Ny inloggning på Mina sidor

Den 19/1 lanserar vi en ny version av Mina sidor. I den nya versionen kan du enkelt logga in med BankID. Om du inte har BankID kan du fortfarande använda personnummer och lösenord, men första gången du loggar in på nya Mina sidor så måste du beställa ett nytt lösenord. 

För dig som vill logga in med BankID

Du som redan har BankID behöver inte göra någonting. Allt är redo. Du behöver bara trycka logga in med BankID och följa stegen, precis som vid all annan identifiering med BankID.

Om du inte har BankID kan du skaffa det via din bank.

För dig som vill logga in med personnummer

Om du inte vill/kan använda BankID går det fortfarande att logga in med personnummer och lösenord. Första gången du loggar in kommer du behöva beställa ett nytt lösenord. Gör så här:

  • Gå till Mina sidor.
  • Klicka på ”Personuppgifter/lösenord” under BankID-knappen.
  • Klicka på ”Glömt lösenord” under Logga in-knappen.
  • Ange ditt personnummer, klicka på ”Skicka länk” 

Du kommer då få ett mejl till den e-postadress du har registrerat hos oss. Om du inte fått något mejl inom några minuter, kontrollera så att den inte hamnat i skräpposten. Har du inte fått något mejl så är det troligtvis för att du har fel mejladress registrerat hos oss. Du behöver då kontakta oss för att uppdatera den.  Det kan du göra via:

Varför fungerar inte mitt gamla lösenord?

Vi har inte bara uppdaterat utseendet och funktionerna på Mina sidor, vi har även bytt vårt uthyrningssystem. Av säkerhetsskäl lämnas inte lösenord ut vid systembyten, därför behöver du beställa ett nytt.

Viktig information till dig som flyttar vid månadsskiftet jan/feb

Informationen gäller inte för dig som redan hämtat ut eller redan lämnat in dina nycklar.

Någon gång i slutet av månaden kontaktar vi på Mimer dig som ska flytta. Vi kommer vid det samtalet förklara för dig hur nyckelhanteringen kommer gå till. Du kommer också få information hem i din brevlåda.

Med omtanke om dig och våra medarbetare samt för att minska smittspridningen av Covid-19 är det viktigt att du inte åker till Mimers kundcenter för att hämta eller lämna dina nycklar.

Tack för din förståelse!

Apparna Sök ledig och Felanmälan upphör att fungera

I mitten på nästa vecka kommer Mina sidor att få sig en välbehövlig uppfräshning, bland annat med en helt ny serviceanmälan. I och med det går Mimer-apparna Sök ledigt och Mina sidor inte att använda från och med nu.

Mina sidor på Mimer.nu fungera som vanligt fram tills att vi lanserar den nya versionen. Har du en aktiv serviceanmälan kommer du kunna fortsätta följa ärendet i vår nya version.

Vad gäller vid snöröjning?

Marken är vit, flingorna singlar ner. Dags för våra entreprenörer att göra sig redo att snöröja våra områden. Men hur går snöröjningen till egentligen?

Samma snöröjningsavtal på alla områden

Nu bestämmer vi själva, tillsammans med vår entreprenör när de ska ut och ploga, på alla områden. Tidigare har de snöröjare som vi anlitar åkt ut och plogat, så kallade ”utkallning”, samtidigt som Västerås stad har gjort det. Men eftersom Västerås stad har många vägar att prioritera och vi främst har gång- och cykelbanor, har det inte passat oss och våra hyresgäster. Förra året testade vi att själva kalla ut på två av våra områden, och har i år alltså infört det överallt.

Ingen snöröjning nattetid

Vi har också styrt tiderna så att ingen snöröjning får ske klockan 23–04, efter önskemål från er. Vid kraftig, långvarigt snöfall kan det dock behövas köras även nattetid, för att få undan mängderna.

