Haga: Resultat Kundenkät 2019

Tillsammans med er hyresgäster utvecklar vi våra bostadsområden. Ett viktigt verktyg i det arbetet är vår kundenkät. I enkäten frågar vi både vad ni tycker om själva boendet och miljön runtomkring (Produktindex), men även vad ni tycker om vårt bemötande, hur det fungerar att komma i kontakt med oss eller anmäla ett fel (Serviceindex). På så sätt får vi en viktig sammanställning på vad som fungerar bra och om det är något som behöver bli bättre.

Om kundenkäten

Hälften av alla hyresgäster har hittills fått svara på enkäten varje år. Enkäten gick ut främst via sms och det fanns möjlighet att svara på svenska, engelska, arabiska, somaliska, tigrinja. 2019 var svarsfrekvensen extra hög, 58 % svarade vilket är rekord sedan 2008. Stort tack till er!

Mimer utsedd till en av Sveriges bästa hyresvärdar

Nu har alla synpunkter och önskemål sammanställts och analyserats noga. Vi fick hela 252 sidor med enbart textsvar. I rapporten ser vi vad vi är bra på och vad vi behöver arbeta mer med.

AktivBo har delat ut pris till de hyresvärdar i Sverige som fått bäst betyg av sina kunder för god service. Ert goda betyg till oss har gjort att vi blev en av tre nominerade till högsta servicebetyget i Sverige i vår storlek. Visst jobbar vi på med det ni tycker att vi kan bli bättre på men vi stannar ändå upp en stund och gör några glädjeskutt och hurrarop! Stort tack!

Det vi ser är att ni är väldigt nöjd med hur vi hanterar hela kedjan från att komma i kontakt med oss tills dess att vi har åtgärdat eventuella fel eller synpunkter. Vi är också extra stolta för att vi är bäst i landet på bemötande på vår serviceanmälan och att vi ökat nöjdheten med ordningen i miljöbodarna ordentligt på vissa områden.

Trots den höga nivån finns dock förbättringsområden som redan finns med i våra utvecklingsplaner. Aktiviteter för att förbättra den upplevda tryggheten i vissa områden kvällar och nätter, fortsatt arbete med ordningen i miljöbodar samt förbättra upplevelsen av städningen i tvättstugan är de områden som vi fokuserar på framåt.

Serviceindex

Vårt bemötande och service har ökat från 82,2 till 83,8

  • Ta kunden på allvar ökat från 88,4 till 90,6 %
  • Trygghet ökat från 79,1 till 79,3 %
  • Rent och snyggt  ökat från 75,7 till 77,4 %
  • Hjälp när det behövs ökat från 89,0 till 90,0 %

Produktindex

Uppfattningen om själva boendet och miljön runtomkring har ökat från 77,3 till 79,0

Övriga synpunkter

Vi är också glada över att hela 91,1% trivs med Mimer som hyresvärd och att informationen i vår kundtidning Hemma Hos ökat från 91,7 till 93,5%.

Resultatet visar även att både städning och sortering i miljöboden upplevs sämre än förut. Det bekräftar ett problem som vi är medvetna om och som vi redan arbetar med på olika sätt. Vi har under året:

  • genomfört en Miljöbodskampanj där vi påminner om vikten av att sortera rätt
  • knackat på hos 1 486 st hyresgäster på olika områden för att informera om hur
    viktigt det är att slänga skräp på rätt ställe
  • renoverat 23 miljöbodar samt ökat tillsynen av samtliga miljöbodar
  • sett över och förenklat informationen om hur man sorterar

Exempel på synpunkter från er som bor på Haga

Utifrån resultatet har vi även tagit fram en åtgärdslista per område på vad som behöver göras redan nu, och vad som planeras att genomföras under året. Nedan ser du ett urval av era synpunkter samt en förklaring på våra åtgärder. På många områden har vi även bjudit in till Bomöte för att informera om resultatet.

1 Önskar mer information om vad som händer i området

  • Vi ska arbeta med att informera mer om vad vi gör och ska göra. Vi använder även kanaler som sms, e-post och områdesnyheter på mimer.nu. Gå in på Mina sidor och kontrollera så du ar rätt kontaktuppgifter inlagda.

2 Bristande källsortering och städning av miljöbodar

  • Vi lyfter problematiken och gör insatser för att ändra hyresgästers beteende. Bland annat går vi ut med information och utbildar våra hyresgäster gällande källsortering genom att knacka dörr eller bjuda på miljöbodsfika. Genom tillsyn av miljöboden flera gånger i veckan säkerställer vi att sorteringen i miljöboden fungerar bättre.
  • Vi ser till att information om vilka dagar VafabMiljö tömmer mat- och restavfall samt att städredskap finns i alla miljöbodar. Antalet städdagar i miljöboden ökas.

