Ändrade öppettider på Kundcenter 13 december

4513 december stänger Kundcenter kl 12 på grund av utbildning. Vid akuta ärenden kontaktar du jouren.

Ändrade öppettider:
Tisdag 13 december: öppet kl 10–12

Du kan fortfarande göra en serviceanmälan via Mina sidor. Behöver du kontakta oss, och det inte är akut, kan du göra det via formuläret nere till höger på hemsidan, så återkommer vi senare.

Kontakta fastighetsjouren vid akuta ärenden

Vid akuta ärenden ringer när Mimer är stängt ringer du fastighetsjouren på 021-39 70 00.

Vad är ett akut ärende?

Kontakta till exempel Fastighetsjouren om:

  • det rinner mycket vatten från från ett rör som gått sönder
  • det är stopp i avloppet, vattnet stiger och det finns risk för vattenskada
  • en elledning har gått sönder lägenheten eller trappuppgången är helt strömlös och det finns risk att någon skadas
  • en glasruta är krossad och det finns risk att någon skadas eller att det blir inbrott
  • du har låst dig ute eller tappat bort nycklarna och behöver en låsöppning

Hjälp utsatta västeråsare att få en bättre jul

Mimer har tillsammans med Lokala hjälpen startat en insamling för att hjälpa utsatta västeråsare att få en bättre jul. Har du möjlighet får du gärna vara med och bidra.

Över 4 000 barn bara här i Västerås lever idag i ekonomiskt utsatta familjer. Hur många västeråsare det är totalt vet vi inte, exakta siffror är svåra att få fram – något som även gäller för hur många av våra äldre som lever i ensamhet. Men vi vet att behovet av stöd är stort. Därför kommer flera av våra lokala hjälporganisationer och andra frivilliga att samordna sina insatser även denna jul. Allt för att göra julen lite bättre för de många ekonomiskt utsatta och/eller ensamma västeråsare.

Välj vad du vill skänka

Du kan välja mellan att skänka pengar till matkassar till utsatta familjer, presentkort till barn, matlådor till hemlösa eller julgåvor till ensamma äldre. Alla pengar vi samlar in går direkt till utsatta i Västerås.

Läs mer om insamlingen och lämna ett bidrag på:
Hjälp oss på Mimer att ge utsatta västeråsare en lite bättre jul! (magnetevents.com)

Dags att testa din brandvarnare

Den 1 december är det brandvarnardagen. Perfekt tillfälle att testa din! I din lägenhet ska det finnas minst en brandvarnare i taket. En brandvarnare som fungerar räddar liv om det börjar brinna. Du behöver själv regelbundet prova om brandvarnaren fortfarande fungerar.

Visste du att hela 35 % aldrig testar sin brandvarnare? Var med och se till att den siffran sjunker. Testa din brandvarnare i dag. Brandvarnardagen är 1 december varje år – en dag för att påminna alla om hur viktigt en fungerande brandvarnare är.

Så här gör du för att testa din brandvarnare

Tryck på knappen på din brandvarnare i några sekunder­ – tjuter den till fungerar den som den ska.

Om din brandvarnare är trasig – gör en serviceanmälan

Låter det inget från brandvarnaren behöver den bytas ut. Gör då en serviceanmälan via Mina sidor eller kontakta Kundcenter på 021-39 70 00. Det gör du även om du inte hittar någon brandvarnare i din lägenhet.

Lär dig mer om brandsäkerhet

Brandsäkerhet – information för dig som är hyresgäst hos oss

Har du hemförsäkring?

Vi märker att fler och fler inte har en giltig hemförsäkring. Vi uppmanar dig därför att kontrollera med ditt försäkringsbolag, att du har en giltig hemförsäkring.

Detta kan hända om du inte har en hemförsäkring när olyckan är framme

Om du som hyresgäst inte har en giltig hemförsäkring vid till exempel en brand eller vattenskada, kan du bli betalningsskyldig för att återställa de skador som uppkommit vid olyckan i lägenheten. Visar det sig dessutom att du varit med och orsakat skadan kan du också bli betalningsskyldig för skadorna som uppstått utanför din lägenhet.

Så fungerar hemförsäkringen

En hemförsäkring består av följande delar:

  • Egendomsskydd (lösöre) – kan ge dig ersättning för förlorade eller förstörda saker vid exempelvis stöld eller brand.
  • Ansvarsskydd (skadeståndsskydd) – kan ersätta kostnader för skadestånd om försäkringstagaren bedöms skadeståndsskyldig.
  • Rättsskydd (juridiskt ombud) – kan ersätta försäkringstagarens kostnader för ett juridiskt ombud vid en rättstvist.
  • Överfallsskydd – kan ge ersättning om försäkringstagaren blir misshandlad.
  • Reseskydd – gäller i 45 dagar, eller hos vissa bolag i 60 dagar, som bland annat ersätter kostnader for sjukvård och ett eventuellt ambulansflyg.