Det här gäller vid varje utkallning

Vid varje utkallning har entreprenören nio timmar på sig att snöröja och sanda. Sandning sker direkt efter att snön är bortplogad, för att undvika halka. Entreprenörerna har olika rutt varje gång, så att inte samma hyresgäster får vänta på säkrare vägar. Vi kontrollerar också alltid entreprenörerna i samband med varje utkallning, så att vi får rätt kvalitet på snöröjningen.

Vem snöröjer var?

  • Våra entreprenörer snöröjer entréer, källartrappor, allmänna ytor, besöksparkeringar och handikapparkeringar på våra områden.
  • Du ansvarar själv för att skotta dina egna ytor. Det kan vara din hyrda parkeringsplats/framför ditt garage, balkong, uteplats eller en egen ingång till ditt radhus.
  • Västerås stad ansvarar för angränsande ytor, som exempelvis cykel- och bilvägar. Gå gärna in på deras hemsida för att se vilka gator respektive cykelvägar som är prioriterade:
    Snöskottning och sandning, Västerås stad

Parkeringsplatsen skottar du själv

Din hyrda parkeringsplats och din garageuppfart ansvarar du för själv. Det inkluderar även de snövallar som kan bildas. Om det är ett stort område på parkeringsplatsen som är tomt, kan entreprenörerna ploga där med i samband med övrig snöröjning. Om området är för litet kan inte maskinerna komma in utan att riskera skador på bilarna.

Vad kan jag som hyresgäst tänka på?

För att snöröjningen på din gård ska fungera så bra som möjligt finns det några saker du kan hjälpa oss med:

  • Vid snö och slask blir golven i trapphusen snabbt smutsiga. Stampa gärna av skorna innan du går in, så hjälps vi åt att hålla det fint.
  • Om du har tillgång till ett cykelförråd kan du ställa in den där. Då slipper cykeln förstöras av snön samtidigt som du underlättar för oss när vi ska snöröja.
  • Undvik att parkera din bil inne på området.
  • Ta gärna grus ur de lådor som finns utställda på området, om du upptäcker en isfläck.

Paus i uthyrningen fram till 20 januari

På grund av en stor flytt av vårt uthyrningssystem har vi tillfälligt pausat uthyrningen av lägenheter, förråd och bilplatser. 20 januari är uthyrningen igång igen.

Som du kanske sett har vi inga lägenheter, förråd eller bilplatser publicerade just nu. Det beror på att vi under januari kommer byta vårt uthyrningssystem och även göra två större uppdateringar på vår hemsida.

Nytt utseende och bättre funktioner

När uthyrningen drar igång igen den 20 januari är det med ett nytt utseende och förbättrade funktioner. Det kommer bland annat att gå att söka lägenheter i din smartphone. Även Mina sidor kommer få sig ett lyft.

Ändrade öppettider över trettonhelgen

På trettondagsafton 5/1 har Kundcenter öppet 10–15 och på trettondagen 6/1 har vi stängt.

När vi har stängt kan du göra serviceanmälan på Mina sidor som vanligt. Akuta ärenden hjälper fastighetsjouren dig med.

Mimers öppettider under trettonhelgen

5/1 trettondagsafton: 10–15
6/1 trettondagen: Stängt

Med anledning av Coronaviruset, med omtanke om dig som hyresgäst och våra medarbetare, tar vi enbart emot bokade besök på Kundcenter. Vi ber dig att kontakta oss via mejl, telefon eller Mina sidor.

Akuta ärenden

Vid akuta ärenden ringer när Mimer är stängt ringer du fastighetsjouren. Fastighetsjouren når du på 021-39 70 00.

Vad är ett akut ärende?

Kontakta Fastighetsjouren på 021-39 70 00 om:

  • det rinner mycket vatten från från ett rör som gått sönder
  • det är stopp i avloppet, vattnet stiger och det finns risk för vattenskada
  • en elledning har gått sönder
  • lägenheten eller trappuppgången är helt strömlös och det finns risk att någon skadas
  • en glasruta är krossad och det finns risk att någon skadas eller att det blir inbrott
  • du har låst dig ute eller tappat bort nycklarna och behöver en låsöppning.

