Falska personer uppger sig vara från Mimer

Ett par hyresgäster har fått besök av personer som uppger sig komma från Mimer, trots att de inte jobbar för eller hos oss. Personer som jobbar på Mimer bär våra profilkläder och ska kunna legitimera sig med sin Mimerlegitimation. Är det en entreprenör ska de kunna styrka att de verkligen jobbar för det företaget och för oss.

Om du får ett besök och personen inte kan legitimera sig, släpp inte in den personen.

Det finns egentligen två anledningar till att vi kommer hem till dig:

  • Du har gjort en felanmälan
    Har du gjort en felanmälan kan vi, eller någon entreprenör, behöva komma hem till dig för att lösa problemet. Men då vet du alltid i förväg att vi kommer. Du har dessutom möjlighet att låta oss gå in med huvudnyckel.
  • Vi utför arbeten i fastigheten
    Ibland utför vi arbeten i våra fastigheter som gör att vi behöver komma hem till dig. Om det är aktuellt informerar vi alltid i god tid innan vi kommer, antingen via trapphusinformation eller direkt i din brevlåda.

Om du är osäker – kontakta Kundcenter

Kontakta vårt kundcenter om du är osäker på om det verkligen är en person som antingen jobbar hos oss eller någon av våra entreprenörer. De kan kolla upp om det är korrekt eller inte.

Om det är en falsk person – gör så här

Om personen inte kommer varken från oss eller någon av våra entreprenörer, gör en polisanmälan.

Du får gärna ringa eller mejla Kundcenter och berätta. Då får vi veta om det är ett problem vi behöver informera om, som den här gången.

Kontaktuppgifter till Kundcenter

Mejl: kundcenter@mimer.nu
Telefon: 021-39 70 00

Serviceanmälan öppnar klockan 13, onsdag 16 september

På grund av utbildning öppnar vår serviceanmälan klockan 13.00 onsdag 16 september.

Om ett akut fel skulle uppstå i din lägenhet när Serviceanmälan har stängt, kontaktar du vår fastighetsjour på 021-39 70 70.

Du kan närsomhelst under dygnet registrera en Serviceanmälan via Mina sidor.

Till dig som flyttar vid månadsskiftet september/oktober

Med omtanke om dig och våra medarbetare kommer vi ha nyckelhanteringen utomhus i samband med din kommande flytt. Vi lämnar ut och tar emot nycklar samt svarar på dina frågor utanför ingången till Navet på Gasverksgatan 7 den 1 oktober.

Den här informationen gäller inte för dig som redan har hämtat ut eller redan lämnat in dina nycklar.

Du som ska lämna nycklar kan göra det 10.00–12.00 den 1 oktober och du som ska hämta nycklar är välkommen klockan 12.00–14.00 den 1 oktober. Vi finns utanför ingången till Navet, Gasverksgatan 7.

Kan du inte komma den här tiden?

Om du som ska hämta nycklar inte kan komma klockan 12.00–14.00 den 1 oktober går det bra att komma hit en annan dag. Du kontaktar då Mimers kundcenter på 021-39 70 00 och bokar in en tid för att hämta dina nycklar.

Du som ska lämna tillbaka nycklar gör det i en av Mimers brevlådor som står inne vid entréerna till Navet. Brevlådorna är tillgängliga måndag–fredag klockan 07.30–17.00.

Är du sjuk? Då behöver du en fullmakt

Är du sjuk skickar du någon annan för att utföra dina ärenden. För att hämta ut nycklar behöver den personen en fullmakt från dig. Skicka med fullmakten samt din legitimation. Personen som kommer i ditt ställe behöver också kunna legitimera sig.

Fullmakt för att kvittera ut nycklar (pdf)

Om du inte kan skriva ut fullmakten går det bra att skriva uppgifterna för hand på en lapp. Det är då viktigt att du får med alla uppgifter från blanketten.

För er som ska byta nycklar med varandra

Om ni hyresgäster som flyttar in/ut från samma lägenhet vill byta nycklar sinsemellan går det också bra. Vi rekommenderar då att ni fyller blanketten ”Nyckelkvittens mellan hyresgäster”.