Så vet du om du har en hemförsäkring

Är du osäker på om du har en hemförsäkring kontaktar du ditt försäkringsbolag. Har du ingen försäkring ber vi dig kontakta valfritt försäkringbolag för att ordna med din hemförsäkring.

Har du redan en giltig hemförsäkring? Bra! Om inte, teckna en hemförsäkring innan olyckan är framme.

Bidra till ett säkert trapphus – även i jultider

Snart är det jul! Då vill passa på att påminna om att det inte är tillåtet att förvara saker eller sätta upp pynt i trapphuset. Varför? För att vi är måna om dig som hyresgäst och därför vill ha säkra trapphus. Saker hindrar en eventuell utrymning och kan även orsaka brand.

Vi jobbar dagligen med att det ska vara tryggt och säkert att bo hos oss. Ambulans och räddningspersonal behöver också lätt ta sig fram för att hjälpa till om olyckan är framme.

Var med och bidra till ett säkert trapphus

Ditt trapphus och loftgång måste vara helt fria från saker som kan brinna eller vara i vägen vid utrymning. Om du förvarar något där innebär det att du måste ta bort det. Det gäller till exempel barnvagnar, möbler, tidningar, kartonger, dörrmattor, blommor, skohyllor, pulkor och dörrkransar.

Rullatorer får placeras på anvisad plats i trapphuset eller loftgången.

Får jag inte ens sätta upp en dörrkrans?

Nej, eftersom de är av brännbart material och kan försvåra vid en utrymning. Även små föremål som hamnar på golvet i en akut situation kan försvåra vid en utrymning. Detta kan ställa till det för räddningspersonal som vill komma fram för att hjälpa dig eller dina grannar.

Här kan du istället förvara dina saker

  • Dina personliga saker förvarar du i din lägenhet eller i ditt förråd.
  • Cyklar och barnvagnar förvarar du i första hand på anvisade platser som i cykelrum och källarförråd.
  • Matavfall, tidningar, förpackningar, restavfall, småel, batterier och glödlampor lämnar du i din miljöbod.
  • Grovavfall lämnar du på Återbruket.

Vad händer med det som ingen tar bort?

När vi besöker våra fastigheter kollar vi alltid att trapphusen är säkra. Om något står kvar i trapphuset behöver vi ta hand om det. Vi förvarar sakerna i tre månader, sedan slänger vi dem. Om vi tagit bort något som du sedan saknar kan du hämta ut ditt föremål. Gör en serviceanmälan på Mina sidor eller ring 021-39 70 00, så hjälper de dig. Det kostar 300 kr att hämta ut ett föremål. Kostnaden läggs på din hyra.

Mer information om brandsäkerhet

Vi har samlat mer saker som kan vara bra att veta om brandsäkerhet på sidan Brandsäkerhet.

Brandsäkerhet

Alla behöver spara el

Energimyndigheten uppmanar svenska folket att använda mindre el, för att tillsammans minska risken för att Mälarenergi – på order från Svenska Kraftnät (Staten) – måste stänga av elen tillfälligt i vinter.

Anledningen till att elen kan behöva stängas av, beror på att Sverige kan överskrida gränsen för den mängden el vi kan producera och importera.

Vi måste börja redan idag för att skapa så bra förutsättningar som möjligt inför vintern, när läget kan bli mer ansträngt.

Hur kan du vara med och påverka?

Alla små saker vi gör hjälper. Om vi är många som till exempel inte laddar bilen, eller sätter i gång tvättmaskinen när elen behövs som mest, under morgon och kväll, kan vi tillsammans minska risken för att elen måste stängas av.

Hur kan du spara el – och pengar?

Det finns saker du själv kan göra för att spara el i hemmet. När du dessutom spar el i tvättstugan, eller övriga gemensamma utrymmen minskar också Mimers belastning på elnätet.

Kök

  • Använd vattenkokare för att koka upp vatten.
    Om alla svenska hushåll kokade upp 2 liter vatten i vattenkokare varje dag, i stället för att koka i en kastrull på spisen, skulle vi spara motsvarande hushållsel till 50 000 villor.
  • Använd lock på grytor och kastruller när du lagar mat.
    Du kan spara över 30 procent energi om du lagar mat med locket på.
  • Håll +4 grader i kylen och -18 grader i frysen. Frosta av frysen och rengör/damma baksidan av kyl och frys.
    För varje extra grad kyla ökar du energiförbrukningen med 5–10 procent.