Nyår – högtid för raketer

Många vill fortfarande fira in det nya året med raketer. Då finns det regler som du måste följa. Du måste vara 18 år för att både köpa och använda dem. Smällare är förbjudna och för att skjuta raketer med styrpinne måste du ha tillstånd och utbildning. Du får absolut inte skjuta mot människor, djur eller byggnader.

För att få köpa, sälja och använda fyr­verkerier måste du vara 18 år. Det är även olagligt att ge fyrverkerier till en person under 18 år. Alla smällare är i huvudsak förbjudna och får varken säljas eller används utan speciella tillstånd. Enligt lagen definieras smällare som fyr­verkeri­produkter som har knall som sin huvud­sakliga effekt.

Raket med styrpinne kräver tillstånd och utbildning

För att skjuta raketer med styrpinne måste du sen 1 juni 2019 både ha tillstånd från kommunen och gå en utbildning hos en MSB-godkänd utbildningsanordnare.

Förbered ditt fyrverkeri

Välj en öppen plats fri från träd där marken är plan så att det går att ställa upp fyrverkeripjäserna stadigt. Se till att hålla tillräckligt avstånd från byggnader, trafikerade vägar och parkerade fordon så att fyrverkerierna inte riskerar att ställa till skador. Tänk också på att visa hänsyn till andra människor och djur som kan bli skrämda av fyrverkerier.

Skjut inte mot människor, djur eller byggnader.

För många är det jobbigt med raketer

Tänk även på att alla inte gillar när det smäller. Det gäller såväl våra två- som fyrbenta vänner. Även miljön mår dåligt av raketerna.

Tider för raketskjutning

Du får skjuta raketer mellan klockan 15 på nyårsafton och klockan 03 på nyårsdagen (gäller även påskafton och valborgsmässoafton).

Tio råd för ett säkrare fyrverkeri

DinSäkerhet.se ger tips på hur du gör för att fyrverkeriskjutandet ska bli så säkert som möjligt.

  1. Kontrollera att fyrverkeripjäsen inte är skadad. Lämna alltid tillbaka skadade pjäser där du köpte dem.
  2. Förbered ditt fyrverkeri i god tid.
  3. Var nykter.
  4. Följ bruksanvisningen.
  5. Håll aldrig en tänd fyrverkeripjäs i handen om inte bruksanvisningen tillåter det.
  6. Luta dig aldrig över en tänd fyrverkeripjäs.
  7. Håll säkerhetsavståndet. Se till att dina åskådare också gör det.
  8. Vänta 10-20 minuter med att gå fram till en fyrverkeripjäs som inte fungerar. Tänd inte igen, lämna tillbaka pjäsen i stället.
  9. Tänk på riskerna. Fyrverkeripjäser kan orsaka bränder eller andra skador.
  10. Visa hänsyn. Tänk på att både människor och djur kan bli skrämda av fyrverkerier.

Gott nytt år!

Sortera rätt i jul

Papper, snören, kartonger. Det blir lätt en hel del skräp efter klapparna öppnats på julafton. Hur ska allt egentligen sorteras? VafabMiljö delade en cheklista för att underlätta i julstöket.

När julklapparna är öppnade

  • Julklappspapper – sorteras som pappersförpackning
  • Kartongförpackning – sorteras som pappersförpackning (stora förpackningar ska till Återbruket och kastas i behållaren för Well)
  • Wellpappkartong – lämnas i behållaren för Well på Återbruket (wellpapp känns igen genom att det har ett vågigt mittenskikt)
  • Tidningspapper – lämnas i behållaren för tidningar
  • Presentsnören, etiketter, tejp och lacksigill – sorterar du som restavfall i soppåsen hemma, alternativt på Återbruket i behållaren för Tapeter, Takpapp och Gummi

När julen är slut och granen ska ut

Granar som vissnat/är trasiga lämnar du till Återbruket.