3 Trevligare och renare tvättstugor

  • Vi fortsätter arbetet med att göra tvättstugorna mer hemtrevliga genom att till exempel sätta upp hylla för böcker och något att sitta på medan man väntar på att tvätten ska bli klar.
  • Vi säkerställer att städmaterialet i tvättstugorna byts ut oftare för att underlätta för dig som hyresgäst att lämna tvättstugan i rent skick. Vi gör stickprovskontroll på städningen 1 gång per vecka efter vår städentreprenör.

4 Källargångar och vindar

  • Genom tillsyn av källare/vindar varje vecka ser vi till att inga öppna förråd finns och att belysning och städning är godkänd.

5 Belysning i trapphus, källargångar och gårdar

  • Vi har monterat ny belysning vid entréer och förstärkt belysningen på parkeringar efter synpunkter på trygghetsvandringar.

6 Underlätta för hyresgäster att mötas

  • Vi tillhandahåller lokaler för att underlätta för mötesplatser på området, vi bjuder in gemensamma träffar som till exempel trygghetsvandringar, bomöten, grillningar eller fika i våra områden.

Hyrorna för 2020 är klara

Mimer och Hyresgästföreningen är överens om 2020 års hyror. Hyreshöjningen för året blir i genomsnitt 2,25 % med ett spann mellan 0–2,39 %.

Den nya hyran gäller från 1 februari 2020. Du kommer därför få februaris justering retroaktivt på marshyran. Du kan se din nya hyra på Mina sidor 10 februari, på Kivra och e-faktura från 13 februari samt på din hyresavi som landar i din brevlåda senast 18 februari.

Årets hyresförhandling innebär till exempel en höjning på drygt 180 kr för en lägenhet med en månadshyra på 8 000 kr.

Tillval

För dig som har Tillval kommer kostnaden för tillvalet att öka med 2,25 %.

Har du frågor?

Välkommen att kontakta vårt Kundcenter på kundcenter@mimer.nu eller 021-39 70 00.

Vänliga hälsningar,

Mimer

Så här löser du enkla fel

Vem ansvarar för vad gällande min lägenhet? Vilka skyldigheter och rättigheter har jag som hyresgäst? Och hur gör jag för att lösa enklare fel på egen hand? Vi har gjort detta mycket tydligare samt tagit fram tydliga steg för steg-instruktioner för de enklaste felen som du fixar själv.

Vi ansvarar för underhållet i fastigheten och den yttre miljön. Du som hyresgäst
har ansvar för att ta hand om din lägenhet och själv lösa enklare fel. Såklart hjälper vi
till med större arbeten och fel, men vissa saker behöver, och ska, du göra själv. På sidan Sköt om din lägenhet, finns instruktioner och även filmer som på ett enkelt sätt visar hur du gör.

Instruktioner för hur du fixar enkla fel

När det handlar om större fel – gör så här

Ibland inträffar det större och/eller mer akuta fel i bostaden. På sidan Kontakta oss, kan du läsa om hur du gör en serviceanmälan och vart du vänder dig om det blir något akut fel i din bostad på kvällar och helger eller om du blir störd av din granne.

Kontakta oss – hit vänder du dig för att anmäla fel eller störningar

Mimers kundcenter flyttar till Navet

Den 14–15 januari är vårt kundcenter stängt eftersom vi flyttar då. Vi öppnar igen 16 januari på Navet som ligger på Gasverksgatan 7.

Vi kommer ha kvar samma öppettider: Måndag–torsdag kl. 10–17, fredag kl. 10–15. I samband med vår flytt kan det dröja lite att få service, återkoppling och att få arbetet utfört. Vi ska göra vårt bästa för att du ska få snabb service.

Välkommen till vårt nya kundcenter från och med 16 januari!

Så här sopsorterar du julen

Visst kan det vara svårt att veta vad som ska sopsorteras som vad. Julklappspapper slänger du bland pappersförpackningar och alla julklappssnören hör hemma bland restavfallet. Julgranen tar du till Återbruket.

Så här sopsorterar du julen:

  • Julklappspapper = Pappersförpackning
  • Julsnören = Restavfall
  • Julgran = Återbruket
  • Prasselpapper = Pappersförpackning
  • Kartonger = Pappersförpackning

Har du annat du behöver slänga? Gå in på Miljöbodssidan:

Miljöboden – så här sopsorterar du

Ha en riktigt god och miljövänlig jul!

TV4 är tillbaka från och med i dag söndag (22/12)

Uppdatering 22/12: Ett avtal är nu på plats mellan Com Hem och TV4 gällande kanalerna TV4, Sjuan, TV12 och C More. Det innebär att sändningarna nu är igång igen. All information hittar du på Com Hems hemsida. De uppdaterar den kontinuerligt.

Aktuell information på Com Hems hemsida

Tidigare information – 21/12-2019

Com Hem nådde i går fredag en muntlig överenskommelse med TV4. Det innebär att alla Com Hem-kunder (och Boxer-kunder) får preliminärt tillbaka TV4-kanalerna från och med den här helgen (21-22 december), så fort slutförhandlingarna är klara. Det betyder att det just nu inte är helt säkert.