Badrum

  • Duscha snabbt och effektivt i stället för att bada i badkaret
    En kort dusch på fem minuter i stället för en kvart minskar årsförbrukningen för varmvattnet med 500 kilowattimmar per person.
  • Använd inte handdukstork och golvvärme i onödan
    Om handdukstorken står på året runt kan den dra så mycket som 600. kilowattimmar. Med dagens energipris kan du spara över 1500 kronor per år genom att inte använda handdukstorken.
  • Stäng av vattnet när du borstar tänderna
    6 liter vatten per minut slösas i onödan om du låter vattnet rinna under tiden du borstar tänderna.
  • Kontakta Mimer om du har en toalett som läcker eller en kran som droppar
    Det kan försvinna över 1000 liter vatten per dygn från en läckande toalett. Och en droppande kran kan på en dag dra lika mycket energi och vatten som en dusch – helt i onödan.

Tips för hela hemmet

  • Byt ut dina äldre glödlampor till LED
    Det finns fortfarande en del halogenlampor som kan använda 10 gånger mer energi jämfört med LED-alternativet. Minska energin med 90 procent genom att gå över till LED där det finns halogen.
  • Välj energieffektiva apparater när du köper nytt
    Naturskyddsföreningen har listat de mest energieffektiva tv-apparaterna. Du hittar också energismarta kylar, lampor, torktumlare och tvättmaskiner på se.
  • Använd grenuttag med strömbrytare, då kan du stänga av flera prylar samtidigt. Äldre elektronikprylar kan använda mycket el i standby-läge.
    Du kan sannolikt spara 400–800 kilowattimmar per år genom att minska din standby-användning. Med dagens energipris kan det minska dina årliga kostnader med över 1500 kronor.
  • Sätt timer på din motor- eller kupévärmare eller försök att minska användningen av din motorvärmare.

Tvättstuga/Gemensamma utrymmen

  • Hängtorka tvätten i stället för att använda torktumlaren
    Ett hushåll som tumlar sin tvätt fyra gånger i veckan skulle kunna spara nästan 1000 kilowattimmar el på att hänga tvätten i stället. Med dagens energipris innebär det över 2500 kronor per år. Ett torkskåp i en tvättstuga kan använda 5000 kilowattimmar per år. Med dagens energipris innebär det över 15 000 kronor.
  • Släck i trapphus eller gemensamma utrymmen om lampor inte släcks automatiskt och stäng fönster som står öppna
  • Kör tvättmaskiner när de är fulla och använd energisparprogrammet.
    Det går åt lika mycket energi för att tvätta en tröja som att tvätta en full maskin.

Vad är egentligen en kilowattimme?

En kWh, eller kilowattimme, är ett mått på energi. Det kan vara en kWh el, en kWh bränsle eller en kWh varmt vatten. Om man använder exempelvis en elapparat som har effekten en kilowatt i en timme så förbrukar den 1 kWh el. Elförbrukningen beror alltså både på effekten (W) av en apparat och av tiden du använder den.

Energi = effekt x tid, dvs 1 kWh = 1000 W använt i en timme. Man kan jämföra det med att fylla ett badkar med vatten – storleken på strålen är effekten, och multiplicerat med tiden man spolar får man mängden vatten i badkaret.

Omvänt kan man säga att en kilowattimme el räcker till olika mycket beroende på vilken effekt en apparat har. För en kilowattimme el kan man använda en glödlampa med effekten 40 watt i 25 timmar, en lågenergilampa med effekten 9 watt i 111 timmar eller en spisplatta med effekten 1500 W i 40 minuter.

Vill du läsa mer om smarta eltips?

Klicka för att komma till allmännyttans eltips

Energispartips – Allmännyttans energisparkampanj (allmannyttan.se)

Klicka för att komma till Energimyndighetens kampanj ”Varje kilowattimme räknas”.

Varje kilowattimme (kWh) räknas (energimyndigheten.se)

Vad gäller vid snöröjning?

Marken är vit, flingorna singlar ner. Dags för våra entreprenörer att göra sig redo att snöröja våra områden. Men hur går snöröjningen till egentligen?

Vi kallar själva ut våra snöröjare

Vi bestämmer tillsammans med vår entreprenör när de ska ut och ploga på alla områden. Tidigare har de snöröjare som vi anlitar åkt ut och plogat samtidigt som Västerås stads snöröjare kallats in. Men eftersom Västerås stad har många vägar att prioritera och våra ytor består mer av parkeringar och innergårdar, har det inte passat oss och våra hyresgäster. Därför har vi valt att ändra om, så att vi kan få den mest effektiva snö- och halkbekämpningen för oss.

Ingen snöröjning nattetid

Vi har också styrt tiderna så att ingen snöröjning får ske klockan 23–04, efter önskemål från er. Vid kraftig, långvarigt snöfall kan det dock behövas köras även nattetid, för att få undan mängderna.