  • Julgran – lämnas i behållaren för Ris och grenar, alternativt Trädgårdsavfall på Återbruket
  • Plastgran – lämnas i behållaren för Metallskrot på Återbruket
  • Julgransbelysning – lämnas i behållaren för El-avfall på Återbruket
  • Julgranskulor i glas (trasiga) – sorterar du som restavfall i soppåsen hemma, större mängder lämnas i behållaren för Isolering o glas på Återbruket
  • Julgranskulor i plast (trasiga) – sorterar du som restavfall i soppåsen hemma, större mängder lämnas i behållaren för Plast på Återbruket

På VafabMiljös hemsida kan du läsa deras fullständiga Sorteringslista A-Ö.

Sorteringslista A-Ö | VafabMiljö (vafabmiljo.se)

Tack för att du hjälper till att hålla ordning i miljöboden.

Påminnelse: Var inte hemma när vi utför arbeten i din lägenhet

Vi är nu inne i ett mycket allvarligt skede gällande smittspridningen av covid-19. Tyvärr är det en del hyresgäster som ändå är hemma när vi kommer för att göra arbete. Mimers medarbetare får inte gå in och göra jobb om du är hemma. Du ska lämna lägenheten under tiden vi utför vårt jobb.

Tack till alla er som följer restriktionerna och har förståelse för att vi har anpassade rutiner för servicebesök.

Är du hemma kan vi inte göra det planerade arbetet

För din och våra medarbetares skull vill vi igen vädja till dig att:

  • inte göra serviceanmälan för sådant som inte är absolut nödvändigt just nu.
  • inte vara hemma när vi eller våra entreprenörer kommer för att göra arbeten i lägenheten. Detta gäller under hela vårt besök.

Är någon hemma när vi eller vår entreprenör kommer för att göra arbeten i din lägenhet går vi inte in och du får göra en ny serviceanmälan.

Det finns ett fåtal undantag som gör att du faktiskt inte kan lämna lägenheten. Då ska du vara i ett annat rum under hela arbetstiden.

Tack för ditt samarbete. Tillsammans kan vi bromsa smittan!

Våra öppettider över jul och nyår

Under jul- och nyårshelgen har vi lite ändrade öppettider. Vi har till exempel stängt på julafton, juldagen, nyårsafton, nyårsdagen och trettondagen.

De dagar vi har stängt kan du göra serviceanmälan på Mina sidor som vanligt. Akuta ärenden hjälper fastighetsjouren dig med.

Mimers öppettider under jul och nyår 2021

23/12: 10–12
24/12 julafton: Stängt
25/12 juldagen: Stängt
28–30/12: 10–17
31/12 nyårsafton: Stängt
1/1 nyårsdagen: Stängt
4/1: 10–17
5/1: 10–15
6/1 trettondagen: Stängt

Med anledning av Coronaviruset, med omtanke om dig som hyresgäst och våra medarbetare, tar vi enbart emot bokade besök på Kundcenter. Vi ber dig att kontakta oss via mejl, telefon eller Mina sidor.

Akuta ärenden

Vid akuta ärenden ringer när Mimer är stängt ringer du fastighetsjouren. Fastighetsjouren når du på 021-39 70 00.

Vad är ett akut ärende?

Kontakta Fastighetsjouren på 021-39 70 00 om:

  • det rinner mycket vatten från från ett rör som gått sönder
  • det är stopp i avloppet, vattnet stiger och det finns risk för vattenskada
  • en elledning har gått sönder
  • lägenheten eller trappuppgången är helt strömlös och det finns risk att någon skadas
  • en glasruta är krossad och det finns risk att någon skadas eller att det blir inbrott
  • du har låst dig ute eller tappat bort nycklarna och behöver en låsöppning.