De kanaler som avtalet gäller är TV4, C More (för er som har det) samt vissa andra TV4-kanaler. Tänk på att det inte är slutförhandlat ännu, så det kan blir förändringar. För att ha koll på om det blir förändringar och i så fall vilka, gå in på  Com Hems hemsida. De uppdaterar informationen så fort det blir några förändringar.

Aktuell information på Com Hems hemsida

Våra öppettider över jul och nyår

Vi kommer ta julledighet och vill poängtera våra öppettider under jul och nyår. Alla röda dagar samt julafton och nyårsafton har vi stängt.

Dessa dagar är det stängt:

  • Julafton 24 december: Stängt
  • Juldagen 25 december: Stängt
  • Annandag jul 26 december: Stängt
  • Nyårsafton 31 december: Stängt
  • Trettondagen 6 januari: Stängt

Om du behöver anmäla ett fel

Om du behöver anmäla ett fel gör du som vanligt en serviceanmälan via Mina sidor eller vår app.

Akuta ärenden

Om det är ett akut ärende, som till exempel vatten som sprutar eller allvarliga störningar, kontakta Jouren: 021-39 70 70.

Falska personer uppger att de är från Mimer

Tyvärr har det återigen hänt. Personer som inte jobbar hos eller för oss har uppgett att de kommer från Mimer. Det gör de inte. Personer som jobbar på Mimer ska kunna legitimera sig med sitt Mimerkort. Är det en entreprenör ska de kunna styrka att de verkligen jobbar för det företaget och för oss.

Om du får ett besök och personen inte kan legitimera sig, släpp inte in den personen.

Om du är osäker – kontakta Kundcenter

Kontakta vårt kundcenter om du är osäker på om det verkligen är en person som antingen jobbar hos oss eller någon av våra entreprenörer. De kan kolla upp om det är korrekt eller inte.

Om det är en falsk person – gör så här

Om personen inte kommer varken från oss eller någon av våra entreprenörer, gör en polisanmälan. Du får gärna ringa eller mejla Kundcenter och berätta. Då får vi veta om det är ett problem vi behöver informera om, som den här gången.

Kontaktuppgifter till Kundcenter

Mejl: kundcenter@mimer.nu
Telefon: 021-39 70 00

I natt och i dag sandar vi hos dig

I går kväll och i dag är det rejält halt. Så i natt sandade våra entreprenörer hälften av alla våra områden, de områden som går efter det nya avtalet. I dag under dagen sandas de områden där vi fortfarande har det gamla avtalet, det kommer vara klart kl 14. I det gamla avtalet går entreprenörer ut och sandar när Västerås stad gör det. I det nya bestämmer vi tillsammans med våra entreprenörer när det är dags att sanda.

I och med att våra områden går på olika avtal så varierar det när sandning, och plogning, sker.

Vilka områden går på vilket avtal?

Det nya avtalet

De områden som har det nya avtalet gick ut i morse klockan 4 och började sanda. De kommer vara klara med alla områden klockan 9. Våra entreprenörer har nämligen 5 timmar på sig att sanda klart. Gör inte någon serviceanmälan innan det ska vara klart. Våra entreprenörer varierar sin sträcka så att det inte alltid är samma kvarter som får sandat först respektive sist. Områdena som berörs av det här avtalet är Bäckby och Skallberget inklusive tillhörande områden.

Till område Bäckby hör:

  • Skälby, Fredriksberg, Vetterslund och Vetterstorp. Och Bäckby förstås

Till område Skallberget hör:

  • Gryta, Nordanby äng, Hökåsen, Vega samt centrum. Och Skallberget förstås.

Det gamla avtalet

Vår andra entreprenör som sköter områdena Vallby och Viksäng går efter när Västerås stad gör sin så kallade utkallning. Utkallning betyder startsignal för när entreprenörerna kör ut och sandar. Den här gången har ingen sådan utkallning skett. Trots det så har vi sett till att vi under dagen plogar de områden som tillhör Vallby respektive Viksäng. De börjar klockan 9 idag och beräknas vara klara kl 14. Gör inte någon serviceanmälan innan det ska vara klart.

Till område Vallby hör:

  • Oscaria, Oxbacken, Pettersberg och Skultuna. Och Vallby förstås.

Till område Viksäng hör:

  • Haga, Hemdal, Lillåudden, Malmaberg, Skiljebo och Öster Mälarstrand. Och Viksäng förstås.

Göra serviceanmälan eller inte

Gör ingen serviceanmälan innan sandningen ska vara klar. Klockslag hittar du under respektive avtal.

Hyresförhandlingen för 2020 års hyror pågår fortfarande

Förhandlingen av 2019 års hyra pågår fortfarande. Det blir därmed ingen justering på hyran för januari. När vi är överens med Hyresgästföreningen kommer du få veta din hyra för 2020.

Vill du vet mer?

Läs gärna pressmeddelandet om du vill veta mer om förhandlingarna.

Nya hyrorna inte klara, tar hjälp av Hyresmarknadskommittén