Det här gäller vid varje utkallning

Vid varje utkallning har entreprenören nio timmar på sig att snöröja och sanda. Sandning sker direkt efter att snön är bortplogad, för att undvika halka. Entreprenörerna har olika rutt varje gång, så att inte samma hyresgäster får vänta på säkrare vägar. Vi kontrollerar också alltid entreprenörerna i samband med varje utkallning, så att vi får rätt kvalitet på snöröjningen.

Vem snöröjer var?

  • Våra entreprenörer snöröjer entréer, källartrappor, allmänna gång- och körytor, trottoarer i anslutning till våra fastigheter, besöksparkeringar och handikapparkeringar på våra områden.
  • Du ansvarar själv för att skotta dina egna ytor. Det kan vara din hyrda parkeringsplats/framför ditt garage, balkong, uteplats eller en egen ingång till din lägenhet.
  • Västerås stad ansvarar för angränsande ytor, som exempelvis cykel- och bilvägar. Gå gärna in på deras hemsida för att se vilka gator respektive cykelvägar som är prioriterade:
    Snöskottning och sandning, Västerås stad

Parkeringsplatsen skottar du själv

Din hyrda parkeringsplats och din garageuppfart ansvarar du för själv. Det inkluderar även de snövallar som kan bildas. Om det är ett stort område på parkeringsplatsen som är tomt, kan entreprenörerna ploga där med i samband med övrig snöröjning. Om området är för litet kan inte maskinerna komma in utan att riskera skador på bilarna. Vid många parkeringar finns det lådor med sand att använda och skyfflar i miljöboden att låna.

Vad kan jag som hyresgäst tänka på?

För att snöröjningen på din gård ska fungera så bra som möjligt finns det några saker du kan hjälpa oss med:

  • Vid snö och slask blir golven i trapphusen snabbt smutsiga. Stampa gärna av skorna innan du går in, så hjälps vi åt att hålla det fint.
  • Om du har tillgång till ett cykelförråd kan du ställa in den där. Då slipper cykeln förstöras av snön samtidigt som du underlättar för oss när vi ska snöröja.
  • Undvik att parkera din bil inne på området.
  • Ta gärna grus ur de lådor som finns utställda på området, om du upptäcker en isfläck.

Kundcenter stängt 23 november

23 november är kundcenter stängt på grund av utbildning. Vid akuta ärenden ringer du fastighetsjouren på 021-39 70 00.

Du kan göra serviceanmälningar via Mina sidor som vanligt. Har du övriga frågor kan du skicka dem via formuläret i den lila bubblan nere till höger på sidan.

Kontakta fastighetsjouren vid akuta ärenden

Vid akuta ärenden ringer när Mimer är stängt ringer du fastighetsjouren på 021-39 70 00.

Vad är ett akut ärende?

Kontakta till exempel Fastighetsjouren om:

  • det rinner mycket vatten från från ett rör som gått sönder
  • det är stopp i avloppet, vattnet stiger och det finns risk för vattenskada
  • en elledning har gått sönder lägenheten eller trappuppgången är helt strömlös och det finns risk att någon skadas
  • en glasruta är krossad och det finns risk att någon skadas eller att det blir inbrott
  • du har låst dig ute eller tappat bort nycklarna och behöver en låsöppning

Lustgas

Vi hittar många använda lustgasflaskor i våra områden. Förutom att flaskorna skräpar ner kan det vara farligt att använda lustgas.

Region Västmanland har gått ut med en varning om att användningen av lustgas kan leda till nervskador, med symtom som domningar, sämre känsel och svårt att gå.

Du kan läsa mer på regionens hemsida.

Är det farligt att använda lustgas för att bli berusad? – 1177

Lämna gasflaskorna på återbruket

Lustgasflaskor är farligt avfall och ska lämnas på Återbruket, precis om annat farligt avfall som exempelvis hårspray och målarfärg. Som privatperson lämnar du detta gratis.

Kundcenter stängt 9 november

9 november är kundcenter stängt på grund av utbildning. Vid akuta ärenden ringer du fastighetsjouren på 021-39 70 00.

Du kan göra serviceanmälningar via Mina sidor som vanligt. Har du övriga frågor kan du skicka dem via formuläret i den lila bubblan nere till höger på sidan.

Kontakta fastighetsjouren vid akuta ärenden

Vid akuta ärenden ringer när Mimer är stängt ringer du fastighetsjouren på 021-39 70 00.

Vad är ett akut ärende?

Kontakta till exempel Fastighetsjouren om:

  • det rinner mycket vatten från från ett rör som gått sönder
  • det är stopp i avloppet, vattnet stiger och det finns risk för vattenskada
  • en elledning har gått sönder lägenheten eller trappuppgången är helt strömlös och det finns risk att någon skadas
  • en glasruta är krossad och det finns risk att någon skadas eller att det blir inbrott
  • du har låst dig ute eller tappat bort nycklarna och behöver en låsöppning