kan se din faktura och kontrollera att den är betald. Det är också här du uppdaterar dina uppgifter så att vi kan nå dig med viktig information.
Om något är fel och behöver lagas, eller om du har frågor kring ditt boende, kontaktar du Kundcenter och gör en serviceanmälan via Mina sidor eller på telefon 021-39 70 00.
På hemsidan
På Mina sidor kan du göra en serviceanmälan dygnet runt. Vi återkopplar till dig inom 24 timmar eller nästkommande arbetsdag. Logga in för att gör din serviceanmälan.
Om du har frågor som rör uthyrning eller kontrakt kontaktar du Mimers kundcenter på telefon 021-39 70 00 eller mejlar till kundcenter@mimer.nu. Du kan också besöka oss på Gasverksgatan 7. Våra öppettider finns under Kontakta oss.
Utanför Mimers öppettider kommer du fortfarande i kontakt med fastighetsjour, störningsjour och parkeringsövervakning. Du kontaktar oss även då på 021-39 70 00 och inväntar knappval för respektive tjänst:
Fastighetsjour
Om du upptäcker akuta fel när Mimer har stängt.
Parkeringsövervakning
Om du har frågor om parkeringsregler eller felparkeringar. För att hyra parkering går du in på Mina sidor på mimer.nu.
Störningsjour
Om det inträffar allvarliga störningar på natten mellan klockan 20 och 05.
Om du upptäcker eller misstänker skadedjur, som vägglöss, gör du direkt en serviceanmälan till oss på Mina sidor eller 021-39 70 00.
Kontakta alltid i första hand din leverantör av tv, bredband eller telefoni. De hjälper dig att felsöka eller kan informera om det är ett tillfälligt driftstopp.
Senast uppdaterad: 8 augusti 2025 kl. 13:52