Det är viktigt att ni kontaktar Mimers kundcenter och informerar oss om att ni planerar att sköta nyckelöverlämningen mellan varandra. Mejla kundcenter@mimer.nu eller ring oss på 021-39 70 00. Du som inflyttande hyresgäst behöver även komma in till Mimers kundcenter inom en månad för att visa upp hur många nycklar du tagit emot. Det besöket behöver du boka genom att ringa oss på telefonnummer 021-39 70 00.

Nyckelkvittens (pdf)

Nu tar vi emot alla typer av serviceanmälningar igen

Under senaste månaderna har vi som bekant inte utfört alla typer av arbeten i lägenheterna. Vi vill tacka för din förståelse och för tålamodet. Men, nu är du välkommen att höra av dig med serviceanmälningar precis som vanligt.

Varför gör vi denna förändring nu?

Det kommer att ta tid innan risken för Coronasmitta är förbi. Folkhälsomyndigheten beräknar att pandemin kommer att påverka oss under lång tid. Vi har därför valt att gå tillbaka till den service vi hade innan pandemin. Det gör vi för att så långt som möjligt kunna ge dig en långsiktig service och bra standard i lägenheterna.

Så här går det till vid arbeten hemma hos dig

Vi fortsätter naturligtvis att följa myndigheternas rekommendationer och vi har tydliga rutiner för våra besök hemma hos dig för att skydda både dig och oss som jobbar på Mimer:

  • Är du eller någon annan hemma hos dig sjuk, även lindriga symptom, ber vi dig vänta med din serviceanmälan. Om någon i bostaden är sjuk när vi kommer på besök kommer vi tillbaka vid ett annat tillfälle när alla är friska.
  • När vi kommer hem till dig vill vi helst att du inte är hemma vid det tillfället. Om det inte är möjligt ber vi dig vara i ett annat rum under tiden.
  • Ingen på Mimer jobbar med sjukdomssymptom.

Tack för fortsatt förståelse och samarbete för att minska smittan!

Längre servicetider under en tid.

Våra servicetider för att utföra arbeten kommer att vara längre än vanligt. Vi hanterar alla ärenden som kommer in i prioritetsordning och fel som inte berör en absolut nödvändig funktion kan ta upp till tre veckor att få åtgärdad.

Lämna gärna din serviceanmälan via Mina sidor

När vi nu återgår till vår vanliga service kan det vara många som hör av sig samtidigt. Det kan göra att vi under vissa tider har långa telefonköer. Vi ber dig som har möjlighet, att i första hand skicka in din serviceanmälan via Mina sidor.

Bokade besök på Mimers kundcenter

Mimers kundcenter håller fortfarande bara öppet för bokade besök tills vidare. Du når oss för alla ärenden på 021-39 70 00, kundcenter@mimer.nu eller via Mina sidor.

Våra åtgärder med anledning av Coronaviruset

Mimer som företag och alla medarbetare på Mimer följer de instruktioner och riktlinjer som myndigheterna ger. Mimer har höjd beredskap och har planer för att hantera effekterna för vår verksamhet och dig som hyresgäst. Den här sidan uppdaterar vi så fort vi har ny information.

Nu utför vi alla typer av arbeten igen

Under senaste månaderna har vi som bekant inte utfört alla typer av arbeten i lägenheterna. Varmt tack för din förståelse och för tålamodet under den här tiden. Men, nu är du välkommen att höra av dig med serviceanmälningar precis som vanligt.

Nu tar vi emot alla typer av Serviceanmälningar igen

Så här går det till vid arbeten hemma hos dig

Vi fortsätter naturligtvis att följa myndigheternas rekommendationer och vi har tydliga rutiner för våra besök hemma hos dig för att skydda både dig och oss som jobbar på Mimer:

  • Är du eller någon annan hemma hos dig sjuk, även lindriga symptom, ber vi dig vänta med din serviceanmälan. Om någon i bostaden är sjuk när vi kommer på besök kommer vi tillbaka vid ett annat tillfälle när alla är friska.
  • När vi kommer hem till dig vill vi helst att du inte är hemma vid det tillfället. Om det inte är möjligt ber vi dig vara i ett annat rum under tiden.
  • Ingen på Mimer jobbar med sjukdomssymptom.

Tack för fortsatt förståelse och samarbete för att minska smittan!

Längre servicetider under en tid

Våra servicetider för att utföra arbeten kommer att vara längre än vanligt. Vi hanterar alla ärenden som kommer in i prioritetsordning och fel som inte berör en absolut nödvändig funktion kan ta upp till tre veckor att få åtgärdad.

Lämna gärna din serviceanmälan via Mina sidor

När vi nu återgår till vår vanliga service kan det vara många som hör av sig samtidigt. Det kan göra att vi under vissa tider har långa telefonköer. Vi ber dig som har möjlighet, att i första hand skicka in din serviceanmälan via Mina sidor.

Andra planerade arbeten hemma hos dig

Vi tar emot beställningar för plus och tillval men detta förutsätter att du inte är hemma under tiden arbetet utförs. Just nu är väntetiden för Plus- och Tillvalsarbeten något längre än vanligt.

Mimers kundcenter – så kontaktar du oss nu

Med omtanke om dig som hyresgäst och våra medarbetare tar vi just nu endast emot bokade besök på vårt kundcenter. Du når oss fortfarande enkelt genom att:

Behöver du hämta eller lämna nycklar

  • Ska du lämna nycklar gör du det i våra brevlådor utanför entrén till Navet på Gasverksgatan 7 (parkeringssidan).
  • Ska du hämta nycklar bokar du en tid med oss på Kundcenter. Se kontaktuppgifter ovan.
  • Hämtning och lämning av nycklar kan göras måndagar–torsdagar klockan 10–17 och fredagar klockan 10–15.

I samband med månadsskiftet finns vi med vårt Kundcenter ute på gården på Navet, Gasverksgatan för att hjälpa till med nyckelhanteringen kring din flytt. Vi finns där första vardagen varje månad mellan klockan 10.00 och 14.00.

Information in other languages

Information from Mimer

You can find information regarding corona in Arabic, English, Somali and Tigrinya It is important that you stay informed.

Information from the government

Här hittar du den senaste informationen om Coronaviruset

Västmanlands smittskyddsläkare ger råd:
Uppmaningar från smittskyddsläkaren, filmer textade på svenska, engelska, somaliska och arabiska
Uppmaningar från smittskyddsläkaren – textat på flera språk

1177 Vårdguiden
www.1177.se/Vastmanland/

Nyhet på vasteras.se:
www.vasteras.se/nyheter/nyheter/2020-02-25-information-om-coronaviruset.html

Så pratar du med barn om coronaviruset (Krisinformation.se): 
krisinformation.se/artiklar/sa-pratar-du-med-barn-om-coronaviruset

Uppdatering av systemet för tvättstugebokning

På måndag 31/8 kl 13 kommer vi uppdatera vårt system för tvättstugebokning. Under tiden kommer det inte gå att boka tvättid online eller via appen.

Går allt som det ska tar uppdateringen bara ca 30 minuter, men vid eventuella fel kan avbrottet bli längre. Behöver du boka tvättid under den tiden kan du göra det på tavlan vid tvättstugan.

Varning för falska sms från Mimers VD

Flera hyresgäster har idag fått ett sms där avsändaren säger sig vara Mikael Källqvist, Mimers VD. Meddelandet uppmanar mottagaren att betala in pengar via en paypal-länk. Dessa sms är falska och kommer inte från Mimer. Klicka inte på länkarna och radera sms:et.

Mimer skickar aldrig sms om att du ska betala något via en länk. Du kan få en betalningspåminnelse via sms, men den ber dig logga in på Mina Sidor eller kontakta din bank och innehåller inga okända länkar.

Om du gått vidare och betalat in pengar via länken ska du göra en polisanmälan.

Snart släcks de analoga kanalerna

Det här berör bara dig som idag tittar på analoga tv-kanaler via Com Hem. Den 8 september släcker ComHem ner de analoga tv-kanalerna. Nästa vecka börjar en informationstext rulla i tv-rutan på de analoga kanalerna. Ser du texten på din tv tittar du analogt och behöver ändra till digital-tv. Får du ingen informationstext i din tv-ruta från den 10 augusti, tittar du redan digitalt och behöver inte göra något. Du måste genomföra den här ändringen innan den 8 september om du vill fortsätta kunna titta på TV. Vill du veta redan idag om du tittar digitalt kan du också leta upp Com Hem-kanalen. Den visas bara digitalt och finns oftast på kanalplats 777.

Vad ska jag göra om jag tittar analogt?

På Com Hems hemsida ser du både steg för steg-instruktioner och en instruktionsfilm. Byt analoga kanaler till digitala – comhem.se/tv/digitalisering Om du har en gammal tv, äldre än från 2008, kan du behöva byta till en nyare modell eller komplettera din tv med en digitalbox. För att veta om din tv är för gammal kan du enkelt kolla det på Com Hems hemsida med hjälp av din tv:s modellbeteckning. Du kan också registrera ett konto på Com Hem Play för att se de flesta digitala kanaler på mobilen, surfplattan och datorn.

Om du har frågor

Om du fortfarande har frågor kring den här förändringen kontaktar du Com Hem. Det är Com Hem som kan hjälpa dig och guida dig hur du ska göra Com Hems hemsida: www.comhem.se/tv/digitalisering Com Hems kundservice: 90 222

Vad är fördelen med att analoga kanaler blir digitala?

Du får bättre bild och bättre ljud.  

Var uppmärksam och se till att tjuvar lämnar dig ifred!

Under sommaren är det tyvärr vanligt att personer som låtsas vara hantverkare vill komma in hemma hos folk för att utföra någon reparation, men som egentligen har annat uppsåt. Vi hoppas det inte kommer att drabba dig, men var i alla fall uppmärksam på detta.

Hur ska jag undvika att drabbas?

Om du inte har något i lägenheten som ska fixas, släpp inte in personerna.
Om du har något som ska åtgärdas:
  1. Du bör ha fått information från Mimer om jobbet
  2. Begär att få se legitimation
  3. Om du är tveksam, ring vår Serviceanmälan på 021-39 70 00
Det är lyckligtvis inte så många som drabbas och vi hoppas du slipper detta och kan fortsätta att ha en bra sommar!

Så här beskär vi buskar och häckar – för pollinerarnas skull

Vi får en hel del funderingar och samtal från er hyresgäster angående sommarklippning av häckar. En del upplever att vi inte längre klipper häckarna och att de ser ovårdade ut. Vi som jobbar som trädgårdsmästare på Mimer skulle vilja förklara hur vi tänker gällande häckar och buskar på våra bostadsgårdar. Vi gör nämligen inte riktigt som man gjorde förr.

Vi vill gynna pollinerarna

Vi gör skillnad på häckar och buskar som är av arter som har en blomning och som gynnar den biologiska mångfalden. Det vill säga, vi vill inte gärna klippa dessa om de inte utgör framkomlighetsproblem. Pollinerare, så som bin, fjärilar och humlor, är beroende av blommor som finns på dessa buskar och häckar. Detta speciellt i stadsmiljö där vartenda träd och varje grönyta spelar roll. Och, vi vill så klart gynna pollinerarna.

Spara på miljön och oss själva

Genom att inte ”göra som man gjorde förr” så sparar vi även på miljön på andra sätt då vi minskar utsläppen av koldioxid samt minskar bullret som häcksaxarna utgör. Personalens ryggar och axlar sparas också hos våra skötselentreprenörer och de kan istället fokusera på annat i skötseln som så här års är väldigt intensiv med allt vad det innebär. Därför formklipper vi inte gärna arter som till exempel spireor, syrener, schersminer och ölandstokar om dessa inte utgör ett problem för framkomligheten, utan låter dem i stället vara friväxande. När de sedan upplevs blivit alldeles för höga för platsen så tas de istället ner på vintern genom en så kallad föryngring och de får börja om från början.

Sedan finns arter vi alltid formklipper då de är bättre lämpande för det ändamålet, så som liguster, måbär och avenbok till exempel.

Vi trädgårdsmästare anser också att friväxande häckar och buskar av många arter är det absolut vackraste som finns. Dofterna och surret i dessa under blomning är något alldeles extra. Prova stoppa näsan i en friväxande smultronschersmin!

Vem ansvarar för klippningen av din häck?

Har du en tomt med tillhörande häck så ansvarar du över klippningen av insidan medan våra entreprenörer ansvarar över utsida samt höjden. Entreprenörerna har till den 15 juli på sig att klara av den första klippningen och behövs det en till klippning så har de på sig till den 30 augusti med den. Är du osäker på om din häck ska klippas eller vara friväxande är du välkommen att kontakta oss så hjälper vi dig.

Njut av grönskan i sommar!

Hälsningar från Trädgårdsmästarna Annica och Marie

Blommande buske, bostadshus i bakhuset och blå sommarhimmelBlommande häck en sommardag